Jump to content

Recommended Posts

Det där var något nytt....

Närmare bestämt VAR kommer uppgifterna ifrån?

SBP på vilken ort och din kontaktpersons namn vore fint....

Alltid bra att ha en bestämd källa att hänvisa till

vid ifrågasättanden på "högre ort". Det kan lätt bli

ignorerat som rykten annars ... och det finns det många

i detta ämnet...

Link to comment
Share on other sites

Ska man söka dispens för att någon som har svetsning som sitt yrke har svetsat ramen istället för mig själv som svetsade i skolan för bortåt 15 år sedan? Finns det en bakomvarande historia med konflikt och upprörda känslor mellan dig och denne besiktningsman?

Edited by Fredrik i Trollhättan
Link to comment
Share on other sites

Vi har byggt 2 bilar en Dala7a och en MK och båda är besiktigade och rullar ute på vägen. Den där besiktigsmannen kan nog inte sitt jobb. :wacko: Leta rätt på en annan station tycker jag, det där luktar problem.

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Om SBP vägrar godkänna en ram som amatörbygg kan man söka dispans hos VV som godkänner "från fall till fall". Allt enligt en god vän med goda kontakter hos SBP.

Regeln om amatörbyggda fordon är skriven för att kit inte ska kunna bli godkännda. SBP har tittat lite genom fingrarna tidiare. Tyvärr tog några "byggare" (importörer) ut svängarna lite väl mycket, SPB tröttnade och började läsa regeln som den är skriven. Kan alltså varar klokt att kolla med VV innan man köper ett kit utifall att SBP sätter sig på tvären.

Link to comment
Share on other sites

Hjälp! Gustaf, var är du! :o

Vi är 5 st som just beställt kits från Mk! Vad ska vi göra????

Detta agerande från Bilprovningen är tvärt emot det förslag som sossarna lagt om regler som skulle göra det möjligt att till och med starta tillverkning i Sverige av kit-cars.

Usch och fy :angry:

Link to comment
Share on other sites

Här är jag :-)

Det finns inga som helst krav på att man ska ha svetsat ramen själv.

Däremot är det ju så att 100% kompletta kit där man köper allt från en leverantör, inte klassas som amatörbyggt fordon. Har man gjort så, får man söka dispens hos Vägverket.

Var gränsen går för att man ska anse att "för mycket" är färdigt kan förstås vara lite svårt att exakt säga men den gängse tolkningen är (och har varit) att så länge byggaren själv monterar ihop bilen och skaffar/bygger vitala komponenter själv (motor, drivlina, bromsar, stötdämpare osv) så är det ett amatörbyggt fordon.

"Risken" att råka illa ut är förstås störst för dem som handlat mycket färdigt från en leverantör.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag läste i "chassinummertråden" att Westfields ramar redan från fabrik har chassinummer. I så fall utmanar man väl ödet lite. Eller har jag fattat fel?

Enligt Roadster är det även förändringar i regelverket att vänta så att man kan acceptera mer kompletta kit. Jag har lite svårt att förstå varför det ska vara så här. Om jag bygger en Westfield med i stort sätt bara delar levererade av Westfield blir det väl knappast farligare (för det måste väl vara den enda orsaken till regelverket) än om jag skruvar ihop en egensvetsad ram med gamla Sierradelar från skroten. Logik?

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle tro att det är SBPs ökande krav på ursprungskontroll.

Om det nu är så att Westfield bestämmer ramnummer och stämplar på.

Men det kanske Kenneth kan berätta mer om... Utan att Citera ;)

Link to comment
Share on other sites

Info om detta från SFRO´s Hemsida:

Obs! Detta, nedan, är ett amatörbyggt fordon. Vi kallar dessa för "Kitcars"

Jag har köpt karossdetaljer i Alu och plast, chassi och bärarmar från en och samma leverantör.

Kommer därefter att komplettera resten av bygget med delar inköpta från skroten, och lokala bildelsleverantörer.

Med drivlina samt axlar,bromsar och elsystem från en inköpt donatorbil.

Link to comment
Share on other sites

Tror inte detta gäller mer.

Enligt ny direktiv till SBP skall byggen med köpt ram ha dispans (vet inte på vad :angry: ) från vägverket alternativt åka till bilprovningen betala 800:- för en underkänd ursprungskontroll öveklaga till vägverket 600:- om överklagan lyckas åker man till bilprovningen för ny ursprungskontroll a 800:-.

//Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Varifrån skulle de direktiven till ASB ha kommit? Det är Vägverket som kontrollerar ASB och såvitt jag (SFRO) vet har inget liknande kommit därifrån. Det är högst otroligt att Vägverket skulle ändra riktlinjer till ASB utan att involvera/informera SFRO.

I Bilprovningens egna tekniska handbok står detta:

------------------

Byggsatser

VV anser att även byggsatser i vissa fall kan klassas som amatörbygge. Kravet är att byggsatsen inte är helt komplett, samt att en del egna konstruktioner är nödvändiga för att färdigställa bygget.

------------------

Där är alltså inget ändrat.

När det gäller chassin/ramar som säljs med identitetsmärkning så är det inget fel med det. Som köpare skulle jag snarare se det som ett mått på tillverkarens kvalitetsmedvetenhet - spårbarheten som numret ger borde rimligen vara bra om man exempelvis upptäcker eller materialfel eller liknande.

Problem kan uppstå när man använder nummer enligt EU-norm, där de indikerar att fordonet reggats med lågserieundantag. Det är i och för sig förmodligen formellt korrekt när det gäller amatörbyggen men gissningsvis är just den kombinationen reggad på Westfield (i detta fall) varför en annan tillverkare inte kan använda den. Ett amatörbygge har ju byggaren som tillverkare.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Om jag bygger en Westfield med i stort sätt bara delar levererade av Westfield blir det väl knappast farligare (för det måste väl vara den enda orsaken till regelverket) än om jag skruvar ihop en egensvetsad ram med gamla Sierradelar från skroten. Logik?

Sedan när har regelverk med logik att göra? :wacko:

När det gäller chassinummret i westfieldramen så gick det bra att använda(för mig i alla fall). Min bes-man tyckte att det var lite klumpigt instämplat då det hade deformerat(läs bucklat) fyrkantsröret lite.

Link to comment
Share on other sites

Anledningen (huvudanledningen) till att man är/varit tveksam till att låta byggsatser gå som amatörbyggt fordon är att hela regelverket vilar på att amatörbyggt fordon byggs av entusiaster, med mer tid än pengar, och att det ska handla om enstyckstillverkning, i princip unika individer.

Det skulle vara möjligt för en byggsatstillverkare att utnyttja regelverket för att slippa bekosta krockprov och liknande som krävs för serieproduktion, eller för att slippa att ansöka om lågserieundantag. I teorin skulle två olika tillverkare av motsvarande bilar då hamna i en sits där en tillverkare (den som utnyttjar amatörbyggesundantagen) får ojusta fördelar (lägre kostnader) jämfört med den som själv reggar sina byggen som serietillverkade.

Nu har ju Vägverket fått i uppdrag att utreda hur rena byggsatser (där man köper *allt* i lådor från en tillverkare) ska kunna hanteras smidigare, utan behov av dispens för varje enskilt exemplar. Det är alltså snarare troligt att det kommer bli enklare än svårare att hantera saken framöver.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tycker det vore lämpligt om du Kenneth Lundblad berättar för Gustav vilken SFRO-representant som godkänt ditt bygge så ärendet kan diskuteras inom SFRO. Dessa herrar vet hur regelverket ska tolkas och kan säkert hjälpa till i tvist med SBP.

Vi andra som bygger med kitram är intresserade av omständigheterna...

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Det var min bil som jag och Kenneth var och skulle regbesikta i Ystad i tisdags. Jag har under ett års tid byggt en Westfield med mycket hjälp från Kenneth Lundblad. (Tack Kenneth, du är en klippa)

Vi lastade min bil på Kenneths släp för avfärd till Bilprovningen i Ystad. Anledningen till att jag valde Ystad var att de har erfarenhet av just Westfield. Jag bokade även tiden direkt av stationschef Richard Gimsér och pratade även med honom om lite tips. Han talade om för mig att det i komponentöversikten i SFRO-protokollet var viktigt att det inte stod Westfield på alla komponenter utan Ford eller vad det nu kan tänkas vara. Det var även viktigt att ta med sig kvitton på alla delar och tro mig, jag har MÅNGA kvitton...

Well, allt väl tänker jag. Har med mig mitt SFRO-protokoll från besiktningen utförd av Andreas Wilson, likaså ett godkänt bullerprov. Massor av kvitton på vikitiga komponenter (motor, vxllåda, bromsar, spindlar etc..) Har även med en CD-ROM med massa byggbilder som min tjej tagit under hela byggets gång, från naken ram till färdig bil. Hade även skrivit en egen femsidig byggbeskrivning som beskriver hur jag har byggt bilen.

