Jump to content

Uppgradering Av Forumet


Jonte

Recommended Posts

Ok. Jag ska förvarna dom andra på kontoret att jag kommer att arbeta dessa 40 minuter...eller så tar jag en fika.

Kanske ska göra det sakta så du får en lång fikapaus :D

Blir det några nya spännande förändringar??

Nope.. tyvärr

Kan tala om sedan vad som händer ;)

Link to comment
Share on other sites

*suck*

Murphy klampade in ordentligt under uppgraderingen med sin lag om alltings jävlighet :angry:

När jag satt och laddade upp de nya uppgraderingsfilerna för forumet så försvann all ström i våran stadsdel + närliggande. Det sker väl 1 gång per år (vad man vet) och självklart när man gör något viktigt.

Avbrottet varade i ca 45 minuter.

Men nu ska allt vara ok hoppas jag.

Hittar ni något konstigt så hör av er på jonas(at)locostsweden.se

Jag vet att det blivit engelska knappar igen. Ska ordna det senare i e.m

Link to comment
Share on other sites

Fint jobbat Jonte !

Tycker vi skulle överväga att länka i forumets "header" till www.Locostsweden.se via loggan till vänster där det idag än så länge står Invision powerboard och vår klubb logga brukar vara annars.

vad tycker ni om den idén ?

(jag har engelska knappar för övrigt)

Link to comment
Share on other sites

kan kanske hjälpa å rensa dina cookies ?? klicka på [VERKTYG] i menyn längst upp i din webbläsare, sedan [iNTERNET-ALTERNATIV], i mitten där finns [Ta bort cookies...] bara klicka så tas dom bort.. ( du kanske får en bekräftelseruta först.. )

de kan va de som spökar så testa...

Link to comment
Share on other sites

Det låter konstigt. Vad för webbläsare använder du och har du möjlighet att ta skärmdump när det ser konstigt ut

På windows är det "Print Screen"-kanppen man använder så hamnar allt på skärmen i urklipp redo att klista in i valfritt bildbehandlingsprogram. Alt+PrintScr ger bara det valda fönstret

Link to comment
Share on other sites

Tror felet ligger hos mig!

Verkar som jag får upp den gamla designen när jag kör med IE6.

Rensat Cookies osv....

Ser fortfarande "hjul" istället för "rutor" osv...

Har fått upp det "nya" Forumet 2ggr sen uppdateringen gjordes, reagerade på att det inte såg ut som det brukar dom två gångerna!!

När jag kör med Mozilla Firefox är det "Invision Power Board" som gäller!!

Fortsätter att kolla på min dator! :)

Link to comment
Share on other sites

Det är nog inte cookies du ska rensa, utan de cachade filerna som browsern har (vad nu det heter i ett svenskt OS... temporära internetfiler eller nåt annat fult). De svenska bilderna till knapparna heter säkert likadant i den nya versionen av forumet, och IE6 är inte känt för att vara särskilt snabbt på att fatta när saker och ting ändras.

Edited by gka
Link to comment
Share on other sites

Raderade det mesta i IE och loggade ut och in ett par gånger så verkade det som även jag

fick det "nya" forumet! :D

Bra Jobbat Jonte, ser snyggt ut!

Over And Out!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Testar att ladda upp bilder

*edit*

Det är lite krångligare att ladda upp bilder har jag märkt. Det beror på att viss text har försvunnit när man ska skriva inlägget.

Man klickar på bläddra för att hitta sin bild och sedan ska man klicka på den gröna rutan bredvid för att ladda upp filen.

Jag söker i inställningarna vart man får in text i den gröna rutan så det blir enklare att förstå.

post-5-1169375669_thumb.gif

Link to comment
Share on other sites

Jo, lite förändringar i layout är det ser jag, trevligare än förut i mina ögon :thumbsup:

Angående bilduppladdning så är det ju bra om det går att få så enkelt som absolut möjligt

eftersom jag tycker det förekommer frågor om hur det ska gå till hela tiden här på forumet

trots klistrade "handledningar".

Bra jobbat Jonte !

Link to comment
Share on other sites

Den senaste uppdateringen av forumets mjukvara var mer lite mer omfattande än de senaste. Så pga säkerhetsuppdateringar och nya funktioner så fungerande inte vår svenska översättning i den nya versionen. Så för att alla ska få tillgång till alla funktioner så flyttas de "svenska" medlemmarna till engelska forumversionen.

