Jump to content

Mitt Bygge Med Saab-motor...


Recommended Posts

Hade en ovanligt lyckad dag på skoten igår (självplock). Var mest på jakt efter kardanaxel. Dök in under första Volvo 940 jag hittade och den var nästan ren på undersidan. Ingen rost och knappt en skitig... Verkade väldigt välskött. Dessutom var växellådan borta så det var bara bak jag behövde lossa bultarna som kom av utan problem. När jag kom ut från under bilen såg jag att bromsoken bak var som nya (nåja...). De var lite skitiga men man såg gulkromateringen. De hänge bara i sina bromsslangar så snipp snapp så hade jag två fina bromsok som inte ens behöver renovering. Kunde trycka in kolvarna med tummen utan problem :thumbsup:. Fick även med mig ett pedalställ och rattstång och lite diverse knutar till styrningen.

Så här såg kardanen ut innan och efter modifiering, jag har satt färgpunkter så man kan se vilken bit som hamnat var. Den trekantiga biten till höger på andra bilden är från Omega-växellådan. Ska fixa en adapter mellan den och volvo-medbringaren.

Blå prick: splines-hona

Röd prick: splines-hane

Gul prick: knut...

Turkos: Kapas bort och svetsas ihop.

Före:

post-714-1174812743_thumb.jpg

Efter:

post-714-1174812544_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Rikard!

Har själv liknande upplägg på mitt bygge som ligger i startgroparna. Mycket intressant lösning av kardanproblemet! Har bara ett par funderingar: I original sitter ett stödlager som ger stadga åt "splines-delen". Som du har gjort det så kommer splines-delen att mera "hamna i fria luften". Finns det inte risk för extra stor påfrestning av splines-arna? Är det någon vits att behålla hardy-skivan på växellådan?

Hälsningar / Ingemar, Hallsberg :notworthy:

Ny i locostbranschen som räknar med att mitt chassie ska rulla in hos mig i slutet av helgen. Till veckan kommer SAAB-turbon. Sedan är det bara att börja meka :515: , så att jag blir klar till sommaren! (2009) :wacko: .

Link to comment
Share on other sites

Original sitter splinesdelen mitt mellan två rör, kardanaxeln och mellanaxeln. Då behövs stödlagret, annars hade splinesen och tillhörande knut svävat i fria luften och pajjat direkt. Men eftrsom jag tar bort ena röret och kör med en kardan, så kommer splines-hanen med kardanknut att sitta direkt på växellådan. Man kan säga att växellådan kommer att vara där stödlagret sitter original (fast på andra sidan knuten). Så förhoppningsvis (har ju inte kört än...) kommer inte splinesen sakna sitt stödlager.

Jag ser ingen vits med att behålla hardyskivan i min konfiguration. Original tar den upp motorns små förflyttningar, men det gör splinesen/kardanknuten i min.

Är något oklart så är det bara att fråga!

Och välkommen förresten, du anar inte hur kul du konner att få :)

Starta en byggtråd där du skriver ungefär vad du ska ha för grejor så kommer du få mycket tips, dessutom är det kul att läsa om andras byggen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bygget fortskrider!

Ett Megasquirt är inhandlat och 2/3 ihoplödat.

Pedalställ har börjat ta form, stående...

Rattstången sitter där den ska med kollapsbart fäste och allt.

Spakstället är klart, ska bara byta den gängade M12 stången mot något snyggare.

Fan, undrar om men inte kan ta en provtur utan kaross i sommar :eclipsee_steering:

post-714-1176711106_thumb.jpg

post-714-1176711118_thumb.jpg

post-714-1176711132_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Olje besprutade kolvar sitter på en del sugar och inte på en del ......( går att få dit med lite mek)

Högre komp och inte helt omöjligt andra kammar ( men detta skiljer mellan årsmodeller oxå )

Kolla min tråd där finns en lista på kammar

Den här citeringen måste var på sin plats eftersom jag svarar på ett inlägg från 19 januari...

Lyfte efter lite meck toppen igår och hittade kolvkylningsmunstycke! Tyckte cylinderloppen ser bra ut, inga vändkanter what so ever. Måste väl ses som positivt att man kan se spåren efter honingen fortfarande? Men lite repor längs med cylindrarna finns, något att oroa sig över?

EDIT: En bild hade varit bra...

