Jump to content

Kränga däck


Rikard Larsson

Recommended Posts

Kan man kränga av och på ett däck själv? Tänkte om man skulle samla lite gamla däck för att ha lite "roligt" med. Går ju att få tag i en massa däck billigt men måste man ha någon till att kränga på dem på fälg blir det ju inte så gratis längre.

Link to comment
Share on other sites

Tja jag testade en gång hade däckjärn slägga och div andraverktyg och det slutade med att allt hamnade i soptunnan mest för att jag höll på att bli galen efter ett tag :D

Link to comment
Share on other sites

Det var väl dom ända verktygen man hade förr?

Har aldrig provat med lågprofilare, annars är det inte så svårt. Kan vara bra med en press eller ett stort skruvstäd om dom dom har limmat fast.

Link to comment
Share on other sites

oftast tar dom ca 50:- / fälg för å kränga, men kommer du me ett gäng så får du säkert mycket bättre pris...

känner du ingen som har tillgång till en ?? nån som jobbar på bilverkstad eller så.. dom brujar ha..

Link to comment
Share on other sites

vi har däck krängmaskin på jobbet..+ balanseringsmaskin :D tyvärr använder vi mycket ``monterings skruv´´ spetsiga rackare... var tvungen att dra ur och plugga ett däck på skodan .. iofs gick det lätt att fixa men är skit tråkigt på bruksbilen...

i min ännu fattigare ungdom krängde jag av däck med ett stooort skruvstäd fär att få av däcket från kanten på fälgen sedan vart det``bara´´ att kränga av däcket med ett däcks järn montering med såpa sedan hade jag en plåtremsa klädd med gummi som jag svepte runt fälgen tryckmot däcket, ihophållen av ett spännband... sedan var det bara att pumpa på tills däcket satt fast...lite b lösning men det fungerade..good luck..

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

I vintras skulle jag och magnus kränga om några vinterdäck.

För att få däcken att släppa från fälgen tog vi magnus CX i högläge, la en träkloss under tröskeln och sänkte den för att pressa loss däcket.

borde gå att göra samma sak med bilar utan egen hydralik om man använder en domkraft.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har regelbundet bytt däck på diverse fälgar det senaste året eller så, när man vä lär sig går det fort.

Ett par däcksjärn, åsså bilen och en domkraft som MrLynx skriver. Nu sätter jag en saxdomkraft mellan däcket och dragkroken på bilen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...