Jump to content

Tips på seven bygge!


Anders S

Recommended Posts

Hej!

Jag har nu bestämt mig att jag ska börja bygga en seven i vinter. Har kollat runt lite på olika sajter, forum, annonser osv men inte blivit så mycket klokare för det :huh: Hittade erat forum i fredags (29/9) och har redan fått en massa intressanta svar bara genom att läsa det som skrivs på forumet.

Nu vill jag gärna ha lite tips ifrån er som bygger/har byggt en seven.

Någon utav dessa satser blir det,

Robin Hood

Westfield

MK

Till någon utav dessa satser så har jag tänkt en Ford sierra som donatorbil, vilken motor jag ska ha är inte riktigt bestämt.

Ris och ros är mycket välkommet!

Link to comment
Share on other sites

Vad ska du använda bilen till?

vilken budget har du?

Mitt tips är att ta god tid på dig med att bestämma vad du vill bygga.

Besök mässor och bilträffar där du helst får möjlighet att provköra eller provåka olika sjuor.

Besök också folk som har byggt olika kit och hör vad dom har att säga om sin bil. De kan också ge dig en uppfattning om vad det har kostat när den är färdig.

Själv bygger jag egen ram baserad på boken men med egna hjulupphängningar. Men det gör att allt tar mycket längre tid.

När det gäller donatorbil så tror jag att jag har slaktat 5 olika bilar för att få ihop de mesta utav delarna.

För vill man ha de mest optimala delarna får man leta ett tag.

När det gäller motor får väl budgeten bestämma men försök hitta en lätt motor som möjlig med ca 136 till 150 hk orginal. Det blir billigare att med en motor som har "rätt" effekt orginal än att börja trimma en gammal trött motor.

Link to comment
Share on other sites

Fördomar/Fakta:

Robin Hood Tung, billig, udda lösningar en del av dom inte så lyckade.

Westfield Dyrt innan det är färdigt, bra rykte.

MK Relativt billig, bra rykte, helt ok men det blir troligen bättre om du bygger själv.

Å du, kasta pinton ;)

Link to comment
Share on other sites

det är ju oxå frågan vad man kan/vill göra själv... alla har ju inte svets/kunnande i garaget och då kan det vara bättre med ett så komplett schassie/byggsats som möjligt från början.

sedan finns det ``tokar´´ som jag :hypocrite: som både vill och kan göra ``allt´´ även om det tar flera år och kursen skiftar lite under byggets gång...

Inte helt oviktigt hur mycket får det kosta...

man kan ju köpa i princip en komplett byggsats som monteras med sas standard verktyg... eller köpa en knippa rhs profiler hos järnaffärn...

sedan till vad..köpa glass och ta tanten på utflyckt.. eller smiska runt på gelleråsen eller liknande med max effekt/vikt/väghållning i lämplig kombination.. :D

jag försöker bygga med lättmotor/växellåds kombo= förhoppningsvis snabbt ... men bygget är långt ifrån klart..

som sagt innan, många garagebesök och eller banträffas så kommer du nog närmare svaret..

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Westfield :thumbsup:

Helt klart den bästa kvalitén på kaross och ram (går inte ens att jämföra faktiskt! Dom spelar i olika divisioner) men klart dyrare.

Skulle jag valt att bygga en sjua så hade det blivit en Westfield eller kanske ett hembygge bara för att det är så kul att fnula ut allt själv. :prop:

Link to comment
Share on other sites

MK verkar bra, billigt utan att vara dåligt. :)

Estfield? Fungerar oxå, men Lada-grejer? :huh:

Precis. Finns helt klart fler Sierror på skroten...

Jag valde MK för att kittet kändes komplett samt att man kan använda mycket Sierradelar. Dessutom finns det ganska många bilar i sverige som blivit godkända.

Westfield tittade jag också på. Verkar helt klart vara ett snäpp värre men en sån där mega-bil blir lite dyrare att bygga. Man behöver t.ex. specialanpassade drivaxlar då spårvidden bak är smalare än Sierra. När jag dessutom pratade med Roadster så ville man sälja nya delar till allting. Jag ville bygga mycket av donatordelar.

Westfield är dock väldigt fina. Har man pengarna så ska man överväga en sån.

Ett deluxe-kit från MK och en Sierra är en kul budgetlösning. Om man inte vill/kan svetsa själv vill säga....

Skulle jag bygga från rörhög skulle jag förmodligen aldrig bli färdig.

Edited by Fredrik i Trollhättan
Link to comment
Share on other sites

Estfield? Fungerar oxå, men Lada-grejer? :huh:

Man behöver ju inte bygga med Lada grejer bara för att motorfästena i ramen är anpassade för Lada. Jag har själv en ram från Estfield, men använder bakaxel från Fiat 124 sportkupé (liten, lätt med skivor & diffbroms), MC-motor, och 4-kolvs aluminium broms-ok istället för Lada/Fiat bromsar.

