Jump to content

CealmSeven Nummer Ett Replica Start 2006-09-12


cealm

Recommended Posts

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tack allihop, ja jag är jätteglad för att ha passerat SFRO 2an. Extra roligt var det att Bengt S i Västerås tyckte CEALMSEVEN gick bra på vägen.

Skall göra iordning och skicka in en vidimerad kopia på min kopia på SFRO 2. Det borde ursprungskontrollörerna bli glada över. Eller så hör de av sig och vill ha en kopia på det original jag får om cirka en vecka från SFRO. I vilket fall kommer jag ringa och boka registreringsbesiktningstid imorgon, Undrar hur tidigt man kan ringa till SBP?

Link to comment
Share on other sites

Sista delen i sagan om ursprungskontroll (för mig). För att slippa citera föreslår jag att intresserade läser inlägg #125 och #126 finns på sid 3 i tråden.

VV kräver en vidimerad kopia av SFRO 2. För min del tog jag (eftersom jag har bråttom) en kopia på min kopia av SFRO 2. På denna kopia av kopian skrev jag för hand följande på: Att kopian överenstämmer med originalet intygas:

Så fick jag två namnunderskrifter samt namnförtydligande.

Därefter faxade jag kopian på kopian med underskrifter till VV. Klockan var nu 08:55.

Cirka 15:00 ringde jag (igen) och kollade då var ursprungskontrollen klar. Så jag kunde omedelbart ringa SBP med mitt ärendenummer och nu var bilen möjlig att boka en registreringsbesiktning för.

Tid för regbes är 07:40 på onsdag 30/4.

Det kan tilläggas att jag även postat underlagen, dvs VV begäran om komplettering samt den "äkta" kopian på kopian till VV. Då blir dessa alla papper "original"

Slutet gott allting gott, sägs det. För ursprungskontroll behöver jag inte fundera mer, för just denna bil. Den fanns inte och det hade jag redan gissat men nu har VV bekräftat min gissning. Handläggningen gick fort också när det väl var klart vad VV behövde. Tack VV!. Hoppas att andra kan få nytta av denna info samt inläggen #125 + #126 i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Tackar så mycket.

Ja du har rätt. Det är ett högt tempo just nu både med bilen och med myndighetsbiten. Det går faktiskt att snabba på bara man "hjälper till" och följer systemets regelverk. Tex faxade kopior på kopior som ändå är vidimerade och med det faktiskt blir en typ av "originalunderlag" i väntan på att "original kopian" kommer fram. Bara VV har ett eftersökt underlag på lämplig form kan de ta det myndighetsbeslut som jag längtade efter att få. VVs beslut ger "en pligg" hos SBP så SBP KAN erbjuda tider. Utan pligg inga tider. Oj, nu blev det visst del 4 i sagan om ursprungskontroll. Eller en epilog kanske.

Först var signalen idag tidig morgon att SBP bara har tider 20 maj och framåt och då hade jag ändå erbjudit mig att jag kan åka inom mellansverige. Någon timme senare så var det inga problem längre. Jag kunde välja och vraka bland tiderna. Lite förvånande men vad bra och jag tänker inte forska i varför. Jag till och med dumpade en tid 07:00 onsdag och tog 07:40 istället.

Tack SBP också!

Link to comment
Share on other sites

Planändring!

Det blir ingen regbes imorgon. Inställt av SBP. SBP ringde imorse och meddelade att de bokat in mig felaktigt. Troligen hade de inte varit uppmärksamma när jag sa att det var ett amatörbyggt fordon. Det blev både fel station och fel behörighet på besiktningsmannen, som tur var upptäckte SBP sitt misstag och hörde av sig.

En mycket trevlig tjej / dam på SBP hjälpte till och vi försökte få en ”klämma in CEALMSEVEN tid” i antingen Västerås eller Eskilstuna. Men kl 15:00 då kunde vi konstatera att det går inte att få någon reservtid onsdag som ersättning för den jag blev av med. Men hon löste det ändå på ett bra sätt. Jag får göra regbes 6 maj istället. Det är jag nöjd med.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Regbes bokad 6 maj idag bokade jag kontrollbesiktning. Enligt reglerna skall det vara en "karantän" på 4 dagar efter regbes. Jag kände till karantänen så därför passade jag på att fråga lite om denna vid bokningen av kontrollbesiktning.

