Jump to content

Biltema-mig


Drake

Recommended Posts

Har köpt Feltemas stora mig som enligt uppgift ska klara 160 amp under kortare perioder men när jag försöker svetsa 3mm tjockt så lägger sig svetsen bara som en kaka ovanpå materialet fast jag har fogberett och kör på högsta strömmen. Skyddsgasen är mison 18 och säkringen går hela tiden fast det står att det ska gå med 10 amp i bruxen. 1,5 mm verkar gå bra men 2 mm är på gränsen att det bränner in.

Ska en sån svets inte klara 3 mm med fogberedning eller gör jag nåt fel? Kan det vara spänningsfall eller fel tråd?

Har miggat en hel del i bilplåt och lite grövre (3-5 mm) doningar oxå men bara med en trefas och då var det snarare problem åt andra hållet fast man bara låg på 100-150 amp.

What to do?

:unsure:

Link to comment
Share on other sites

kolla att det sitter rätt trådledarmunstycke där tråden kommer ut.

hålet får inte för stort.

kolla att slangpaketet sitter fast som det ska.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle rekommendera att du kör på 16A 1fas. v-fog och jordklämman nära svetsfogen och renslipat där jordklämman fästes. men 16A är ett måste vid så högt som 160A.

Link to comment
Share on other sites

Får väl mäta upp strömmen i verkstan, det går en låång luftledning dit som jag misstänker är ett av felen.

Hur påverkar ett felsktigt trådledarmunstycke?

Link to comment
Share on other sites

är hålet för stort kommer du få en sämre överledning av ström till svetstråden.

tänk att du lägger ett lite rör inuti ett stort rör så kommer kontaktytan att bara bli på ena sidan det lilla röret.

Link to comment
Share on other sites

sedan kan det vara så att det finns en anledning varför feltema säljer grejer billigt...

jag satsar hellre på en beg kvalitets maskiner.. då vet man vad man får.. + att 3 fas svetsar i almänhet är bättre att svetsa med.

min första andra och tredje svets var billiga enfas svetsar..dom är kastade nu och en beg ESAB 220 amp 3 fas står där..7250 kr och hur bra som hellst....alldrig mer skit/billiga svetsar bara bekymmer och ellände..

mitt råd, lämna tillbaka svetsen och byt upp dig.

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Har även en "skrap-tig" på 130 amp som jag funderar på att använda i stället eftersom den verkar kunna klara mycket tjockare matrerial då man kan värma hur länge man vill innan man tillsätter material, problemet är ju bara att det tar sån tid jämfört med mig.

Har kört med argon tidigare till den men har nu bytt till mison 18 som ska vara till miggen, vad händer om man tiggar med mison 18. Vore perfekt om man kunde köra samma gas till båda svetsarna så kan man punkta med miggen och färdigsvetsa med tiggen. Men vill ju förstås att det ska hålla också! :515:

Link to comment
Share on other sites

Vid svetsning med mig och använding av bland gas så som mison 18 är det inte mig svetsning utan mag svetsning (gasen påverkar svetsen). Vid tig svetsning brukar man använda gas som bara skyddar svetsen så att den inte oxidera, ex. Argon.

Om jag kommer i håg rätt är tillsatsgaserna utöver argon i mison 18 till för att få finare yta och bättre genombränning.

Jag har inte provat att använda mison 18 till Tig svetsning men det går nog till stål men inte Alu och rostfritt men med sämre resultat. :blink:

Link to comment
Share on other sites

på jobbet använder vi ren argon till tig alu + svart och blandgas til mig/mag svets..om det fungerat med blandgas till allt.skulle vi förmodligen använda det..

Link to comment
Share on other sites

jo det är så att mig är när man svetsar med argon och mag när man använder blandgas och även co2.

Men av egen erfarenhet så rekommenderar jag 3 fas maskiner och inte mindre än 180A och minst 0.8mm tråd.

Vist fins det en fas maskin som ger ut 150A eller 180A men den kostar pengar( Kemppi MinarcMig™ Adaptive 150/180

) och för den summan får man två eller tre bättre begagnade 3 fas maskiner.

