Jump to content

CealmSeven Nummer Ett Replica Start 2006-09-12


cealm

Recommended Posts

Klockan 13 idag har jag bokat besiktningstid för det enskilda avloppet. Jag har fem varianter jag funderat fram att resonera kring både med och utan pumpgrop så det skall nog ordna sig och bli bra och godkänt. Egentligen är det väl bara två av dem som är "huvudalternativ" men alla fem är genomförbara. Det är en bra milö- och hälsohandläggare jag resonerat på telefon och även träffat tidigare.

Det som skall ske nu är att jag med honom som "på-plats-bollplank" välja något av ettan till femman sedan skickar in bygganmälan inom miljöbalkens område. DEt är bra att man kan "beställa" hembesök av miljöhandläggaren även om deras roll inte är att tala om vad jag skall göra utan de utgår i från vad jag avser att göra och sedan prövas det mot gällande lagstifningen. Vid ett hembesök kan man resonera kring alternativen och utfrån det "bollplanksstödet" få fram ett huvudalternativ som med viss känsla har god möjligheter att passera alla krav och bli godkänt.

Dvs ingen större skilland mot SFRO 1 / SFRO 2 / Enskilt godkännande det är till och med exakt samma princip.

Det är alltså SFRO 1 kl 13 för Enskilt avlopp idag.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Japp, grundmålat = ok.

Bra besök och en mycket bra och kunnig handläggare. Vi är överens om metod och utförande och en ansökan skall skrivas omgående.

Skall gräva en provgrop på 2m för jordprov där infiltrationen skall förläggas och om jorden är med på noterna då är det bara att bygga i stort sett. Kanske skall vänta på det formella tillståndet.........

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ja, det finns bättre bilder, eller tydligare plus film. Denna har jag inte byggt själv. Den är såld också sedan något år men jag har alltid gillat ångdrift så det blir nog en ny. Jag har ångpanna och ångmaskin men först skall väl 6x4 bilen färdigställas.

Jag har ett nytt chassi fast det kanske är lite för kraftigt så en fackverksram är mer det jag planerar nu. Kommer nog skrota den (nya) befintliga ångchassit.

Avatarångbilen var tillåten att köra på allmän väg med.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hur är det med vattenflödet till värmepaktet på en B230 motor?

Strömmar det från vattenpump genom värmepaketet och in strax under insuget eller strömmar det åt andra hållet?

Jag har alltid trott att det strömmar från vattenpumpen dvs alternativ 1 ovan. Fast jag är inte lika säker längre. Har bytt värmeventilen på en 740 B230 och vid provkörning blir slangen som kommer från motorn vid insuget varm men inte den från vattenpumpen. Med varm menar jag varm och den andra är kall.

Något fundersam kan man bli.

Troligen var inte värmeventilen problemet misstänker mer vattenpumpen numera.

Hur är det B230 vattenpumpar är det samma princip på dessa som det var på B20, dvs tätar mot en plan yta på blocket samt att man pressar två O-ringar eller om det var en bara mot toppen och sedan sitter metallröret in i H2O pumpen med en enkel gummitätningen. Eller har man produktkomplicerat B230 mot B20?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kört Sevenbil nyss. Inte så långt, cirka 15 meter bakåt och cirka 5 meter framåt. Nu är den Sevenram som hänger på väggen vid verkstaden åtkomlig med hjullastaren.

Link to comment
Share on other sites

Kört ytterligare lite Sevenbil, denna gång kanske 50 eller 60 meter i samband med omrangering av Sevenbil, Ford Anglia -57 samt Volvo 740. Nu står Sevenbilen tillgänglig om jag skulle få för mig att åka till Besikta i Arboga.

Vad ni än gör ni som har regbes på gång be, kräv eller i värsta fall hota att ni skall få vettiga slutsiffror på regplåten. Siffran 2 är den absolut sämsta genom tiderna undvikt den, bästa siffra är nog 6 eller möjligen 7. Rätt hanterat efter första 5 åren kan man faktiskt köra två säsonger men bara besikta vartannat år och lagligt........

Kommande bilar skall jag satsa på att få en 6a som slutsiffra,

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fick ett lite kul erbjudande från en fordonsassistansfirma häromdagen. Vägassistans för CealmSeven. Kostar bara 325kr för ett löpande år. Ett bra erbjudande som blir svårt att tacka nej till. Är det någon fler Sevenbil som fått likartat erbjudande. Jag har assistans på alla andra bilar i fordonsparken så varför inte på Sevenbil också?

