Jump to content

Bromsok


Drake

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
jag har två bakok från en sierra -88 ABS som är lite rostiga men kompletta med nav.

för jag kom bara att använda klumpen och drivaxlarna från den.

Passar de till Sierraklump och drivaxlar anpassade för trummor.. eller måste man bygga om?

( Denna fråga kanske är lämplig som ny tråd? ) :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Stjäl tråden lite.

Hur släta behäver kolvarna på bromsoken vara? På mina har kromeringen släppt och rost brutit fram. Jag slipade ytan jämn med smärgelduk och den är nu lika slät som förut men kromeringen är bitvis borta. Ska jag hålla på med det här eller köpa nya kolvar/utbytesok? Just nu tänker jag som så att det kostar ju inget extra att prova. I värsta fall kostar det mig kanske lite bromsolja i läckaget. Vad är oddsen att det fungerar. Jag har nya packningar...

Link to comment
Share on other sites

Svarva nya i rostfritt och polera dem det brukar funka kanon. eb´n del säger att man bör ha någon hundradel större spel vid anv. av rostfritt men det har jag klarat mig utan.

Link to comment
Share on other sites

Ny, fräsch bromsvätska innehåller inget vatten, så då gör det inget att en del krom är borta. Med nya packningar borde det absolut funka. Innan jag satte igång och svarva eller köpa nya skulla jag testa de gamla. Man får hålla koll på vattenhalten sedan.

Link to comment
Share on other sites

Precis. Kanske även duscha någon form av olja under dammskyddet så att kolven skyddas när den så småningom tittar fram ur cylindern varefter klossarna slits. Det känns dock viktigt att ytan är helt slät så att packningen har en chans.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...