Ska faktiskt köpa in den på företaget pga. att den kan bäras överallt. ( har provat att svetsa med 180:an och den fungerar enormt bra)

Men det som de säljer på biltema och på andra billiga ställen skulle inte jag köpa, vis fins det vissa bra svetsar även där men att hitta det kan vara svårt. Dessa är ej belastade när de mäter styrkan.

Drake du är inte ute och cyklar

Om man svetsar med argon på svart så krävs det mera ström för att få inbränning (det blir för kallt för järn).

På jobbet så anvender vi CO2 på rörtråds maskinerna enda upp till 25mm tjoklek på godset och vid tjockare så är det 80% Ar och 20% Co2. samt annan tråd.

Om nu något är fel i texten så kan det bero på att jag har semester :biglaugh2:

Link to comment
Share on other sites

Jag har visserligen en 3-fas men hade liknande problem att svetsen inte brände in. Detta berodde inte på svetsen utan att jag enbart svetsat tunnplåt och då med 0,6 tråd, bytte för att testa till 0,8 tråd och viola det blev som en ny svets, Mao jag byter trådtjocklek beroende på plåttjocklek.

Edited by ormen
Link to comment
Share on other sites

Har en ESAB 160A halvautomats enfasare.

Den har funkar bra men riktigt kalas blev den inte förrän (efter garantin gått ut) jag bytte nät-kabeln på maskinen mot 6-kvadrats och skaffade en 3-fas förlängare och en flyttbar central.

Nu är problemet snarast att det är svårt att få lite nog med kräm om plåten inte är 100% frisk.

Man har ju en gammel 240 som vardagsbil.. ni som har/haft vet. :D

Inga som helst problem att svetsa 3mm hålprofil med 0,8-tråd och kolsyra.

Så i mina öron låter det som att din svets antingen för för lite ström eller helt enkelt är för klen.

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

http://www.aga.se/International/Web/LG/SE/...oducts_indgases

som har sagts tidigare i denna tråd= lämna tillbaka skräpet och köp dig en beg hederlig migsvets på blocket

Gjorde som du skrev (köpte en beg. äldre svets) när jag påbörjade mitt bygge. Killen jag köpte den av hade gått igenom svetsen och den var i bra skick enligt honom. Behövde bara komplettera med ett slangpaket och flaska. Han jobbade som svetsare och reparerade truckar. I garaget hade vi då 3-fas med 10A på varje fas men säkringarna gick hela tiden när jag körde svetsen så vi bytte till 16A, men de gick fortfarande om än mer sällan. En kväll då jag skulle köra lite grövre gods så gick huvudsäkringen på huset och jag gick för att byta den, när jag kom tillbaka till garaget så brann svetsen... Fick slitit av flaskan från aggregatet och skickade ut svetsen på uppfarten... Sen köpte jag mig en Mig från Biltema och den har fungerat ypperligt utan att lösa ut massa säkringar.

Ps. Sökte killen som jag köpt svetsen av men både han och firman är som bortblåsta...

Link to comment
Share on other sites

Svante Jäkla otur du har haft.

Det som har hänt med din maskin kan vara att ingen har blåst ren den inuti.

Jag råkade ut för liknande med en aga 180 mag för ca 20 år sen

På jobbet öpnar jag minst en gång i året alla svetsar och blåser rent med tryckluft för de har en jäkla förmåga att dra till sig järndamm i transformatorn och det för att det inte ska bli kortslutning.

Men sen är är det så att om man ska svetsa grövre än 1-1,5mm så ska man ha 0,8mm tråd för 0,6mm tråd kan inte leverera tillräckligt med ström innan den brinner av och det blir typ kallsömn.

samma är att ha 1,2mm tråd och försöka svetsa 1mm plåt så går det inte så bra

Angående tråd munstycket, om man har 0,6mm tråd så ska munstycket ha hål 0,8mm. 2tiondelar större.

Link to comment
Share on other sites

Nu när det verkar vara en del svetskunnigt folk i närheten kan jag passa på att fråga om det blir sämre hållfasthet med flussfylld svetstråd jämfört med vanlig tråd vid mig-svetsning. Jag har svetsat en väldig massa med min mig utan gas och i tunt gods (3 mm och under) är det inga problem att bränna igenom ordentligt, lite för mycket ibland bara :whistling: . Det enda jag upplever som negativt är att det "fräser" mer och blir fler svetsloppor bredvid fogen = mer efterarbete. Använder man sig av svetsspray är det lugnt.

