Jump to content

Recommended Posts

Hej , har tittat på denna sida rätt länge nu och börjar närma mig

ett läge att göra 1a besiktningen. Håller inte på med en locost iofs men detta är den bästa saiten med svar på många av mina frågor.

Börjar få kalla fötter ang svetsningen.. har svetsat ihop ramen själv och skall nu kompleterings svetsa + gå över alla svetsar /jusera/göra om etc...

Till frågan;

En kompis till mig kollade på mina svetsar och tyckte att tja 10 tal såg riktigt bra ut... av 100 st !! :o

Öhhh... han hittade fel på nästan alla. Lite svetsdike där, lite dålig bredd där osv... :blink:

Tilläggas ska att killen har jobbat som lic.svetsare i över 10 år..

Men på frågan om svetsarna håller så svarade han jovisst, kanske 5-tal skulle behövas göras om för säkerhets skull men annars var dom ok. (inte bra men OK...)

Hur hårt bedömer SFRO ?? :unsure:

Nog ska jag gå över alla svetsar men inte tänkte jag mig göra om alla.... :angry:

Link to comment
Share on other sites

Ta kort på några av de sämre svetsarna så kan therealpinto här på forumet kanske säga några ord om dem på en gång :)

Välkommen till forumet förresten! Vad är det för något du bygger?

Link to comment
Share on other sites

Oj... snabba svar hmmm ska jaga liv i kameran imorgon.

Bygget, det är en egen bil, med drag av Alfa GTZ, Canguro.

Med lite moderna drag.

Egen plastkaross etc..

Motorn är Alfas V6. 3.0 ... eller 2.5an pga effekten.. :ph34r:

Övrigt så drivlinan tagen ifrån en Alfa 75, med Dedion bakaxel etc. Coil-cover dämpare har används runt om.

Vet inte kanske börjar man bli nervös bara för att "utomstående" ska bedöma det man har "knåpat" ihop.

Har blivit petigare och petigare ju längre man håller på .

Tack för välkomandet föresten..

Link to comment
Share on other sites

med tanke på att det förmodligen är ganska bra vrid i en v6a så borde du kanske se över svetsarna i första hand för din egna säkerhet... ;)

förmodligen inte så roligt att ligga i 110 och bilen delar sig i 5 delar... :blink:

och välkommen.. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det är nästan hopplöst att bedöma svetsfogarna på bild. De flesta av oss SFRO-besiktare har hyfsat bra erfarenhet och vi brukar kunna spåra felaktiga svetsar rätt bra, men alla är ju inte licenssvetsare med 10 års erfarenhet. Därför går det inte att säga hur vi skulle bedöma dina fogar.

Som Acke säger är det väl klokt att utnyttja din kompis råd, och åtgärda de fogarna. Han kan säkert hjälpa dig med lite tips.

Det största problemet med en dålig fog är oftast att den har defekter som gör att fogen spricker så småningom - det går sällan av direkt, det kan ta flera år.

/Gustaf Ulander, SFRO

Link to comment
Share on other sites

Det vore ändå intressant med lite bildexempel med kommentarer från någon kunnig.

För att se sprickor lättare ska man gärna måla ramen i någon lite ljus färg, har jag hört. Och det stämmer nog för man vet ju hur bra rost syns på vita bilar men inte svarta bilar (som min 900 :-/ )

Link to comment
Share on other sites

står inför samma problem:)

Det är svårt detdär med att svesta, krävs lite erfarenhet tror jag! Hade aldrig hålt i en svets innan jag börja med det här.

Det finns ju aldrig några fel som man inte kan rätta till:) (kloka ord) :)

Link to comment
Share on other sites

tredje svetsen....

Självklart ska jag ändra allt som inte är OK, enl killen som kan svetsa behöver jag göra om en 5st sådar. (Han ska hjälpa mig... han e tvungen eftersom han klagade så... :P )

Men SFRO kanske bedömer hårdare ?? Var ligger ribban ?

