Jump to content

Mitt Bygge Med Saab-motor...


Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Jahapp, då var det dags för registreringsbesiktning i morgon bitti 08:00.

Nervös? Absolut! Eller spänd i alla fall. Tänker inte på så mycket annat.

Vad har ni för tips?

Tänker på saker som: "Glöm inte varningstriangeln"

Andra saker som är lätta att missa på regbesiktningen?

Link to comment
Share on other sites

--- Postat Idag, 07:59, en bild visar att du åker in i någon sorts anläggning------ Detta har bevisligen hänt men därefter?

Nu är klockan 10:38 och ingen reaktion.

- Var det rätt "anläggning" du åkte in genom dörren till?

- Kvar på jordens yta?

- Ej tal- eller skrivbar pga ren glädje.

- Ej tal- eller skrivbar pga ledsen?

Utan bilder har inget hänt, den gyllne regeln på LocostSweden.

Link to comment
Share on other sites

Det gick bra. Blev inte reggad som A-traktor ;)

Inga anmärkningar, bara att vänta på plåtarna!

Kan verkligen rekommendera Carspect på Västkustvägen i Malmö.

1,5 timme, fast pris på runt 2500:- inkl. vägning.

Trevligt bemötande också.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla gratulationer :)

Men nu: lite felsökning...

Tycker inte motorn har gått riktigt bra sedan jag bytte till trionic 5. Trodde mina stora spridare ställde till det och bytte tillbaka till original och orörd mjukvara. Satte dessutom i nya tändstift.

Blev bättre, men inte helt bra. Men svårt när man inte vet hur den ska gå egentligen.

Fick 4,5 % i CO på regbesiktningen idag, vilket är högt. Men jag såg att lambda låg på 1,2 lite drygt vilket indikerar magert. Enligt min bredbandslambda varierar det mellan bra, fett och magert beroende på...

Skruvade ur stiften och tre av dem var sotiga medans ett (nummer 3) var "oanvänt".

Tittade ner i cylindern och där var ingen bensin, alltså gick inte spridare nummer 3.

Tog loss spridarbryggan och bytte kontakt på spridare 3 och 4 och drog runt på starten. Nu fungerade spridare 3, men inte 4. Alltså var det ingen signal i kontakten till spridare 3.

12 V fanns, men ingen signal.

Mätte mellan kontakten till databoxen och kontakten till spridaren, där var kontakt.

Alltså skickar inte databoxen ut signal till spridare nummer 3.

Bränt drivsteg kanske?

Vet inte om det är vanligt. Försöker fixa en ny box imorgon för att testa.

Link to comment
Share on other sites

En rolig sak på registreringsbesiktningen förresten.

Fick liten skylt bak automatiskt eftersom jag har en försänkning i bakdelen där stor skylt inte får plats.

Fram fick jag stor trots att jag stod på mig om att jag ville ha liten fram också.

Har en känsla av att min bakskylt kommer att "trilla bort" så jag får en liten skylt till...

Link to comment
Share on other sites

Grattis och hoppas du får fart på motorn innan skyltarna kommer.

Ovanligt att boxen skulle ge upp enligt mig. Men allt kan ju hända. Felkoder? Prova att belasta 12V på spridaren med en 5W lampa och mät spänningen då, det sitter en krimp som fördelar 12V till varje spridare i härvan, kolla den en extra gång.

Att Lambdan blir hög säger inget om blandningen iom att den går på 3 cylindrar och inte ett tecken på fel blandning på de andra, utan ett resultat att att det inte förbränns något syre i den felande cylindern.

Link to comment
Share on other sites

Kopplade in den nya boxen och laddade in "mitt" program.

Spridarbryggan var fortfarande lös, så det var lätt att se vad som hände när man drog runt motorn på starten.

Bensin från alla fyra spridare :thumbsup:

Var såklart tvungen att provstarta och visst går den bättre på tomgång.

Ska bli spännande att se hur stor skillnad det blir på att köra med fyra cylindrar istället för tre...

Link to comment
Share on other sites

Råkade visst installera en magnetventil imorse. Så nu får jag väl slänga steg 3 :prop:/>/>

Har inte denna mening en motsägelse i sig...

Eller skall du slanga "I" det.

Har du all hw orginal skulle jag rekomendera en vecka med helt orginal sw så du är säker på att allt lirar och inga felkoder.

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Vad säger Trionic-experterna?

Som med all felsökning. Börja så enkelt som möjligt. Lägger man sen på komplexitet och problemen kommer så vet man lättare varför de kommer. Jag körde 1,5 år med "för lågt" laddtryck och var helnöjd....innan jag reagerade på riktigt att nåt är fel....en annan givare och jag fick ca dubbelt tryck :D

Nästa grej ....större turbo...eller inte ;)

Link to comment
Share on other sites

Lite kort får man kolla så att du har korrekt speed info så du kan räkna rätt på utväxlingarna = din extra tillagda givare skall fungera och ge "bra" pulser. ( jockes problem)

Med låg sannolikhet men ändå möjliga fel = mest om du har otur ( motorn har ju stått ett tag + du har ju pillat på den.