Link to comment
Share on other sites

Nu när det verkar vara en del svetskunnigt folk i närheten kan jag passa på att fråga om det blir sämre hållfasthet med flussfylld svetstråd jämfört med vanlig tråd vid mig-svetsning. Jag har svetsat en väldig massa med min mig utan gas och i tunt gods (3 mm och under) är det inga problem att bränna igenom ordentligt, lite för mycket ibland bara :whistling: . Det enda jag upplever som negativt är att det "fräser" mer och blir fler svetsloppor bredvid fogen = mer efterarbete. Använder man sig av svetsspray är det lugnt.

Utan gas så blir svetsfogen hådare

Med gas så blir fogen mkt mjukare samt finnare och beror på om du nu kör mig eller mag

Link to comment
Share on other sites

Jag kollade på en sådan maskin där man inte behövde skyddsgas för det fins pulver i tråden för ca 15 år sen.

Det som var nackdelen med den var att svetssömmen blev porös och vi fick inte godkänt hållfastighet.

Vist kan dessa ha blivit bättre men jag rekommenderar inte att använda den om man vill vara säker.

Men prova att göra brytprov för att kolla om svetsen håller och då ser man om det är sporer.

Vist finns det 2 fas maskiner men är inte så vanliga.

Link to comment
Share on other sites

Jag kollade på en sådan maskin där man inte behövde skyddsgas för det fins pulver i tråden för ca 15 år sen.

Det som var nackdelen med den var att svetssömmen blev porös och vi fick inte godkänt hållfastighet.

Vist kan dessa ha blivit bättre men jag rekommenderar inte att använda den om man vill vara säker.

Men prova att göra brytprov för att kolla om svetsen håller och då ser man om det är sporer.

Vist finns det 2 fas maskiner men är inte så vanliga.

Vad menar du med?? = blev porös och vi fick inte godkänt hållfastighet

har du typ gjort ett test med skolan eller licensprov?

Detta är en helt annan sak om vi nu skall upp ett steg i svetsningens värld

dvs behöver man bara en MIG för bilplåt och typ hobby så duger en ike gas, men om man nu vill lära sig på ett BRA sätt ifrån början så köp en svets som har bra ryckte kempy,hobbart,miller ovs med GAS sen när man kan svetsa med dessa på rätt sätt så kan man svetsa vilka migar som helst

Det är MKT lättare att lära sig av riktiga saker ifrån början så har man en bra grund att stå om man någon gång har en sämre svets att svetsa med

Link to comment
Share on other sites

Mrsvetsare:

Du menar alltså att rätt utfört duger en mig-svets utan gas att svetsa ihop mitt chassie med? Har du några tips på hur man kollar sin svetsförmåga? Är det bara att svetsa och sen kapa upp och kolla tvärsnittet så det har blivit bra genombränning? Kanske svetsa ihop lite provbitar och gå lös med storsläggan?

Mycket frågor, men det är bra med folk som kan sin sak!

Link to comment
Share on other sites

Mrsvetsare:

Du menar alltså att rätt utfört duger en mig-svets utan gas att svetsa ihop mitt chassie med? Har du några tips på hur man kollar sin svetsförmåga? Är det bara att svetsa och sen kapa upp och kolla tvärsnittet så det har blivit bra genombränning? Kanske svetsa ihop lite provbitar och gå lös med storsläggan?

Mycket frågor, men det är bra med folk som kan sin sak!

Jag har provat med flussfylld tråd, men tyckte där blev mycket sprut och slagg av den..

Det blev inget direkt fel på svetsfogen men det blev ju lite merarbete att ta bort slagget.

Link to comment
Share on other sites

Jag upplever precis som du att svetsfogen blir bra men mycket sprut. Jag brukar spraya svetsspray över först, då blir det faktiskt bra. Det jag är rädd för är att även om svetsfogen ser bra ut och har brännt igenom bra, är den lika stark som en "riktig" mig-svetsfog?