Vi översätter forumet efterhand som vi hinner så det kommer vara en blandning mellan engelska och svenska ett tag framöver.

Link to comment
Share on other sites

tack för att du gör ett bra jobb :notworthy:

rena grekiskan för mej som e hantverkare... blir säkert jättebra när det blir klart..:thumbup:

det skulle kännas tomt utan denna hemsidan/forumet/gemenskapen.. :unsure:

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 month later...

Har det med denna uppgradering att göra att jag inte längre ser länken för IPB-portal (IPB? IBP?). Jag saknar den...

(de fina länkarna är rena grekiskan för mig)

/Fredrik

Edited by Fredo
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Forumet uppgraderat ännu en gång. Hör av er vid konstigheter.

Det som kan behövas göras av er som är medlemmar på forumet är att klicka på Markera alla inlägg som lästa längst ner till höger på forumets första sida.

Annars kan det vara så att lästa/olästa inlägg visas felaktigt.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 10 months later...

Någon gång under helgen kommer jag göra en uppgradering av forumet. Detta är en rejäl uppdatering av mjukvaran så det kan hända att det strular.

Link to comment
Share on other sites

Som ni ser så har forumet uppgraderats ordentligt. Det kommer att ta ett tag att vänja sig vid det nya och säkert dyker det upp en å annan bugg.

Rapportera buggar i denna tråd eller i mejl till mig jonas(snabel-a)locostsweden.se. Jag kommer jobba på att anpassa forumet fortlöpande.

Funna buggar hittills:

- Man kan inte läsa mottagna PM eller gamla PM

- Översätta forumet till svenska. Dock är det strax över 3000 meningar som ska översättas.

- Ordna mejlutskicken när någon svara i aktuell tråd

Link to comment
Share on other sites

Hoppas verkligen att det nya utseendet på forumet endast är tills Jonte hinner "fixa till det". Att uppgradera systemet bakom forumet med nya säkerhetslösningar mm (som inte syns) är bra.

Forumet och även forumets utssende är en del av varumärket Locostsweden.se. Var rädd om varumärket. Små förändringar i utseendet brukar gå men det här är en genomgripande förändring, dvs påverkar hela "igenkänningen" av forumet.

Men som sagt HOPPAS VERKLIGEN att detta bara är en ren tillfällig lösning på forumutseende som jag så snart som möjligt slipper titta på.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om det är direkt "varumärke" då föregående forumtema liksom nuvarande är det som är default på Invision Power Board, bara att IPB har ändrat default tema i version 3.0.x.

Sen är det ok att ha det gamla temat som vårt default-tema men även gärna ges möjligheten att ändra tema på sin profil om man önskar.

Link to comment
Share on other sites

- Truncera visning av "Interest" i inlägg

Där behöver jag nog en förklaring. Är det en text eller bugg du får upp, isåfall när?

Hoppas verkligen att det nya utseendet på forumet endast är tills Jonte hinner "fixa till det". Att uppgradera systemet bakom forumet med nya säkerhetslösningar mm (som inte syns) är bra.Forumet och även forumets utssende är en del av varumärket Locostsweden.se. Var rädd om varumärket. Små förändringar i utseendet brukar gå men det här är en genomgripande förändring, dvs påverkar hela "igenkänningen" av forumet. Men som sagt HOPPAS VERKLIGEN att detta bara är en ren tillfällig lösning på forumutseende som jag så snart som möjligt slipper titta på.

Forumet kommer att Locostanpassas med rätt logga och andra inslag. I första hand kommer dock diverse problem fixas.

Uppgraderingen var nödvändig då många säkerhetsproblem har fixats. Att designen ändrats så markant var jag ärligt talat överaskad över, men det löser sig med tiden

Link to comment
Share on other sites

Där behöver jag nog en förklaring. Är det en text eller bugg du får upp, isåfall när?

Kolla lite längre upp i denna tråd på t.ex. Michael Th's inlägg. Han har skrivit mycket i "interest" och allt printas ut vilket det inte gjorde tidigare. Det gör att inlägget blir väldigt långt, istället för allt så kan det t.ex. vara de 50 första tecken och avslutas med "..."

Om det är en konfigurationssak, skin/tema eller bugg kan jag inte svara på då jag inte har deployat/administrerat IPB någon gång ;)

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Igenkänningsfaktorer är viktigare än vad man kan tro de är.

