Jump to content

Billiga rör i Stockholms området


Henrik Nilsson

Recommended Posts

Vanligt "locost" järn, bonnjärn. 25x25x02, nån som vet vart man kan få tag på dessa billigt i Stockholm? (Själv bor jag i Huddinge utanför...) Och vad kostar det ungefär?

Ska man bygga hela bilen med denna dimension eller ska man ha olika? Vore ju lättast att köra samma hela vägen om möjligt och vikten på ramen är inte största bekymmret...

Link to comment
Share on other sites

Känner inte till Stockholmsområdet, men kolla på mekaniska firmor om du kan köpa genom dom, dom har oftast saftiga rabatter. Mina rör köpte jag så och fick dom för ca10kr/lpm... Har själv byggt med 25x25x2 i grunden, kardantunneln i 20x20x2, rundrör 20x2 i bakvagnen, bärarmar 22x2.5 (tror jag det var) lite spillmaterial i plattjärn, T-järn och L-järn.

Link to comment
Share on other sites

Kardantuneln är ritad i klenare rör för att spara plats. På en smal ram spelar 5mm per sida roll.

Jag tror att runda rör används till trianguleringen för att det är enklare att komma åt att svetsa i de spetsiga vinklarna. Fyrkantrör vridet 45 grader ger samma effekt men då måste man använda klernare dimnensioner (Någon som fattade det där?).

Jag vet heller ingte om rörleverantörer i Stockholmsomådet, prata med lokala mek.verkstäder och plåtslagerier.

Link to comment
Share on other sites

Jag fattade... diagonalen är längre än sidan.... pytagoras sats....

Blir det samma styrka som om man använder runda rör i diagonalerna... B)

Inte om du kör största möjliga storlek, runt 25/fyrkant 18 med samma godstjocklek.

I samma storlek så vinner alltid fyrkantröret. Räknar man på styvhet/vikt så tror jag att runda rör vinner.

Runt 20x2 motsvarar ungefär fyrkant 17x2 i styvhet, om jag räknat rätt.

Fyrkant 15x2 har ca 70% av styvheten hos runt 20x2.

Link to comment
Share on other sites

Vanligt "locost" järn, bonnjärn. 25x25x02, nån som vet vart man kan få tag på dessa billigt i Stockholm? (Själv bor jag i Huddinge utanför...)

Pröva Sröms Skrot, dom säljer stål.

Upplagsvägen 28

08-19 14 83

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...