Link to comment
Share on other sites

Mrsvetsare:

Du menar alltså att rätt utfört duger en mig-svets utan gas att svetsa ihop mitt chassie med? Har du några tips på hur man kollar sin svetsförmåga? Är det bara att svetsa och sen kapa upp och kolla tvärsnittet så det har blivit bra genombränning? Kanske svetsa ihop lite provbitar och gå lös med storsläggan?

Mycket frågor, men det är bra med folk som kan sin sak!

säg mig EXAKT vad det är du skall svetsa ihop så skall jag säga om det är okej

exempel skall du svetsa ihop en störtbåge så glöm bort vad denna hobbysvets är

man vill ju ha grejer som man vet att dom håller när man ev vurpar

Självklart så bränner denna svets igenom plåten /matrialet spelar inen roll om det är med gas eller utan gas

men själva svetsen blir hårdare när man ej har gas med i svetsfogen

Jag brukar låna en killes easb svets med utan gas när jag skall loppa till lite plåtar till trösklar på bilar

m,m det är okej men skall jag dra en helsträng med en MIG så vill jag helst ha en med gas

men självklart så tar jag min Tigsvets om jag vill ha det perfekt :D

Edited by Mrsvetsare
Link to comment
Share on other sites

Chassiet som ska svetsas ihop är av vanlig 25x25x2 mm fyrkantsrör. Det mest kritiska, hjulupphängning, störtbåge osv är redan planerat att lämnas bort till proffs... Kan kanske vara en variant att punkta ihop det själv och låta ett proffs helsvetsa?

Link to comment
Share on other sites

Kan kanske vara en variant att punkta ihop det själv och låta ett proffs helsvetsa?

om man inte är van och har rätt utrustning... så är det ett mycket bra alternativ det är endå jätte viktigt att schassiet verkligen håller.. just av den orsaken BÖR man regelbundet syna sina svetsar efter sprickor, alltså efter att bilen är ``färdig´´ och man kört några hundra mil....för dom kommer... har man då svetsat med ``hårda´´ svetsar så spricker det gärna vid sidan om svetsen.. detta är en bra anledning varför man inte vill ha schassiet pulverlackerat eller galvat då det är nästan stört omöjligt att fixa en ny bra svets igen.

utmattnings sprickor kan ju uppstå om man råkar köra på något :blink: eller lite våldsamma kälskott.. :hypocrite: även ..

mitt schassie svetsades efter hoppunktning av en svetsfirma.. och jag har en 3 fas ESAB 220 amp mig/mag svets och jag använder gas.. har svetsat i många år.. men är endå inte proffs.

Det är verkligen viktigt att vi har säkra fordon både för oss själva och hobbyn som helhet.

Att lämna bort ett schassie för helsvetsning behöver ju inte kosta så mycket, och då vet man att det är rätt utfört.

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Chassiet som ska svetsas ihop är av vanlig 25x25x2 mm fyrkantsrör. Det mest kritiska, hjulupphängning, störtbåge osv är redan planerat att lämnas bort till proffs... Kan kanske vara en variant att punkta ihop det själv och låta ett proffs helsvetsa?

Glöm bort denna svets utan gas! Man måste och bör svetsas ihop detta med en svets som har gas

skicka in en bild på en svetsfog som du gjort så skall jag säga om du själv kan göra detta

att svetsa MIGSVETS klarar man ganska så lätt av och man hör på smattret hur en svets är rätt inställt med endast hörseln sen känslan

Värre är det om man skall pinna ihop sakerna som jag själv tycka är det jobbigaste som finns

Link to comment
Share on other sites

Mrsvetsare:

Min arbets kamrat svetsade provet som senare röntgades samt skars upp och prov knäcktes, det var inte godkänt.

Själv har jag jobbat som svetsare i bara 20 år.

Vist har jag bommat ett par gånger för att det har varit sporer i sömmen på rör och balk när de har röntgat. Men de var bara att öppna och svetsa om.

Men jag garanterar att min ram inte kommer att brista i svetssömmarna utan den går av pga. Utmattning eller i värsta fall när de klipper upp den efter krock för att plocka ut mej.

