Jump to content

S7 med Volvo 2.0t


Lars H

Recommended Posts

Här är lite bilder på mitt bygge. Jag har i dag plastat bakskärmar och slipar nu på formen till motorhuv och torpeden.

Jag använer en Volvo 2.0t motor på 160hk och med lite trimm ska den vara på ca 200hk. frammvagnen är från 140 och 240 medan bak vagnen är från Ford skorpion med diffbroms i. Lådan blir en M47 låda från Volvo. Motor komplett med adapterplatta och låda väger 178kg så jag hoppas att bilens vikt ska stanna vid ca:650kg.

Jag startade bygget i Februari och ska försöka ha en körklar bil nästa sommar.

Lars H. :prop:

post-601-1158413276.jpgpost-601-1158413295.jpgpost-601-1158413310.jpgpost-601-1158413494.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 134
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Verkligen ambitiöst bygge. Jag blir alltid imponerad av dem som bygger allt själva. :notworthy:

Blir finishen lika bra på resten som på bakskärmarna kommer du att få en toppsnygg bil!

Lycka till med bygget! :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

bak vagnen är från Ford skorpion med diffbroms i

1 från vilken (typ) skorpio kommer klumpen..

2 hur är resten av ``bakvagnen´´ gjord?? 4 ledad , de dion, eller original pendel sving bärarmar :D

:racesmile:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Bakaxelkumpen kommer från en scorpio 2.8. Jag har inte provat motorn "löst" men jag använder rattsången med rattlås och orginal nyckel och jag har även det kompletta elsystemet till motorn/bilen från donatorn. Med orginal elektronik box och boxen för stöld skydd ska det nog vara ok att få den att starta. Jag har varit i kontakt med en kille på volvos elektronik labb som kunde hjälpa mig att avprogramera en del i boxen som jag inte behöver.

bakvagnen är bygd med fyrledade stag som ser ut som ett H, bussning mot ramen och länkhuvud mot hjulen.

Lars H. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

:) Här är lite bilder på bakvagnen, hoppas at du ser\förstår konstruktionen för det är svårt att få till några bra bilder. Uprights ska bearbetas lite till innan ytbehandling och bussningar är nu tillfälligt svarvade i aluminium för att bytas efter ytbehandling.

post-601-1158491251.jpgpost-601-1158491337.jpgpost-601-1158491354.jpg

Jag har ett par uprights för Sierra och trummbroms över efter som ja ändrade mig under byggnationen till att använda skivor bak. de är elförzinkade och klara att användas om någon är intresserad ge mig ett skammbud så kanske någon slipper att göra egna.

post-601-1158491585.jpg

Lars H.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

:) Nu börjar motorhuv och noskon ta form. Det är slipdamm i hela garaget men om allt går bra ska jag plasta på pluggen i slutet av veckan.

Sedan är det bara att slipa vidare på pluggen för torped/instrument brädan och försöka få den färdig innan det blir för kallt så att man inte kan plasta med dörrarna i garaget öppna.

post-601-1159209935.jpgpost-601-1159209998.jpg

Lars H.

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde åxå egna karossdelar. Hur tänker du göra, skall du kapa upp pluggen i tre delar eller gör du huv och nos som en del?

Ett tips bara: när du gör form till huven, hellre en extra längsgående förstärkning än en för lite. Inget kul med svank i plasten. Och det gäller inte bara översidan.....

Happy sliping! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Noskon och huv ska bli i ett styck och den ska förstärkas med två "spant". ett vid kylet så att all luft går i genom kylet och ett bakom motorn.

Torpeden med instrument bräda blir en form som är delad fär att det ska gå att gjuta hela lådan i ett stycke.

post-601-1159213182.jpg

Efteråt att jag är färdig med formen till motohuv/noskon tar jag bort pluggen till huven och fin slipar torped/instrument brädan innan jag gjuter formen till den. Jag tänkte att jag ska prova med att lägga in en kolfiber matta i instrumentbrädan så att den är färdig vid gjutningen.

Lars H. :huh:

Edited by Splash
Link to comment
Share on other sites

Bakskärmar har jag redan plastat och i bak ska det bara bli plast på toppen. det blir som ett lock och en lucka som går att låsa i mitten så att man får ett litet lastutrymme som är torrt. (bra för lite extra kläder)

post-601-1159214469.jpgpost-601-1159214560.jpgpost-601-1159214622.jpgpost-601-1159214703.jpg

Skärmarna ska slipas/kapas till rätt form innan de är färdiga. Skärmen på bilen är med utag för fyrkantiga lampor men jag tror att jag ska ha runda platta lysen så det behövs inte göra några stora "låder" i skärmarna så att hjulen kan gå mera tight in i skärmen.

LarsH.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej.....