Är det så att jag kan ha "det gamla temat" alla adra kör med de tema de gillar så är det bra.

Då kommer frågan hur ställer jag om mitt tema till den vanliga modellen?

Link to comment
Share on other sites

Å hoppsan det var inte dåligt vilken förändring det blev.

Var tog visa senaste, vägen ???

Min bild e borta som tjoff bara. Men det kanske fixas till i morrn.

Lite svårnavigerat just nu tycker jag, eller så är det alla piller man knaprar i samband med det helt nya diskbråcket.

Ha det

Link to comment
Share on other sites

Signaturer verkar inte funka; dels försvann den gamla och när jag skall spara en ny får jag:

[#10211] You may only use up to urls in your signature.
You may only use up to lines of text in your signature. 

Link to comment
Share on other sites

Kolla lite längre upp i denna tråd på t.ex. Michael Th's inlägg. Han har skrivit mycket i "interest" och allt printas ut vilket det inte gjorde tidigare. Det gör att inlägget blir väldigt långt, istället för allt så kan det t.ex. vara de 50 första tecken och avslutas med "..."

Om det är en konfigurationssak, skin/tema eller bugg kan jag inte svara på då jag inte har deployat/administrerat IPB någon gång ;)

Fixat :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Det är riktigt ledsamt att forumet har hamnat i detta läge. Det handlar inte om att "det var bättre förr" utan det handlar om en forumidentitet och funktioner.

Jag har full förståelse att Jonte inte kan hinna ändra och justera allt på en gång men för varje dag som löper så är det dessvärre negativt. Som Jonte själv skriver i ett inlägg ovan --- Att designen ändrats så markant var jag ärligt talat överaskad över, men det löser sig med tiden --.

Löser sig med tiden? Med vad? att vi har det vi nu har och var glad eller att vi kan börja återställa funktioner och helst även "igenkänningsfaktorer" Det här bör följas upp via en graf över gjorda inlägg. Går antalet inlägg ner markant kan det finnas en koppling till gränssnittsförändringen och där till sämre funktioner. Går antalet inlägg upp ??

Tittar man på antalet gjorda inlägg så har dessa sjunkit och inte bara dag 1 och 2 efter förändringen. Kanske bara tillfälligt? Det är många funktioner som inte verkar finnas kvar eller omöjliga att hitta. Då lockar det heller inte att skriva om det är knöligt.

Senaste inlägg finns men förut fanns en knapp att klicka på om inlägg bakåt i tiden, "denna vecka eller för 2 veckor sedan mm". Antingen finns inte möjligheten eller så är den gömd. Det fanns något som hette "min asssitent" förut den kanske också finns någonstans?.

Ta en rejäl fundering kring vad vi alla vill med forumet. Lås då inte bara kring "det var bättre förr" eller schysst med nytt eller det löser sig med tiden.

Studera Fakta

- antal inloggade,

- antal lästa inlägg

- antal skrivna inlägg

- antal nya användare. mm.

Följ trender på dessa.

Jag kan nänma ett typiskt exempel där en modernisering inte var till fördel. Exemplet är jag väl förtrogen med. Jag skriver en Motorblogg i Nerikes Allehanda sedan cirka 10 månader. För någon månad sedan gjorde bloggarnas länkningen men inte själv presentationen av texten

.

Förut låg ett antal bloggar (däribland min blogg) på första sidan en bit ner. Lätt och enklet att hitta bloggarna lätt och enkelt att läsa varandras bloggar ett fåtal knapptryckningar för att välja blogg, det var mat och fotboll och blomster och diverse annat. Sedan gjorde man ändringen med stort Ä.

Vi finns på första sidan all men under en knapp och då kommer en ny meny upp med bild på oss och en länk där först kan du klicka dig till tex min blogg men vill jag snabbt skumma igenom vad de andra skrivit måste jag först klicka mig tillbaka två steg sedan klicka mig ner två steg igen. Och ska jag läsa nästa så är det samma procedur.

REsultatet blev ett evigt knappande upp och ner så jag har slutat och läsa de andras bloggar. Synd.

Mitt budskap är visst kan vi köra forumet som det är, på svenska med alla knappar och full igenkänning eller som det ser ut nu. Det är fortfarande samma trevliga personer där har inget ändrats. Går användningen ner på forumet markant då BER jag er alla att tänka till en gång extra kring vad vi vill få ut av forumet.