När det blir min tur att rulla in i hallen kommer en besiktningsman (inte Richard) och vill se chassienumret. Han noterar detta och ber oss rulla ut bilen ur hallen (det ösregenar ute!) Därefter försvinner han och är borta i 50 mintuer. när han väl kommer tillbaka har han med sig en underkänd Ursprungskontroll där det står: "Bilen har följande fel: 1. uppfyller ej regler för VVFS 1997:1, endast delvis amatörbyggt"

Besiktningsmannen har alltså inte tagit någon diskussion med mig och han är inte ens intresserad av att se alla byggbilder som tagits på min bil. Han kan heller inte specificera vad jag själv skulle gjort ytterligare för att han ska betrakta bilen som amatörbyggd!

Vi söker nu chefen (Richard) men han dyker inte upp. Inget annat och göra än att lasta skiten och styra hemåt igen. När jag senare söker Richard på telefon så talar han om för mig att Vägverket har informerat Bilprovningen att de ska vara noggrannare i sin bedömning av amatörbyggade bilar där byggaren inte själv tillverkat ramen. I dessa "tveksamma fall" (Bilprovningens uttryck) ska besiktningsmannen underkänna och byggaren får överklaga till Vägverket för prövning.

Det trista är att detta är inget som Richard informerat mig om när jag bokade tiden med honom, det hade sparat mig en väldans massa tid och pengar. Ej heller verkar det som denna information har givits till SFRO eftersom jag inte informerades om detta vid SFRO 2-besiktningen.

Konentan är alltså om man bygger på en färdigköpt ram måste man söka dispans hos Vägverket innan man åker till Bilprovningen om man inte har tur i "lotteriet" och får en besikningman som inte känner till/bryr sig om Vägverkets nya direktiv. Jag har nu överklagat till Väverket vilket tar minst en månad sedan får jag åka till Bilprovningen igen OM min överklagan godtas. Blir min överklagan inte godtagen är jag alltså rökt och har slängt ett år av min fritid och ca 200000.- i sjön! Tack för kaffet...

Link to comment
Share on other sites

:o ....en skräckhistoria.

Har din bil ett chassinummer som börjar med SA9? Eftersom besiktningsmannen tog sitt beslut efter att endast granskat chassinummer så måste det ju vara där all information inhämtats. Gissar att chassinummer också går igen i alla protokoll från SFRO-besiktning.

Hoppas det går bra...

Link to comment
Share on other sites

:o ....en skräckhistoria.

Har din bil ett chassinummer som börjar med SA9? Eftersom besiktningsmannen tog sitt beslut efter att endast granskat chassinummer så måste det ju vara där all information inhämtats. Gissar att chassinummer också går igen i alla protokoll från SFRO-besiktning.

Hoppas det går bra...

Hej Fredrik,

Jo, mitt chassienummer börjar med SA9 men det borde ju egentligen inte spela någon roll då det kan slumpa sig att det blir så även när man väljer sitt eget nummer. Hade jag råkat stansa in ZFF i början, som jag har på min gamla Ferrari, hade då Bilprovningen betraktat den som en 25 år gammal Ferrari?

Link to comment
Share on other sites

Jag läste det här i en annan tråd:

Fick följande mail ftrån Roadsrer!

Subject: SA9 i westfields chassinummer

Hej! Vi informera lite om Westfields Chassinummer. I början står det SA9. Detta är i EU en small volume production och är idag inte godkänt i sverige. Först efter årsskiftet när de nya reglerna i sverige kommer kanske vi kan använda dessa. Ni måste täcka över dessa SA9 och ändra chassienumret i SFRO papper. Eller stansa in ett nytt eget, lämligast då ert namn t.ex *SVEN2006001* etc. I den av regeringen godkända prepositionen i maj 2006 kommer Bilbyggsatser (kit-Cars) från och med nästa år blir godkända. Just nu är det SFRO och vägveket som diskuterar formerna vad jag förstått.Vänligen försök informera alla Westfieldbyggare som ni känner om jag skulle ha missat någon i min emaillista. Det är onödigt att som 2 nu komma dit i ogjort ärende bara för 2 bokstäver och en siffra i chassinumret! Blir ju strul att ändra i efterhand och åka till annan besiktningsman. Hälsningar