10905240485.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Saabens block är starkt och honingen på min motor som gått 16 000 Mil är som ny,

mätte upp cylindrarna och slitaget är som mest 2/100 ifrån nytoleransen.

Vändkanter är ett okänt fenomen på dessa motorer.

Caper :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Gängstång och växelspaksknopp är högst provisoriska. Vet inte om jag skrivet det innan men det är mest för att få koll på längd och utväxling mm jag har den växelspaken. Byter mot axelstål som jag gängar från ena hållet, inte så snyggt med gängor på hela spaken...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Med små steg tar man sig framåt...

Stolarna har kommit, passade perfekt och är faktiskt väldigt bekväma, åtminstånde när man torrkör.

Handbroms (Volvo original) fixat, ska bara fixa nån bra spak.

Megasquirtet är hoplödat och testat, fungara bra. Får in alla signaler, inklusive varvtalssignalen, drygt 200 rpm mha startmotorn. Det enda som saknas för provstart är en bensinpump, så förhoppningsvis är en rejält motivationshöjande motorstart nära :D.

Framfälgarna och -däcken kom idag, supersnygga. Tyvärr hade jag inte kameran med till jobbet idag, så bild får vänta. Hoppas bakfälgarna kommer också...

Såhär ser bilen ut för tillfället:

post-714-1178115488_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Här kommer bilden på framhjulen. 215/45R17. Lite smala däck om jag ska vara ärlig. Eller rättare sagt lite breda fälgar, 8"... Däcksidorna lutar lite inåt. Nästa gång blir det 225/40 eller så smalnar jag av fälgarna. Får se hur trögstyrt det blir.

Nu ska jag bara fixa spacers som ändrar bultdelningen eller kanske borra om bultdelningen på naven. Har inte bestämt mig än.

post-714-1178180052_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det där blir riktigt snyggt Rickard!!! Jag hoppas oxå snart på att få kunna vrida om nyckeln... betydligt mer kvar att fixa än dig dock.

MVH

Mattias K

Link to comment
Share on other sites

Idag hände det, trots avsaknad av bensinpump så startade Saab-motorn med Megasquirt!!! Såklart är jag skitglad, men det kan ni nog räkna ut.

Istället för bensinpump hade jag en liten lufttät tank som jag trycksatte till 3 bar med kompressorn (bränslereturen pluggad).

Både bränsle och bensin styrs från Megasquirtet. Wasted spark med en Ford-tändspole men inte EDIS, MS styr tändspolen direkt.

Första försöket att starta blev inget bra, det kom lite rök ur avgasröret men det tände inte. Lite startgas i insuget och då small det till rejält men fortfarande inget liv. En kompis som var där trodde tändordningen var fel, så jag bytte på tändkabelparen och då sa det vrooom vrooom!

Behövde alltså inte knappa något på datorn för att den skulle starta. Hade gått igenom alla inställningar noggrant innan och det lönade sig.

Så nu är det riktigt skönt, en riktig motivationsbooster!

Link to comment
Share on other sites

Med risk för att vara en grinpelle; Är det inte liiite riskabelt att mata från trycksatt tank? Visst, en pump ger samma tryck -- men inte samma kapacitet. Springer det läck någonstans borde man snabbt få en fin luft/bränsleblandning i närområdet, där det som av en händelse står en motor och tuffar som kan antända det hela. Eller?

Nåja, bevisligen gick det ju bra. Gratulerar! :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Kan inte spela någon större roll om allt går åt pipan. Bränner man ner garaget så gör man.

Startade en gammal Scirocco GTI som hade för ett tag sedan. Den hade stått i garaget två eller tre år utan att jag kört den och av någon anledning så hade jag flyttat batteriet till bagaget, så jag hjälpstartade den utan att öppna motorhuven. När den tuffade igång så körde jag ut den och den stod på tomgång ett par minuter innan att jag upptäckte att det droppade från motorrummet. Öppnade huven och upptäckte att högtrycksslangen mellan filter och bränslehuvudet på K-jetten läckte en fin-fin dimma med bensin. Den gången kändes det som man hade tur att garaget inte brann ner....

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

ART:

Du har säkert rätt. Pappa sa precis samma sak... Men jag hade bara 1 dl bensin och stod utomhus med vattenslang och brandsläckare beredda. Känndes kande inte helt optimalt men va fan, jag ville så gärna ha igång den!

