Jump to content

Spindlar för ford scorpio sierra drivaxel.


urstad

Recommended Posts

Har för mig att jag läste någonstans att sierra/scorpio drivaxel/hjul axel passade i en spindel från någon framhjulsdriven

bil, antar att det var själva hjulaxeln som passade i lagren till vilken bil det nu var eller så passade fords lager i dess spindel.(nu flummar jag)

Någon som vet eller hört något om detta?

Link to comment
Share on other sites

Jag har också läst om detta och om jag inte minns fel så passade Fords drivaxlar i Saab 900 (gamla modellen fram t.o.m. 93) framhjulshubar.

Borde gå att söka i forumet för att hitta mer info..

Mvh

MM

Link to comment
Share on other sites

tar du en Saab 900OG spindel, med drivknut, så passar splinesen från fordaxeln (skivor bak/skruvade drivaxlar) direkt i saabknuten.

Det är ju lite enklare att använda en spindel du kan göra A-armar till direkt, istället för att använda ett nav och tillverka en egen spindel.

Dessutom blir spårvidden mindre med den konfigurationen, än vad den blir med en komplett Sierraaxel, så slipper man bekymmren med att korta ner axeln.

Link to comment
Share on other sites

OG900 fanns från 77-93. Efter 1987 fick 900:an andra bromsar och nav, bultdelning ändrades. Före 88 var bultdelningen 4x114,3 efter var den 4x108. Skall det vara en före 88 för att passa i fordaxlarna så kanske 99:ans spindlar passar också? (Som bekant är 99 och 900 väldigt lika i konstruktionen, för att inte säga samma.)

Hoppas någon kan ga svar på om 99:ans spindlar också passar, då jag har två liggandes och tänker basera mitt bygge på en sierra.

Edited by Jocke E
Link to comment
Share on other sites

Om du har möjliget kan du väl testa ändå och se om det passar och sen berätta vad du kommer fram till.

Jag har en känsla av att saab inte har använt sig av så många olika splines.

Link to comment
Share on other sites

Om du har möjliget kan du väl testa ändå och se om det passar och sen berätta vad du kommer fram till.

Jag har en känsla av att saab inte har använt sig av så många olika splines.

Jag har bara nyligen börjat fundera på vilka delar som behövs, har inte inhandlat något ännu, men jag testar så fort jag har möjlighet.

Jag tänkte samma sak, har någon provat nyare saab 9-3 9-5 ?

...

Grejen med 9-3 och 9-5 är att de har fjäderben, medan 99/90/900 har dubbla a-armar (fram). Jag antar att det senare är att föredra vid byggande av locost, dessutom har 9-3 & 9-5 handbromsen bak (även 900 fr.o.m. 88). Kan ju vara bra att ha ett ok med handbroms, bak på sin locost. Jag vet inte om det går att montera 900-bakok (när det gäller åm 88) på framspindlarna.

Risken att ng900, og9-3, ng9-3 och 9-5 har andra splines på drivaxlarna än tidigare saabar är stor då dessa är baserade på olika generationar av Opel Vectra.

Edited by elwood
Link to comment
Share on other sites

Saab 900 bromsarna som sitter på spindlarna är rätt klumpiga doningar. Jag har en plan där jag har tänkt använda framskivorna från en ford fiesta monterade på de inre drivknutarna.

http://www.brembo.com/CatalogoBrembo/Detai...mber=08.3439.10

Sen har jag inte bestämt vilka ok som ska användas men om man monterar oken inne vid diffen blir ju vikten inte lika känslig.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

(Flyttat från egen tråd.)

Så som jag tidigare har fattat det så är det bara bakaxlar från sierra (eller scorpio) med skivor bak som har likadana splines som 900-spindlarna. Jag försökte ta reda på lite mer genom "Ford Motorsport Club Sweden". Det är tydligen så att även bakaxlarna som har trummor passar i 900-spindlarna, för oavsett vilken typ av bakaxel så har de samma konfiguration på splinsen. Se länk nedan:

http://www.fmcs.nu/forum/showthread.php?t=37964

Ytterligare har jag kommit fram till, genom att testa, Att drivaxlar från Saab 900 81-87 passar i spindlar/nav från 900 89-93, så det går lika bra att använda de nyare saabspindlarna till Fordbakaxeln, om man kan hitta ett passande ok med handbroms. Jag funderar på om 9000-bakok (med handbroms i oken) kan passa på framspindlarna, och kanske även bakskivorna från samma bil?

Edited by rallyelwood
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

...Kan ju fylla på med att äldre framok (de med handbroms i oken) från og900 passar på nyare spindlar från og900 (de med bultcirkeln 4*108), dock så bygger de ganska mkt. på bredden...

Edited by rallyelwood
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...