Jump to content

superstorbil: stygg hotrod 32:a


Acke

Recommended Posts

en kompis från hondaklubben.com skickade mig en läng till några bilder han tagit på hans fars nya skapelse....

va kan man säga.. 350 Hkr på ca: 800 kilo.... :wub:

Lite info:

Ford mustang cobra V8, helt ny från fabrik ( samma som först koenigsegg använde, som de överladdade )

Byggd för att gå på bana med big brakes, rörchassi osv. Men med ett hotrod skal

DSC00039_thumb.jpg

Länk till bilderna: http://www.naboovalley.com/ui/default.asp?dir=/car

gissa om ja skulle kunna tänka mig en ?? :notworthy: :wub: :D

Link to comment
Share on other sites

Framhjulsupphängningen ser ju race-mässig ut med fjädrarna horisontellt. Varför har man det arrangemanget? För att få ner den ofjädrade vikten? Då borde man ha 13"-sulor istället!! :D

Delvis men mest för att få bättre kontroll på fjädringsgeometrin. Markfirgången blir inte beroende av fjädringsvägen är tex en av fördelarna.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag hade funderingar på en mer hot rod-aktig grill på en sjua... sen kom jag på att det skulle bli som med denna. Det funkar inte med överhäng fram. Ramen måste "förbi" grillen isf. Förutom det ser den helrätt ut. :)

Ang. fjädringen fram så lärde jag mig helt nyligen att push rod-upphängningar och liknande (som denna) inte alls ger mindre ofjädrad vikt, utan oftast mer. Det är i så fall andra egenskaper man tjänar på. Det är lätt att tänka att fjädern och stötdämparen inte "väger" något där den ligger, men det är inte det som är ofjädrad vikt, utan det som ger en tröghet i fjädringsrörelsen på grund av sin rörliga massa.

Link to comment
Share on other sites

Lite överhäng fram kan man komma undan med, tex en track-nos sticker fram lite. Om man gör A-armar men främre röret rakt ut i stället för snett bakåt, så bör det klara sig utseende mässigt. Andra problem är att fronten blir lite för bred och styrväxeln hamnar framför ramen

Link to comment
Share on other sites

Hur menar ni :wacko: Bilder eller skiss tack :notworthy:

Inga bilder men några bokstäver. På gamla bilar med stel framaxel börjar ramen, för det mesta, bakom framaxeln. Eftersom kylare sitter på ramen sitter den också bakom framaxeln. I mitten på tretiotalet började kylarmasken krypa framåt i samband med att karosserna blev mer strömlinjeformade. De flesta rodar är baserade på blimodeller med kylarmasken bakom framaxeln. Det är svårt att få till en individuell framvagn utan att förstöra propotionerna på de här bilarna. Jag tror inte det är en tillfällighet att inga blider visar den här bilen rakt från sidan. Förmodligen ser den egendomlig ut. Roddar byggda på duett ram har också ofta det här problemet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...