Jump to content

Svets?


Rikard Larsson

Recommended Posts

Måste nog köpa ny svets då min gamla beter sig märkligt

Jag älskar bra verktyg, men också pengar...

Har tittat runt och kommit fram till att en Esab skulle sitta fint.

Jula har två intressanta modeller:

C140, enfas 4000 kr

C170, trefas 8000 kr

Frågan är, visst hade det varit kul med en ordentlig trefassvets, men är det värt det dubbla priset för att svetsa ihop 2 mm tjocka fyrkantsprofiler som är rena och snygga.

Någon som har erfarenheter av den lilla svetsen?

Link to comment
Share on other sites

om du funderar på köpa svets..köp trefas... det är en himmelsk skillnad även om du köper en med få amp... det blir mycket bättre svetsar och är mycket roligare att svetsa...

jag köpte mig en beg proffs ESAB 3 fas... hos en firma som servar svetsar... dom får in inbyten hela tiden..

fick betala 7400kr för 220 amp svets... och den är helt perfekt... :notworthy:

jag skulle tveka att köpa en hobby svets även om jag ``bara ´´ skulle svetsa 2 mm det blir så mycket bättre med mer mos.

min förra svets var en 140 amp 1 fas.. :mad: alltid massa fix och endå blev det inga bra svetsar.. kanske duger till fusklaga gamla bruksbilar.. ja jag vet det finns många som byggt hotrods och 7:or med liknade svetsar..men jämfört med en starkare 3 fas..STOR skillnad..

har man inte råd köp dyrt (lika med bra förhoppningsvis)

mitt råd köp hellre en beg. märkessvets än en billigt kina skrot svets..som det inte går att hitta reservdelar till om 1 år..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Något billigt kina-skrot är inte aktuellt, frågan är vilken Esab jag ska köpa. Det finns faktiskt en svets mellan de två jag nämner högre upp i tråden har jag sett. Det är en enfas som lämnar 150 A med 20 % intermittens. Har inte fått pris på den än dock, men den ligger nog på 6000. Lutar åt den i så fall.

Link to comment
Share on other sites

Något billigt kina-skrot är inte aktuellt, frågan är vilken Esab jag ska köpa. Det finns faktiskt en svets mellan de två jag nämner högre upp i tråden har jag sett. Det är en enfas som lämnar 150 A med 20 % intermittens. Har inte fått pris på den än dock, men den ligger nog på 6000. Lutar åt den i så fall.

Om du hade varit lite tidigare ute (ca 2 månader) så hade jag en Kempii 150A mig/mag (super kempomat) svets, som jag sålde till en arbetskompis. Har själv en likadan och den har fungerat felfritt i 18 år. Har ett par kompisar som haft Esab svetsar (bl.a han som köpte min Kempii) och de har inte varit 100% nöjda.

Mvh

MM

Link to comment
Share on other sites

Hej.........

Köp en kvalitets maskin, ny eller gammal som är tre fas. Det kommer du att vara nöjd med länge.

Jag köppte en ny svets till mitt bygge när jag startade, kollade på esab svetsen men valde en Galagar svets (drivermig 180 ).

En av fördelarna med Galagar svetsen är slangpaketet som är av mycket hög kvallite. För att få det slangpaketet från Esab kostar maskinen det dubbla.

Priset var 5000 + moms från Sisab men det finns fler som sälger den.

Galagar tillverkas i spanien och de gör ett stort antal modeller för profs/industrin. De små Esab svetsarna görs i italien.

Jag svetsar en hel del på jobbet som repratör och de fel som oftast uppstår med migsvetsar är att slangpaketet krånglar. Det vore bra att köpa en svets med dubbla motorer för trådmatningen men det kostar mer. Om du tittar på Esab svetsen som är 170 A klarar den 20% vid 150A medan Galagar klarar 35% vid 165A. Billigare\hobby svetsar brukar klara mindre belastning änn dyrare\industri maskiner klarar.

:)

Lars H.

Link to comment
Share on other sites

Jaha, då var man lite fattigare. Även om jag förespråkat de lite mindre enfassvetsarna eftersom de använts med framgång så föll jag för "allas" kommentarer om hur mycket lättare det är med 3-fas. Och hobbysvetsare som man är så är allt som underlättar välkommet.

Det blev iaf en Esab 3-fas på 170 A (C170). Och vad ska man säga, lite skillnad mot vad jag är van vid. Först och främst att jag knappt kunde lyfta in den i skåpbilen jag lånat, 60 kg... Men det gick, och att få ut den var lättare :). Kvaliteten rakt igenom är helt outstanding med min mått mätt. Inget glapp eller rassel, allt bara funkar klockrent.

På insidan av en lucka står det hur svetsen ska vara inställd (på ett ungefär) vid en viss godstjocklek, tråd, gas och fog. Så jag ställde in den efter 2 mm gods, 0,8 tråd, blandgas och viklad fog. Blev bra på första försöket, bilden nedan är en av de första fogarna som jag svetsade. Med lite mer träning och experimenterande kan det bli riktigt bra.

