Jump to content

Projektarbets drömmen!


Super-seven

Recommended Posts

Tjena!

Lägger upp en tråd angående mitt och min kompis projektarbete. Vi slängde in en ansökan till de projektansvariga ang. att bygga en super 7. Vårat förslag var då att denna bil skulle fungera i markadsföringssyfte för våran skola dvs. finnas på gymnasiemässor mm. Vi trodde att detta var ett riktigt långskott, men efter några veckor fick vi höra att de hade godkänt våran ide' :D :D :D Så nu skall de byggas. Tänkte att de kunde vara värt att lägga upp en tråd här, eftersom det finns mängder med information samt personer som erhåller stor kunskap. Detta skall bli oehört kul. Bilder och mer fullständig info kommer allt eftersom :)

// Johan & David :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 115
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tackar! :racesmile: Vi har inte riktigt bestämt oss. Vår budget är ganska liten för tillfället så vi letar sponsorer för fullt! Finns det någon som har en motor som bara samlar damm i ett hörn tas denna tacksamt emot. :hypocrite: ;) Har ni förlsag/tips på motor, byggantion etc så dela gärna med er:D

//

Johan & david

Link to comment
Share on other sites

Japp, vi skall bygga från scratch. Vi har dock en jigg som underlättar arbetet med chassit. Sparar både tid och material. Materialet kom förra veckan och de var några meter. När man såg på högen av material så var det svårt att se att det skall bli en bil i slutändan. Arbete skall påbörjas i morgon, så då hoppas jag på att man hinner ta lite bilder etc. Som sagt, detta skall bli SKOJ:D

PS: Svetsa är ingen match! Hade detta varit ett problem hade vi liggat pyrt till, för de e mkt svetsarbete på ett sådant här projekt.

//

Johan & David

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på att projektarbetet skall motsvara 100 timmar, så tror jag att ni har tagit lite vatten över huvudet. Men jag kan bara önska er lycka till!

Roligare proj arbete får man nog leta efter :)

/janne

Link to comment
Share on other sites

Får väl förklara konceptet lite tydligare :)

När vi lämnade in ansökan till projektet visste vi att tidsaspekten inte var den bästa. Kan bli svårt att bygga en bil på 100h, så vi var tvunga att avgränsa projektet. Projektets mål är att vi skall ha byggt ett rullande chassi, dvs en hel bil förutom motor & drivlina. Detta är utanför projektet. Efter vi har presenterat vårat projektarbete nån gång nästa år, så färdigställer vi förhoppningsvis bilen. Som sagt avgränsningar var ett måste, för att ha ett realistiskt mål.

Eftersom vi är två personer blir de 2x100 h mantimmar. Dessutom har vi fått ca 20-30 extra timmar. På våran skola har vi även "hobbykvällar" där vi kan bygga på + att vi kommer att bygga på fritiden.

Det som är lite synd dock är att de projektansvariga inte bryr sig om slutprodukten utan vägen fram dit dvs. all tråkig pappersarbete:( (detta som betygsätt). Men för oss gäller det att bygga en grym bil,med målet för bana :racesmile:

Som jag nämnde i tidigare inlägg är våran budgett beggränsad, så om det finns intresse för att sponsra oss är ni mer än välkomna. Kan vara allt från delar,tips,kunskap mm. De som sponsrar kommer få dekaler på bilen och skylt bredvid bilen vid utställning. Bilen kommer synas i bra sammanhang för marknadsföring. Bilen är ju framtagen för att marknadsföra SKF tekniska gymnasium och SKF, så till så stor utsträckning som möjligt skall SKF produkter användas.

//

Johan & David

Link to comment
Share on other sites

Det som är lite synd dock är att de projektansvariga inte bryr sig om slutprodukten utan vägen fram dit dvs. all tråkig pappersarbete:( (detta som betygsätt). Men för oss gäller det att bygga en grym bil,med målet för bana :racesmile:

//

Johan & David

Ska man gå enligt kursplanen så betyder slutprodukten en hel del(kanske hälften).

Men helt korrekt det är processen dit(till färdig produkt) som är viktigast, att bara få fram en produkt utan att kunna beskriva hur man nådde dit är inte så bra ur ett lärandeperspektiv.

Se på de flesta som figurerar på forumet, nästan alla har en eller annan form av dokumentering under byggfasen. Skriv å fota en loggbok så kommer pappersarbetet vara en baggis som tar max 5 timmar.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Äntligen påbörjades bygget av bilen!!!! :D

Idag som sagt hade vi tid att börja bygga bilen. Det var en produktiv dag. Vi hann med följande,

-Kapa + punkta ihop överdel.