Motorstopp, enklare reparation, punkteringsassistans, soppatorsk mm. Jag har mycket noga läst ALLT finstilt. De till och med löser problem om jag slarvar bort startnyckeln. Eller om jag skulle få problem med någon ännu inte installerad glasruta. En mycket bra sak är bärgningen till närmaste Märkesverkstad dvs hem.

Ärligt tror jag inte man funderat kring bilmärket alls utan bara köpt persondata från Fordonsdatabasen med sökargument årsmodell.

Link to comment
Share on other sites

Säg att du accepterar detta erbjudande och nyttjar bärgning. När du då övertygat bärgaren att märkesverkstaden ligger i Assartorp kommer då landets övirga 7:or att bärgas dit om fler ansluter sig till denna tjänst? ;)/>

Link to comment
Share on other sites

AndersK: Jag har gjort en betalorder på erbjudandet är snart märkesverkstaden för Sjuor klar. Nu är Sjuorna driftsäkra så det kanske inte blir så många bärgningsbesök. Rätt vad är kanske jag får ett oväntat välkommet besök.......

Link to comment
Share on other sites

Då jag döpt min bil till "Hyper 8" damp det ner ett brev där det stod. "Grattis till din nya husbil. Försäkra din husbil hos oss.". Mitt regnummer var tryckt på framsidan.

Tydligen finns det en husbil som heter "Hymer".

Det måste innebära att jag förmodligen har världens snabbaste husbil. :prop:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Då är bilparken utökad med:

- En fabriksbyggd elbil av märket VW

och

- En ombyggd och omregistrerad elbil med original bensindrift i nosen och tillagt två el-navmotorer baktill.

Bilarna är inte tillgängliga än på hemmaplan de befinner sig cirka 27mil bort just nu.

VW bilen har 216 LI-celler som drivkälla och bör klara cirka 70km beroende på körstil och terräng.

Den andra bilen har 24 stycken 160Ah Li-celler med cirka 12,3kWh som bör ge en körsträcka på cirka 70km eldrift sedan får man gå över till bensindrift.

Link to comment
Share on other sites

. En mycket bra sak är bärgningen till närmaste Märkesverkstad dvs hem.

Är det falk assistans du har? I så fall kan ja bara meddela att närmaste märkesverkstad är tydligen väldigt som dom vill. Fick stopp på min BMW för ca en månad sedan, stod utanför en by som heter Grästorp och där har dom ingen bilverkstad som ingick i falk utan de va Vara eller Trollhättan som gällde. Skillnaden i avstånd enligt Falk som med dator mätte från Grästorp va 6km närmare till Vara (ingen märkesverkstad) än till Trollhättan där BMW verkstad finns.

Men eftersom jag stod utanför Gästorp så va verkligt avstånd 2km närmare till Trollhättan dit ja ville då ja bor där. Förklarade detta för gubbfan från falk i telefon som då svarade att då får ja ordna egen bogsering.

När jag sedan ringde till Falk huvudkontor så tyckte dom detta va konstigt då dom ska prioritera märkesverkstad, och om inte man godkänner ställer dom bärgar till ska man åtminstone bli erbjuden att betala mellanskillnaden tid man vill.

Men dom har iaf förlorat mig som kund och ja kommer aldrig att rekomendera dom till någon annan!

Link to comment
Share on other sites

Då är bilparken utökad med:

- En fabriksbyggd elbil av märket VW

och

- En ombyggd och omregistrerad elbil med original bensindrift i nosen och tillagt två el-navmotorer baktill.

Bilarna är inte tillgängliga än på hemmaplan de befinner sig cirka 27mil bort just nu.

VW bilen har 216 LI-celler som drivkälla och bör klara cirka 70km beroende på körstil och terräng.

Den andra bilen har 24 stycken 160Ah Li-celler med cirka 12,3kWh som bör ge en körsträcka på cirka 70km eldrift sedan får man gå över till bensindrift.

Som du brukar säga, bilder :prop:

Link to comment
Share on other sites

Då är bilparken utökad med:

- En fabriksbyggd elbil av märket VW

och

- En ombyggd och omregistrerad elbil med original bensindrift i nosen och tillagt två el-navmotorer baktill.

Bilarna är inte tillgängliga än på hemmaplan de befinner sig cirka 27mil bort just nu.

VW bilen har 216 LI-celler som drivkälla och bör klara cirka 70km beroende på körstil och terräng.