Ramen är i princip "bok ramen"

/Henrik

Edited by blackbirdseven
Link to comment
Share on other sites

Tackar och bockar för alla svar och tips jag får!! Jag har ju fått en del kött på benen genom dessa svar och som det ser ut nu så lutar det åt ett MK Deluxe paket. Har själv varit inne på det mest eftersom det är ett prisvärt paket (enligt mig) att bygga på.

Verkar vara många nöjda "gubbar" som byggt på det :)

Jag har ju fått en del tips på dala7, westfield, estfield osv men jag måste säga att detta verkar vara det mest prisvärda för en rimlig summa. Fordar till donatorbilar finns det väl rätt gott om också?

Om man nu blickar lite framåt hur ska jag gå till väga för att få kontakt med företaget och sedan få hem paketet?

Är det frakt som gäller eller blir det till att åka över med släp/skåpbil? Hur har ni gjort? Hoppas jag inte stör er med alla frågor :notworthy:

//Anders

PS Michael du har pm DS

Link to comment
Share on other sites

MK kontaktar man lättast genom att ringa på förmiddagen. Är man ringrostig på engelskan så går det bra att skicka mejl, men man får kanske vänta några dagar innan svaret kommer.

Sedan vill dom ha en förhandsbetalning på £100 innan de startar med din order och sedan slutbetalar du innan leverans. Fixas lätt via din bank.

Frakten kan antingen lösas med hämtning i england som är det dyrare alternativet, men kan ses som en affärs/semesterresa :) Du tar hem kittet på din bil om du har en kombi med takräcke och fäller ned baksätet.

Men det är trots allt billigare att låta dom skicka hem grejerna till dig.

Kom ihåg att du måste skicka över kardan och styrväxeln innan så kortar dom dessa åt dig. Du kan även skicka över framhubbarna eller köpa nya från dom.

Sedan finns ju även Tiger Sportscar med ÅF i Östersund.

Andra engelska firmor är MNR och GTS

Link to comment
Share on other sites

Hej Anders,

jag är oxå på väg att beställa ett MK-kit i höst. Det är inte överdrivet långt mellan Mölndal och där jag bor, så kanske det lönar sig att få det samskeppat.

Hör av dig om du anser att det är en tänkbar idé.

Mvh

MM

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett MK-kit i garaget. Mailade MK med de första frågorna och fick bra mailkontakt med Ken som svarade ganska snabbt och bra.

Jag tänkte först åka över med en släpkärra men det skulle kosta ungefär 10kkr med båtresa mitt i sommaren så jag bestämde att få det hemskickat istället. MK arrangerade transporten och det kostade £351.

Jag fick tips av Ken om Kitcarmässan i Newark i maj och åkte dit för att beställa kittet IRL.

Ryanair från Säve och hyrbil 15mil norr om London.

Utflykten kostade ca 2000spänn totalt och det blev en trevlig helg där jag fick träffa Mikael och Annika här från forumet och se en hel del kitcars samt åka med i en MK-Blackbird (se deras reseskildring på locostsweden.se).

Styrväxel och framnav måste modifieras av MK. Jag köpte nya nav för £100 paret färdigmodifierade. Styrväxel fick jag som "mässerbjudande". Jag bygger högerstyrt och det finns ändå ont om RHD sierraväxlar i sverige så det blev en smidig lösning.

Handpenning på £100 betalades på mässan och resten fixade jag med en överföring via banken när Ken ringde och sa att kittet var färdigt. I mitt kit passade man på att skicka med 3st stolar till "apex" och "heralue" då stolarna ofta skadas om man skickar dessa separat. Det är tydligen inte ovanligt att man utnyttjar kitleveranser till transport av delar till andra kunder i samma land. Tycker det är en smidig lösning.

Fyra dagar efter jag betalat så ringde fraktfirman och ville bestämma en leveranstid.

Allt var helt. Det enda som jag inte är 100% nöjd med är svetsningen av plåten vid pedalerna som är lite bucklig men jag skiter i att tjafsa då det dels inte är praktiskt genomförbart att få det fixat och dels för att jag planerar att använda ett annat pedalställ än MKs iallafall och då tar jag bort plåten. Det skulle heller inte vara en katastrof att ha det som det är...

Just det, en spindelled till övre infästningen hade knasgängor direkt ur lådan. Ett samtal till Ken och en ny kom med posten efter ett par dagar.

Jag är nöjd med MK och kan verkligen rekommendera dom.

I mitten på Oktober är det "totalkitcar LIVE" på Brands hatch där MK ska finnas på plats. Eller så kan du ju alltid besöka "fabriken" i Langold ca 15mil från London.

Kul och bra för inspirationen...

