Jump to content

Ny hemsida om mitt Locostbyggemed R1-motor


gabbes

Recommended Posts

Bygget startades för endast ett par månader sedan, men eftersom jag har 2,5 heltidsjobb så vet jag att det kan ta lite tid...men jag är jäkligt envis!

Jag skall försöka att göra min hemsida klar snarast med en massa bra länkar till andra Locost/Seven/BEC byggen samt andra användbara Internet adresser.

Mitt bygge startade med ett knippe 25x25x2 rör som låg i garaget, en MC-lyft som blivit över fick duga som arbetsbänk samt en Yamaha R1 2003 insprutare hämtat från resterna av en vådlig Autobahnfärd med ett räcke som avslutning på den dagen....

Det blir ett +4 chassie med Superleggera 17" 205/40 ZR17 PZero Nero

ENJOY!

Min webbsida

Bild%20104.jpgBild%20143.jpgBild%20016.jpg

Link to comment
Share on other sites

kul kul kul...

välkommen in gänget

mera bilder ... gärna på hur du fäst bakaxelklumpen...jag har kollat på din hemida..

vad är det föresten för gullig kaross bakom schassiet... ??

mvh Michael

Link to comment
Share on other sites

post-160-1152882127.jpgVart köper du denna... Behöver en själv! :D

Passande mellan R1 motorn och kardanaxeln. CNC tillverkade med mycket hög kvalité! Hålen är gängade i M8 för att slippa lösa muttrar. Härdade insex M8 skruvar medföljer mot tillägg.

Link to comment
Share on other sites

mina barn är för gamla... skit oxå får bygga till mig själv... :hypocrite:

får c vad jag kan avara..men om jag känner mig själv så gör jag karossen själv..jag håller på att forma av en trasig kanot som jag skall gjuta en ny av.. som jag skall ha med mig på semestern till gotland om 2 veckor (min fru tycker jag är hel knäpp) inget nytt... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hej Tommy

Jag köpte den direkt av tillverkaren i England:

Attitude Roadsters

Han har en kanonfin och snabb service - fick den på en vecka. Glöm inte att säga till om skruvarna till den också - det är insex så det blir lättare att komma åt dom på det viset...

MVH Gabbe

Edited by gabbes
Link to comment
Share on other sites

svetsar blir så om man svetsar med tig svets, då lägger man påför materialet för hand liknande svetsa med gas, fast värmen kommer från en ljusbåge mellan en wolfram elektråd och materialet.

till skillnad från en Mig/mag svets där den smältande ljusbågen går mellan svetstråden och materialet och smältan byggs upp av tråden... :blink:

blev du klok nu...med tig smält ihopa materialet och tillför ev mer material/tråd...

med mig/mag lägg på en hög :D

inget proffs men rätta mig den som vet.

:racesmile:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Man kan väl kortfattat säga som så att om man TIG:ar så får du en svets som går in på djupet jämfört med en MIG som för det mesta lägger en "kladd" utanpå (beror på operatören förståss...)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kul. Har ni några viktuppgifter på komponenterna? Tänkte jag skulle försöka väga allt jag skruvar dit för ha lite koll innan jag är klar och väger komplett. Dessutom går det ju att köra med badrumsvågen om man väger bitar.

Ska ni göra karossen själva? Det blir väl glasfiber???

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag kommer att montera ihop den med "standardgrejor", men kommer dels att byta komponenter som ex spindlar o bromsar till lättare grejor samt andra grejor vart efter. Karossen blir en glasfiber seven eller ev aluminium just nu, men jag ritar på något modernare...vintrarna är hyfsat långa....

Vägningen får komma när den monteras ihop men med en R1-motor/låda har man redan där viktat ner den nästan 100 kilo jämfört med en bilmotor/låda

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Coolt!

Jag skall hämta ett DAX Rush Mc kit för Yamaha R1 motor i slutet av september. Är lite osäker bara hur besiktningen kommer att reagera med mc motor med tanke på vikt-effekt. Har du luskat lite i det eller?

Edited by Jocke E
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det kitet skulle jag också gärna vilja titta på - vi får väl köra några "garageträffar" framöver.

Det blir till att vikta upp den inför besiktning/vägning. Inget att oroa sig över - bly finns det ju gott om tills miljöaktivisterna stoppat det också....

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 5 months later...

Nu är chassiet punktat o klart för helsvets. Ett par extra förstärkningar skall göras samt bältesinfästningar. Jag fick också coilovers från ProTech idag...läckra saker!

Hemsidan ligger nere för uppdatering/byte av webhotell, men bilder kommer snart att finnas där. När dämparinfästningarna är fastsvetsade kan jag i alla fall rulla chassiet som nu står på garagegolvet.

Jag skaffade förresten ett begagnat lyftbord häromveckan som har en lägsta höjd på 8cm så det är smidigare att meka/svetsa/fixa med lådbilen framöver.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hemsidan är nere för uppdatering. Jag har gjort ett litet uppehåll med bygget för det kom en Volvo emellan...men är nu igång igen. Har satt ihop chassiet med motor, bakvagn etc och är snart klar så jag kan göra SFRO nr 1 någon gång i sommar är det tänkt.

Ha en bra byggsommar på Er alla!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Hemsidan är nere för uppdatering. Jag har gjort ett litet uppehåll med bygget för det kom en Volvo emellan...men är nu igång igen. Har satt ihop chassiet med motor, bakvagn etc och är snart klar så jag kan göra SFRO nr 1 någon gång i sommar är det tänkt.

Ha en bra byggsommar på Er alla!

Det var längesedan jag var inne på forumet, men bygget fortskrider. Den är färdigbyggd o regad och just nu håller jag på med att bygga en ny motor för lite fartigare rundor på banan - se min hemsida: www.grandicki.se

Det är en helt nybyggd R1 motor med en remdriven Vortech kompressor, Carillo stakar, JE kolvar mm.

Välkomna in där på en titt!

Lev väl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...