-Fika + snacka skit.

-Kapa alla rör till underdel.

Det var roligt att äntligen kommit igång. Det är dock mycket arbete som väntar men det är det värt. Arbetet idag flöt på ganska smärtfritt. Mätte lite fel i början men när man väl kommit in i det gick det som en dans. Sammarbetet fungerade också bra, förutom vissa inre stridigheter :P

I samråd med våran lärare har vi bestämt oss för att den här tråden skall fungera som loggbok/dagbok, för vårat projektarbete. Så efter varje arbetspass så kommer vi lägga upp uppdateringar såsom text,bilder mm här, för de som är intresserade hur vårat arbete fortskrider.

I morgon har vi ingen schemalagd tid för vårat projektarbete, men på fredag har vi hela dagen (kl 8-16) så då hoppas vi på att hinna med mkt. Vi hoppas att när vi går hem på fredag så har vi byggt något som liknar ett chassi, kankse inte alla förstärkningsstag, utan bara själva "ramen".

Idag hann vi även med att ta lite bilder som ni kommer att få ta del av här & nu! :)

//

Johan & David

post-836-1159389920.jpg

Edited by Super-seven
Link to comment
Share on other sites

Jag föreslår att ni även tänker på stegen efter ramen...

Taunus spindlar (låt någon avundsjuk kompis borsta dem och måla med svart hammerite)

Styrväxel från Escort (låt någon ANNAN avundsjuk kompis borsta och måla med svart hammerite)

Coilovers är dyrt, hur löser ni det?

Rattstam från Scorpio

Bakaxel (låt andra på forumet ge råd här) Jag säger stel axel.

Motorfästen (Volvo kuddar från biltema)

Växellådsfäste (titta på Westfield men gör själva av Biltema kuddar)

Kardan

Tänk på att inte måla ramen innan SFRO 1

Lycka till

Jobba varje dag!!!

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med att ha slipade svetsar, inför SFRO? :blink:

I ett av inläggen ovan står det att målet är en bil för bana, vilket kanske innebär att den inte ska SFRO besiktigas.

I övrigt anser jag att snygga/bra svetsar lämnas oslipade och svetsar som slipats ner (såvidare inte det sker av ytjämnhets skäl) ofta har något att dölja.

Mvh

MM

Link to comment
Share on other sites

Uppdatering för dagen!

Idag jobbade vi på som bara tusan (alltså dåligt med fika+snacka skit). När skolan stängde klockan 16:00 såg vårat bygge ut så här, mer utfyllig info och svar på frågor kommer i morgon. Efter ett sånt här pass e man helt slut. God natt!

//

Johan & david

post-836-1159566806.jpg

Edited by Super-seven
Link to comment
Share on other sites

I ett av inläggen ovan står det att målet är en bil för bana, vilket kanske innebär att den inte ska SFRO besiktigas.

I övrigt anser jag att snygga/bra svetsar lämnas oslipade och svetsar som slipats ner (såvidare inte det sker av ytjämnhets skäl) ofta har något att dölja.

Mvh

MM

Vi slipade svetsarna för ytjämnhetens skull, för att senare kunna fästa ytterligare stag på den slipade ytan. Detta medför en starkare konstruktion = fler svetsade skarvar. Efter hela chassit har punktats ihop skall allt helsvetsas (tig) och de svetsfogarna skall inte slipas.

//

Johan & David

Link to comment
Share on other sites

Ni håller ett bra tempo!

Ett råd i det här läget vore att ni börjar kolla efter rör till bärarmar. Det kan ta ett tag och få hem sånt.

Samt att ni börjar luska fram en bakaxel och främre spindlar.

Bra jobbat!!! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Tackar!

Som sagt, vi fick mycket gjort igår vilket känns bra. Rör till bärarmar är beställda, dock inte fått hem dem än. Angående diverse delar vi böhöver senare, har vi fått sponring av Signehill Bilservice i form av donator delar från en vovlo 740. Vi har bla tänkt att ta bakaxel, samt fjäderben mm. Även fast det är mycket fokus på chassibygget gäller det att ha framförhållning, speciellt i detta projekt där tiden är en viktigt faktor.

//

Johan & David

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag är lite nyfiken på hur ni ska använda fjäderbenen från en 740. Ska ni kapa av navet och använda det eller? Stämmer bredden på bakaxeln med ramen ni bygger? I så fall hur bred gör ni ramen?