Link to comment
Share on other sites

Mrsvetsare:

Min arbets kamrat svetsade provet som senare röntgades samt skars upp och prov knäcktes, det var inte godkänt.

Själv har jag jobbat som svetsare i bara 20 år.

Vist har jag bommat ett par gånger för att det har varit sporer i sömmen på rör och balk när de har röntgat. Men de var bara att öppna och svetsa om.

Men jag garanterar att min ram inte kommer att brista i svetssömmarna utan den går av pga. Utmattning eller i värsta fall när de klipper upp den efter krock för att plocka ut mej.

menar du utan gas då?

jag menar inte att man behöver vara en licenssvetsare för att kunna svetsa, jag har en bror som är en av dom bästa som finns attt svetsa LOVAR jag er , samt att konstruera saker i rostfritt

och han har ej licens

men, men detta hör inte hit i detta ämne som gäller en migsvetsfråga

Edited by Mrsvetsare
Link to comment
Share on other sites

Mrsvetsare:

Även min bror har licens och är duktig.

Men det jag ville ha sakt är att: Jag rekommenderar inte denna svets utan skyddsgas för sömmen blir inte bra och pålitlig på ram delar och framfär allt inte bärarmana.

så svetsa med skyddsgas

Edited by ake
Link to comment
Share on other sites

Glöm bort denna svets utan gas! Man måste och bör svetsas ihop detta med en svets som har gas

skicka in en bild på en svetsfog som du gjort så skall jag säga om du själv kan göra detta

att svetsa MIGSVETS klarar man ganska så lätt av och man hör på smattret hur en svets är rätt inställt med endast hörseln sen känslan

Värre är det om man skall pinna ihop sakerna som jag själv tycka är det jobbigaste som finns

Såhär blir det (ungefär) med min gasfria svets. Det är 25x25x1,5 mm lackade plåtrör (lacken bortslipad). Det var vad som fanns bredvid svetsen... Om man bortse från sprutet så tycker jag det ser bra ut.

post-714-1154983167.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har svetsat ett par år utan gas, mest av snålhet och att det inte varit några viktiga grejor. Det har hittills inte varit några problem med hållfasthet på det jag har svetsat, men som sagt inga viktiga och bärande prylar dock. De största problemen som jag ser det är sprutet som är riktigt jobbigt att få bort och att det blir porer i svetsen. Porerna verkar uppkomma av att flussmedlet ligger inuti tråden och förgasas när man svetsar. Gasen måste ta vägen någon stans och lämnar små porer och hål i svetsen. T.ex. är det omöjligt att få täta skarvar i tryckrör till insug, det läcker hur noga man än svetsar. Personligen skulle jag aldrig lita på en sådan svetsskarv i en ram eller till bärarmar, kommer att köra med gas till det.

Mvh

Sven

(Stavfel)

Edited by Zwempha
Link to comment
Share on other sites

Såhär blir det (ungefär) med min gasfria svets. Det är 25x25x1,5 mm lackade plåtrör (lacken bortslipad). Det var vad som fanns bredvid svetsen... Om man bortse från sprutet så tycker jag det ser bra ut.

ser inte så bra ut :( ta du och svetsa ihop det med en mig som har gas då får du en MKT mer följsam svetsfog och den bränner mkt mer igenom matrialet

den där svetsen ser ut att typ bara lägga på ovansidan av matrilatet + tycker att det är för lite ström som du svetsat med

Edited by Mrsvetsare
Link to comment
Share on other sites

Jaja, det är väl bara att kypa till korset och börja leta migsvets med gas... :(

En sak jag tycker är konstig är att folk, även jag enligt Mrsvetsare, verkar ha problem att bränna igenom ordentligt. Ofta är jag nära att bränna hål istället tycker jag, är inte det att bränna igenom FÖR mycket? Eller kan det bero på att jag har felaktig inställning på matningen, matar tråd för snabbt kanske? Mest har jag svetsat "skräpmetall", så det kanske är dåligt stål?

Link to comment
Share on other sites

det är bra med en svets med 7-8 strömstyrkor. har man för få så blir stegen för stora och svårare att få bra inställd. sedan är det mängden gas också. kör inte för länge i samma fog utan pausa någon sekund och kör igen. det vanligaste felet folk gör är att de är för rädda att dra på med ström.

