Jump to content

Böjda Länkarmar?


vedde

Recommended Posts

Hej

Nu skall jag börja med mina länkarmar och har sett lite olika varianter på de övre(och undre för den delen). Jag har förstått att man kan använda sömmade rör, om de uppfyller kraven som TheRealPinto så bra förklarat. Däremot har jag sett att en del gör rören böjda, vilket är snyggt tycker jag och undrar om det finns en ritning på dessa.

Vet inte hur man får in de fina Thumbnails som ni andra gör!

Tacksam för all info om armarna jag kan få :notworthy:

/Fredrik

post-561-1161270999.jpg

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Tack Janne,

Men är det bara att köra efter måtten och böja rören så att ytter måtten stämmer eller? Som ni märker är jag inte så haj på detta, men jag vil lära mig mer.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jag är tvungen att ha böjda rör. Jag fick för små toleranser mellan armen och dämparen i mitt första försök och fick göra om.

m :D h

Janne

Samma gäller mig... Mina övre bärarmar tar i stötdämparna. Kommer troligen att behöva nya. Funderar även jag på böjda diton.

// Mattias

Link to comment
Share on other sites

Hej!För er som bygger själva är det ju inget tvång att följa ritningen i boken till punkt och pricka.Om det tar i,vilket det ofta gör om man satt fästena enl. boken,flytta fästena alt. böj rören så det går fritt.Den övre bärarmen får inte lika mycket stryk som den undre,varvid formen på den övre,såväl som dimensionen kan anpassas efter konstruktion.Jag använde sömlösa rör,25x3 i nedre och 25x2 i övre.

mvh pixbo

post-66-1160813212.jpg

Edited by pixbo
Link to comment
Share on other sites

Jag använder sömnlösa 22x3 både uppe och nere! Likaså har jag låtit en mekanisk verkstad här hemma ta fram fästena för de övrespindlarna. Så nu kommer jag att kunna justera framvagnen utan att ta loss spindlarna. Har gjort på samma sätt bak. Skall bara se till att en kompetent svetsare kan svetsa ihop det. Mitt eget försök förra gången tyckte jag inte blev bra. Ytterligare en orsak att jag gör om det. Säkerheten vill jag inte "pilla på".

m :D h

Link to comment
Share on other sites

För att böja rören har jag använt JULAS hydraliska rörböj! Har fungerat alldeles utmärkt för 22x3 rör. Svårt att sen någon deformation på de böjar jag gjort.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar, jag får väl improvisera och hoppas på det bästa.

Pixbo - har du Pinto motor med omgjort efi insug? Såg så ut på bilden. Svårt?

Vad använder du som motorfästen? de som finns i racing delen på boken ser lockande ut och jag tyckte att jag skymtade liknande hos dig? Har du mått eller ritning? det måttet som behövs är väl röret?

Jag har idag testat att få in motor och låda och diff i min bokram á la McSorely och det ser ut som om växelspaken hamnar väldigt långt fram, var sitter era? likaså blir det en mycket kort kardan då jag byggt bakändan efter Rorty designs ritning men jag har trummor och då ser det ut som om halva diffen hamnar inne i kardan tuneln :blink: .

Ja det finns massor med frågor som kommer att uppstå utmed vägen och jag är överlycklig att jag hittat hit för att få lite hjälp. :notworthy:

Tack för er hjälp till en rådvill nybörjare!

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Rent toretiskt ska den raka biten av rören peka mot centrum av leden, det ger minst moment i armen. Brukar vara svårt att få till i praktiken med så korta armar som det är på en locost men det kan varar bra med ett riktmärke.

Link to comment
Share on other sites

Tack till er alla

Det har varit till hjälp, jag bygger väl undre först och sedan övre för att få Camber någorlunda rak, den går ju att justera med transit leden, Castor är väl sedan förskjutningen av den övre relativt den undre leden(tänkta horisontella linjen genom lederna).

Vilken storlek har ni på fästerna i ramen? 50x50x3 U-balk eller fyrkantsrör?

Bilden var kanon!

Är styrleden skruvad på styraxeln? Jag har en Sierra dito men får inte loss ändarna för kortning, någon som vet?

Ni se frågorna hopar sig.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Tack till er alla

Det har varit till hjälp, jag bygger väl undre först och sedan övre för att få Camber någorlunda rak, den går ju att justera med transit leden, Castor är väl sedan förskjutningen av den övre relativt den undre leden(tänkta horisontella linjen genom lederna).

Vilken storlek har ni på fästerna i ramen? 50x50x3 U-balk eller fyrkantsrör?

Bilden var kanon!

Är styrleden skruvad på styraxeln? Jag har en Sierra dito men får inte loss ändarna för kortning, någon som vet?

Ni se frågorna hopar sig.

/Fredrik

Hej!

Jag använder mig av en manuell sierraväxel och kullederna är skruvade på plats enligt haynes verkstadshandbok. Om det är höger eller vänster gänga vet jag inte. Har precis börjat jobba med att modifiera växeln...

// Mattias

Link to comment
Share on other sites

Tack

Jag blörjar undra för jag har använt rörtång och våld men verkar inte få loss den, Mattias - om du får loss dem kan du dela med dig av din erfarenhet om det är Hö/Vä gänga på dem? Har du förresten någon ritning eller förklaring på hur man kortar den? Jag har förstått det hela med hur lång den skall vara i förhållande till bärarmarnas infästningar. Min är Sierra och har växeln i alu är din lika? Lägg gärna in en bild när du kan.

Kan någon förklara hur man lägger in Thumbnails? Hittar inget i hjälpen.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jag igen

Jag hittade denna bild som bör förklara lite om länkarmarna,

post-561-1161271334.jpg

Jag svarar på min egen tråd :P , men jag hade andra frågor som någon vänlig själ kanske kan svara på.

Att få in thumbnails var så enkelt som att spara dem till .jpg så kom de med :D

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Tack

Jag blörjar undra för jag har använt rörtång och våld men verkar inte få loss den, Mattias - om du får loss dem kan du dela med dig av din erfarenhet om det är Hö/Vä gänga på dem? Har du förresten någon ritning eller förklaring på hur man kortar den? Jag har förstått det hela med hur lång den skall vara i förhållande till bärarmarnas infästningar. Min är Sierra och har växeln i alu är din lika? Lägg gärna in en bild när du kan.

Kan någon förklara hur man lägger in Thumbnails? Hittar inget i hjälpen.

/Fredrik

Hej!

Vi har olika styrväxlar, min har snäckhus i alu och kuggstångsröret i metall. Mina lulleder satt med vanlig gänga och stukade för låsningens skull. Jag satte fast växeln i skruvstädet och lossade dem med rörtången. Kollade precis i haynes och servoväxelns kulleder sitter exakt på samma sätt!!

// mattias

Link to comment
Share on other sites

Tack Mattias

Jag tror vi har samma, bara att jag formulerade mig oklart. Då är det bara att slänga upp den i skruvstädet och vrida loss, kortningen beror väl på ram och infästningar på bärarmar.

Bygg väl

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...