Jump to content

solida motorfästen


Drake

Recommended Posts

Hur är det med Mc-motorbestyckade bilar?

Jag kommer att ha avvibrering på min Blackbird motor. övre motorfäste=org. gummidämpning samt kontima bussningar i resterande fästen. Har därimot monterat min sierradiff stumt, hoppas jag inte får ångra detta...

// Mattias

Link to comment
Share on other sites

Jag har också Blackbirdmotor i min sjua, jag har både motor och backväxellådan monterad med urethan bussningar. Det blir nästan stumt, men man slipper en del vibrationer, som jag tror kan bidra till spruckna motorfästen, svetsar m.m.

/Henrik

Link to comment
Share on other sites

Min bakdiff sitter också stumt i chassit. Motorn får jag väl försöka knö in ett litet gummi någonstans. Jag köpte ju motorvaggan från MK och jag tror inte det tänkt vara någon upphängning där. Maildiskuterat med ett par engelska byggare av MK med R1 och de kör med motorerna stumt bultade. Hur det håller i längden vet jag inte...

Link to comment
Share on other sites

Nja jag tänkte bara att det var lite enklare och dessutom så skulle jag vilja bulta dit motorn nu men jag får väl beställa fästen från Summit då.

Har iofs hört om en del Cobra-byggen med stumma fästen som är besiktigade och som verkar funka fint.

Link to comment
Share on other sites

En sak som många kanske inte tänker på som monterar motorn helt stummt är att saker och ting flexar, även en bilram, om motorn då får ta upp de krafterna så kan det i vissa fall bidra till chassiets styvhet, i fler fall innebära ökad påfrestning på motorn, vilket kan leda till problem.

Jag har kört med ett stummt fäste och resten gummi på en tidigare bil, där var det värmeproblem som var orsaken. Det ökade märkbart vibrationer.

Link to comment
Share on other sites

Artikelnummer. Gubbarna på MK gav mig inte ens ett kundnummer när jag skulle betala kittet utan jag fick skriva Fredrik Jönsson, Sweden i kommentarsraden hos banken...

I prislistan på deras hemsida finns:

"Engine Mounting cradle (Fire blade) Set £105.00 "

Dom gör dessa till de flesta förekommande motorer. Inte så komplicerat att göra själv kanske. Är det någon som vill göra en R1-vagga så finns min tillgänglig för studier....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Artikelnummer. Gubbarna på MK gav mig inte ens ett kundnummer när jag skulle betala kittet utan jag fick skriva Fredrik Jönsson, Sweden i kommentarsraden hos banken...

I prislistan på deras hemsida finns:

"Engine Mounting cradle (Fire blade) Set £105.00 "

Dom gör dessa till de flesta förekommande motorer. Inte så komplicerat att göra själv kanske. Är det någon som vill göra en R1-vagga så finns min tillgänglig för studier....

Har du några bilder på R1 vaggan du kan lägga upp?

Link to comment
Share on other sites

Varsågod....

post-664-1161976319.jpg post-664-1161976601.jpg

Det består av en "vagga" med fyra fästen som vilar på ovanpå ramen samt två fastsvetsade "armar" nere till höger i motorrummet.

Som sagt är jag lite tveksam till att den verkligen är värd 1500 spänn men nu när jag slipper greja med motorfastsättning så kan jag koncentrera mig på annat...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...