Det var kontrollbesiktningskö i hela närområdet. Tex Arboga hade som tidigast 14 maj, Västerås eller Eskilstuna såg än värre ut med tider. Fast ibland har jag tur. Under samtalet så kommer ett återbud upp och jag skall kunna hinna mellan regbes i Eskilstuna till kontrollbes i Arboga.

Vän av ordning funderar säkert på karantänen vart den tog vägen. Men hör och häpna detta gäller BARA på den station som gjort regbes. Jag skall kontrollbesiktiga i Arboga där är jag inte i karantän jag behöver bara "hinna dit". Samma dag är ok. Tackar SBP och regelverket.

Totalt sett trots att jag inte fick göra regbes idag så har jag nog vunnit tidsmässigt. SFRO är snabba också, SFRO 2 i söndags och idag låg alla originalhandligar mm i postlådan stämplade och klara. Bra gjort! Nu gick det bra ändå med kopior på kopior som då blir original fast nu har jag de riktiga originalen till regbes.

Försäkring är tecknad från och med måndag. 2100 per år, kan väl anses som ok det med.

Skall kolla de extra regler för tillfällig regskylt, 500 kr kostar den och det är värt vartenda krona......

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tråden splittad enligt önskemål och diskussionen om entusiastbilsförsäkring fortsätter under egen tråd

i forumavdelningen "SFRO SBP Vägverket & Försäkring" där den passar bättre. Länk dit hittar ni HÄR

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

6 maj är det dags för registreringsbesiktning av CEALMSEVEN 07:00 och kontrollbesiktning 11:20. Aktiviteterna sker i två olika mellansvenska städer.

Lastat och klart.

post-787-1210017344_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

lycka till.

har ni alla gått igenom både registreringsbesiktning och kontrollbesiktning innan allt är klart för att köra med, trodde inte det var på det viset?

Link to comment
Share on other sites

Tack för glada tillrop, Nu rullar jag mot regbes.

Triangeln fanns med på "ta med till besiktningslistan" och brandsläckare finns monterad. Det enda jag medvetet skippat är motorhuv. Backspegel finns konstruerad och klar med fäste och allt. Men hålet i scuttlen är pluggat. Behövs den tar jag fram spegen och monterar. Monteringen tar mindre än en minut. Behövs den inte, så bra då.

Link to comment
Share on other sites

Hej

När jag regbesiktigade så frågade jag om kontrollbesiktning och fick svaret nej deta är ett nytt fordon första kontrollbesiktning är om 3 år dvs att jag skall besiktiga före 10-03-31.

//Kenneth

Edited by Kenneth Lundblad
Link to comment
Share on other sites

CEALMSEVEN är godkänd på registreringsbesiktningen 2008-05-06 utan någon anmärkning.

Klockan 11:20 idag sker kontrollbesiktning. Jag frågade min besiktningsman om "karantänen" som jag nämnt i tidigare inlägg. Han ansåg att denna gällde i hela Sverige. Skall bli spännande att få veta mer om regelverket 11:20 när jag står i "pole position" för kontrollbesiktning.

Det är alltså tre frågeställningar idag som får sitt svar.

# 1 = Inre backspegel eller inte (hade jag en monterad eller ej på besiktningen?)

# 2 = Kontrollbesiktning eller inte alternativen är idag eller om 3 år

# 3 = Om ja på #2 får jag då kontrollbesikta idag 6 maj trots eventuell karantän

Om någon vill gissa får ni gärna PMa mig med ett svarsförslag på frågorna. Obs! ta det inte direkt i tråden Rätt svar skriver jag in senare under dagen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Stackars mig, jag och bilen är i karantän. Vi har drabbats av bilbyggar-viruset. 4 dagar i bästa fall kan bli längre. SBP kan bara besikta om bilen har ett regnr, det är det jag väntar på nu. Ivrigt!!

Svaren på frågorna är:

# 1 = Inre backspegel eller inte (hade jag en monterad eller ej på besiktningen?) ej monterad

# 2 = Kontrollbesiktning eller inte alternativen är idag eller om 3 år , ja skall göras direkt

# 3 = Om ja på #2 får jag då kontrollbesikta idag 6 maj trots eventuell Nej Jag och bilen är i karantän

Väntans tider stundar men jag har blit snabb på att lasta på och av en Sevenbil från trailer. OS-gren?

Link to comment
Share on other sites

Helt otroligt. Vad är det för ny regel?