Lite bilder från bygget.

I torsdags var formen för noskon/huv klar.

Det har tagit längre tid än väntat på grund av försenad leverans av glasfiber. På lördagen fick jag besök från Trollhättan av Jörgen Bock och han kompis (han bygger McSorley7+4 med delar från Saab)

Det är alltid skoj att snacka med någon mer som bygger Seven.

post-601-1161534729.jpgpost-601-1161534765.jpgpost-601-1161534627.jpg

:P Lars H.

Link to comment
Share on other sites

Lars H Alias Splash

Har du någon bra bild på den undre bärarmen?

Sitter och funderar på konstruktionen av dom undre bärarmarna. När jag tittar på en spindelled från 240 så är den lutad, ej 90 grade mellan fästblatan och konan. Funderar bara på hur andra gjort med fästplattan i bärarmen. Är den rak eller lutad. Är orolig för att spindelleden bottnar vid upfjädring.

MVH Anders

Link to comment
Share on other sites

Hej Anders A.

Mina 240 leder sitter rakt monterade och det funkar på mitt bygge.

Jag kan fixa ett foto men det får bli lite senare (slutet på November) för jag sitter i Australien och gottar mig med en kall Foster öl.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

tar du hem en eller flera av pickisarna så är jag spekulant... är ba så häftiga :racesmile:

ford -46 an ?! ser något sliten ut...

mera bilder tack !!

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

ja e duktigt sugen på att köpa polarens farsas pickup... Ford F-250 nånting från tiden då jesus fortfarande gick i lekskolan eller nått liknande... gammel e den iaf.. :D

edit: exakt en sådanhär fast i betydligt sämre skick... ( fast inte lika dålig som på splachs bilder.. :P )

f1005401.JPG

Link to comment
Share on other sites

när vi, frun och jag var och hämta mitt 7a schassie på gotland, så hade pappan till grabben jag köpte 7:an av en F100 ??!! pickis..

med drivlina från en diesel van från 80 talet.. han hade tagit hela framvagnen med bromsar styrning motor låda och bakaxel från vanen ...

Utsidan mattgul med lite bucklor här och där... :racesmile:

både jag och frugan vart sålda direkt.. tyvärr var pickisen INTE till salu...

men men SKALL hitta en .. någon gång.. gärna med patina... bromsar och styrning drivlina Måste man ju uppgradera med nyare komponenter.. men resten ... :D

märket egalt, men stepside måste det vara.... fram tills dess får min lilla Triumph Herald pickis duga.... blir nog färdig bara garaget blir klart....

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

:prop: Har ar ett par bilder till fran en skrot mitt ute i oknen.

post-601-1163216936.jpgpost-601-1163216902.jpg

Den har skonheten stog vid sidan av vagen ca 150km vaster om Alice Spring.

post-601-1163216963.jpg

Australien ar ett underligt land de odlar dack pa gumm tree, formodligen vantar man bara pa att dacken ska fa ratt storlek innan man plockar ner dem fran traden. pa detta tadet har man ympat in en ljudampare sa det borde ga att odla ramar till en 7 om bara sommaren ar tillracklig lang och att det regnar tillrackligt.

I sverige ar nog sommaren for kort men i vaxthus i sodra sverige borde det ga bra.

post-601-1163217436.jpg

Lars H

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte bara dina australienbilderna var kul att se...

Jag tycker de helt enkelt var vackra..

Skulle nog vilja mana dej till att ta fler om du får tillfälle för att

sedan när du kommer hem publicera dom i en egen tråd.

Jag skulle iallafall vilja ha dom högupplösta som

skärmsläckare... Blev lite smått såld på detta med gammalt skrot

mot klarblå himmel för länge sedan, och här har vi ju klockrena

exempel på just det...

Tack väldigt mycket Splash !!

Link to comment
Share on other sites

Tack for att ni tycker om bilderna.......

Skicka mej ett pm om ett par veckor nar jag ar hemma sa kan jag sanda over lite bilder. Har nere har jag ingen bra uppkopling sa det tar lite lang tid men hemma ar det inga problem.

Lars H. :notworthy:

Ps. Skrotgarden som en del av fotona ar fran har en arg vakt somm gjorde det besvarligt att fota. Om inte han varit sa nitisk skulle det blivit fler bilder och en del detaljer.

post-601-1163240164.jpg

Edited by Splash
Link to comment
Share on other sites

som foto och bilgalning, kan jag bara instämma med: Mycket trevliga bilder.. :notworthy:

som håkan sa högupplösta bilder Ja tack...

angående vakthund... om mitt skrot var lika trevligt, skulle våra 2 vakthundar oxå vakta noga :D ..

