Jump to content

Inte ännu Köpt En Robin Hood....


ihlberg

Recommended Posts

Har nu köpt en robin hood byggstats. Av en äldre man som hade blivit sjuk. Han hade hämtat den ifrån England för 2 årsedan. Har juh varit och kollat på Dala7 också men det blev ingen affär där. Det här kitet med robin hood är juh så komplett så det är väl det som drar. Istort sett alla delar medföljer juh.

Någon som vet hur kvaliten är på dämparna fram, som är med ifrån fabrik? Svarta var dom tror jag?

Dom har juh en lite annoluna lösning på dämpningen bak. Med ett upp och ner vänt fjäderben. Hur funkar det? Har lite ider om att köra lite bana med den när den blir klar.

Har även lite funderingar på att bredda bakskärmarna. Någon annan som gjort det? Tänkte på lite bilder och se hur det skulle se ut.

//Kristoffer

Edited by ihlberg
Link to comment
Share on other sites

Lycka till med bygget. :D

Om du tänker registrera bilen för gatbruk hoppas jag du är medveten om de problem du kan få med SFRO. De är ju tveksamma till det rostfria chassiet. Du kanske också måste strippa en del inför SFRO 1 beroende på hur lång bygget gått då du köpte det.

Link to comment
Share on other sites

Jarl är forumets RH-expert, han kommer nog att svara. I väntan på honom kan jag säga att det finns några gatreggade RH i Sverige, men jag tror ingen av dem har det rostfria chassiet. De RH som producerades de senaste åren hade rostfritt som standard (eller snarare rosttrögt).

Som grädde på moset är SFRO inte heller glada åt chassiekonstruktionen på modell 2B Plus. De anser att trianguleringen inte är bra. :(

Link to comment
Share on other sites

Nu ska ingen skrämma upp dig i onödan tycker jag.

Du kan ta kontakt med Jarl om du söker på det namnet under medlemmar längst upp till höger och sedan skicka e-post/pm till honom. Sen så har du även Hoodie som bor på Hammarö, som förmodligen är den kompis som du skriver i inlägget ovanför.

Är det en likadan bil som Hoodie har så ska det inte vara några problem alls att regga den. Jag såg den i eskilstuna senast i augusti och det var ett bra bygge.

Link to comment
Share on other sites

Ihlberg, det var inte meningen att oroa dig i onödan. Har kompisen fått igenom den så ska du också lyckas. Då det gäller lack på ramen mm är det bäst att tala med din SFRO-man, du hittar namn och telefon på deras hemsida. Då får du veta hur han vill se bygget vid besiktningen.

Lycka till! :)

Link to comment
Share on other sites

Det finns så många olika legeringar av "rostfritt2 men jag vill minnas att RH är sk. rosttrögt matrial.

det är säkert inga problem med den ramen.

SFRO Godkänner inte än ramar av alla "Rosttröga" Material ! :(

SFRO har fått matr, info samt

opartisk översyn av detta "rosttröga" matr, på ett av RH´s chassimodeller..

Vad jag vet så har inte SFRO sagt JA än till detta....

Var snäll och rätta mig i fall detta nu är en felaktig uppgift, så att vi inte oroar någon i onödan!

Hoppas att Jarl som är en klippa på RH och Gustav kan komma med mer info om vad

som hänt på sista tiden ang, RH´s "Rosttröga" material :)

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte uppdaterad "utantill" utan rekommenderar hellre köparen av RH-kittet att så fort som möjligt ta kontakt med närmsta SFRO-besiktningsman för råd. Det jag minns är i alla fall att det finns "rosttröga" materialkvaliteter som är okej att bygga ram av (men som inte rekommenderas över vanligt stål).

RH har (enligt uppgifter jag har i alla fall) använt olika material vid olika tillfällen varför man som byggare kanske får räkna med att försöka skaffa fram intyg från RH som styrker vad just denna ram är byggd av. Det är byggaren som är ansvarig för att presentera de uppgifter som behövs för att kunna bedöma ramen.

Det är också klokt att så fort som möjligt få en bedömning av om extra triangulering behövs.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

"....skaffa fram intyg från RH som styrker vad just denna ram är byggd av...."

Tyvärr kan det bli svårt att få fram ett sådant intyg nu när RH konkat. :(

Hemsidan ligger nere men kanske någon svarar på telefon och kan hjälpa till?

Link to comment
Share on other sites

Hoppas att du inte deppar ihop bara för detta!

Om det inte löser sig med RH-kitt så får vi hoppas att du

hittar nått annat som tilltalar dig och din smak, Seven är en underbar bil/modell

att äga och köra!!

Link to comment
Share on other sites

"....skaffa fram intyg från RH som styrker vad just denna ram är byggd av...."