Är du först ut i år att regbesikta en amtörbyggd bil, för jag har då inte hört något om detta innan.

Link to comment
Share on other sites

Pratade just med Gustaf Ridderstolpe SFRO, han var in här på jobbet.

Inte ens han hade hört detta om att man ska kontrollbesikta direkt efter reg besiktningen.

CEALM

Fick du inte ett reg nr i.o.m ursprungskontrollen. Enligt Ridderstolpe var det meningen att man skulle få reg nr i samband med detta.

Men han är inte förvånad över att det är förvirrat på vv och sbp om detta. SFRO får tydligen diffusa svar om denna hantering just nu.

Link to comment
Share on other sites

Regnummer har bilprovningen till dig vid regbesiktningen. Och regbes. har alltid varit både reg o kontrollvesiktning här i söder i alla fall. när jag regbes. bilar. 3 år gäller på min till första besiktning.

EN VIKTIG SAK::: efter regbesiktning är bilen med automatik AVSTÄLLD: och detta gäller även om man t.ex. tysklandsimporterar en bil o inreggar den i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Nej, jag har inget registeringsnummer. Ringde nyss till SBP och frågade och det kommer jag att göra varje dag framöver till jag får registreringsnumret. Det tas ut i samband med att besiktningsmannen knappar in alla mina fordonsuppgifter i VV datorn (eller möjligen en SBP dator). Efter en "nattlig datorkörning" på VV så tas regnummer ut, så förklarade kundtjänst på SBP det hela nyss för mig. Som sagt en gång per dag räcker det att ringa för mig.

Så fort jag har ett regnummer då är jag lovad omgående kontrollbesiktning. Med mina färdigheter i snabblastning och snabbavlastning med SEVEN bil så kommer det inte ta många minuter att vara på väg. Förresten kan jag traila med den till jobbet varje dag det blir ju ändå enklare. Bra idé.

Jag kanske råkar ha landets första (av misstag) direktkontrollbesiktade Seven. Det går det med. Nej det är nog så att det är korrekt för det enda utöver teknisk besiktning som är gjord på bilen idag är tutan. Men det var ett rent misstag av besiktningsmannen, han tryckte på fel knapp vid start för "provturen runt stationen". Tutan fungerade!

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått telefonsamtal från min mycket bra besiktningsman på regbesiktningen. CEALMSEVENs fordonsuppgifter överförs nu till VV vilket innebär att SBP "söker registreringsnummer". Hinns överföringen med i kommande nattlig körning då har jag mitt mycket efterlängtade registreringsnummer imorgon fredag vilket innebär att jag kan kontrollbesikta.

Imorgon tar jag med Sevenbilen på trailer till jobbet för säkerhets skull. Det har varit en hel del turer i besiktningspåret. Detta är tydligen den modell som gäller nuförtiden för amatörbyggda fordon.

- SFRO 1

- Bullerprov

- SFRO 2

- Ursprungskontroll

- Vägning

- Registreringsbesiktning

- SBP ansöker om registreringsskyltar

- Kontrollbesiktning

------------------------

- Trafikförsäkring

- Upphävande av automatisk avställning

KÖR!

Några av punkterna kan göras / får göras tillsammans, tex SFRO 2 + bullerprov och registeringsbesiktning + vägning men kan göras var för sig också beroende på hur det passar.

Hoppas att turerna kring detta verklighetsfall kan bringa lite klarhet i djungeln för att få registreringsskyltar.

Imorgon vet jag (kanske) mitt nya registreringsnummer på CEALMSEVEN.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Lite konstigt allt detta....

Har besiktat 2 amatörbyggda fordon och:

-Reg och 1:a kontrollbes har alltid varit vid samma tillfälle

-Har alltid fått regnummer omedelbart vid registreringsbesiktning

men, men, man slutar aldrig att förvånas över alla olikheter....

Lycka till, Du är snart i mål! :)

Link to comment
Share on other sites

Ja visst är det konstigt. Det finns faktiskt en extra konstighet. Jag kom på att om jag skaffar ett BankID så kan jag själv gå in på VV sidan och se mina fordon och ställa av och på dem. Modernt, nu kan jag den tekniken också.

När jag då tar upp listan på mina registrerade fordon så är CEALMSEVEN markerad "inte besiktningspliktig". Vi får se under kvällen eller imorgon om det är nya bud, för SBP de vill verkligen känna och klämma på min lilla bil och det får de göra om de känns bra.

