Jump to content

CealmSeven Nummer Ett Replica Start 2006-09-12


cealm

Recommended Posts

Rätt åt Fjollträskarna!

Tror dock att temperaturen mera ligger åt det amatörmässiga hållet dvs över -30c. Nu får dom känna på normaltillvaron för oss befriade, iofs bara någon dag.

Nåja, Luleå vann sol-ligan så vi kan väl tävla denna sommar i den grenen.

Jag har hos SMHI beställt "Fjollträsktemperatur" till cealms besök i Luleå på måndag. Här är vi mycket omtänksamma och ansvarsfulla för att se till att utlänningar från de oländiga regionerna söder om Dalälven ska ha en chans till överlevnad men dock tillräckligt låg temperatur för att de ska förstå vilket härdat och tåligt folkslag som bebor de centrala regionerna.

Antas

Nöjd. Skadeglädjen är den sanna glädjen!

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Cealm - du behöver inte tveka inför din utlandsresa, temperaturen i Luleå är kl 10:39:55 -1,8c.

SMHI tog min anmaning ad notam och vred upp termostaten över Konungarikets befriade område. Energikostnaden för temperaturhöjningen får Fjollträskarna stå för trots att vi här är rikligt försedda med malm, stål, el, skog och turister.

Antas

Flyktingmottagare (?) för flyktingar från Assarstorp.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Jag har full kontroll över korruptionen (=behöver inget visum), fixar dej förbi alla inpasseringsköer - du går genom VIP-ingången.

SMHI blir ännu mer lyhörda kl 13:13 -0,6c. Är det överlevnadsbart för dej?

Link to comment
Share on other sites

Jodå jag har inget större problem med kylan mer än att det blir mer jobb att elda och bära ved. Men noll till 10 minus är helt ok. "knäppa jacken gränsen" för mig ligger på minus 7 eller 8.

Du har verkligen gjort allt för att jag känner mig välkommen. Det skall bli roligt att se hur "rörhögen" ser ut IRL.

Link to comment
Share on other sites

Tack Antas för upphämtning vid Kallax, transport till din bilfabrik, och grundlig produktionsgenomgång.

Det är en fin bil du. Jag vet för jag har sett den IRL (In Real Life).

Tack också för transporten till Boden.. Sitter på femte våningen på hotell Bodensia och tittar ut på den fina utsikten?

Hälsa Agneta och tacka henne än en gång för den goda maten och fikat.

Link to comment
Share on other sites

Tack Cealm för ditt besök i Konungarikets utpost i norr.

Tänk att både du och jag existerar analogt och inte bara digitalt.

Det skulle vara bra om det bodde flera bilfabrikörer i dessa centrala regioner så att man kan utbyta och bryta idéer och tips med varandra.

Forumet är bra men verkligheten är bättre.

Det var ett sant nöje och förmån att se dej som besökare i vår enkla boning med tillhörande verkstad!

Antas

Bilfabrikör.

Link to comment
Share on other sites

Kallax Airport och snart på väg hemåt igen.

Får se Antas när nästa hemma hos besök kan ske?

Kanske blir det du i Assartorp?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Nix, här ska minsann inga termostater ställas om för Sydbotten! Väljer man att bo i de oländiga trakterna söder om Dalälven ska befolkningen liiiida!

För dej Stigge kan jag ta ett snack med SMHI och höra om dom kan ordna en lokal värmebölja över din fastighet, du är ju väl förtrogen och tränad i de meteorologiska förhållandena här i Norrbotten och ska besparas det lidande som övriga bör känna på.

Antas

Väderbeställare hos SMHI.

Link to comment
Share on other sites

Jag tvingades faktiskt köra en vända med en av mina snöslungor i morse.

Trodde inte det skulle behövas så här långt söderut. Första skottningen för vintern, och jag hoppas det blir den sista.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Just nu håller jag på att utveckla två produkter.

1 en speciell cykelpump som kan vara intressant för Sveriges samtliga kommuner, landsting och privata tex bostadsbolag mm (och för mig). Prototyptillverkning pågår.

2 Färdigtillverka en utrustningsprototyp för halkbekämpning av Gång- och cykelvägar (GC-vägar). Kan vara intressant för alla i Sverige som har på sin lott att röja snö och is, tex kommuner, landsting men i stor grad även fastighetsbolag. Konstruktionen är löjligt enkel och robust. Utöver att kunna hantera halkan direkt så kommer den att förlänga intervallen mellan två på varandra följande sandning. Är det tex packad hal snö eller islager med eller utan vatten på så rullar bara sande bort i ordinär halkbekämpning men med "redskapet" så fastnar sanden och håller sig kvar. Allt byggs mede standard detaljer. Nu är väl säsongen klar hoppas jag så för Arbogas del får jag nog vänta till årsslutet för fält prov. Men egna fältprov går bra att göra i Assartorp för hela gården är is. Avsikten är att motera redskapet på en redskapsbärare av typen Holder storlek.

Minskad sand åtgång, minskt antal timmar som behöver läggas på GC-vägar för att erhålla god framkomplighet och säkerhet plus sist men inte minst mindre sand att sopa upp och behandla när våren tagit över. Vinst i alla led.