Link to comment
Share on other sites

Jaja, det är väl bara att kypa till korset och börja leta migsvets med gas... :(

En sak jag tycker är konstig är att folk, även jag enligt Mrsvetsare, verkar ha problem att bränna igenom ordentligt. Ofta är jag nära att bränna hål istället tycker jag, är inte det att bränna igenom FÖR mycket? Eller kan det bero på att jag har felaktig inställning på matningen, matar tråd för snabbt kanske? Mest har jag svetsat "skräpmetall", så det kanske är dåligt stål?

Att du bränner hål är för att du ev har för hög ström eller så svetsar du MKT sakta med lite trådmatning

om svetsen är rätt inställs så är det ett jämt och fint smatter i svetsen, detta hör man ganska så lätt

samt ser om svetsen blir bra

om du ökar strömmen på detta matrial du har där och svetsar sen tar du och skruvar upp trådmatningen lite sakta tills du hör ett fint smatter, så skall du se att det fixar sig med inlärningen

du skall/bör ha en finnare/tunnare sträng på din svets som du har bild på

Link to comment
Share on other sites

MrSvetsare har du något bra tips för att bli av med den lilla kallsvetsen i början på varje sträng?

/Janne

Åt vilken håll svetsar du? från eller emot?

man kan svetsas ifrån då får man en annan svetssträng

om du vinklar handtaget lite och för svetshandtaget lite, lite snabbare ibörjan så får man bort detta

detta är bara en egen träning som kan läras ut ordenligt, ta ett par plåt bitar och kör 30min-1 tim eller nåt

sen ser du själv hur man gör för att få bort detta

jag har bra info om detta på ngr websidor att ge dig om du så vill ha det?

måste bara gå igenom vart dom ligger i min hög

samt jag har böker inom detta som jag sparat ifrån min utbildning jag tog för många år sedan

Edited by Mrsvetsare
Link to comment
Share on other sites

Jag svetsar säkert åt alla möjliga håll, helt efter vad som är enklast just i den situationen :)

Jag får inte kallsvetsstart på alla svetsar (och dom jag får det på görs om tills det funkar) så det måste bero på att svetsar rätt imellanåt :)

Frånsvets är det som gäller säger du? Jag får in i garaget och testa!

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag svetsar säkert åt alla möjliga håll, helt efter vad som är enklast just i den situationen :)

Jag får inte kallsvetsstart på alla svetsar (och dom jag får det på görs om tills det funkar) så det måste bero på att svetsar rätt imellanåt :)

Frånsvets är det som gäller säger du? Jag får in i garaget och testa!

/Janne

Emot skulle jag själv föredra, men allt beror också på hur läget är när man skall svetsa dvs kommer man ej åt att svetsa i emot lägge så tar man ju ifrån istället

http://www.svets.se/tekniskinfo/svetsning/...8380009917.html

titta lite här om mig-mag hoppas att det hjälper lite om hur allt är inom detta.

Men det finns säkert MKT bättre info att hämta, men jag har tyvärr kastat mkt info

Edited by Mrsvetsare
Link to comment
Share on other sites

Det bästa enligt mej när det gäller att lära sej MIG/MAG svetsning är att läsa igenom ämnet noggrant i någon av alla de bra böcker som finns i ämnet och sedan helt enkelt sätta sej ner och öva öva och öva .

Åk till någon firma som har en riktig sax och klipp upp en hel massa 200X50mm plåtremsor att svetsa ihop till vinklar och börja träna att svetsa stigande, fallande, underupp, med och mot svetsning. Håll på tills ni får "kläm" på det och lär er hur det ska låta och hur smältan ska se ut. Var extra noga med kontrollen om ni ska svetsa fallande eftersom det är lätt att få en snygg fog men desto svårare att samtidigt få riktig genombränna.

Det är ju era liv (och andras) ni ska sätta på spel i dehär farkosterna ni bygger !! Det är inte säkert ni får en andra chans om det brister i en chikan på någon bana eller i en kurva på allmän väg. :icon_smartass1:

Känner ni er inte säkra på svetsningen så öva mer ! Räkna för guds skull inte med att SFRO kan berätta om svetsarna inte duger & riskerar brista!