På mina handlingar från regbes står det klart och tydligt att kontrollbesiktning skall ske. Så här är det formulerat och kan svårligen tolkas annorlunda.

Denna registreringsbesiktning kan inte tillgodoräknas som kontrollbesiktning.

Registreringsbesiktningens omfattning regleras i Fordonslagen2002:574 och sker för att

1 . identifiera fordonet (i förekommande fall ursprungskontroll),

2. fastställa de uppgifter om fordonet som skall föras in i vägtrafikregistret, samt

3. kontrollera att fordonet uppfyller föreskrivna krav i fråga om beskaffenhet och utrustning.

Trailer imorgon till SBP.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag läst flikarna om min bil på VV hemsida. Enligt deras dator har jag en icke besiktningspliktig bil. En mer glädjande sak är att den också är skattebefriad. Varför inte, det är en bra idé tycker jag. Nu tror jag inte riktigt på allt som är skrivet, jag får en känsla av att VV och SBP är i lite otakt. Jag glömde säga att det inte heller är körförbud, trots att jag ännu inte "ställt på " bilen.

Imorgon har nog systemen taktat rätt eller så är detta en enkel och trevlig gest från VV och SBP till mig personligen.

Hela mitt ärende är ganska roligt, det har (med lite hjälp) gått rätt fort, inga anmärkningar på bilen, spännande underlag regelverk och instruktioner, mycket kommunikation och bra och vänligt bemötande hos alla på VV och SBP. Finns inget att klaga på men jag måste erkänna att allt har inte varit helt logiskt och alltid i rätt ordning. Men vad gör det nu.

Mer info imorgon om jag verkligen FÅR kontrollbesikta.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

:racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile:

:racesmile:

:racesmile:

:racesmile:

:racesmile:

:racesmile:

:racesmile:

:racesmile:

Ovan såg ut som en 7:a i edit fönstret men inte nu :(

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag varit ute och åkt den första turen. Vilken känsla. Mer åka blir det......

Det har varit många turer på slutet innan allt blev klart, så här är det.

- Ringde min registreringsbesiktningsstation och bad dem kolla vad som kunde ha bromasat mitt ärende. Troligen hade inte tekniska data för CelamSeven landat rätt. De behövdes en extra liten knuff in i VV datorn. Det tog drygt 1 timme så fick jag besked att alla data fanns i VV datorn. Vad man gjorde vet jag inte men rätt blev det.

- När jag ställde på fordonet händer roliga saker i registret. Från att ha varit kontrollbesiktningspliktig, vilket också syns när jag loggat in hos VV, blir jag plötsligt inte längre kontrollbesiktningspliktig. Jag är välkommen i december 2011. Värt att komma ihåg att kundtjänsterna på både VV och SBP har varit övertygade om kontrollbesiktning fram tills idag. Av samma skäl ringde jag en extra gång eftersom jag inte riktigt haft fullt förtroende på det jag läst om min bil på VV sida. Jo, nu var även kundtjänsten på min sida dvs bilen slipper kontrollbesiktning i 3 år.

Rent praktiskt betyder detta att endast tutan är kontrollerad (av misstag). Alla mina lyspunkter, tex blinkers , bromsljus mm är inte i någon instans kontrollerade annat än att allt är korrekt E-märkt. Inga backspegelkontroller ingenting. Nu är inte det något problem på CelamSeven för allt är korrekt. Möjligen ljusbilden kan vara fel men den kan jag ordna så jag får prova på annat sätt.

Hoppas att beskrivningarna i tidigare inlägg kan hjälpa till för andra som skall få sin bil genom alla nålsögon för nå målet Registreringsskyltar och bil i trafik.

För min del blir det lite jobb att göra bättre fästen till framskärmarna (som håller). Kanske tillverka en motorhuv, bilen är besiktad och registrerad utan så jag väljer själv. När jag får tid eller lust byta motor till en B230 insprutningsmotor i standardutförande. Klä om stolarna, de är lite för mjuka, jag har ett 10mm liggunderlag och ovanpå det galon, skall bara ha galon. Koppla in diverse instrument, idag är det bara grön och blå kontrollampa samt hastighetsmätare som är aktiverade.

Jag videofilmade första resan med CelamSeven och skall göra mitt bästa att ladda in filmen (om den blev bra) på tex YouTube eller någon annan liknade sida.