Tyvärr kan det bli svårt att få fram ett sådant intyg nu när RH konkat. :(

Hemsidan ligger nere men kanske någon svarar på telefon och kan hjälpa till?

Nya hemsidan till RH är http://www.greatbritishsportscars.co.uk

Link to comment
Share on other sites

Om din SFRO-gubbe godkänner bygget är det ett bra pris! Robin Hood är ingen dålig bil, de har bara en del egna matrial och konstruktioner.

Jag tycker du tar rätt beslut som skjuter på affären och kollar med SFRO först! Lycka till!

:D

Link to comment
Share on other sites

Robin Hood har väl verkligen ansträngt sig för att göra det möjligt att bygga en project 2B med en Sierra donator till majoriteten av delarna. Då kan det kanske bli lite krystat här och där. Tänker då närmast på uppochner vända fjäderben och liknande...

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett en del utav dessa RH bilarna rulla i sverige med reg plåtar och om jag inte mins helt fel hade Roadster ett till salu för ett par år sedan, kanske kan ringa till dem och kolla.

Link to comment
Share on other sites

......Ska försöka få säljaren att ta många bilder på allt som har med bilen att göra och sen försöka maila dom till en SFRO man och kanske han kan godkänna.

Vad tror ni om det.

Det är viktigt att den SFRO-man som kommer att besikta bilen är samma som kollar på bilderna! Dessa besiktningsmän är människor, och därmed gör olika bedömningar. Vad en godkänner kanske en annan inte godkänner.

Link to comment
Share on other sites

Jodå, nu är frågan igång igen om RH:s rör enl. DIN 1.4512. ( SAE 409, AFNOR Z3CT12 ) Ett rosttrögt konstruktionsstål med god svetsbarhet. Jag är fotfarande undrande över vad problemet är ? RH har byggt dessa 2B-bilar sedan 1998, i början valfritt mellan vanligt stål och detta rosttröga. På senare tid fick man dock inte in några beställningar på de "vanliga" stålramarna, så man övergick helt till att köra med DIN 1.4512.

Jag har tekniska data på detta stålet, samt mekaniska egenskaper. Skickar gärna kopior om någon vill ha.

Richard Stewart på RH valde DIN 1.4512 som en topp-kvalité för sådana som ville ha detta. Ett dyrare material med i flera avseenden bättre egenskaper än "vanligt" stål.

Beträffande RH:s olika fjädringskonstruktioner har typ 2 B tre olika versioner framtill: Billigast och basic är vad som beskrivits som "mini McPehrson där man använder sierrans undre länkarm och krängningshämmare. En annan typ är s.k. Sliding Pillar: En fast undre och övre bärarm med en kromad vertikal stång däremellan som navet löper på, och spiralfjäder mellan navhuset och övre bärarmen. Avänds även av Morgan-bilarna. Så den vanligaste framvagnen: Övre och undre triangelstag med coilovers.

Enl. Richard Stewart har sliding pillar bäst vägegenskaper ( helt konstant spårvidd vid fjädring och lägs ofjädrad vikt. )

Baktill är uppochnedvända fjäderben med Sierrans fjädrar och stötdämpare basic. Vanligast är dock att man monterar coilovers även bak. Skillnad i egenskaper är minimal.

Jarl.

Link to comment
Share on other sites

Det pratas också ibland om RH-ramens triangularitet. Visst, på avstånd kan det tyckas att det kunde vara fler rör i sidorna. Men märk att ramen är gjord av 38 X2mm-rör, och noga uträknad. RH är väl en av få seven-bilar där man beräknat deformationszoner i ramkonstruktionen. O.K. den kraftigare ramen gör den också tyngre än andra seven-bilar. Väger ca. 80 kg innan bakram och framfjädring är monterat. Förhållandet effekt / vikt är därför inte idealiskt på en RH om man skall rejsa med den på bana.

Jag har inte hört att någon av de 2B-bilar som går i Sverige har haft problem med synpunkter på ramkonstruktionen.

Jarl.

Link to comment
Share on other sites

justerar man ride hight bak med avgasklämman??

mycket specielt bygge... men fungerar ju tydligen. det finns ju många sätt att bygga en 7:a på.. vilket är fel??

``Det är inte rätt...men man kan göra så´´... :D så säger vi dagligen när någon kommer på en annan lösning på ett problem på jobbet....

säga vad man vill om 2b schassiet, men annorlunda är det..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Kul att de har tänkt i egna banor! Rostfritt, mini-McPherson, deformationszoner etc, det är ngn ingenjör som har haft riktigt roligt. :prop:

Det är väl klart att chassit funkar att köra på bana med, det gör ju en VW Polo lr Opel Manta oxå. Det enda man kan undra om är ju tillgången på ställbara dämpare eller justeringsmöjligheten på chassit, camber etc.

Fjädrar kan man måttbeställa.