Går användningen upp och antalet inlägg ökar då är det lysande. Alltså igen -- Följ trenden noggrant ---

Det finns också en fördel med förändringen. Jag har kanske "hängt på forumet väl mycket och skrivit väl mycket" nu är det betydligt längre mellan inloggningarna och jag har bara skrivt i denna tråd än så länge.

Jag kanske blir effektivare i verkstaden istället för att skriva. Kanske skall tycka bättre om det här än jag gör..... Det visar sig i graferna (om de följs upp.......).

Jag skall göra vad jag kan för att "gilla läget" och jag önskar verkligen att Jonte har tid / får tid att jobba med forumfunktioner, gränssnitt mm. För det vi har nu kan inte räknas som annat än "ren forumbasic".

Jag blir också rejält förvånad över att 3000 rader text skall översättas bara för man uppgraderar programvaran. Mer normalt är språkkod dvs 046 = Sverige och då används en egen språktabell gjorde en gång. Kommer något nytt till då får det ordet översättas och föras in i tabellen. Jag har sett det tidigare vid uppgraderingar att Jonte nämnt översättningsproblemet. Det är märkligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också noterat en sjunkande inläggsfrekvens sedan uppgraderingen.

Jonte: Jag jobbar till vardags som IT Arkitekt (med bakgrund som programmerare i huvudsakligen Java och .NET men även fuskat i PHP, Perl,...) Vill du har hjälp så kan jag nog lägga lite tid fast då kräver det lite mjukvara (IPB för en lokal testmiljö...kan lägga den på min server så att medlemmar kan vara testpersoner av funktioner/gränssnitt/.. ;) ), access till servern samt troligen admin-behörighet i central IPB).

Hör av dig om intressant!

Link to comment
Share on other sites

Jag har pratat med Jonte per tel ikväll och även skickat över ett antal skärmbilder från min dator.

Vi konstaterar att mina skärmbilder och Jontes skärmbilder ser olika ut fast vi tittar på samma bild. På mina skämbilder saknas knappar mm. Tex kan jag inte editera ett inlägg som jag postat. Knapparna för Edit finns inte trots att jag på forumet är inlagd i rätt grupp dvs tillåten att editera inlägg.

Ett par andra funktioner hade som jag använde ofta "hade bytt funktion nu" för den var programmerad annorlunda tidigare och nu var den i default läge.

Numera hittade jag rätt funktion. Flera saker ramlar på plats men den kvarstår min absoluta önskan att det gamla temat återkommer. Temat var en del i de som jag anser kännetecknar det lätt igenkända, seriösa och stabila i forumet Locostsweden. Jag vet att andra kan tycka att det är hippt med nytt men på denna punkt kommer jag inte ändra mig. Jag vet att Jonte även kollar detta om det är tekniskt möjligt att byta eller kanske valbart.

Jag kör Exploer 6.0 och det kan vara en orsak till knapp-problematiken. Att jag Explorer 6.0 är för att den versionen faktiskt är stabil hos mig och har den funktionalitet jag behöver samtidigt som jag slipper vissa funktioner som nyre webbläsare har och jag inte vill för dessa är inte valbara att stänga av.

Explorer 6.0 är ett mycket medvetet val tyvärr kan jag tvingas byta där i och med forumuppgraderingen. Jag har en annan disk med nyare (sämre) webbläsare på och skall prova.

Jonte, lycka till med forumjobbet, jag är inte avundsjuk på dig att du får knappa och fixa utan bara glad över att du frivilligt gör jobbet med inställningar och översättnings och letar efter PM mm mm och åter mm.

Har jag stavat fel i inlägget så kan jag inte rätta det (nu) och ni vet varför också.

Link to comment
Share on other sites

Hejsan

Svaret på frågan kanske står här någonstans men

orkar inte leta.

Varför uppgradera forumet (till det sämre)??

Som i alla mjukvaror så finns det buggar och det gäller att man hänger med i lagom takt så man inte råkar ut för t.ex. intrång (been there). Sen är dessutom Invision Power Board en kommersiell produkt och där supporteras inte alla version, vilket också kan vara skäl till uppgradering.

Det skall förhoppningsvis fixa sig snabbt och komma tillbaka till det vanliga "look and feel".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...