Men framför allt skall jag starta en ny tråd i forumet, men den får bli sin egen histora.

Tack alla för all uppmuntran jag fått under byggvägen.

Link to comment
Share on other sites

Jaha, då var jag hemma en stund igen, jag hinner säkert ut igen innan det är läggdags.

Under åkturen funderade jag en del på "pappers-träsket". Det finns logik men den uttalas inte i anvisningar mm.

Fabrikat CealmSeven tillverkas av CealmSeven fabriken som jag står som "ägare" till. Jag har skrivit under ett tillverkarintyg, i praktiken är det det dokumentet som garanterar att CealmSeven är i föreskrivet skick dvs bilen behöver inte kontrollbesiktigas. Myndigheten lutar sig bland annat mot mitt tillverkarintyg men även min underskrift på SFRO2. Innebörden av ett tillverkarintyg är långt större än vad man kan gissa sig till. Det nämns mer som "skriv ett så är vi alla nöjda dokument". Det är ett vanligt sätt nuförtiden att lägga upp myndighetsutövningen på att utföraren garanterar produkten helt själv och myndigheten endast tar det formella beslutet. En direkt parallell är SFRO roll. SFRO ger SBP och VV underlag att ta myndighetsbeslut på, ursprungskontroll / bullerprov / SFRO1 / SFRO2 mm är grunddokument som till sist ger ett beslut att tilldela fordonet ett svenskt registreringsnummer samt föra in tekniska data i fordonsregistret. Allt detta leder sedan till att fordonet kan brukas och skattsättas samt bedömas i olika kommande kontroller.

Det jag möjligen kan ställa frågor om är: Varför syns inte detta tydligt i VV och SBP anvisningar.

SFRO skulle kunna utveckla sina anvisningar under fliken bygginfo, där det mesta redan finns, med lite förklaringar till vad respektive aktivitet i praktiken innebär, som tex tillverkarintyg mm. Det är en VV författningsfråga / anvisningsfråga men SFRO kan stötta bra här eftersom många läser SFRO-anvisningarna på SFRO hemsida.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Stämmer skatten med 145gr CO2/Kmh ( (1035-360)/15+100 ) eller har myndigheterna lyckats räkna på något annat vis ?

/Toffe

Link to comment
Share on other sites

Toffe: Jag vet faktiskt inte hur man beräknat skatten (än). Jag loggade in på VV hemsida då står det som en rubrik : Årsskatt 1035 och Skattevikten 850 kg.

JohanP: Tackar, vad bra att minst en har nytta av de turer och svängar CelamSeven fabriken råkat ut för. Det verkar som tillverkarintyg och SFRO 2 (Obs Endast vidimerade kopior, samt såklart betalningen) är det som ursprungskontrollen vill ha. ALDRIG ORIGINALHANDLINGAR för amatörbyggda bilar. Vad du än gör släpp inte originalen annat än vid registreringsbesiktning för det är där dessa skall hamna. Finnesen med en myndighet är att när man gjort allt det man skall, och speciellt betalt avgiften, så kommer de att meddela dig om något saknas. Värt att notera är man har rätt kort tid på sig att komplettera sedan avgörs ärendet i alla fall. Jag släppte in ursprungskontrollen för tidigt dvs innan SFRO 2 så jag ringde och begärde uppskov 4 kalenderveckor så jag hade mariginal annars har man bara knappt två kalenderveckor enligt det beslut jag fick. Missar man detta är risken uppenbar att det blir en ny avgift men som sagt uppskov är lätt att få.

Mildseven: Vad har du för skattevikt på din bil?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Vi går i varsin klass, du i 700 kg klassen och jag i 800 kg klassen. 225 kr i mer skatt för gruppskillnaden på 100kg.

Svar på inlägg #190 i tråden: Hittade också uppgifter på VV sidan om CO2: T31BS KOLDIOXIDUTSLÄPP BLANDAD KÖRNING BERÄKNAD, CO2 145 G/KM.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

gka: Jag skall fixa lite bilder. Fast först måste jag rensa bort några i tråden för jag ligger inte på plus vad avser bildutrymme. Dvs jag kan inte få in en enda bild till utan att ta bort någon. Jag kommer städa lite överflödiga "trailerbilder" i några inlägg bakåt. Istället för 3 bilder så behåller jag en. då borde jag få plats. Jag har fått tips också om att länka till andra platser. Det länkningen här på formunet som jag inte riktigt är överens med. Syns tydigt i ett eller två inlägg bakåt en bit i tråden. det kommer bilder, lovar!