Tyvärr finns det ingen film av provstarten, jag som lovat mina kompisar att filma... Jag startade kameran och riktade den mot bilen när jag höll på. Men minneskortet tog slut 2 minuter innan den tuffade igång. Så det enda som syns på filmen är 11 minuter av 3 grabbars skitsnack på skånska och en hyfsat rejäl knall när vi provade med startgas när tändordningen var fel...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Som ni kanske läst i en annan tråd så har antagligen motorn kassa vevlager, inte så kul. Desto roligare är att jag fått noskon/motorhuv på plats ungefär. Tack så mycket Lars H för en superfin motorhuv, god fika och min första tur i en sjua någonsin! Allt på samma dag till och med.

Har väl egentligen inte hänt så mycket, har försökt få ordning på motorn, men den får vänta nu. Men lite bilder är aldrig fel.

post-714-1181152680_thumb.jpg

post-714-1181152689_thumb.jpg

post-714-1181152703_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Första provkörningen närmar sig med små steg. Ska skicka iväg kardanen till Kardanaxelservice i Göteborg i veckan och igår gjorde jag pedalstället. En kopplingspedal och två bromspedaler med tillhörande glidlager och fjädrar från en Volvo 740, lite spillbitar järn, en handbromsvajer till cyklar, en kopplingsslavcylinder från en Saab 9000 och en huvudbromscylinder från en Volvo 240 (det blev verkligen locost). Det är nästan klart, lite kompletterande svetsning, lite slipning, putsning och färg bara så är det nästan lika snyggt som Lars H:s (NOT!). Men det fungerar utmärkt i alla fall.

post-714-1181743121_thumb.jpg

post-714-1181743130_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Egentligen skulle jag inte pimpa under motorhuven, men... Min motor behöver renoveras och när ändå allt var isär så blev det som det blev.

Före:

post-714-1183474596_thumb.jpg

Efter:

post-714-1183474607_thumb.jpg

EDIT: Sambons kommentar var: "Ska du inte måla ovansidan?"

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

tja har man inte alu block finns det ju färg.. :rolleyes: skämtar bara ... när jag renoverade en motor till min buggy... pinkade jag på lite silverfärg...fälgfärg..får c hur det håller...vet inte hur man håller alu/legeringar snygga... med färg kan man ju spola av skiten.. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Nu har resten av motorn fått tvätt och färg på sig. Ventilkåpan sprejade jag för att få lite bättre finish. Biltema hade nån färg på sprejburk som nästan var samma som hammarlacken jag penslat på resten. Har även hört att snygga växellådor går snabbare att växla... Imorgon ska motorn få lite innanmäte också, fick alla delar idag :)

post-714-1183580233_thumb.jpg

post-714-1183580246_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du vet väl att Saab säljer kam- och balanskedje kit ruskigt billigt efter deras problem med oil sludge på B2*5 serien.

De flesta delarna passar rakt av på din motor, bara så du inte handlar dyra delar hos någon annan.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Tack för omtanken, men ett kamkedje-kit är redan fixat ;). Köpte på Speedparts för 1190:- med verkligen allt som ska bytas. Många på Saabturboclub som kör med det och det funkar bra även om det inte är köpt på Saab. Men vad möts jag av när jag öppnar paketet igår? "SAAB" ingjutet i plastskenorna och påsarna med kugghjul och kedja är märkta "GM". Så det är alltså originalgrejor :thumbup:.

Angående balanskedjan så byts inte den, den klippte jag av och slängde.

Link to comment
Share on other sites

Saab tog 780kr för allt inklusive kamkedja, balansaxelkedja, glidskor, kugghjul, packningslim, packningar, packbox och spännare när jag handlade förra året.

post-696-1183621930_thumb.jpg

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Har fått spacersen till hjulen nu. Underbart arbete från Manton.se. Gör om från Volvo till BMW. 20 mm fram och 35 mm bak. Lät även Manton svarva till en platta i aluminium som ska bli adapter mellan opelväxellådan och volvokardanen.

post-714-1183661966_thumb.jpg

post-714-1183661980_thumb.jpg

post-714-1183662297_thumb.jpg Blir ganska fett :) Men den ska ner ca 7 cm mot marken.

post-714-1183661989_thumb.jpg Ska borras också...

post-714-1183662087_thumb.jpg Hålet i mitten passar exakt på utgående axel och fördjupningen passar perfekt med medbringaren på volvokardanen.

post-714-1183662121_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det var visst värre än vad jag trodde med mitt vevlagerras. Bytte först ramlager enligt alla konstens regler. Tvättade rent, oljade in, drog med rätt moment, lageröverfallen på rätt håll och på rätt plats osv. Vevaxeln går knappt att rubba :angry: . Har en tråd på saabturboclub där jag fått lite tips, men inget har hjälpt. Så jag köpte ett nytt block istället. Faktiskt ett 2.0 turbo, fegade ur på etanolturbo med hög kompression... Synd att jag hann måla det gamla blocket, testar först ordentligt denna gången...