Mvh

MM

Link to comment
Share on other sites

Tjenare!

Tanken är att kapa fjäderbenen och att använda dessa som färsten för orginalspindlarna. I skrivande stund har vi inte 100% koll på hur det ska se ut, har bilder och ritningar på detta i skolan, så en uppdatering om detta kommer, men säkert är att de kapas av rejält. :P

Bredden på chassiet är 1062 (?) även här lite osäkert på mm:rarna, men besked kommer. Vi har räknat på det i förhållende till 740-axeln, men alla siffror satte sig inte i huvudet :wacko: men då fick vi det till att stämma iaf ;) kommer få ca 200 mm från navet till karossen på varje sida.

mvh

Johan och David

Edited by Super-seven
Link to comment
Share on other sites

Ang. coilovers så se om ni kan hitta några MC dämpare att använda. finns ju både i par och som enkeldämpare. och ang. gänga i volvos motorkuddar kan vara tumgänga som man anväånde förr. ant. 3/8unc eller 7/16unc

Link to comment
Share on other sites

nackdelen med MC dämpare..den korta fjädringsvägen= man får göra utväxling= mer jobb+ bristen på lämpliga fjädrar..kollade själv på sådana (R1) men då jag inte tyckte det var värt att jobbet + att konstruktionen gärna blir tyngre.. svårt att få till bra.

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

:thumbup: :racesmile:

Kapade spindelben ger ofta problem med geometrin. Försök sätta över leden så att navcentrum sitter i linjen med spindelledernas centrum, sett från sidan. Går inte det så bör man kompensera genom att öka castor.

En kompis bygger med 740 axel och har 1150mm bred ram.

Link to comment
Share on other sites

Tjena allihop, dags för uppdatering!

Dagens pass var både varmt och slitigt. Vi måttade och kapade alla rör till bakdelen samt bockade bakre överdelen. Detta gjordes med ett sandfyllt rör med mycket sand och en extrem hetta :D Gött för david : :P . Nu känns de som det verkligen börjar hända grejer. Vi har hållit på i 14 h 45 minuter effektiv tid, alltså utan Fika+Skitsnack :D

Vi har även gjort lite pappersarbete idag, nämligen kollat med en eventuell fälgsponsor. Som verkar mkt lovande. Nästa byggpass är på fredag (8-16) så då hoppas vi att vi är klara med bakdelen samt har börjat på fästen för bärarmar fram etc. Här kommer även lite bilder på dagens prestation.

//

Johan & David

post-836-1159893894.jpg

post-836-1159893905.jpg

post-836-1159893916.jpg

Link to comment
Share on other sites

Uppdatering!

Idag hann vi med följande,

- Bocka undre "Suppor tube" till bakvagnen

- Montera både övre och undre "Support tube", samt stödstagen emellan dem. Vi han nästan klart med bakvagnen. O3 och O2 skall göras + två ytterstag, sen den bakvagnen så gott som klar.

- De understa stagen för kardantunnel + tvärstag.

- Fästena till bärarmar fram.

- Fästena till hjulupphängning bak påbörjades, profilerna är borrade, skall endast sågas ut till rätt form.

Vi har ni hållit på i 20,45 h effektiv tid!

//

Johan & David

post-836-1160174320.jpg

post-836-1160174337.jpg

Edited by Super-seven
Link to comment
Share on other sites

Om du läser konceptet för bilen, står det att bilen har vissa avgränsningar, som är varken motor eller drivlina. Detta betyder då att vi ej kommer att köra bilen så kardanflänsens placering drabbar inte oss. Hade vi gjort den för banan hade vi valt en annan bakaxel, tex multilinkbakaxel. Men tack, för att ni är så uppmärksamma :)

//

Johan & David

Link to comment
Share on other sites

För att vi skulle överhuvud taget få tillåtlse till detta projektarbete, var vi tvunga att ha vissa avgränsningar. Därför beslutade vi att skippa motor och drivlina, eftersom dens primära syfte är att pryda gymnasiemässor, utställningar mm.Givetvis finns tanken att vi skall bygga klart den senare, men motor mm. Men eftersom våran budgett är begränsad så får vi ta det vi kommer över , nämligen då en 740 bakaxel i detta fall. Som sagt, hade vi byggt bilen för egen del + för bana hade vi haft helt andra komponenter.

Ps: Finns även tankar att bygga var sin bil (HEL BIL) efter denna och låta den nuvarande bilen förbli en "mässbil".