Det är inte svårt att gissa att jag var ute och åkte igår med, men Brrrrrrrrrrrrrrrrrrr, det är ju kallt så det liknar ingenting. Jag var ute mycket sent på kvällen, kanske till och med att det heter natt. Jag måste prova om mina hel / halvljus går bra i mörkret. Står lite lågt. Kommande nätter justerar jag dessa. Numera går jag "som barn i huset" hos SBP så jag kan säkert få smita in och få ljusbilden kollad efter nattligt justerade strålkastare. När allt är justerat då ställer jag bilen på ett märke i verkstaden, mäter upp exakt höjd på bilen fram samt bak och ritar ljusbilden på insidan av verkstadsdörren. Så länge jag har kvar verkstadsdörren så har jag en referens för (tillräckligt) rätt ljusbild. Inte en perfekt metod men rätt ok. Det är mot samma verkstadsdörr jag grundinställt ljusbilden. Den blev bra i sida men höjden var jag som sagt för snål med.

Lite annat att göra som jag upptäckte i den nattliga körningen. Helljusknappen måste vara belyst, jag vet i vilket område jag skall leta efter kanppen men det många knappar där och med tjocka handskar är den svår att hitta. Vid något tillfälle lyckades jag nästan inte blända av. det blir då för mycket intresse att "hitta knappen" och för lite intresse att titta på vägen då. Inte bra, knappen flyttas.

Blinkers visst jag sedan tidigare att den måste flyttas en bit i sidled. Jag trasslar in mig i växelspaken dvs onödig uppmärksamhet för blinkning. Jag hade blinkers och helljus på rattstången förut men då slog jag i knäna vid i- och urgång. Det är inte bra heller.

Jag skall byta plats på några instrument så inte händerna skymmer. Det finns färdiga hål så viktiga instrument flyttas in bättre i synfältet. Det här borde jag sett förut men det först nu dessa dagar jag kört men tjocka handskar. Jag har kört utan handskar på "den lilla blöta skogsvägen" och då skymmer jag inget. Därför får jag göra om en del men nu jag tänker på sådana saker och provar med rätt körutrustning .....

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag läst mer kring min registrering. Det ger plats för lite leenden.

Jag har fått många brev från VV med data. Registreringsbevis i flera upplagor (det är bättre än att inte få något). Klistermärken till nummer skylt, "skattsedel" mm. Allt detta bör komma från samma källa fast ibland kan man fundera:

Tilläggsbladet beskriver bland annat spårvidden på CealmSeven och nu förstår jag varför jag tycker bilen känts så stor

T71K SPÅRVIDD FRAM 1570 METER

T71L SPÅRVIDD BAK 1560 METER

Loggar jag in på VV sida då står det:

T71K SPÅRVIDD FRAM 1,57 METER

T71L SPÅRVIDD BAK 1,56 METER

Det är en viss skillnad på uppgifterna.......... Det skulle se bättre ut om uppgifterna var lika fast då missar man ett tillfälle att le lite grann ...... Är jag ensam om så stor bil (1570 meters spårvidd) eller finns det någon som är lika bred eller bredare? Vi skulle i så fall kunna ha en klubb för "real BIG Seven".

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Gissa vem jag fick brev ifrån idag? Helt rätt Vägverket, jag har nu fått mitt tredje registreringsbevis på CealmSeven.

Fast det är lite snålt med bara ett VV brev idag igår fick jag ju fem brev från VV.

Under någon eller några dagar har jag haft en av de bredaste Sevenbilar världen skådat (se föregående inlägg). Värdet har funnits officiellt i fordonsregistret och VV hann skicka ut det registreringsbeviset som bekräftelse på att bilen var så bred. Jag fick in jättebilen i verkstaden. Så verkstaden går inte av för hackor den heller........

Idag krympte CealmSeven betänkligt. VV hade hittat spårviddsfelet och skrivit ner bilen till 1,56 respektive 1,57 meter från 1560 respektive 1570 meter.

Lite roligt är det, man kan inte annat än le.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Gissa vem jag fick brev ifrån idag igen? Helt rätt Vägverket.

VV och jag har verkligen hittat varandra. Jag tycker vi har en bra nivå nu med 1 brev per dag.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...