Jump to content

Bakskärmar


Mathias78

Recommended Posts

Jag har fått en idé om att montera baksärmarna på bakaxeln istället för att skruva dom i ramen, alltså att skärmen följer med fjädringsrörelsen. Jag har dock aldrig sett nån som har byggt så. Man skulle få en smäcker skärm som sitter tight mot däcket. Skulle vara tacksam för synpunkter och idéer.

(äntligen har de kommit regn)

Link to comment
Share on other sites

Hmm, cool idé. I "Which Kit Car?" juninummer är där en ny kitcar som jag personligen tycker är skitcool. Betydligt modernare än vanliga sjuor. Den har bakskärmar som i och för sig sitter fast i "karossen" men de sitter på distanser så det är en springa på ett par cm mellan skärm och kaross. Ser inte alls tokigt ut. Kolla http://www.toniqr.co.uk/.

Link to comment
Share on other sites

Jag har postat bilder på en sådan bil med "lösa" skärmar bak här på forumet innan forum krachen.

den går här i södra sverige... ska se om jag kan hitta dom igen vid tillfälle....

Annars så har nog michael TH bilderna sparade gissar jag han samlar ju bilder som en ekorre.... :biglaugh2:

Link to comment
Share on other sites

mitt bildprogramm är helt koko.. :angry: ACDSee 4,0 måste köpa en ny version.... så jag kan inte bläddra igenom bilderna..

men Tommy la ju in en bild på en lös skärm i galleriet.

iofs ingen 7 a...

ingen som vet om något bra bild program(gratis) som jag kan ladda ner??? många gigg med bilder e det.. :hypocrite:

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

jag har oxå en ACDSee 3,0 .. försökte med den men funkar dåligt...

2,6ghz 512 mb ram xp proff... så det e inte en sååå gammal burk :angry: blir nog investera i en ny version av ACDsee som det finns uppdate till...

men tack endå..

Link to comment
Share on other sites

helt ärligt har jag tänkt det...är trött på att skiten inte funkar och då kan man hämta uppdateringar ....ibland blir jag så förba....at ilsk... när jag vet att bilderna finns och programmet bara..stänger ner...

ni som e så ... inteletigienta..he he.. om man hämtar en fil och skall öppna den och får upp ``ogiltig menu referens (handle) vad gör man då??? :angry:

svara på det Tack!

Link to comment
Share on other sites

ni som e så ... inteletigienta..he he.. om man hämtar en fil och skall öppna den och får upp ``ogiltig menu referens (handle) vad gör man då??? :angry:

svara på det Tack!

Stänger av datorn, går i garaget och svetsar :D :lol:

Edited by BoA
Link to comment
Share on other sites

Har skärmar fästa i hjulnavet på min T23 för att få dem så tight som möjligt mot däcket, hade först ca 12mm frigång vilket visade sig vara för lite så jag fick öka till 20mm. De stora däcken växer rätt bra när man kommer upp i hastighet,.

En mycket bra och gratis bildvisare är Irfanview, rekommenderas. Hämtas på www.irfanview.com

/MM

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sylvia R1ot har lösa skärmar bak och är väl i övrigt "ganska" lik en vanlig seven. LÄNK

I galleriet från någon engelsk utställning fanns denna bild oxå:

post-301-1158130550.jpg

Blir nog en liknande variant på min Alfa-sjua, när man nu kommer så långt.....

Edited by Janne
Link to comment
Share on other sites

Toniq R är riktigt läcker tycker jag, kanske för att jag är ung :D ...

Jag tycker också att den är läcker, alltså är jag också ung fast jag är 60+ :D :D

Hurra! :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

En nackdel med lösa skärmar bak är väl att det verkar vara svårt att hänga upp lösa skärmar på ett bra sätt. :( Var och varannan seven tappar framskärmarna då och då. Så det är rätt skönt att iaf bakskärmarna sitter fast IMHO! :D

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag ska gjuta skärmarna själv tänkte jag gjuta in plattjärn med fastsvetsade skruvar. Så man har något rejält att skruva i. Bak kommer stagen ner till bakaxeln knappt synas. Så där kan man ta i rejält med stag :) Vad är det som brukar fallera annars. Är det stagen som går av, eller lossnar skärmarna från stagen?

Link to comment
Share on other sites

På min är hela skärmen fäst i en enda skruv, M12, skruvad i spindeln. Konstruktionen hänger och vajar runt denna punkt.

Caterham verkar ha en bättre lösning med fäste i 2 punkter, vid övre och nedre spindelled.

Skärmen i sig är ju lätt, och är väl inte svår att få fast. Det blir ju inga större krafter på den.

På en bakaxel finns väl goda möjligheter att få en bra, stadig, infästning iofs.

Edited by apex
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...