Eller får jag bara nojer nu... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Vad sade din polare om dessa svetsarna då? Vad var det för fel?

Jag har inte svetsat mycket alls, så innan jag ger mig på att svetsa ram ska jag nog hitta på lite övningsprojekt, typ motorlyft och lite annat. Sen är frågan om det räcker får att bli bra nog... :huh:

Link to comment
Share on other sites

Det började med att jag visade en svets som jag var rätt nöjd med,

han pekade då på svetsdike (någon tiondel) sen fick jag en allmän

genomgång av hur en bra svets ska se ut höjd, bredd och en hel j%&¤la massa annat.

En sak är ju säker hans nivå på svets arbete är ju väldigt hög, och riktigt där behöver ju vi inte vara på en karossen... eller ??

Till saken kanske hör att jag har gas-svetsat förut och det sitter i.. tänker fel och har en tendens att bränna igenom. Har dock blivit bättre om jag får säga det själv B) ..

Link to comment
Share on other sites

Jag har tänkt låta en svetsare sy ihop min ram, jag ska bara punkta ihop den så att allt blir rätt och rakt först.

Men jag skulle vilja ha lite tipps, kanske exempel på hur en bra svets ser ut jämfört med en mindre bra och en som är dålig. Så man kan kommentera lite och pruta ner det till bara en back öl ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Som sagt, svårt att bedöma på bilder. Jag vågar inte säga nåt om de svetsarna bara utifrån en bild.

En stor risk är om man inte bränner igenom fogen, så att svetsen liksom ligger på ytan.

=====*=====

Om * är fogen, sett i genomskärning, och === är materialet, så ligger svetsen i överkant av fogen på min "skiss". Det gör att i underkant är det ett glapp mellan materialbitarna, det glappet blir början till en spricka. Alla vassa dimensionsändringar ger risk för sprickor.

Mer om svetsar finns att läsa i SFRO-boken och det finns en uppsjö av läroböcker om detta.

/Gustaf Ulander, SFRO

Link to comment
Share on other sites

Ok det var lite svårt att ge rättvisa bilder eftersom det lätt blev blankt efter blixten...

Tre av mina mindre bra svetsar....

1:a svetsen ser ut att vara svetsad för snabbt, de andra två verkar det som om du har för lite strömstyrka på .

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

För lite ström hmm.. kanske på tvåan , trean e mer typisk mig

Mitt problem är snarare att jag bränner igenom, får "laga" hålen med svetsen och det blir allmänt grisigt. Kanske var det svetstoken retade sig på... för mkt ström...

Fast det är ju inte bra heller på hållfastheten eftertsom den har en tendes att bli härdningar om man har värmt för mkt ??

Och ang bilderna så ska jag ändra svets tre.. tänkte jag ialla fall... :blink:

Kompisen får f-n gå igenom alla svetsar OCH sinka ett papper att det är ok som jag kan vissa SFRO i ett kanske desperat övertalnings försök om Wiskey flaskan i handsfacket inte är tillräcklig.... :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Om ramen genomgående är dåligt svetsad får man göra om allt och även göra om byggbesiktningen. Är det bara någon enstaka fog kan man kanske lösa det på annat sätt, beroende på var den är. Jag har dock aldrig behövt underkänna en ram ännu.

/Gustaf Ulander, SFRO

Link to comment
Share on other sites

För lite ström hmm.. kanske på tvåan , trean e mer typisk mig

Mitt problem är snarare att jag bränner igenom, får "laga" hålen med svetsen och det blir allmänt grisigt. Kanske var det svetstoken retade sig på... för mkt ström...

Fast det är ju inte bra heller  på hållfastheten eftertsom den har en tendes att bli härdningar om man har värmt för mkt ??

