Jump to content

Motorplacering


Antas

Recommended Posts

Hur långt bakom främsta,övre,tvärröret har ni era motorer? Hmmm.....vilket mått kan vara lämpligt? Kanske från rörets främre kant till första tändstiftet eller till remskivan för vattenpumpen eller svänghjulskåpans fästplan mot blocket?

Vi har börjat fundera på att flytta motorn bakåt vilket kräver ett omfattande kapning och svetsningsarbete med ramrören mm. Men, va fan, det är ju en hobby!

Om vi flyttar motorn bakåt måste vi nog ha en ny bromsservo (utan servo?) eftersom 3:ans avgasrör kommer för nära bromsaggergatet.

Vilket bromsaggregat kan vara lämpligt?

Vi bygger McSorley 4+442 med Ford 2,9 V6.

Tyvärr går det inte att bifoga bilder som visar motorplaceringen.

Tacksam för alla råd och dåd.

Antas&Ola

Link to comment
Share on other sites

Mmm...med Sierra/scorpiobromsar runt om kan få vettigt pedaltryck och vettig känsla utan servo, med standard Sierra huvudcylinder (för bil med skivor runt om). Vi åkte så i dubbelturbo-Caprin och den var ju dessutom betydligt tyngre än en sjua, det funkade helt okej.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Mmm...med Sierra/scorpiobromsar runt om kan få vettigt pedaltryck och vettig känsla utan servo, med standard Sierra huvudcylinder (för bil med skivor runt om). Vi åkte så i dubbelturbo-Caprin och den var ju dessutom betydligt tyngre än en sjua, det funkade helt okej.

/Gustaf

Vi har någonstans sett ett pedalställ med stående pedaler. Med detta bör man få en lägre montering vilket underlättar flyttning bakåt av motorn.

Någon som vet något om detta pedalställ?

Antas

Link to comment
Share on other sites

Tack till alla som kommer med hjälp i nöden.

Vi har just kommit in från garaget efter att ha funderat på motorläget. Fördelen med att flytta motorn bakåt är att tyngdpunkten flyttas bakåt, generatorn får bättre plats (kanske!) och att växelspaken kommer i ett tillgängligare läge. Vi har också kommit fram till att vi nog måste ha stående pedaler för att kunna flytta motorn. Servoaggregatet från donatorn (Scorpio) får nog fara till servoguden och vi får då även bättre plats i motorrummet.

I morgon kommer vi att ta kontakt med de som ni har tipsat om som säljer pedalställ.En (av många!)fundering som vi har är hur i helv.......gör vi med kopplingsviren med stående pedal?

Någon som vet vilka -en bromscylindrar som är lämpliga?

Vi har även "drabbats" av tanken att göra pedalstället själva. Någon som har ritningar och/eller beskrivningar?

Antas&Ola

Link to comment
Share on other sites

Utan tvekan intressant!

Vi har läst något om att man kan använda div delar ur SAAB för ombyggnad. Vet du hur och med vilka delar man kan bygga? Var kan vi hitta information?

Antas

-8,3c i Luleå

Link to comment
Share on other sites

På min donator satt det redan hydraulik orginal.

Men det borde finnas många på detta forum som bytt från vajer till hydraulik. Borde ju inte vara så svårt.

Som kopplingshuvudcylinder kan jag dock rekomendera Alfa75 som donator. Liten och smidig, men det är nog tryggast att slavcylindern kommer från samma bil så att man får rätt utväxling.

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta en undring men varför skulle det vara svårare med stående. Jag använder wiren från golf 1 och har bara trätt plastpluppen över den utstickande biten nertill och satt dit en skruv så den inte trillar av. Jag har ingen bra bild men kan kanske fixa det.

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta en undring men varför skulle det vara svårare med stående. Jag använder wiren från golf 1 och har bara trätt plastpluppen över den utstickande biten nertill och satt dit en skruv så den inte trillar av. Jag har ingen bra bild men kan kanske fixa det.

Michael W

Vi höll på att titta på det igår kväll.

Om du har bilder är vi tacksamma du kunde skicka till oss på adressen: antas.eliasson@tele2.se

Wiren måste vara dragande. Frågan är hur stor wirerörelse blir det om man monterar wiren under rotationspunkten på pedalen. Funderar även på att göra en stång från övre delen på pedalen, genom torpedväggen till en hävarm (i motorrummet) som omvandlar en tryckrörelse till en dragande. På detta sätt går det även att göra en utväxling, men som sagt det är på tankestadiet.

Vi tar gärna emot ytterligare råd och dåd och erfarenheter.

En annan fråga. Räcker kapaciteten på bromscylindern från en SAAB 900 -88 till ok och skivbromsarna från en Scorpio 2,9-88?

Antas

Link to comment
Share on other sites

kolla på pedalstället som blackbirdseven säljer.... det är stående pedaler och dragande rörelse...

jag tror dock inte de finns någon riktigt bra bild på "baksidan" och min bil står nere i varberg så det är lite bökigt att ta kort.... :(

finns iof bild i säljestråden fast den är inte så bra, men du förstår nog uppbyggnaden.. :)

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=3144

Link to comment
Share on other sites

Hej här en bild från min MK den ser spegelvand ut men han som svetade mitt kitt gjorde inte bara bilen vänsterstyrd utan oxå vänsterfotad. Han blev rejält tråkad för det i somras när Phil och pojkarna upptäkte detta.

Lev väl

Michael W

post-31-1163099444.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...