Det gäller också att hacka i sej det faktum att svetsa en ram KRÄVER riktiga grejor och det finns inga genvägar!

- Ja, en MIG/MAG svets ÄR dyr, men den behövs....

Billigare i inköp är en MMA "pinnsvets" men det är fan så mycket svårare att lära sej att köra med i tunnare plåt och har man svårt för MIG/MAG och/eller har dåligt med fritid så är det nog inget alternativ. Desutom börjar elektroderna bli rejält dyra.

För att summera dethär enligt mej så är mitt tips öva öva öva öva.

Jag har kört MIG/MAG & "pinne" nästan dagligen de senaste 15-17 åren och jag tycker att man fortfarande ställs inför utmaningar, speciellt när man svetsar fackverk där det kan bli magnetisk blåsverkan och annat runt och i t.ex. hörnor. En sådanhär locostram ÄR INTE det optimala förstagångsprojektet att lära sej svetsa på. Så tänk efter noga så ni inte riskerar få till en potentiell dödsfälla till bil.

Det här är allvarliga saker som också ska tas på det allvar som krävs!

.....over and out för min del......

Link to comment
Share on other sites

Det bästa enligt mej när det gäller att lära sej MIG/MAG svetsning är att läsa igenom ämnet noggrant i någon av alla de bra böcker som finns i ämnet och sedan helt enkelt sätta sej ner och öva öva och öva .

Åk till någon firma som har en riktig sax och klipp upp en hel massa 200X50mm plåtremsor att svetsa ihop till vinklar och börja träna att svetsa stigande, fallande, underupp, med och mot svetsning. Håll på tills ni får "kläm" på det och lär er hur det ska låta och hur smältan ska se ut. Var extra noga med kontrollen om ni ska svetsa fallande eftersom det är lätt att få en snygg fog men desto svårare att samtidigt få riktig genombränna.

Det är ju era liv (och andras) ni ska sätta på spel i dehär farkosterna ni bygger !! Det är inte säkert ni får en andra chans om det brister i en chikan på någon bana eller i en kurva på allmän väg. :icon_smartass1:

Känner ni er inte säkra på svetsningen så öva mer ! Räkna för guds skull inte med att SFRO kan berätta om svetsarna inte duger & riskerar brista!

Det gäller också att hacka i sej det faktum att svetsa en ram KRÄVER riktiga grejor och det finns inga genvägar!

- Ja, en MIG/MAG svets ÄR dyr, men den behövs....

Billigare i inköp är en MMA "pinnsvets" men det är fan så mycket svårare att lära sej att köra med i tunnare plåt och har man svårt för MIG/MAG och/eller har dåligt med fritid så är det nog inget alternativ. Desutom börjar elektroderna bli rejält dyra.

För att summera dethär enligt mej så är mitt tips öva öva öva öva.

Jag har kört MIG/MAG & "pinne" nästan dagligen de senaste 15-17 åren och jag tycker att man fortfarande ställs inför utmaningar, speciellt när man svetsar fackverk där det kan bli magnetisk blåsverkan och annat runt och i t.ex. hörnor. En sådanhär locostram ÄR INTE det optimala förstagångsprojektet att lära sej svetsa på. Så tänk efter noga så ni inte riskerar få till en potentiell dödsfälla till bil.

Det här är allvarliga saker som också ska tas på det allvar som krävs!

.....over and out för min del......

Tycker du tar i MKT nu

att lära sig migasvetsa är inte så svårt och en svets håller faktiskt väldigt mkt om man kan svetsa okej

man behöver ej vara en licenssvetsare för att kunna svetsa ihop lite rör /ram

Titta bara på snubben i MONSTERGARAGE han kan ju svetsa på ett bra sätt och han har ej någon utbildning samt licens

samt kolla på den helt otroliga unga duktiga killen som endast har svetsat tig/mig m,m i 3 år i AMERCAN CHOPPERS

tror du att desssa svetsar skulle släppa :huh: skulle inte tror det :D

jag tycker du skall köpa dig en riktig MIG och testköra /träna på att svetsa ,,,sen svetsa ihop din ram

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...