Jump to content

däckstryck


Thomas

Recommended Posts

Prova med 2.5 - 2.8 så kommer du att få ett fint o jämt slitage på dem... jag har haft den storleken på ett antal bilar som jag har kört och det funkar väldigt bra..

Att fylla på med extra luft i hjulen är inga problem man sträcker ut slitbanan och slipper konstiga slitage på däcken.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog också lägga mig runt 1,4-1,5 med tanke på bilens vikt - i alla fall som ett utgångsvärde. Sedan är det väl bara att prova sig fram till en nivå man är nöjd med. Dock skulle jag inte använda samma däckstryck till en bil på 6-700 kg som en på 13-1400 kg.

Link to comment
Share on other sites

i min spedster med r-däck ( 830 kilo) håller jag mig på 1.8 bar

(och vid ban köra med 60 C ++ innebär det ca 1.2 i kalla däck)

Så lätta bilar som vi har behöver inte så mycket luft, bättre grepp vid lägre temp.

(om man inte är ute efter rulla lätt )

Link to comment
Share on other sites

En så lätt bil kan bli rent farlig med 2,5 bar i däcken. Körde min 900 kg Opel Speedster från däckfirman med nästan 3 bar i baksulorna. Kände i hög fart i en kurva och upptäckte plötsligt att bilen höll på att släppa bak, ett helt nytt beteende!! De hade väl släppt i en massa luft för att få ringarna att sitta ordentligt. Blev livsfarligt på en så lätt bil! :mad:

Link to comment
Share on other sites

Jag har ca: 1,5 kilo både fram och bak (225/45 resp 245/45 - 16). Vid leverans var det mellan 2,5 och 3 kilo.

Klar skillnad, lugnare och lite mjukare på vägen och jag tycker mig märka bättre grepp i kurvorna, antagligen eftersom däcken sväljer små ojämnheter bättre.

Om jag skall åka bana skulle jag nog trycka i lite mer luft.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Jag hade en ide en gång i tiden som tyvärr rann ut i sanden så jag vet inte om det fungerar men vitsen med rätt lufttryck i däcken är väl att få en optimal anliggningsyta mot asfalten ? Då ritade jag denna bild med en bunt armeringsjärn som förhoppningsvis fjädrar tillbaks efter att man rullat av hjulet igen :lol:

Men om det funkar borde en kurva på järnen visa sig i den ände som hänger i luften........

D_cktrycksvisare.pdf

Edited by Toffe
Link to comment
Share on other sites

Kör man med för högt tryck kommer man slita enbart i mitten av slitbanan, kör man för lite så sliter man på kanterna.

Enklast är att mäta däckstempen på olika ställen på däckets bredd.

men det kräver ju tempmätare.

är det inte tvärt om? jag har för mig att när jag gjorde halkbana förra året så sade gubben att det är tvärt om på moderna lågprofilsdäck. har man däck med hög profil är det däremot som det står åvan.

eller är det åvan som är riktigt för lågprofil å tvärt om på högprofil? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...