Jump to content

Stel eller rörlig bakaxel? välja kitt..


robertk

Recommended Posts

Hej

Jag har kollat runt lite på de olika kitten... Och har svårt att bestämma mig,

Vad är för och nackdelar med stel/rörlig bakaxel?. Väljer Man ett caterham kitt går det inte att få rörlig bakaxel. och väljer man westfield är hela karossen i plast..

Är det någon som vet vilket/vilka kitt som passar bäst in på denna beskrivning.

Rörlig bakaxel, Zetec motor (skall helst passa utan modifiering av motorfäste). Alla karossdelar måste vara med i kittet noskon skärmar och coupen... motorhuven skall helst vara aluminium med luft rillor... :D

och så ska det helst vara billigt...

Vilket kitt hade ni valt om ni haft de kraven?

/Robban

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle välja, och har redan valt Mk Indy. Huven är i plast men kan väljas bort. Det är relativt enkelt att göra en aluhuv själv. En bra plåtslagare kan göra gälar och annat du vill ha.

Nu har jag valt att behålla Pinton från min donator, den är förvånansvärt pigg. Jag var länge inne på en 2-liters Zetec som är en trevlig motor, men fann det svårt att hitta en bra till godtagbart pris. Du kan beställa ett Mk-kit med motorfästen för Zetec. Mk Indy är baserat på Sierra som har rörlig bakaxel.

Kolla "Medlemsbilar till salu". Där ser du Jontes Mk Indy. Kolla finishen på plast mm. Flera medlemmar har byggt Mk, besök några om du kan, det är givande. Kolla även andra 7:or, så många du kan. Oavsett vad du väljer är jag säker på att du blir nöjd!

:) :)

Link to comment
Share on other sites

Kontentan av alla diskussioner är väl att:

Stel axel är enklare att få bra.

Delad axel rätt inställd ger marginellt bättre väghållning(fast ibland är det marginalerna som räknas)

Delad axel ger bättre komfort.

/Janne

Edited by Borken
Link to comment
Share on other sites

Delad axel rätt inställd ger marginellt bättre väghållning(fast ibland är det marginalerna som räknas)

Fast i en annan tråd (eller var det på mailinglistan?) påstods det att delad bakaxel släpper hastigare när den tappar greppet vilket kan ge problem.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att de kör med delad bakaxel i F1, va? :D

Nu ska du inte blanda äppel och päron......

[robert k]

Om vi håller oss till seven / locost så kan man konstatera

att det inte varit lovligt med delad axel i locoserien förut.

Kollar du in deras väghållning så brukar det räcka ganska långt.

Därmed inte sagt att det är bättre eller sämre än delad, men det är helt klart bra!

Link to comment
Share on other sites

Annars finns ju De Dion det bästa från båda skolor :D både stel axel och delad upphängning typ.... men lägre ofjädrad vikt...monterar man bromsarna vid bakaxel klumpen.. får man ännu mindre som studsar upp och ner.. :thumbup:

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Det blir oftast en jämförelse av äpplen och päron, men de bilar som rullar på vägen och har stel axel har oftast en väldigt kort fjädringsväg och högt RC, det finns bilar med delad axel som inte heller har särskilt bra geometri, men det är enkelt att bygga en delad bakaxel som dels får lågt RC dels får rimlig fjädringsväg. Det går att bygga stel axel med bra upphäng med, men det kräver att man struntar i hur andra gjort och tänker lite själv.

Kort fjädringsväg ger problem när vägen är ojämn, och lågt RC ger problem med lynnig bakvagn.

Link to comment
Share on other sites

Det går att bygga stel axel med bra upphäng med, men det kräver att man struntar i hur andra gjort och tänker lite själv.

har du förslag på en sådan upphängning?? (från en som gärna slipper tänka..om andra redan gjort rätt.). :D

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag med nyfiken "Diravi's".

Stela axlar har varit med i några år på bilar vid detta laget, och det skulle vara spännande att få bli delgiven hur en "riktig" upphängning ska se ut för att bli så bra som möjligt och ändå inte göra som någon gjort innan.

Kan vi andra inte få se en skiss med förklaring, det skulle vara trevligt.

Jag har nog en del att lära i ämnet vad det verkar.

Link to comment
Share on other sites

Det är egentligen, rent geometriskt, två problem som de flesta sjuor med stel axel har.

Dels aldeles för högt RC, ofta i höjd med axelcentrum(i undantagsfall tillochmed högre), och då bilarna har relativt låg tyngdpunkt så får man ingen avfjädring av sidokrafter, vilket leder till liten progresivitet i sidogrepp.

Relativt enkelt att få till drägligt med väldigt lågt placerat panhardstag, (liggande)wattlänk eller annan lösning på sidolokalisering ex Jacobs stege/malock eller den mer avancerade mumforden.

Sen är det väldigt vanligt med extremt kort fjädringsväg bak, vilket i kombination med hög ofjädrad vikt och hårda fjädrar ger en svårighet för hjulet att följa vägbanan när det finns ojämnheter, inget problem på banbilar, eller för dem som altid kör på jämna vägar, men ett märkbart problem för oss som bor i tjälskottens land.

Går att lösa genom att ge axeln och hjulen utrymme för fjädringsrörelse, och kombinera det med lite mjukare fjädrar än vad de flesta har. sen får man backa upp med krängfjäder för att ta hand om krängningen som blir ett resultat av mjukare fjädrar och lägre RC.

Resultatet av en bakvagn med högt RC (relaterat till tyngdpunktens höjd) och kort fjädringsväg blir en bil som har en ganska tvär övergång mellan grepp och släpp. framförallt när vägbanan är lite ojämn.

Har man däremot lågt RC får man et mjukare släpp, och med fjädringsväg blir bilen mindre benägen att hoppa över ojämnheter.

Är det ojämnheter i kurvan när man ligger på gränsen och axeln lättar så har hjulen väldigt svårt att få tillbaka greppen när de landar igen och man har en axel med RC placerat i höjd med Tyngdcentrum eftersom då hela bilens tyngd är i sidled ofjädrad vikt.

Egentligen ganska enkla saker, men bara för aqtt en sak fungerar jättebra på bana behöver det inte fungera lika bra på vanliga vägar, de är ju olika beskaffade.

Link to comment
Share on other sites

har du förslag på en sådan upphängning?? (från en som gärna slipper tänka..om andra redan gjort rätt.). :D

:racesmile:

En lösning jag i dag skulle välja för upphägning av en stel eller DeDion-axel är nog en trepunkts.

där undre länken skall stå för sidolokalisering, och vara lägsta punkt på axeln. (under diffen på en vanlig stel axel)

Sedan tillåta åtminståne 10 cm utfjädring och 15 cm infjädring.

Påminner en del om Seriett-bilarnas bakvagn, så det är ingen nytt under solen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...