Jump to content

Elbil till kidsen


Micael

Recommended Posts

Jag byggde ihop en liten elbil till ungarna. Den är lite slö men ungarna älskar den. Den drivs av en vindrutetorkarmotor och ett blybatteri från Biltema.

Stilstudie

post-60-1154168892.jpg

lite mer beskrivande

post-60-1154168911.jpgpost-60-1154168941.jpg

Edited by Micael
Link to comment
Share on other sites

polaren hade något liknande när han va liten fast me en startmotor.. gick tydligen hyfsat snabbt me tanke på hur liten han va.. :P

klart coolt... :D

Link to comment
Share on other sites

Jag har en startmotor som ligger. Men det är nog lite för stark än. Tror nog att dfet är bättre med en bensinare när ungarna blir äldre. En jordfäsmotor borde fungera bra.

Link to comment
Share on other sites

Jo jag har varit inne på det. Men dom har variator(vilket i och för sig är bra) och den sitter längs med hjulet, där normalt en kedja skulle ha suttit. Det blir lite klumpigt.

Link to comment
Share on other sites

klart ql

bäde lätt och lowcost... rätt att lära ungarna vid en tidig ålder...

jag fick en vw bubbla till min 7:års dag ..man kan inte komma in i träsket för snabbt...fast när jag och min 10 årige storebror körde på stora vägen dan efter vart far lite ...negativt stämmd..så fortsatta turer blev på ängarna.. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Någon som har en aning om hur mycket effekt en startmotor är på? Eller erfarenhet av att använda en starmotor till annat än att starta bilar med. Har funderat på att ha sätta en startmotor på en cykel (för att ta sig till verkstaden smidigt :)). Inte så lämpligt om den är på 2000 watt kanske... Antagligen blir inte hållbarheten den bästa eftersom startmotorer inte är gjorda för att köras kontinuerligt men en kul grej är det nog.

Link to comment
Share on other sites

på b 18 tiden var startmotorerna på 0,8-1 hk.. förmodligen samma på större/trögare motorer.. iofs så använder man snabba små motorer numera och en planetväxel eller annan anordning för att växla ner varvet på... dom gamle drog ohemult med amp .. då dom drev direkt sas..hur länge dom håller vid kontinuerligt drift... tja kan man kyla motorn och lagren är friska så håller dom nog.. sedan så behöver man ju friska batteri (tunga) oxå..

men inget är omöjligt.. :blink:

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit inne på startmotor.

Men en startmotor är stark och har ett otroligt vrid. Sen är dom byggda för att köras i korta stunder. Dock har jag en ritning på hur man bygger om en toyota startmotor (borde funka på andra typer också) så att man kan köra den länge. Alltså man sätter dit en fläkt och kylflänsar.

Jag tror att mina ungar skulle flyga rätt ner i diket fall jag moterade en startmotor. Det behövs nån typ av fartreglering i sånt fall.

Ang bromsar så är det på gång. Jag kommer att använda fälgbromsen från samma cykel som jag tog hjulen ifrån. Å andra sidan så går den inte så fort och det är ingen bacje här så det är inte så stort problem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...