Den andra bilen har 24 stycken 160Ah Li-celler med cirka 12,3kWh som bör ge en körsträcka på cirka 70km eldrift sedan får man gå över till bensindrift.

Som du brukar säga, bilder :prop:

Link to comment
Share on other sites

Haha ja så kanske det är. Om några veckor flyttar ja till "metropolen" så kanske får använda de ordet i framtiden :)/>

Jo jag hörde det tror du blir granne till min kompis

Link to comment
Share on other sites

Jo jag hörde det tror du blir granne till min kompis

Fasiken...å Båging bor ju ett stenkast ifrån där också numera ...kan bli en del åka ditåt i sommar alltså :)

Link to comment
Share on other sites

Jo jag hörde det tror du blir granne till min kompis

badgatan 148 om jag inte minns fel. Man kan säga det är huset närmast korsningen där, å så bor ja i ändan närmast vägen :)

Link to comment
Share on other sites

Ett par elbilsbilder till:

ElGolf_zpsfa068c79.jpg

Till vänster en Buick Rivera i mitten en CealmSeven V8 och till höger en el hybrid.

ElbilSevenbilochV8bil_zps39280583.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är den lilla blå el-hybridbilen i Arboga. Har hittills kört 30 mil med den främre motorn = bensin. De båda bakre elmotorerna är inte provade än.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Efter ungefär 22 års uppehåll kompletterades fordonsflottan med en BMW R1100 RT för någon vecka sedan.

Återfallsknutte en stund eller ett längre tag, ingen vet helt säkert.

BMWR1100RT4_zps11e0677f.jpg

BMWR1100RT2_zps550c75ac.jpg

BMWR1100RT1_zpsfbbc4bfa.jpg

BMWR1100RT3_zpsf4a7c879.jpg

Link to comment
Share on other sites

Återuppväckt upp CealmSeven ur sin vintersömn. Skall byta förgasare på bilen så den har en chans att komma igenom besiktningen. 8 till 10 i CO är kanske lite högt, Förgasaren som är på bilen nu går inte på något vis att få under 8 i CO.

Hastighetsmätare är nästa sak. Även om jag inte tidigare har behövt hastighetsmätare vid den årliga kontrollbesiktningen så kommer jag inte chansa denna tredje gång utan montera en. Rimligen borde jag få nedslag någon gång..........eller?

Det är även elbilsträff i Arboga, alltid .......

CIMG3167_zps5906d621.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Någon som vet namn och nummer på en cykeldator som kan hantera en omkrets på mindre än 4-siffror. Skall jag ha datorn kopplad på ett fram eller bakhjul kan jag använda vilken cykeldator som helst för däckdiameter på cirka 630mm ger en omkrets som är 4-siffrig.

Skall jag montera givaren på kardan blir det den 4-siffriga omkretsen delat med bakaxelns utväxling = 3-siffrigt

Tips mottages tacksamt.

Link to comment
Share on other sites

Här händer det grejer! :) Vilken fabrik hade El-Golfen kommit från? För den är väl inte fabriksbyggd av VW med elmotor?

Snygg hoj också!

Link to comment
Share on other sites

Jo El-Golfen är fabriksbyggd hos VW. Golf City Stromer är VW´s namn på dessa bilar. Grunden är en VW Golf MkII och ABB el och styrenhet.

Den här Golfen är renoverad med allt vad bromsar, hjullager, ok mm heter plus nya kol i originalelmotorn. Det övriga såsom batterier, controllers (två stycken) datoriserad styrenhet mm är nytt och modernt. 216 Li-celler i ett paket med 36s6p montering det ger mig cirka 10,4kW ombord.

Daewoon är en ombyggd bil som fått ny kraftigare bakaxel och dubbla 10kW navmotorer och reggad med detta i februari 2014.

Ja, visst är BMW´n fin........

Link to comment
Share on other sites

HovstaSX360: Inte på de jag hade förut som vanliga cykeldatorer, det gick inte med 0 först. En med märket Sigma klarde 3-siffrigt.

Du har rätt det kanske nyare enkla cykeldatorer klarar, det här var runt 2009. Sigman följde med CealmSeven V8.

Kanske finns någon på forumet som kan prova sin / sina cykeldatorer om det går att programmera om med en o (nolla) först.

Link to comment
Share on other sites

gka: Både Golfen och Daewoon är riktigt seriöst byggda med batterier, controller och styrsystem.

