Jump to content

Hjul Storlek???


Ploogen

Recommended Posts

Är det någon som har byggt klart en McSorley 7+442 ??

Vilken storlek på fäljarna (däcken) blir syggast ?? :eclipsee_steering:

Vad fins det mer som man bör tänka på mad den ramen??

Det blir Ford drivlina! :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Mycket beror ju vad vad du tänkt använda bilen till :eclipsee_steering:

Blir det en glass ätarbil, så kan det ju vara snyggt med stora fälgar och en tejprulle runt :P

men det är å andra sidan i så praktiskt om den skall användas på nån racing bana emellanåt.

Eller så kan man kosta på sig 2 uppsättningar däck.

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Bygger på 442 chassi. Och till en början blir det glassfälgar(superdtm 17" med ordentlig fälgbana) med glassdäck(billiga japanska).

post-485-1162223186.jpg

Är det något mer än ofjädrar vikt som är nackdelen med feta fälgar?

En sak du bör tänka på är att inte svetsa stagen som går från bakre hörnen av bilen upp till fjäderbenstornet innan du bestämt vart fjädrarna ska hamna. Enligt ritningen vart dom ordentligt ivägen för mig såklart, och saneringsjobbet genererade mycket svett och slipdamm i näsan.

Pinnen som går över kardantunneln bak vid ryggen ska man såklart också anpassa efter vart diffen hamnar (samma misstag här, fick kapa och svetsa om högre upp)

Link to comment
Share on other sites

jag passar på att kidnappa denna tråden ett ögonblick.

Jag skall ha 13" fälgar men har ingen aning om lämplig bredd på dom.

Ni som har 13" hjul vad har ni för bredd på fälg samt vilken däcksdimention?

Link to comment
Share on other sites

PÅ min MK indy har jag

Fram Däck Kumho Ecsta V70A 175/60 13 Fälg Compomotive 6”

Bak Däck Kumho Ecsta V70A 215/55 13 Fälg Compomotive 6”

Funkar kanon tycker jag

Edited by Michael
Link to comment
Share on other sites

kan ni lägga till alla måtten typ 175 60 13 :hypocrite:

hade tänkt att gjuta upp en laddning skärmar som passar 13" hjul

många av skärmarna som säljs är för glass-ätar hjul och behöver spännas in ordentligt vilktet tenderar att se lustigt ut på mndre hjul

EDIT:

Långsammare än en snigel d e jag :prop:

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Jag kör med 205/55-16 Runt om. Dunlop Direzza Hard. På gata är de ganska hala, men på bana får de grymt grepp, då man får upp värmen på dom. Efter ca 10-15min på Falkenberg hade jag en temp på 60-61 grader runt om. Så på bana hade man kunnat ha mjukare gummi.

Mina har i sommar rullat 575mil, blandat landsväg och bankörning/stripp. Nu är det kvar 2mm.

Link to comment
Share on other sites

Bara för att man har en fälg med mindre tun så är det inte automatiskt att man har mindre ofjädrad vikt. Det beror ju å vad fälgen väger.

Mina Porsche 15" magnesiumfälgar väger nog mindre än dom festas 13" fälgar på detta forumet. Mina fälgar väger ca 5 kg styck. Vad väger era 13"?

En smidd fälg brukar väga mindre en en gjuten. Compomotiv med lösa fälgbanor och ett nav i högkvalitets aluminium är en låg viktare även i större dimensioner.

Själv så tycker jag att en 15" eller 16" med lite gummi är snygg på en 7á.

Link to comment
Share on other sites

Man får inte p.g.a. reglementet men vet inte om man skulle köra med större fälgar om man fick...

Vanlig orsak till stora fälgar är för att få plats med stora bromsskivor vilket förmodligen är fallet i STCC.

Edited by Jocke E
Link to comment
Share on other sites

Mina 16" väger 6kg st. Ska vara lite lättare och kallas motorsportfälg.

Sen angående Formelfälgar, så är reglerna så för att man inte ska få in större bromsar. (F1)

Edited by Skoterjocke
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
hm... varför kör man inte stcc bilar på 13" fälgar? =)

För att STCC-bilar är stora och tunga vilket ställer krav på större bromsar, och så vidare.

På tävlingsbilar är det vanligen så att man sätter dit de minsta fälgarna som går över de bromsar man tycker sig behöva.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...