Bo Jakobsen, Roadster Bil ABTel: 08-55619125 Fax: 08-7732900 www.roadster.se

Link to comment
Share on other sites

Är det nu dax igen :( Vi hade ju en lång tråd om det här med konstiga och dåligt underbyggda beslut frår SBP för ca ett år sedan. Ska nu en massa sevenbyggare behöva våndas för att de inte skall få sina byggen godkända, igen :angry:

Jag tyckte att vi utredde det här ganska ordentligt om vad som gäller vid det tillfället. Tommy (vår ordf.) skrev till ordförande i SFRO och till VV med en del frågor som vi fick svar på som positiva för oss byggare. Jag tror t.o.m. att frågorna ligger på VVs hemsida med svar (inte helt säker på den punkten).

Va trött man kan BLIII.... :515:

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Puhhhh... va trött man blir!

Hoppas att det blir som therealpinto säger... "snarare enklare än svårare" att besikta våra byggen!

Men man kan börja fundera över vart den "röda" tråden som man förväntas att finna mellan Sfro, Sbp och vägverket är... ?

Man får en känsla av att det finns några som kör sitt eget race med regler och bestämmelser.

Jag tycker vi i Locost Sweden skall tillsätta en projektgrupp för att hantera detta problem...

Jobba tillsammans med Sfro och kräva fasta riktlinjer via VV och SBP... Det får vara slut med

dessa lokala beslut och traditioner ute på våra SBP stationer... met måste vara enklare att gå efter fasta regler än att försöka hitta på dom själv! innan saker är klubbat och klart

Att vi som Sveriges största förening för amatörbyggda fordon tidigt skall få information om förändringar i reglementen och riktlinjer för våra byggen så att vi kan förhindra missförstånd i tid... det borde gynna alla!.

Det finns inget i dagsläget som skulle hindra denna bil av Westfield-pilot att passera SBP som amatörbyggt fordon om man går efter de regler som vi fått tillgång till via SFRO...

Att det skulle vara nya regler för köpt chassi är inget som vi fått reda på... man får köpa alla chassidetaljer från en och samma leverantör bara man sätter ihop dom själv ...eller?

Jag vet hur det känns! Min SBP station körde ett eget "race".....

2 st Besiktningsmän som inte var överens om hur reglerna för amatörbyggt fordon skulle tolkas...

den ena sa si och den andra så! och mitt i mellan stod jag och siterade reglementet... det slutade med att de nästan blev osams och en gick... nu blev det lättare men inte bra..... Enligt dom så gick gränsen för Amatörbyggt fordon vid bärarmarna! :blink: Har du köpt allt annat men byggt dom själv är det ett amatörbyggt fordon sa dom.... hummmm.

Fick problem med min sista bil för att SBP tyckte att :

"Den var för fin" ! ..... Den kan du inte ha byggt själv! Den här kommer du aldrig att få igenom! :blink:

Visade byggbilder och dokumentation över hela bygget samt sparade kvitton ( Kvitton är inte heller ett krav) :515: men till slut gick det bra!

Men ge inte upp! Det är bara att överklaga! Enligt SFRO skall man överklaga till VV om man inte är nöjd .

Om det är något här som spökar så kan det kanske vara chassinummret ?

Som sagt... jag hoppas att vi kan plocka ut några från klubben som kan agera kontaktgrupp mellan SFRO och VV för att reda ut detta en gång för alla och se till att alla SBP följer samma riktlinjer !

Hoppas de nya reglerna för hantering av : (där man köper *allt* i lådor från en tillverkare) kommer fram till oss så snart som möjligt .....

Man blir bara så trött.............. :(

Link to comment
Share on other sites

Fick problem med min sista bil för att SBP tyckte att :

"den var för fin" ! ..... Den kan du inte ha byggt själv! Den här kommer du aldrig att få igenom! :blink:

*s*

det kommer bli ett bekymmer för alla som t.ex bygger cobror i landet. Där om något glänser kromet och fina detaljer

Link to comment
Share on other sites

Jag hade tid till samma SBP station i Torsdags men är lite :huh: feg och vågade inte åka dit utan avbeställde och har ny tid på annat ställe i November.

Jag tror tanken om att det är för fint är rätt jag har varit med vid två besiktningar (det är jag som har släpet :D ) och kommentarer som jag hör är "tanken är iallafall ny" "bromsarna ser nya ut" vad tror dom att man sätter på skivor från skroten utan att svarva dom .