Link to comment
Share on other sites

Bilderna visar hjulupphängningar vars principer verkar OK på bild. Däremot är det klart tveksamt om det är bra att använda Sierrans kränghämmare fram, den är dimensionerad för en betydligt tyngre bil så man riskerar att få en framvagn som är alldeles för rollstyv. Men det behöver inte vara ett hinder för reggning.

"Problemet" med materialet är inget problem om man kan visa vilket material det är i just den aktuella ramen, och om det materialet klarar kraven. "Varningsflaggan" för "rostfritt" finns dock alltid kvar eftersom det är vanligare att en tillverkare valt ett olämpligt "rostfritt" material än ett vanligt stål. Men det betyder bara att man ska kolla upp saken noggrannare innan man köper - något som inte bara gäller RH utan alla ramar man köper.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag är helt överens med dig Gustav. Det är naturligtvis en kompromiss att använda Sierrans krängningshämmare, men RH använde denna lösningen i sitt "basic kit" för att använda så många av Sierrans delar som möjligt och därmed få ned priset på den färdiga bilen. Vad jag vet, finns inte detta alternativ på deras utrustningslista numera. Man flaggar numera enbart för dubbla "wishbones" fram med coilovers och har denna variant som standard numera ( se typ 2B:s utrustning på RH.S hemsida )

Ja, jag vet om rädslan för rostfritt bl.a. eftersom man har minnen från de första rostfria avgassystemen på marknaden, där allt sprack sönder av vibrationerna. Men dessa rör hade betydlgt högre halt av krom, och kunde mera liknas vid vad vi i dagligt tal kallar för syrafast rostfitt. Vad jag vet är dagens "rostfria" avgassystem tillverkade av samma material som RH använder, och nu finns ju det inga problem med dessa förutom priset. Vi har det också i grenröret på våra Hoodar, min har nu gått 2.500 mil och allt har funkat bra hittills trots massor av modifieringar beträffande svets och omkrökning av rören vid bygget. Alltså inga tendenser till sprickor, men visst rostar det, är helrött av ytrost. Det är således väldigt vilseledande att RH kallar materialet för "stainless steel". Det misstolkas lätt och är faktiskt en direkt felaktig benämning.

RH har använt två typer av material i sina ramar för 2B, "vanliga stålrör" och dessa "rosttröga rör". PÅ senare tid enbart det rosttröga eftersom kunderna nästan uteslutande valt detta. Richard Stewart köpte upp oerörda mängder av rören från Stainless International Co för att få ned priset. Från samma leverantör köpte han också den rostfria plåten som är std. numera på typ 2B.

Jarl.

Link to comment
Share on other sites

justerar man ride hight bak med avgasklämman??

mycket specielt bygge... men fungerar ju tydligen. det finns ju många sätt att bygga en 7:a på.. vilket är fel??

``Det är inte rätt...men man kan göra så´´... :D så säger vi dagligen när någon kommer på en annan lösning på ett problem på jobbet....

säga vad man vill om 2b schassiet, men annorlunda är det..

Ja herregud, justera höjden med avgasklämma :wacko: Nej vanligtvis borrar man för en genomgående bult , eventuellt flera hål på höjdn för att kunna justera. Fästena för coilovers sitter på samma sätt som de uppochnervända fjäderbenen. Vi har sådana på våra Hoodar, justerbara fabrikat AVO.

Jarl.

Link to comment
Share on other sites

Kul att de har tänkt i egna banor! Rostfritt, mini-McPherson, deformationszoner etc, det är ngn ingenjör som har haft riktigt roligt. :prop:

Det är väl klart att chassit funkar att köra på bana med, det gör ju en VW Polo lr Opel Manta oxå. Det enda man kan undra om är ju tillgången på ställbara dämpare eller justeringsmöjligheten på chassit, camber etc.

Fjädrar kan man måttbeställa.

Jo naturligtvis går det att köra på bana med en Hood, men det är ingen vinnarbil. Väghållningen är helt o.k., men man måste ha en stor motor för att kompensera vikten.

Cambern går rätt lätt att ställa, men caster blir lite svårare. Ställbara dämpare är inga problem, vi har det bak på våra Hoodar, skall montera fram också när de befintliga blir trötta. ( Nu pratar jag om Hoodar med dubbla wishbones, Mini-McPehrsonframvagnen är ovanlig så jag har ingen erfarenhet från sådana.)

Visst, gamla ägaren till RH, Richard Stewart körde helst med egna idéer, tittade inte så mycket på andra. Tillverkade t.ex. monocoque-hoodar i rostfri plåt i mitten på 90-talet. För att övertyga mybdigheter och kunder om hållfastheten hade han en sådan privat med Jaguar V12-motor. Den blev till salu när han sålde fabriken i början av -05, jag vet inte om den blev såld.

Link to comment
Share on other sites

Är Uno Germsjö SFRO-man, aktiv här på forumet?