Hur som helst måste jag erkänna att det var SÅ mycket enklare att svetsa med en riktig maskin! Och med tanke på hur mycket som ska svetsas så var det nog en bra investering. Nu behöver man inte lämna iväg bärarmar eller störtbåge, en ren vinst där alltså ;)

Och ja, jag vet att jag ska ha en riktig svetshjälm :hypocrite: . Har köpt en självbländande på Ebay för $35 inkl frakt!

post-714-1159947322.jpg

post-714-1159947332.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Jag ljög, förlåt. Det var £35... (fortfarande billigt :))

Ebay som sagt, sök på welding helmet. Glöm inte inkludera Ebay globalt

http://www.ebay.se/viItem?ItemId=110038855516

Verkar som någon fått tag i en hel pall eller nått, det är många efter varandra som auktioneras ut. Länken ovan är till exakt en sån som jag har. Har bara provat den mot en halogenlampa (hämtade den idag) och så långt funkar den, bra med ställbart mörker. Vet inte varför men frakten är olika på olika auktioner (från samma företag), länken ovan är frakten £9,99 till alla länder. Hade tur och "vann" en för £25 + frakt.

Link to comment
Share on other sites

Kan bara konstatera att efter lite svetsande i helgen så är jag mycket nöjd med den självavbländande svetshjälmen från Ebay. Grymt mycket smidigare än vanlig skärm eller glasögon. Nu har jag inte provat självavbländande "proffshjälmar", så jag kan inte jämföra, men bra var den i alla fall. Speciellt smidigt att kunna justera mörkhetstalet med en potentiometer istället för att byta glas :). Bara det är ju en anledning att köpa en självavbländande.

Link to comment
Share on other sites

Absolut! En sån står högt på önskelistan, för 500 bagis är det ju bara att beställa, förresten. Kämpade med en vanlig hjälm i helgen, fan vad primitivt! Ibland är man på fel ställe o svetsar! :D :D

Grattis!

Link to comment
Share on other sites

Primitivt var ordet... Man blir snabbt bortskämd. Pratade svetsning med min morfar i helgen, han är 83 år och har jobbat bla på en stor mekanisk verkstad. På hans tid var inte MIGen uppfunnen!!! De körde pinne och gassvetsning. Min fråga var då hur det gick med så tunnt gods som 2 mm? Inga problem med 1,6 mm elektrod om man hade lite känsla...

De grövsta elektroderna de använde var 7 mm! Då blev det, citat, "En jävla brasa!"...

Link to comment
Share on other sites

kan berätta att jag under svaga stunder av mitt liv rostlagade bil med ``knattesvets´´ och 1,6 mm elektrod...inte helt lätt... använder ``speedglas´´ hjälm på jobbet.. skall bara köpa mig en att ha hemma oxå... :( $$ skall försöka övertala företaget att få köpa till företagsrabbatten.. :)

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Jaha, då var man lite fattigare...

Du har inge bilder på hur svetsfogarna såg ut med din gamla enfasare, så att man kan jämföra?

Jag och brorsan planerar ett locostbygge, och behöver skaffa svets för det, och har samma dilemma, en- eller trefas? Om man är nybörjare vilken är att fördra?

Link to comment
Share on other sites

köp den bästa 3 fas svets du har råd med..hellre en beg märkes svets än en ny ``no name´´ ``kina´´ svets av obskyr kvalite... kan fungera bra men man vet alldrig hur länge..och reservdelar... en märkes svets går alltid att sälja om man inte behöver den längre..

:racesmile:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Kan tillägga att jag var en förespråkare för billigare svetsar innan, "det är ju bara 2 mm ren plåt". Men nu har jag tyvärr ändrat mig. Visst, en bra svets är dyr, men hade jag inte köpt en så hade jag aldrig orkat bygga vidare. Var less på att behöva göra om svetsar... Med denna Esab så är det ytterst få svetsar som inte blir bra. Och då är jag bara hobbysvetsare som provat mig fram.

Enfas, flussfyld tråd, ingen gas...

post-714-1168542101.jpg

Link to comment
Share on other sites

köpte själv en beg 300A migsvets för 5000:- är helnöjd. där finns kräm så det räcker.

denna hade gått 2 veckor på en industri och är helnöjd!

märket var hmm.. ser ut som en migtronic. men kommer inte ihåg märket.

men säger också. satsa på 3fas 170A++ är så skönt om man helt plötsligt har lite rost ivägen eller behöver en grövre söm

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med en Esab 180 amp trefas. Alltså en lite starkare hobbysvets. Den har inte svikit mig än. Även om man får maxa ut den när man skall svetsa 6mm plåtar.

Som sagt lägg ett part extra slantar på svetsen och en känt märke. Då kan ni ha den hela livet och ungarna kan ärva den när du lägger näsan i vädret. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...