//Kenneth

Link to comment
Share on other sites

*s*

det kommer bli ett bekymmer för alla som t.ex bygger cobror i landet. Där om något glänser kromet och fina detaljer

Hrmm, jag bygger Cobra, dock med eget chassi, corvette fram/bakvagn...men det som oroar mig var att jag gick ut i garaget och kollade det nya DAX Rush MC-kitet som jag hämtade i helgen. OCH, just det, chassinumret började på SA9...

Skall jag ta bort det och stansa in ett nytt eget nummer eller...? :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Jo jag får nog vänta lite med att ändra nummer, kommer antagligen inte att hinna göra första SFRO i år då jag samlar delar just nu.

Men är det någon som har lite mer information om vad som kommer att hända i och med dom (eventuella) nya reglerna nästa år?

Har hört en massa olika lösa prat bara, tex att det skall gå att bygga färdiga mc & bilar, sk lågseriefordon.(???)

Skall det i så fall vara samma regler som för nuvarande amatörbygge, eller blir det tillkrånglat?

Någon som vet mer eller var man hittar information? :huh:

SFRO brde kanske veta, eller?

Anledningen till frågan är att jag har fått en del förfrågningar (det finns dom med mer pengar än tid, men ändå har intresset) om att bygga färdiga bilar, men har tackat nej till detta då det är en rejäl gråzon man hamnar i.

Om det skulle bli aktuellt med "lågseriefordon" så skulle det troligtvis skapa en del jobb för företag i sverige, kanske framförallt i mc-branshen då det i dag finns en hel del firmor (i gråzon...) som bygger färdiga sk kit-bikes till andra. (framförallt HD)

Link to comment
Share on other sites

När det gäller byggsatsfordon så måste reglerna för dessa diskuteras mellan SFRO och i första hand Vägverket. Det kan finnas skäl att anpassa vissa regler specifikt för byggsatser, men än finns inget konkret att säga.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Den tolkningen stämmer ju inte med Vägverkets syn i alla fall.

Dätemot är det sagt att man (ASB) i tveksamma fall ska avslå och att byggaren då ska få överklaga till VV. Men det gäller inte per automatik om man köpt ramen.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Då det är min bil som sas drog igång tråden tänkte jag bara uppdatera om det senaste. Jag fick ett positivt besked ifrån VV där min bil fått dispans. Handläggningen på VV gick förvånansvärt mycket fort (ca 10 dagar) innan jag hade dispansen i brevlådan. Jag skickade in mina byggbilder till VV och detta räckte för handläggaren att bedöma min bil som amatörbyggd. Den kommer att kodas med T12C d.v.s byggsatsbil.

Jag har även hunnit att regbesikta den i Helsingborg och det gick utan anmärkning. Det intressanta var att den besiktningsmannen sa att han direkt hade godtagit den som amatörbygge (utan överklagan till VV) när han läste min femsidiga byggbeskrivning. Snacka om lotteri... Nåväl, slutet gott i alla fall :racesmile: , nu står Westfielden i garaget och väntar på plåtarna (XXH 950 blev det) och jag sitter och tittar ut på regnet.

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Bara att säga Grattis och hoppas att det blir någon mera

dag med uppehåll och torra vägbanor innan den sk. vintern kommer till oss!

Körde 22mil med min Se7en i Onsdags, längtar redan till nästa vår/sommar!

Link to comment
Share on other sites

Jaf har också nyligen besiktat och väntar på en dag med hyfsat väder, var ute i tisdags men i helgen måste det bli åka av. kallt och dragigt är det, jag har ju bara "vindskydd"

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket allihop :lol: Nu sitter plåtarna som kom med posten i eftermiddags på plats oxå och jag har även plockat bort "besiktningsutrustningen" :hypocrite:

Ett speciellt tack till Kenneth som är ställt upp med allt sitt kunnande och sin tid, speciellt som han samtidigt håller på med ett eget mycket gediget bygge :notworthy:

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Då det är min bil som sas drog igång tråden tänkte jag bara uppdatera om det senaste. Jag fick ett positivt besked ifrån VV där min bil fått dispans. Handläggningen på VV gick förvånansvärt mycket fort (ca 10 dagar) innan jag hade dispansen i brevlådan. Jag skickade in mina byggbilder till VV och detta räckte för handläggaren att bedöma min bil som amatörbyggd. Den kommer att kodas med T12C d.v.s byggsatsbil.

/Magnus

Har du något dokumentnummer för denna dispens?

Kan vara bra för andra att veta vad man ska efterfråga för dokument.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...