//

Johan & David

Link to comment
Share on other sites

men om ni nu bygger denna bilen med en 740 bakaxel och det finns anledning att

undersöka kardantunnelns utrymme i bredd för att kunna få dit en kardan, antingen nu eller vid senare tillfälle...

varför då inte försöka göra det riktigt om problemet finns, och ha en möjlighet att få ihop den senare.

Varför bortse ifrån det och hänvisa till att ni skulle byggt annorlunda om ni skulle kört med den själva?

"placeringen drabbar inte oss" låter illa i mina öron....

är det nu trångt i bakkant är det ju inte svårare att göra det fungerande......

Link to comment
Share on other sites

Tjenare!

Tanken är att kapa fjäderbenen och att använda dessa som färsten för orginalspindlarna. I skrivande stund har vi inte 100% koll på hur det ska se ut, har bilder och ritningar på detta i skolan, så en uppdatering om detta kommer, men säkert är att de kapas av rejält. :P

Bredden på chassiet är 1062 (?) även här lite osäkert på mm:rarna, men besked kommer. Vi har räknat på det i förhållende till 740-axeln, men alla siffror satte sig inte i huvudet :wacko: men då fick vi det till att stämma iaf ;) kommer få ca 200 mm från navet till karossen på varje sida.

mvh

Johan och David

Jag kör med en Volvo 240 axel på ett chassie av bokmått, och med fälgar med ET 0 blir det ganska lagom. 740 axeln är bredare, men har ny fälgar med mer ET (45-48) så kommer det bli ungefär lika.

Sen beror det ju självklart på vad för stuk man vill ha.

Link to comment
Share on other sites

Nu måste jag bara in och försvara grabbara lite :515: .

Angående bredden av kardantunneln så går den lätt att ändra, bara flytta i sär båda rörn som dom svetsat i botten. Ett annat alternativ är att ändra lite i slutet av tunneln så man får plats med knutkorset. Vi får se hur det blir.

Dom kommer i alla fall inte att bygga in någon dumhet bak.

JAG ÄR BESTÄLLAREN AV BILEN OCH DÅ BESTÄMMER JAG !

Sedan så tro jag att en 240 axel har samma förskutning av diffen som en 740 axel. Och en 240 axel har jag i gömorna, men det vet inte "kaffedrickarna" ;) .

Skall montera fästen på den så att det går att prova den i chassit. Rör till bärarmarn har kommit så nu är den saken löst också.

Så kommer det eventuellt att sitta en motor chassit, har frågat en kompis som har några stående på sitt jobb.

B)

Edited by Alverby
Link to comment
Share on other sites

Vi är tacksamma för konstruktiv kritik, inget snack som saken. Eftersom vi är ganska "gröna i gamet" mottages alla tips och ideer :) Dessutom så vet vi inte riktigt hur bygget skall ske och med vad för material, eftersom våran lärare Anders meddelar oss allt eftersom under byggets gång. Han trollade t.ex. fram en 240 bakaxel idag, som vi inte hade en aning om. Därför är det inte alldeles lätt för oss att svara exakt på era frågor, ang. bygget/delar etc.

Beklagar om du/ni fått uppfattning att vi inte vill ta del av era ideer, för de vill vi verkligen!!!

//

Johan & David

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker mej sett att ni två byggare vill ha åsikter och råd angående byggandet...

Jag tycker mej även ha sett uppskattning innan i tråden när ni fått det....

Desvärre ser det ut som att någon/några förmånga "kaffedrickare" har trampat er

lärare lite på tårna nu eller haft åsikter som inte stämmer överrens med hans egna.

Hur ska man annars tolka Alverbys inlägg :image018:

OK,OK jag tar åt mej av kritiken :huh:

Link to comment
Share on other sites

Jag tycket att Johan och David började bli lite för mycket försvarande på er, forums användares kritik angående kardantunnelns bakre del. Där av mitt förra inlägg som mer var riktat till Johan och david.

Det som vi har kommit överens om, jag, David, Johan och dom två handledare som dom har är att dom skall bygga en ram som skall kunnas göras körbar.

Om projektet stöper eller det händer något annat så skall vi kunna sälja ramen till någon som vill bygga en super 7. Så har inte killarna lakt massa tid på något som bara skärs ner och åker i skrotbingen :( .