Tveksamt om ni sparar så mycket på transporten genom att slå er samman. Kittet är bra paketerat i ett kolli. Därimot är det billigare ju närmare göteborg man bor då det är där englandsbåten landar. Sen skulle ni ju kunna åka över för att beställa och dela hyrbil....

Edited by Fredrik i Trollhättan
Link to comment
Share on other sites

Fördomar/Fakta:

Robin Hood Tung, billig, udda lösningar en del av dom inte så lyckade.

Westfield Dyrt innan det är färdigt, bra rykte.

MK Relativt billig, bra rykte, helt ok men det blir troligen bättre om du bygger själv.

Å du, kasta pinton ;)

Sen finns ju de svenska kitten.

Dala7: om du vill ha en stor bil

Esther:

DD7, jag tycker de har bra klass och bra support, samt snygga lösningar. Bra pris.

Link to comment
Share on other sites

Westfield :thumbsup:

Helt klart den bästa kvalitén på kaross och ram (går inte ens att jämföra faktiskt! Dom spelar i olika divisioner) men klart dyrare.

Skulle jag valt att bygga en sjua så hade det blivit en Westfield eller kanske ett hembygge bara för att det är så kul att fnula ut allt själv. :prop:

Det beror ju på vad man vill ha för bil, westfield har ju plastkaross med lite egen design, vill man ha det är det ok, vill man ha en Sjua som ser lite mer ut som en sjua så är det alukaross som gäller.

Och sen anser jag att Caterham har bättre kvallite än westfield, men det är ju småsaker ;)

Link to comment
Share on other sites

Säljer Caterham verkligen byggsatser? Har inte kollat men trodde dom bara byggde nyckelfärdiga bilar...

Plastkaross är bra för vikten. Sticker ut hakan lite och säger att hade Chapman byggt sin bil idag så tror jag han hade byggt med plastkaross och häftig, lätt motor d.v.s. mc-motordriven...

Om han nu hade byggt en sjua överhuvudtaget....

Link to comment
Share on other sites

Nej det är nog sant. Aluminium blir nog lättare. Jag tänkte plåt...

Att man använder glasfiber framför alu är väl endast av ekonomiska skäl.

Byggde Chapman med aluminium i hela karossen?

Edited by Fredrik i Trollhättan
Link to comment
Share on other sites

Både ja och nej, jag tror tidiga sevens var helalu.

post-171-1159969605.jpg

På min bild torde man se från höger till vänster: en Lotus Six, en Seven serie 1, serie 3, och en caterham(fast det är ju en lotuslogga på den?).

/Janne

Edited by Borken
Link to comment
Share on other sites

Serie ettorna hade även noskon och skärmar i alu, serie treorna hade glasfiber i noskon och skärmar.

Aluminium blir lättare än glasfiber då det är svårare att få glasfibern som en bärande del av chassiet.

Så antingen triangulerar man extra eller så har man aluplåt under glasfiberskalet :)

Man får ju blankare och finare finish med glasfiber, men det ser ju rejsigare ut med aluplåt. (Smaksaker är ju altid en fråga om smak och så)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker kolfiber är racing. Finns någon galen människa som byggt sjua med kolfiberkaross? Då menar jag inte glasfiber med kolfiberskinn utan på riktigt...

Det sitter trots allt inte mycket vikt i karossen på en sjua. Tror min i glasfiber ligger på 15kg sammanlagt

Link to comment
Share on other sites

Den bilen byggdes på WIBA (plastteknik) i Jönköping och hade kaross

gjord i bara ren kolfiber.

Minns jag rätt så vägde hela karosen 17kg. totalt och det var

inkl. extra lull-lull som bagagelåda med lock mm.

Jag vet att Per Wackt (finns reggad här på forumet) var och köpte formarna

till den karossen efter de var klara med bilens plast.

Jag har varit hemma hos honom utanför Vaggeryd och kikat på dom.

Per har gjutit formar till sin egen avsomnade sjua i dom, dock i glasfiber.

WIBA bilen hade en stadig överladdad Ford Cosworth motor och en enorm puts.

Desvärre blev den aldrig färdig utan bara en ögonfröjd som aldrig

blev klar eller besiktigad.

Företaget är numera uppköpt och bilens öde är okänt för mej.

Vad jag vet så har den aldrig blivit klar utan blivit ännu ett avsomnat projekt.

En bild på den bilen fungerade som sporre för min egen del när tanken

började födas i mitt huvud på att bygga en seven.

Den bilden står fortfarande inramad över öppna spisen förövrigt...

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha konsulterat min något kladdiga viktlista så har jag vägt glasfiberkarossen till ca 26kg.

Jag har ställt mig på badrumsvågen med delen i handen och räknat.

Karossen är då MK-std och består då av sidopaneler, noskon, huv, instrumenthuskåpa, bakdel, skärmar fram och bak och en bagagelåda.

