Jump to content

Krock-simuleringar i superdatorn


Gripenland

Recommended Posts

En sak som slog mig i bilen på väg hem från jobbet. :wacko:

Om jag fick tag på en uppsättning Cad modeller av en Locost så skulle jag kunna köra lite krock-simuleringar i superdatorn på jobbet.

Skulle det vara av intresse (för någon annan utom mig) ?

Vilken locost variant skulle då vara lämpligast att testa? En traditionell bok-ram, en McSorley eller kanske någon annan?

Eller är det rentutav så att vi kanske vill förbli lyckligt ovetande :faga1:

Link to comment
Share on other sites

kan ju troligen vara så att det går att bygga bort en del missar... men bygga en 7:a helt perfekt...nä.

jag tycker att ett bokschassie vore kul.. det är ju troligen(eller) det som man bygger själv sas.

:racesmile:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Nej, nej och åter nej. Det går aldrig att få en sjua helt säker. Inte så länge fysikens lagar gäller :P

Det är inte det jag är ute efter. Det handlar om att minska dom risker man kan minska.

Om man ska åka mc så struntar man ju inte i hjälmen bara för att man vet att man ändå inte är helt skyddad? Är du med på mitt resonemang? :)

Link to comment
Share on other sites

håkan menar du ett Book schassie :D

Book chassiet finns inte så väldokumenterat än :D

Det kommer med tiden, så tills vidare så får ni hålla till godo med

det gamla vanliga bokchassiet

Så jag tycker vi kör med Bokchassiet i simuleringen tills vidare....

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att ett bokchassi är det mest intressanta som en start, men därefter tycker jag att ett vältriangulerat chassi hade varit intressant som jämförelse...

Blir chassit bättre krockmässigt när det blir styvare eller offrar man sin egen säkerhet om man triangulerar för mycket? :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att ett bokchassi är det mest intressanta som en start, men därefter tycker jag att ett vältriangulerat chassi hade varit intressant som jämförelse...

Blir chassit bättre krockmässigt när det blir styvare eller offrar man sin egen säkerhet om man triangulerar för mycket? :wacko:

Graden på styvhet är är svår avvägningsfråga. Det sitter många männinskor inom bilindustrin och jobbar med det.

Har man en för styv bil så gör man illa sig på bälten och inredning. Fast man slipper få benen mosade.

I en för mjuk bil får man benen mosade men skyddas av bältet och inredning.

Så bilen får gärna vara ganska mjuk fram till cockpit men sen vara väldigt styv. Då kan man mosa fronten och vinna stoppsträcka. Sen får man hoppas att åkandeskyddet (bälten, stol, styrkolumn mm) kan hantera resten.

Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort lite efterforskningar om Cad modellen. IGES format funkar bäst.

Sen får modellen gärna vara så komplett som möjligt. Dvs:

Ram

Hjulupphängning fram

Bakaxel (ungefärlig geometri)

Motor och låda (ungefärlig geometri)

Batteri

Styrväxel, rattaxel och styrkolumn

Hjul behövs inte. Det har vi färdig modeller för.

Fästen för bälten

Kylare (ungefärlig geometri)

Golv

Sidoplåtar

Noskon

Huv

Går det att lösa?

Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort lite efterforskningar om Cad modellen. IGES format funkar bäst.

Sen får modellen gärna vara så komplett som möjligt. Dvs:

Ram = OK

Hjulupphängning fram = OK

Bakaxel (ungefärlig geometri) = OK

Motor och låda (ungefärlig geometri)

Batteri

Styrväxel, rattaxel och styrkolumn

Hjul behövs inte. Det har vi färdig modeller för.

Fästen för bälten

Kylare (ungefärlig geometri)

Golv

Sidoplåtar = OK

Noskon = OK

Huv = OK

Går det att lösa?

IGES är oxå = OK

resten måste jag nog komplettera .... :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Har du lust så vore det kanon!!! :notworthy:

Motor, låda och bakaxel kommer att stelkroppsmodelleras (ingen deformation) så där behövs bara en ungefärlig geometri.

Det brinner ju inte i knutarna så ta den tid du behöver.

Det kanske finns någon annan som är villig att moddelera upp någon av detaljerna som saknas?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det var inte meningen att stressa dig. Ta den tid du behöver :) Har du fått någon hjälp eller måste du bära hela oket själv?

Om du kör MSN eller Skype så kan vi tanka över filen/filerna så slipper du skicka en skiva?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Liten uppdatering.

På Hisingenbyggs det just nu en krockmodell av heralues locostritning :)

Men jag skulle behöva modeller på motor och vxl.låda innan simuleringarna kan börja.

Är det någon som sitter på en modell av Ford Pinto motorn med tillhörande växellåda?

Kanske man ska fråga på det engelska forumet?

Eller skulle någon kunna ta en bunt foton och komplettera med en bunt mått så kan jag bygga egna modeller?

Link to comment
Share on other sites

Synd att jag inte visste det tidigare. Idag sålde jag nämligen iväg en Pinto med Typ9 låda :unsure:

Däremot har jag också kvar en Typ9 låda till på jobbet.

Lite OT här men Michael i Sjövik har en kompis som heter Bosse (vet inte om han också finns här på forumet) som letar efter en typ9-växellåda. Han ville köpa min men jag vill inte sälja....

Link to comment
Share on other sites

Tack heralue, men jag tror att vi ska köra med Pinton. Jag gissar att det är den överlägset mest använda motorn i bokramen.

Sören, om du kunde fixa lite mått och bilder vore jag evigt tacksam :)

Skämmes Jonas! Du kan ju inte hålla på och sälja av sånna bra-att-ha grejjor!!! :P

Link to comment
Share on other sites

OK! Jag har satt upp en komihåglapp! Ska försöka fixa det under veckan, men det blir utan oljetråget som är på väg ombyggt tillsammans med kitet från MK, England. :)

Link to comment
Share on other sites

Hoppas dessa något oprecisa mått är OK. Om inte hör av dig, jag mäter och fotar gärna igen.

Längd från framsida fläkt till bakkant växellåda: 141 cm

Höjd underkant svänghjulskåpa till överkant plenumkammare: 69 cm

Bredd mellan motorfästena: 62 cm

Svänghjulskåpans bredd är 38 cm

Pinto bilder

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Tack Jonas för att du håller mig om ryggen.

Modellen är meshad och färdig att användas. Tyvärr gick killen som hjälpte mig och blev chef. Så nu har han inte tillgång till mjukvaran på samma sätt och han har definitivt inte tid.... :banghead:

För min egen del kom en skock barn och ett husbygge emellan. Men jag kanske ska ta och damma av modellen och se om jag kan hitta någon som kan hjälpa mig. Jag lovar inget men jag ska se om jag inte kan göra ett försök.

Dessutom har jag förberett en lathund om hur man gör sjuan mer krocksäker. Det saknas lite skisser och korrekturläsningar. En vacker dag så kommer det också.

Jag ska bara, som Alfons Åberg sa.

Någon som känner igen sig? :hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...