Och ang bilderna så ska jag ändra svets tre.. tänkte jag ialla fall...  :blink:

Kompisen får f-n gå igenom alla svetsar OCH sinka ett papper att det är ok som jag kan vissa SFRO i ett kanske desperat övertalnings försök om Wiskey flaskan i handsfacket inte är tillräcklig.... :ph34r:

Det e ju lite träning man får ljustrera matning strömstyrka o gasflöde för att få det att lira som det ska pröva på srotbitar för att ljustera in svetsen det brukar ge sej efter några skitsvetsar så kommer man på trixet öva öva öva o lycka till. :)

Kan jag så kan du :D

Link to comment
Share on other sites

Hej Alla.

Inom industrin är svetsar klassade i WD, WC, WB, och WA , dessa är kvalitetsklasser med WA som bästa ( används tex i kärnkraftverk och i livsmedelsrör.)

På standardbladet SS 06 61 01 beskrivs alla klasser och de fel som tillåts i de olika klasserna.

Vilken klass skall svetsarna ha på ett bilbygge för att vara godkända?

MVH

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej , har tittat på denna sida rätt länge nu och börjar närma mig

ett läge att göra 1a besiktningen. Håller inte på med en locost iofs men detta är den bästa saiten med svar på många av mina frågor.

Börjar få kalla fötter ang svetsningen.. har svetsat ihop ramen själv och skall nu kompleterings svetsa + gå över alla svetsar /jusera/göra om etc...

Till frågan;

En kompis till mig kollade på mina svetsar och tyckte att tja 10 tal såg riktigt bra ut... av 100 st !! :o

Öhhh... han hittade fel på nästan alla. Lite svetsdike där, lite dålig bredd där osv...  :blink:

Tilläggas ska att killen har jobbat som lic.svetsare i över 10 år..

Men på frågan om svetsarna håller så svarade han jovisst, kanske 5-tal skulle behövas göras om för säkerhets skull men annars var dom ok. (inte bra men OK...)

Hur hårt bedömer SFRO ??  :unsure:

Nog ska jag gå över alla svetsar men inte tänkte jag mig göra om alla....  :angry:

Hej... Jag vet inte om jag kan bidra med något, men jag gör ett försök. Jag jobbade tidigare i "berget" Arboga, där vi renoverade flygmotorer. När vi skulle leta efter sprickor på svetsar, eller eftar andra defekter använde vi Aceton. Vi fuktade topsen, "duttade" acetonet på svetsen, blåste på fukten. Acetonet dunstar omedelbart, men stannar kvar i den ev. sprickan.

Det är en bra metod att snabbt upptäcka fel. såsom sprickor och andra defekter, och går snabbt att göra.

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Som sagt det är svårt att bedöma svetsar på bild... men av det man kan se tror jag nog inte du har något att oroa dig för att inte få ramen godkänd. Har du sen möjlighet att få de svetar du inte är nöjd med kollade och omgjorda av ett proffs så sak du givietvis ta den chansen. Säkerheten ökar....

Men jag tycker att svetsarna ser ut ungefär som mina och jag hade inga problem med besiktningen...

Vad är det för bil du bygger föresten ?

Link to comment
Share on other sites

Du behöver nog inte bekymra dig, jag har likadana "kompisar" som "vet hur det ska va' " :rolleyes:

eller så förzinkar man ramen som jag har gjort :) o föresten rostfritt e ganska tungt oxå.. men zink lägger oxå på några kilon.. synd att ja inte vägde ramen före/efter så man skulle ha sätt hur mycke den la på sig.. <_<

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vad jag funderar lite på är vad man får göra med ramen innan första besiktningen. Det jag menar är att man får ju inte måla ramen så svetsarna riskerar att inte synas men får man zinka ramen eller galva den före rambesiktning? Det är ju inte kul nämligen att få ytrost på alla delar eftersom de ej har ngt som helst rostskydd, så att det första man får göra är att blästra sedan före lack ;)

Mvh Kristofer

Link to comment
Share on other sites

eftersom du inte får slippa ner svetsarna före besiktningen så måste du ju göra det efter och om du har galvat eller zinkat ramen då så förstörs ju hela behandligen och måste göra om det igen. Eller har jag fel?

