Jump to content

Vilken motor


BoA

Recommended Posts

Så här är det.

Bygget har liggat stilla ganska länge nu, och pga ekonomin fick jag sälja motorn jag hadde. Nu har jag lite problem med att ta ett beslut om vilken motor jag skal lägga i. MC motor blir för extremt, så jag vill ha en bilmotor.

Har funderat på Alfa Romeo V6 eller Saab turbo

Alfa V6: Billig, inte för många HK, och så skall det gå att montera med Ford Typ 9 Växellåda, men mycket jobb med adapter och sånt, stor och troligtvis ganska tung motor. Och jag är inte alls säker på att den får plats :huh:

Saab turbo: Potential för många HK och skal gå att montera direkt på en Opel Växellåda, MEN jag vet absolut inget om Saab :prop:

Nån som kan hjälpa med mina frågor :

Vilken motor och i vilken bil hittar man den ?

Vilken v.låda, och från vilken bil ?

Fördelar och nackdelar med båda ? :D

Nån annan motor jag har glömt att tänka på, gärna Turbo eller V6 ?

Jag vet, många och öppna frågor..... Jag vet inte så mycket om det här, men jag vet att ni vet :prop:

Edited by BoA
Link to comment
Share on other sites

[Alfa V6: Billig, inte för många HK, och så skall det gå att montera med Ford Typ 9 Växellåda, men mycket jobb med adapter och sånt, stor och troligtvis ganska tung motor. Och jag är inte alls säker på att den får plats :huh:

Men vilken läcker gång :wub: Kolla Alfaronnys tråd.

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Alfa V6 låter ju helt underbart. Får den plats så skulle jag valt den framför en Saabmotor. Finns inget som låter så tråkigt som en saabmotor....

Det jobbiga är att du behöver två grenrör samt plats för desamma...

Edited by Fredrik i Trollhättan
Link to comment
Share on other sites

Ni verkar ju rösta på Alfa..... :lol: så här långt iaf.

ALFARONNY. Hur bred är motorn ?

Alfasexan är ju en grym motor helt i alu, med bra vrid samtidigt som den är varvvillig och med bra klipp högt i registret, och så har vi det med ljudet. Bruksar just en alfa med den motorn så jag är lite partisk, men så fort det är en längre tunnel blir jag 18 och firar jag ner alla rutor och drar fullt. :checkeredflag:

Saaben ska ju iof va ett under till lättrimmad maskin som omodifierad pallar mkt hästar och är väl vägen att gå om man vill ha mkt pulver.

Link to comment
Share on other sites

Alfamoroten är grym, tänk bara på att det kan vara lite grinigare att trycka ner Vmotorer i ett chassi!

Jag röstar på en lätt fyra Suzuki swift, fiat TC eller liknande, själv försöker jag med en BMW 4:a (inte lätt å inte speciellt stark, man jag tror på den ändå :) )

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Saab motorn med mycket ljuddämpning och en rejälljudanläggning med alfa ljud :prop:

Ta den lättaste drivlinan du hittar. Suzuki grejorna är väl beprövade så du borde kunna få reda på hur bra det håller.

Link to comment
Share on other sites

Ni verkar ju rösta på Alfa..... :lol: så här långt iaf.

ALFARONNY. Hur bred är motorn ?

Har gjort en snabb cad-bild på motorn. Måtten är mätt med tumstock.

Eftersom det är en kortslagig 60 graders v6 med överliggande kam och ca 8 liters tråg så är det ingen liten motor, men ganska kort.

Med annat plenum och torrsump går det nog att minska höjden rejält. Även längden kan minskas om man skär bort spåren på remskivan för ac etc.

Trots att det är en helaluminium motor är den ganska tung. Startklar motor inkl. kabelhärva med box och allt! ca 200kg mätt med 2st badrumsvågar.

Effekt på 2,5l mellan 153-160 hkr. Samma motor fast 3,0l mellan ca 180-220 hkr. Sen så finns det vassare versioner ändå med turbo, fler ventiler och kammar etc. men detta är de två vanligaste och billigaste (typ gratis).

Hoppas att detta kan vara till hjälp!

Mvh Ronny

post-407-1155801961.gif

Link to comment
Share on other sites

Jag bygger visserligen på opelmotor med låda som passar på saab

Och jag finns i hässleholm (nästan, ca 5km)

Kör saab

Så du kan komma och mäta både på saaben och på lådbilen.

Har lyft om du vill kolla under för mätning.

Välkommen även utan öl på släpvagn....

M

Edited by mickebo
Link to comment
Share on other sites

Det är alltid trevligt med en V6 men varför inte bygga med en lättare motor ??. Jag bygger med en Volvo 2.0 t från en V40, den väger med m47 låda, adapter platta 178 kg. Motorn är på 160 hk och med lite ändring i elektroniken ca 220hk.

Lars H. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Det är alltid trevligt med en V6 men varför inte bygga med en lättare motor ??. Jag bygger med en Volvo 2.0 t från en V40, den väger med m47 låda, adapter platta 178 kg. Motorn är på 160 hk och med lite ändring i elektroniken ca 220hk.

Lars H. :racesmile:

Vad har du för låda?

Link to comment
Share on other sites

Mickebo, jag kommar gärna på garagebesök, jag själv bor i Bjärnum.

Splash, lättvikt, hmm då är man tilbaka vid mc-motor :515: tror inte nåt ger bättre vikt/effekt förhållande än det.

Jag vill ha en trevlig motor, och en bil som kan användas till annat än racing. jag funderar även på att göra en hardtop till den :D Lyx-glidar-seven........

Link to comment
Share on other sites

:) Mc motor är nog skoj och väger nog inte mer änn 70-90 kg med låda men med backväxel blir det ganska dyrt. Volvo motor och låda med adapterplatta kostar inte så mycket och det är billigt att trimma.

Så om man ser hur många kusar man får för slantarna är det inte så illa...............

Lars H.

Link to comment
Share on other sites

:) Mc motor är nog skoj och väger nog inte mer änn 70-90 kg med låda men med backväxel blir det ganska dyrt. Volvo motor och låda med adapterplatta kostar inte så mycket och det är billigt att trimma.

Så om man ser hur många kusar man får för slantarna är det inte så illa...............

Lars H.

Jag är helt enig, men det blir inte lättvikt.

Link to comment
Share on other sites

Mickebo, jag kommar gärna på garagebesök, jag själv bor i Bjärnum.

kom och kolla har även fikarum.....

Finns i Tormestorp ca 5km söder HLM

MEGA dålig på att svara i telefon..

så maila

mickebo@bredband.net

M

Edited by mickebo
Link to comment
Share on other sites

man behöver inte ta å köpa en snordyr backväxel... jag har för mig att Rune Ness som tävlar i locostserien har en rensad volvolåda som backlåda....

sök och ni skall finna.. :D

Link to comment
Share on other sites

Går det ta delar från denna?

http://www.blocket.se/vi/9103967.htm?ca=15_s

Den borde funka som donator

man behöver inte ta å köpa en snordyr backväxel... jag har för mig att Rune Ness som tävlar i locostserien har en rensad volvolåda som backlåda....

sök och ni skall finna.. :D

En krans på kardanen och en startmotor kan också användas som backväxel. kolla med "Megablade" t.eks.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...