Link to comment
Share on other sites

Har kommit fram till att det är vevaxeln som är sned på något vis. Provade med veven från det nyköpta blocket i det gamla och då gick det helt plötsligt jättelätt. På samma sätt blev det skittrögt med den gamla veven i det nya blocket.

Men nu har jag monterat ihop bottendelen. Stoppade i nya lager överallt och nya kolvringar, trots allt monterat går det jättelätt att dra runt nu. Så lika tråkigt allt kändes innan, lika kul känns det nu :D

Link to comment
Share on other sites

Idag känns det ÄNNU roligare. Startade den nyhopsatta motorn :). När jag väl anslutit den sista jordkabeln startade den direkt. Låter heeeeeelt annorlunda jämfört med den defekta. Låter rätt bra med en gammal trasig ljuddämpare, men förrutom det så tickar bara ventilerna lite och det är ju normalt i början. Ska koppla in kylingen imorgon och köra lite längre och se om ventiltryckarna tystar, annars får jag plocka isär och rengöra dem.

Oljetrycket kom efter 3 sekunder på startmotorn vilken känns bra, ska koppla in graderad mätare och se hur högt trycket är på tomgång.

Link to comment
Share on other sites

Har kört motorn lite mer nu, går skitbra. Skippade tomgångsventilen sålänge och kör med justeringsskruv istället. Har stabil tomgång på runt 950 rpm. Oljetrycket var nästan 3 bar vid 1500 rpm med kall olja och sjönk lite när oljan blev varm.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ställde in tomgångsmotorn så den reglerar tomgången nu istället för justeringsskruven, har stabil tomgång från kall till varm motor.

Plockade av bakaxel, hjulupphängning osv idag och helsvetsade chassit, ÄNTLIGEN. Det kändes skönt. Fick dessutom årets första solbränna på vänsterarmen. Man ser var handsken slutade, men jag borde kanske haft långärmat...

post-714-1185741841_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har alldeles för lite tid för garaget pga jobbet just nu... Men jag har lyckats fixa en distans för slavcylindern. Kopplade in kopplingens huvudcylinder för att prova. Visst gick det att frikoppla, så distansen fungerade, men det var ett träningpass för benet! Fick ändra i utväxlingen på pedalen till ca 6:1, då blev det bra. Lite trögare än en vanlig bil men helt OK. Vet faktiskt inte varför jag hade just den utväxlingen jag hade innan...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har varit i verkstaden på lånad tid ett tag nu. Som jag skrev i inlägg 2 i denna tråden så flyttade aldrig han ut som skulle överlåta sin plats till mig. Hittills har jag varit på en uppställningsplats och ingen har klagat, jag har betalat för mig. Men nu har jag fått ett samtal att jag måste leta reda på en ny plats att vara på, JAG BLIR VRÄKT :wild: .

Vill inte...

Link to comment
Share on other sites

Har faktiskt redan en ny verkstad på gång. Pratade med en kille igår om ett samlingsgarage med 30 platser där en nyss blivit ledig. Han ville inte säga nått pris eftersom han inte visste exakt. Så jag tänkte höra med er grabbar vad man kan tänkas betala utan att bli blåst.

Det rör sig om en inhägnad plats för en bil (vet dock inte hur stor), 18° året om, varmvatten, 3-fas, tryckluft, fikarum och toalett, allt det ingår i hyran. Ligger i centrala Malmö. Låter ganska dyrt tycker jag, vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Jahapp, då ska man flytta bilen. Tar den verkstaden jag tittade på i morse. Förutom det jag skrev som ingick fanns en hel del gemensamma verktyg man fick låna. Motorlyft, stora plåtsaxar, valsar, bockningsmaskiner mm.

Platsen var på ca 25 m², och priset en dryg tusing/månad. Tycker det är helt ok med tanke på allt som ingår.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...