- är åmåls ventilen fräsch ( den kan gå trögt och behöva görs rent eller bytas) kan reglera men reglera trögt i såfall

- Kolla så du inte får mer än sporadiska uppräkning på knackningar. = tänd kassett + vev givare mår bra.

- efter att ha kört en stund kolla "fuel trimm" = att adaptionerna pinnar iväg korrekt och blir stabila = lamda reglering + i stort sett hela motorn är nöjd.

- Inga spridare som fastnar eller ger mindre ( de har ju legat lite) --> knackingar på endast den cylindern

+ naturligtvis INGA fel koder efter vanlig körning

Sedan kan du mööööösa steg X !

+ det nog lite kul att ta sw i steg , den kommer inte gå dåligt med en orginal heller

OBS !!! Ovan är att måla fan på väggen och att du skulle få alla fel möjliga MEN innan man stoppar i steg 3+ är det en ganska liten check på att man står på stabil grund, fö rskulel du ha et tav ovan enkla fel när du når steg 3 kan det nog hända saker

Går den på alla än ? det vore ju steg 4 blink.gif !

Link to comment
Share on other sites

Japp, den går på alla 4 nu :) Är fortfarande förvånad över att jag inte reagerat att den gick på 3. SFRO-mannen sa inget och ingen reagerade på regbesiktningen.

Jag har konverterat till T7 magnetventil, hoppas den är frisk.

Har kollat hastigheten via OBD och den stämmer bra med verkligheten efter ändring av pulses_per_rev. Har dock inte pillat med utväxlingarna (gear_st), vet inte vad jag har för slutväxel.

Ska ta reda på det.

Kollar man knackningar och fuel trim i T5suite?

Link to comment
Share on other sites

Hemma igen efter en relativt lyckad "långtur". Körde i en timme ungefär med farträdda frugan bredvid. Antar att hon vande sig för mot slutet blev det några snabba 90-graderskurvor med full gas och lite lagom ställ utan några skrik (förutom däcken då).

Men laddtryck måste jagas, har bara grundladd. Hastighetssignalen är bra, OBD visar 72 km/h när GPS:en visar 69. Så det måste vara något annat.

Kan fel inställningar i växellådans utväxling vara boven eller påverkar det bara laddtrycksbegränsningen i ettan och tvåan?

Link to comment
Share on other sites

Om man kopplar in datorn, tittar i t5suite och kör, då kan man se någonstans vilken växel man ligger i antar jag.

Men jag kan bara minnas att jag sett värden som rpm, lambda, laddtryck och lite till.

Under en annan flik har jag sett status (warm up, engine running, engine warm osv).

Var ska man se växlarna?

Link to comment
Share on other sites

Börja med att under inställningar slå på advance mode. Då ramlar tex autotune menyer fram . Sedan lägger du enklast till variablerna som heter gear eller liknande i online mina variabler.

Första växeln brukar börja på typ 86 men resten är 2.3.4.5

Annars är även display programmet bra där är växeln redan med ( kommer inte på namnet..... car pc .? )

Link to comment
Share on other sites

minnet är dåligt , något på 8x eller snarare var inte förvånad om du INTE ser 1 . Normalt sett är högre växlar lättare att få stabila. ( bilen gungar inte)

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

har du inte lagt in de olika utvxlingarna i lådan i T5 suite så kommer inte det att visa vilka växlar som används och du får då grundladdtryck.

du måste även lägga till "Pulses per revolution" , om du exvis mäter på kardanen som vi andra gör så tar du ex om du har 9 "piggar " att mäta på och gångrar med bakaxelutväxlingen exvis 3,6 och du får då 32,4 vilket t5 rundar av till 32..men detta har visat sig fungera sällanblink.gif så lupus kom på att göra som han gjort och öka detta tal med en faktor 10 , skriv in således 320 istället,, då började min bil också ge fullt ladd istället för begränsat till 0,7 bar.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Korrekt på våra mjukvaror men... det där är nog dock en bugg som verkar följa någon års modell bas sw... så om din speed blir exact rätt i just din sw kanske du är buggfri där och bara behöver kolla utväxlingarna lite nogare. Om ej gör som jörgen

Edit dilemma har dubbel kollat t5suite. buggen finns alltså inte där. Frågan är om den ligger i konverterings infon till adressen från mjukvaran

Link to comment
Share on other sites

Jo, har märkt det där med faktor 10 på pulses_per_rev.

Jag har 5 pulser per varv och har skrivit in 50. I originalmjukvaran stod det 290 nämligen.

Hastigheten i ecu:n är som sagt väldigt korrekt.

Skulle testa med nya utväxlingar imorse, slutade med att jag fick cykla till jobbet :(

Nu får jag lära mig att BDM:a en ecu...

Link to comment
Share on other sites

Typ ändra alla variabler online hehe

Go online bara

Conect ecu på din bild ovan. Eventuellt måste du sedan trycka save ( beror på om du har auto update på eller inte)

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...