Link to comment
Share on other sites

ang WIBEsjuan så ringde ja firman som gjorde den å fick tag i en av killarna som arbetat me den...

enligt han så hade den förre VDn bilen och han fick hjälp av en kille som tävlade i någon serie här i landet för att bygga klart den....

nu va de förra året eller så ja ringde så jag vet inte vad som hänt sedan dess eller om de ens stämmer...

för mer info sök på forumet då de varit uppe innan.. jag hade även en massa bilder, men dom strök me i min hårddiskkrach.. :(

Link to comment
Share on other sites

Säljer Caterham verkligen byggsatser? Har inte kollat men trodde dom bara byggde nyckelfärdiga bilar...

Jodå, Gunnars Garage är återförsäljare i Sverige. Men de är nog bland det dyraste i kitväg. Den senaste, CSR, säljs endast som komplett kit. 500' plus... icon8.gif Tror faktiskt inte du kan regga in en på annat sätt än amatörbyggt fordon?

Dax är också ganska dyra grejor. Westfield tycker jag verkar mer prisvärt i jämförelse. Sedan verkar inte gapet sådär jättestort till MK, faktiskt. Det beror mycket på hur mycket man räknar med att man måste köpa nytt och färdigt. Börjar man bygga på en Westfield så kan jag tänka mig att ribban omedelbart hamnar ganska högt vad det gäller finish, och det gör det svårare att göra saker som man tycker duger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kan hålla med om att deras 7:or inte är snyggast i stan, men de hade ett par bra delar för ett bygge. För er som bygger med MC-motor så har de en fin LSD-diff med back inbyggd.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Sen finns ju även tuffa Birkin som är svindyra. Som faktiskt likt Caterham kan betecknas som en "äkta" sjua. Caterham stämde dom på 80-talet om varumärkesintrång, men fick lära sig att Chapman sålt rättigheterna även till Birkin *oops*

http://www.birkindirect.com/

image1581.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu när jag äntligen har bestämt modell (Mk) så ska man ju välja motor/låda också :D

Så alla ni som byggt (eller har tankar och ideèr), fram med ris och ros om diverse motorer som skulle passa in!

Har fått en del tips om Pinto och 16V GSI. Är väl ute efter ett ca 100-150hk till att börja med.

// Anders

Link to comment
Share on other sites

100-150 hk. Då rekommenderar jag Pinto. En Sierra donator är ju nästan gratis och du har en motor på 100 hk. Köp sen David Vizards bok "How to modify Ford SOHC engines" och jobba lite på toppen. Du får ganska lätt ut 30-40 hk till. Montera Mk:s 4-1 avgassystem som du i alla fall vill ha för utseendet och du närmar dig 150 hk. Detta till låg kostnad. Sedan kanske en trimkam, E85, MS-sprut..... 200 hk är inom räckhåll. Fortfarande till rimlig kostnad för en motor du fått nästan gratis. :D

Link to comment
Share on other sites

Jag förr min del skulle föredra den jag själv har GSI-motorn 150hkr med kat. och mer utan och snyggar du till lite kring den så har du 180-200hkr. 180hkr ger den med ett par Webrar rakt på :blink: du får en motor som t.ex. är gjord för ett kontinuerligt varvtal på 6900rpm helt original. man kan ju rek. ett par ARP.bultar i stakarna. du är inte tvungen att byta kamaxel. utan lite finputs här och var. använd Omegalådan (bolton)

karaktären på den motorn är helt klart passande en så här bil.

Link to comment
Share on other sites

Anders,

Har du bestämt dig för Mk som du säger, och vill bygga Locost, så tänk på att Mk:n är Sierrabaserad. Du får motorfästen mm färdiga för Pinto. Själv var jag länge inne på att ta en annan motor då Pinton inte har någon sexig karisma. Men då jag köpt min donator-Sierra (1500:-!!) och upptäckte att den var förvånansvärt pigg, och sedan läst David Vizards bok där han skriver om att Pinton är undervärderad och har stor potential, beslöt jag mig för att behålla den. Dessutom är den i mitt fall helt gratis!. Jag köpte ju Sierran för alla andra delar jag behöver.

Vill du kan du ju alltid senare byta motor. I de flesta fall medför dock en annan motor problem av typen "rattstång kolliderar med grenrör", "generator får inte plats" mm.

Vill du ha en riktigt racig 7:a anser jag att bästa vägen är att bygga med MC-motor, inget annat!

:)

Link to comment
Share on other sites

Angående motorfästen så fick jag intrycket att MK kan fixa fästen till i stort sett vilken motor som helst men Pinton är ju som Wein säger ofta helt gratis (jag själv erbjöd er ju en på stående fot i lördags.. :lol: ) eftersom donatorsierror är så löjligt billiga.

Edited by Fredrik i Trollhättan
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...