Link to comment
Share on other sites

Men får man galva eller zinka ramen före rambesiktning är vad jag undrade.

nej d får man troligtvis inte.. jag galva den först efter..

dit ja skicka ramen på galvning stälde dom ramen utomhus i snön :D sa bara att zinket fastnar t.o.m bättre om den e lite rostig.. att lite rost skadar inte.. o sen behandla dom ramen före galvning på nått sätt som rengjorde den osv..

Link to comment
Share on other sites

Hej

Grundläget är att ramen inte ska ytbehandlas före byggbesiktning. Vill man rostskydda, prata med din SFRO-besiktningsman innan. Jag brukar tillåta ett tunt lager rostskyddsfärg.

Att förzinka ramen innan byggbesiktning är inte så bra. Dels blir det svårt att bedöma svetsarna, dels blir det väldigt jobbigt att ändra ramen om något skulle vara fel...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Om man nu ändå diskuterar ramen osv så kanske Gustav a.k.a therealpinto eller ngn annan kan svara på dessa frågor.

Min super mini bygger ju på en befintlig kaross mini 1000 -70 och har en fram resp bakvagn som är nybyggd, bilen har även bur som till viss del sitter skruvad i fram resp bakvagn. Måste även buren va plåtren vid bes? skall jag rent av göra hela bilen plåtren för att förstärkningar etc skall synas bra? vad exakt måste sitta på plats vid första ram besiktningen? dvs skall bromsar, motor, vxl-låda, tank, styrning va på plats? Måste ngt speciellt va fungerande eller räcker det med att styrning och hjulupphängning är på plats?

Tack på förhand mvh kristofer

Link to comment
Share on other sites

Hej

Buren måste knappast vara plåtren men du får inte ha några slipade svetsar på den.

Det bör vara ett "rullande" chassi och motor, låda, bromssystem och styrning bör sitta på plats - åtminstone provmonterat. Det är ett plus om bromssystemet är fyllt så att man kan provbelasta pedalstället men det är inget direkt krav.

Chassinummer ska också finnas.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej

Buren måste knappast vara plåtren men du får inte ha några slipade svetsar på den.

Det bör vara ett "rullande" chassi och motor, låda, bromssystem och styrning bör sitta på plats - åtminstone provmonterat. Det är ett plus om bromssystemet är fyllt så att man kan provbelasta pedalstället men det är inget direkt krav.

Chassinummer ska också finnas.

/Gustaf

ok låter bra! Delar av buren är nya medan vissa delar redan satt på plats därav min fråga om jag då skulle behöva göra buren plåtren, och givetvis är inga svetsar slipade. Vad gäller chassienummer så får du gärna specifera lite närmare vad som gäller.

Mvh Kristofer

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 11 months later...

Hejsan, ny här på forumet.

Jag har ingen svetserfarenhet men hoppas kunna lära mig innan jag börjar med ramen.

Jag har en far som är svetskunnig och har tillgång till lite svetsutrustning.

Nu funderar jag om jag ska ge mig på pinne eller MIG.

Till mitt förfogande finns en Miller "monstersvets" för pinne och en mindre MIG-svets.

Frågan är då om jag ska lära mig pinne med rejäl maskin och gratis pinnar eller om jag

ska satsa på MIG med en klenare maskin och extrakostnad för tråd/gas.

Vad är lämpligast och ger bäst resultat? Vilket är lättast att lära sig?

Mvh

Johan

/förvirrad :)

Link to comment
Share on other sites

Migen är lättast att lära sig, och det blir nog även bäst på så klent material som det är i ramen på en sjua. Pinnsvetsen funkar bäst på material som är 3mm eller grövre. Den blir fin att använda när du bygger bågen och bärarmarna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...