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

ang. F-250: jo samma här.... dom har en komplett framvagn me tillhörande TPI insprutad V8a liggandes å bara väntar på att monteras i... :D

fan, börjar bli mycket OT nu... :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

vakthund.... :blink:

Jag tycker det ser ut som en "vakt getbock"

Kanske skulle göra en egen tråd för Splashs Australienbilder ?

"Splash down under - A trip to the outback scrapyard"

Så får han lite press på sej att ta mycket bilder med :prop:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har nu fått lite fart på byggandet efter att rest runt lite i Australien. I dag öppnade jag formen till torped/instrumentbrädan efter att plastat i två dagar.

Resultatet blev godkännt så nu har jag plasten till fronten klar. Motorhuven blev klar förra veckan så nu är det bara sidorna kvar.

Alla delar för framm och bakvagn skickade jag för elförzinkning i går så det ska bli skoj att montera alla bussningar och skruva i hop delarna i slutet av nästa vecka.

Om det inte blir någon snö till Jul så slipper man åka till fjällen för att bryta benen och kan lägga ner lite mer tid på bygget.

Jag måste försöka att få till en SFRO 1 under Januari, så det behövs nog all tid som går att få i garaget om det ska lyckas.

Lars H. :prop:

post-601-1166040338.jpg

post-601-1166040355.jpg

Edited by Splash
Link to comment
Share on other sites

Bordet är ett två tons hymo bord som är nersänkt i golvet. Det är 1200x1600 och lyfter ca:1200 högt.

Jag har mycke nytta av det vid bygget och i taket har jag en Gis skena som jag kan hänga ca:350 kg i. Med motorn i ett lyftblock i skenan och bilen på lyftbordet är det mycket lätt att lyfta i och ur motorn.

Jag har formar för bakskärmar nos/huv och torped/instrument bräda, det har varit ett par månaders jobb med dem och de är för en McSorley7+4 ram så om någon bygger McSorley ram och behöver plast delar så kan ni skicka ett pm.

post-601-1166110779.jpg

Plugg för form till stolarna är på gång, hoppas att få klart de första efter jul.

Lars H.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lite uppdatering.........

Det är snart dax för SFRO1 så i dag grund målade jag ramen för att montera tillbaks alla delarna under nästa vecka för att vara klar till besiktning.

post-601-1169676656_thumb.jpg

Lars H. :racesmile: :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Snart är det dax för SFRO1 så nu monterar jag i hop delarna till bilen. Ska börja med elen efter besiktningen, får se hur det går. Det är mycket sladdar och boxar så det ska klippas friskt. Om det är någon som har erfarenhet av el till Volvo vore det bra med tips. Motorn är en 2404t 1999 Fas 1.

post-601-1170012999_thumb.jpgpost-601-1170012957_thumb.jpg

Lars H. :P :P

Link to comment
Share on other sites

Jag ska försöka att få en stol färdig under februari, det har varit mycket jobb ett tag så tidsplanen för stol har fått flytta lite.

När det finns något att visa kommer det en bild. Det blir låga stolar som inte "sticker upp" ovan ramen för att det ska bli smidigt med kappellet över sittbrunnen.

Lars H. :D :D :D

Link to comment
Share on other sites

Har en fråga till någon klok byggare här på forummet, Hur mycket ska en tryck platta till lamellen "spännas" när man monterar på svänghjulet ???

post-601-1170357994_thumb.jpg

Jag måste svarva en distans ring för att kunna montera tryckplattan på mitt nya svänghjul, men jag vet inte hur mycket man bör komprimera fjädern vid montaget. nu är distansen 28.4 mm utan distans ring så frågan är om ringen ska svarvas till ex 25mm eller mindre ?.

Lars H :wacko: :wacko: :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Det brukar vara lite mindre än lamellens tjocklek. det brukar finnas mått att få genom tryckplattetillverkare på hur mycket solfjädern ska tryckas ner vid anliggning för eutrampningslagret.

Link to comment
Share on other sites

Nu är SFRO 1 klar :prop: :prop: :prop: !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!...........................................

Har haft besök av Luigi de Barone, SFROs representant i fån Alingsås. Han kollade mitt bygge och sedan åkte vi till Mats Gustavsson i Tibro. Det känns gött att klarat den första besiktningen på vägen mot en färdig bil.

Inga problem men det blev lite funderingar över att använda 240 nedre spindelled i hop med A-armar... klarar den belastningen med tanke på att den är konstruerad för fjäderben ?.

Om någon här på forumet har någon data på vilka krafter en sådan spindelled klarar vore jag glad för den infon och om det finns färdiga bilar med en sådan spindelled.

post-601-1170613174_thumb.jpgpost-601-1170613241_thumb.jpg

Mats bil i Tibro

post-601-1170613442_thumb.jpg

Mitt bygge

Lars H

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...