Jag känner till den firman du har i närheten.

Link to comment
Share on other sites

En med märket Sigma klarde 3-siffrigt.

Du har rätt det kanske nyare enkla cykeldatorer klarar, det här var runt 2009. Sigman följde med CealmSeven V8.

Sigma finns hos XXL.

Denna ser ut att klara minst 500mm, men jag har inte testat:

http://www.xxl.se/cykel/traningselektronik/cykeldatorer/bc-12-12-cykeldator-black/p/1090099_1_style

Manual här:

http://www.sigmasport.com/us_media/produkte/bikecomputer/topline_2012/usa_ba/bc1212/BC1212_BC1212STS_USA.pdf (Se sida 12.)

Hoppas du hittar nåt som passar, denna klarar ju bara 199.8 km/h =)

/J!

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset Amoz. Jag beställer en sådan för den måste fungera för jag ska knappa in 530mm om jag har avkänningen på kardan.

630*3,14/3,73 = 530

Den skall ju bara visa skapligt rätt vid besiktning och 198 km är väl en rätt ok maxfart........

Link to comment
Share on other sites

1 maj = Fellingsbro Motordag 2014 = Kallt = 100-tals med bilar och mängder av folk.

En Saab V4 kombi med kompressor bland alla andra bilar som jänkare, EPA, engelska, tyska osv osv och osv motorcyklar mopeder och ändå mer osv......

CIMG3201_zps3504fd49.jpg

CIMG3200_zps008349fe.jpg

CIMG3199_zps402b1ce3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Köpt en Sigma BC12.12 med sladdgivare enligt tipset från Amoz. Kanske även CealmSeven får en fungerande hastighetsmätare....

Hoppas jag inte missledde dig, återkom gärna med rapport om den funka :)

Snygg V4 =)

Såg endast 1 Caterham 7 i Kvarntorp i helgen, men missade säkert många fordon.

/J!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fredag skall CealmSeven in på årlig kontrollbesiktning igen. Har körförbud sedan sista april pga utebliven besiktning.

Justerat förgasaren (= bytt förgasare till en som borde klara CO)

Kanske lyckas montera en BC 12.12 imorgon eller så gör jag inte det och besiktar i alla fall.

Fyllt glykol och motorolja.

Försäkrat bilen och imorgon ställer jag på den.

Allt detta ovan för att kunna använda bilen som filmplattform inför den årliga Köpings Cruisingen och tillhörande tillverkning av en DVD film om evenemanget. Tur att jag har något som "pressar på".

Jag gör nog som varje år på Köpings Cruisingen, drar med Tow-bar de två milen till Köping. Så spelar in cirka fyra eller fem timmar råfilm som klipps ner till runt 1,40 tim. Därefter kopplar ihop tow-bar ekipaget igen och drar de 2 milen hem. Är det bra väder = inget regn är det en bra dag.

Link to comment
Share on other sites

Troligen mest bekväm. Kallt kanske. Roligt att har bilen efter på Tow-bar och få lite årliga mil. Har blivit rutin att göra så. Jag gör exakt samma till Ekeby och Veterandagarna i Eskilstuna. Tow-bar till Tunapark sedan sista 3km till flygfältet körandes Seven.

Tre år i Linde cruisade jag med V70 och Sevenbil efter på Tow-bar hela cruisingvarvet två gånger. Arrangörerna och de som kantade cruisingvägen uppskattade ekipaget, märktes på alla "Tummen Upp". När jag tänker efter har jag gjort samma sak i Köping tre år varav Luciacruisingen med V70 och V8 bilen på släp på den avstängda Stora gatan.

Det är nog så att jag gillar Tow-bar så mycket så jag lätt väljer det transportsättet. Någon annan förklaring kommer jag inte på.

Link to comment
Share on other sites

Lördag 17 maj 2014 Köping Cruising

Några inplanerade Sjuor mer än CealmSeven?

För min del gäller att i vanlig ordning ha CealmSeven som filmplattform och sedan skapa en DVD-film. Medelålder på oss tre som genomför filmningen är 71,6 år. Vi brukar ha riktigt kul i filmprojektet och fotografen har riktigt bra utrustning och plus stor kunskap och erfarenhet att klippa ihop 4 eller 5 timmar råfilm till en 1,5 timmes dokumentation av evenemanget.

Jag har faktiskt inte räknat på medelåldern förut men vad är ålder för något? En kombination siffror eller?

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...