Jag har inte sett någon liknade produkt någonstan (än). Sedan kommer problemet att få någon tillverkare att nappa samt att få några helst många att köpa produkten. Eller så blir det bara jag som har en för att behandla Assartorps infart som tillika är min egen GC-väg.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag utfört fullskaleprov på produkten. Den fungerar. Provet visar att det inte behövs fjädrande skär men jag tog vad jag hade. För hemmabruk dvs hos mig kommer fjädringen till sin rätt för det går båda att hantera is och snö samt grus. Skall produkten användas mer ”kommersiellt” då är det "fasta skär" som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag utfört fullskaleprov på produkten. Den fungerar. Provet visar att det inte behövs fjädrande skär men jag tog vad jag hade. För hemmabruk dvs hos mig kommer fjädringen till sin rätt för det går båda att hantera is och snö samt grus. Skall produkten användas mer ”kommersiellt” då är det "fasta skär" som gäller.

Vi har en grusväg på ca 200 meter, kan du komma förbi och skotta lite, utvärdera produkten i Örebro också? =)

Har säkert kommit en cm idag..

Link to comment
Share on other sites

Cealm: Kan du inte stuva in grusvägen i bilen och komma över så kan vi prova på plats här?

Jovisst, skall skyffla in den i Micran, så kan vi ju göra ett försök :)

Låter som en trevlig uppfinning, kan man få se ett smygfoto?

Link to comment
Share on other sites

Amoz: -- smygfoto --- Nej, det går inte. Jag har inte tagit några smygfoton. Kanske någon "maskin-paparazzi" som gjort det. Kommer resonera vidare kring detta med Driftavdelningen i Arboga kommun för ett "större fullskalaprov". Hoppas det inte blir förrän mot slutet av året. Jag vill inte ha någon kostsam snö nu.

Link to comment
Share on other sites

Grattis på 55-årsdagen tillönskar jag dej från den kultiverade regionen i Konungarikets centrala region.

Du har nu nått den hedervärda åldern att du får tilltala mej med "DU".

Eftersom söndagen i dessa regioner är vilodag så skickar jag denna gratulation på den närmast efterföljande arbetsdagen oss bilfabrikörer emellan.

Antas

Samlare av hedervärda år.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Åkte ut en sväng till SBP och kolllade CO halten på CealmSeven. Jag kom ner till dryga 8, godkänt är 4,5 vid tomgång. Bilen kollas bara på tomgång. Förgasaren är en Pierburg. Bilen går jättebra med sin B230 som gått dryga 30.000 mil. Jag tror inte jag når till 4,5 med bara klassikerna "massor med K-sprit". Det vill nog till mer åtgärder.

Är det svårt att fixa förgasaren så jag kommer igenom i år, jag tror ni förstår att det blir två skruvningar, en före och en efter SBP som återställare. Det är inget problem för mig att åka till SBP göra om CO provet flera gånger och om det ser bra ut då kör vi kompletta besiktningen, annars får jag åka hem och skruva mera.

Men var skall jag skruva på förgasaren? Eller så låter jag denna förgasare vara och sätter på en annan förgasare åker ut och provar och ser vad den ligger på för CO halt. Det var en idé. Med slutsiffra 2, hur kul är det, så har jag till sista April på mig. Bilen måste vara körbar 1, 5 och 12 maj på gata. Jag kan besikta sent så 30 dagars perioden täcker dessa datum.

Som sagt tar tacksamt emot tips och länkar där andra kan ha beskrivit hur man gör.

Link to comment
Share on other sites

Om dom endast kollar vid tomgång så är det bara att justera luftskruvarna. Men jag hade för mig att dom mäter vid förhöjd tomgång, typ vid 2000 varv??

Link to comment
Share on other sites

Drake: Bara tomgång. Hon kollade i regeldatabasen.

Då är det att:

- 1 hitta luftskruven / skruvarna

- 2 markera läget på dem just nu

- 3 skruva (ut eller in?)

Link to comment
Share on other sites

In! Förmodligen.

Mät med en vaccum-mätare på insuget, när du har högst vaccum (eller varvtal) så står dom rätt. Men när jag har besiktigat så har dom alltid mätt vid förhöjd tomgång, oavsett besiktningsstation. Dessutom å står det i protokollet att co-halten är mätt vid förhöjd tomgång.

Men Arboga är ju Arboga.whistling.gif

Link to comment
Share on other sites

skruva in för det är bränsleskruvar.Och ändrar nog bara på tomgång på den förgasaren. äldre ändrade hela registret

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Drake: Om du läser inlägg 1338 noga så upptäcker du fördelar med just denna SBP station.

Jag får ta av huven ock ta ett kort på förgasaren så vi kan reda ut vad det finns för skruvar att skruva på.

Link to comment
Share on other sites

Går din choke tillbaka fullt så reglagearmen på förgasaren ligger mot stoppklack?

ÅÅÅhhhhhhh mitt 6000 inlägg

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Och mörkt verkar det också vara!

Här i Rikets mitt är det dagsljus omkring 04:30, klockan är nu 18:25 och solen skiner.

Antas

Inte ljusskygg.

Link to comment
Share on other sites

Antas: Vad roligt att ni har som vanligt dvs sol, varmt, ljust och fint. Vi andra som normalt lever i mörker och kyla vi hankar oss fram så gott det går. Det är inte lätt men vi ger aldrig upp och vi klarar påfrestningarna för det mesta.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Motion erbjudes i lung och idyllisk lantlig miljö. Volymträning, 10m3. Ytterligare 10m3 volymträning kan erbjuds när den första är avslutad.

Vedhoh2012-04-22.jpg

Link to comment
Share on other sites

Motion erbjudes i lung och idyllisk lantlig miljö. Volymträning, 10m3. Ytterligare 10m3 volymträning kan erbjuds när den första är avslutad.

Vedhoh2012-04-22.jpg

Ryskt ordspråk

Hugg veden själv så värmer den dig två gånger

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...