Har närmast till honom så det blir väl han jag ska kontakta om bes. Kunde varit roligt och se vad han tyckte om bilderna.

Men ska man ordna så SFRO gubbarna skriver papper på att det är OK. Eller kan man lite på deras ord. Så dom inte ångrar sig.

Link to comment
Share on other sites

Imorgon får jag papper på legeringen ifrån Jarl, som sedan faxas vidare till Luigi de Barone, en SFRO-man i Alingsås. Blir spännande och se vad han tycker.

Men jag är fortfarande tveksam till hjulupphängningen, kanske inte kommer bli nöjd med det där?!

Link to comment
Share on other sites

Oj, jag tittade först nu riktigt noga på bilderna från Ihlberg. Detta är ju ingen typ 2B som vi hela tiden pratat om. Modellen på bilden är en Typ SUB K ( Betyder under tusen (pund ) ) Är en billigare variant från RH som inte tillverkas längre. Kostade på sin tid 995 pund för ett basic kit. Man ser det på rörbockningen i fronten, vilken har kortare deformationszon framför kuggstången, och på infästningen för fyrpunktsbältena. Sub K har här ett 38 mm rör, på 2B är det en fyrkantsprofil 50x50. NågonSub K ( senare även kallad 2B/4 eftersom dom höjde priset ) finns inte registrerad i Sverige vad jag vet. Är även ovanlig i England - därför lades produktionen ned. Man valde ofta den kraftigare typ 2B ( Betyder " To be " ( or not to be ) ). Men - grundkonstruktionerna är liknande på båda modellerna.

Jarl

Link to comment
Share on other sites

:angry: Blir bara sämre och sämre, detta är alltså den absoluta budget varianten av RH. Får nog försöka förhandla till mig ett lägre pris om detta ska bli intressant igen. Vad är det vettigt att ge för detta? Vad kan han ha köpt det för?

Edited by ihlberg
Link to comment
Share on other sites

Vad kan han ha köpt det för?
under tusen (pund ) ...kanske :blink:

om jag var i dina kläder...satsa på en byggsats som är aktuell med ``vanliga´´ lösningar

eller ge ett skamm bud..sedan kan du bygga rätt eller leva med lösningarna.....

Eller satsa på en mk..eller bygg eget..

valet e ditt och din plånboks.. :D

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

:angry: Blir bara sämre och sämre, detta är alltså den absoluta budget varianten av RH. Får nog försöka förhandla till mig ett lägre pris om detta ska bli intressant igen. Vad är det vettigt att ge för detta? Vad kan han ha köpt det för?

Ja du Ihlberg, -02 kostade SUB K 995 pund + 17,5% VAT = 1.169 pund x 14 = 16.367:-Kr. + frakt ca. 7.000 kr + donator ca. 5.000 kr, bör bli ca: grovt räknat 30.000:-kr.

-05 kostade den 1.295 pund + 17.5% VAT = 1.521 pund x 14 = 21.300 kr. + frakt + donator, blir grovt räknat 33.300 Kr.

Till detta kan eventuellt ha tillkommit "rostfritt" + 200 pund, aluminiumfälgar med däck + 300 pund, säkerhetsbälte, speglar, färg m.m. 160 pund. Suflett ??, Extractor-grenrör ?? Stolar ??

Jarl.

Link to comment
Share on other sites

Ihlberg - det finns ju ett par reggade Hoodar i Karlstad, jag vet dock inte var/vem som gjorde SFRO-besiktningarna på dessa. Det är ju alltid tryggare för dig om du fick fatt i någon sådan SFRO-gubbe som har någon erfarenhet av Hoodar. Någon där i Karlstad med Hoodar - snälla, hjälp Ihlberg med namn och ev. tel.nr. :notworthy:

jarl

Link to comment
Share on other sites

Framvagnen liknar den som sitter på VW Polo G40 och den är ingen höjdare, har en kompis haft ett par sådana och visst funkar den men vid bankörning så flexar det rätt bra pga att krängningshämmaren är en kraftbärande del i konstruktionen.

Link to comment
Share on other sites

Ihlberg!

Jag SFRO-besiktade min Robin Hood 2B i Örebro hos Lennart Rydén.

Det kit du har tittat på är ett som heter 2b/4 och hade ett pris på £1695+17,5% i engelsk moms i rostfritt utförande, om det finns en sufflett med så är katalog priset £315+17,5%.

Om du vill komma och titta på min 2B på Hammarö, kan du nå mig på tel.nr 054-524757

Kennet

Link to comment
Share on other sites

Låter roligt....

Men denna kan ju inte vara jätte "stainless" iom magneten som sitter fast på framramen, om nu inte dom uppfunnit nya magneter som tar rostfritt och aluminium :prop:

utan det är nog som ni säger ett rosttrögt material

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...