Anledningen till att Johan och David inte vet allt om mina planer är att dom måste fokusera på byggandet och inte på att skaffa fram matrial, exempelvis till bärarmarna, gummibussnignar, spindelleder mm. Så när något behövs så har jag oftast redan förarbetat och i några fall även delar liggande, som med bakaxeln. Detta gör jag för att jag tycker det är extremt kul att dom vill bygga en super 7 och för att det inte skall gå åt massa tid till att söka saker svar få forum eller sitta i telefonen hos stålleverantören (tiden är ju i knappaste laget).

Jag är övertygad om att killarna kommer att få klart en bil :racesmile: , men som kommer att sakna elsystem, bromsar, styrning m.m och massa små saker.

Men den kommer att se ut som en Super 7 replika, på lite avstånd.

Om någon känner sig krängt eller likande av mina inlägg så ber jag om ursäckt !

Ps. Jag har sett Johan och David i ca 2,5 år och allt som oftast så sitter det en kaffekop :hypocrite: i deras hand. Därav så brukar dom få heta kaffedrikana. Men under projektarbets tiden så har jag inte sett en enda kaffekop i deras hand, man får oftast tvinga dom att ta rast eller sluta för dagen Ds.

Link to comment
Share on other sites

Tjena!

Ledsen att det är dåligt med uppdateringar just nu, men faktum är att vi har haft lite tid för projektarbete den senaste veckan. Det är någon knasboll som har bestämt att vi skall läsa andra ämnen också :P Vi har dock hunnit med lite som t.ex. börjat på kardantunnel, punktat fästena för upphängningen bak m.m. mer info kommer senare när vi har haft mer byggtid.

På fredag skall vi åka till vår donator 740 och plocka ner bakaxel samt fjäderben. Har dock sett på nyheterna att vädret inte är på vår sida, men va fan. Som min morfar brukar att säga, "Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder" :515:

Ni får ha det gött!! :racesmile:

//

Johan & David

Link to comment
Share on other sites

Uppdatering!

Igår var vi som sagt och monterade ner bakaxel,fjäderben & kardan ifrån en volvo 740, som Signehill Bilservice sponsrade oss med. Operationen var hyffsat lätt, men den gamla volvon bjöd endå upp till kamp. Men men lite våld och övertalning, fick vi det vi efterfrågade. Denna pers tog oss ca 5 h, sen var det bara att bege sig till skolan för projektredovisning delmål 1, vilket gick mkt bra enligt de projektansvariga. Så nu känns de bra, nu har vi lite mer delar hemma som vi kan jobba med. MYCKET arbete återstår men, jag och david har gett oss f*n på att klara det till den 6 februari 2007.

Bifogar även lite bilder på den skändade volvon, efter vi hade gjort vårat :) Slänger även upp en bild på transportfordonet som vi använde för att frakta delarna till skolan. Tur att david har en sådan liten och smidig bil :P En bakaxel, 2 fjäderben, kardan och vi behövde inte ens fälla sätena, det kallar jag "bagageutrymme". :racesmile:

//

Johan & David

post-836-1161450913.jpg

post-836-1161451079.jpg

Edited by Super-seven
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hejsan allihop, då var det dax för en liten uppdatering!

Denna vecka har vi mycket qualitytime med bilen, nämligen 2 hela dagar. Både idag och imorgon. Så idag var det bara ta upp verktygen att fortsätta där vi slutade sist. Vi hann med följande,

- Kardantunnel (klar)

- Diverse stag (O2,O3,TR6,TR5 etc)

- Helsvetsa chassi (Påbörjat ca 1/3)

- Rensa bakaxel från fästen etc

Allt flöt på bra, förutom de övre snestagen som går ifrån kardanen. Dessa två var för jävliga att såga, men med mycket hårslitning blev de riktigt bra.

Imorgon har vi planerat följande,

- Helsvesta (Klart)

- Rensa bakaxel, samt blästra den.

- Nya fästen till på bakaxeln

- Ta av den från jiggen, så att vi kan göra de sista stagen i fronten.

Hinner vi med detta så ligger vi enligt vår planering.

Våran lärare Anders har arbetat lite på bilen, eftersom vi har haft de ganska tufft i skolan på sistone, så han har hjälpt oss med följande,

- Fästen för bärarmar fram

- Bärarmar bak

Gött när man kan outsourca arbete :D

Bifogar även en bild på dagens arbete!

//

Johan & David

post-836-1162502524.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kul att se att bygget går framåt! Keep up the good work!

Lite avis blir man att ni har möjlighet att göra världens roligaste sak "8-17". Tror inte jag kan få igenom det, min chef hade nog inte gillat att jag slutade skriva och började svetsa på arbetstid...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...