Jump to content

Aero-7 är reggad och klar.


Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Lite nya uppdateringar¨.

Har skaffat bromsok från Porsche 968, ska monteras ihop med Audi S3 312mm skivor.

En ZF-växellåda från M3 E-36. Modifierad för att passa med Saabmotorn.

En knippe uniballs till bakvagnen.

Lite bilder på godiset :prop:

Nya%20byggbilder%20030.jpg-for-web-LARGE.jpg

Nya%20byggbilder%20027.jpg-for-web-LARGE.jpg

Nya%20byggbilder%20033.jpg-for-web-LARGE.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tänkte uppdatera efter helgens 14 timmar i garaget. Tur att man inte har nåt liv... :prop:

Bakvagnen börjar ta form, likaså kardantunneln.

Tänkte leda avgassystemet under bilen, därav det tilltagna utrymmet runt växellådan.

Nya%20byggbilder%20036.jpg-for-web-LARGE.jpg

Nya%20byggbilder%20046.jpg-for-web-LARGE.jpg

Nya%20byggbilder%20049.jpg-for-web-LARGE.jpg

Edited by Skoterjocke
Link to comment
Share on other sites

Bara en kommentar som du nog redan vet , uniballs i 4 länken = inget spel någon stans.

Om du har geometri fel i din fyr länk eller justerar din länk för rakt fram åkning med mindre avstånd mellan infästningen kommer allt låsa upp sig och om du har otur och det blir stooora krafter i lederna. (avståndet måste alltid vara samma)

Men du har ju allt löst och fint och kan jojja med axeln och kolla allt detta i verkligheten så jag är nog bara avundsjuk att jag inte får vara ute och skruva :racesmile:

EDIT

OBS nu menar jag när bilen kränger tex ban körning, rakt fram körnig funkar det ju fin fin för.

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Jo, jag har gjort så grundinställningen på stagen är exakt paralella och lika längd i läget som visas på bilden. Sen kan jag justera ned med bibehållen pinjongvikel för raktframåka. Sen får man se om det funkar i praktiken... :wacko:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Dax för lite nya uppdateringar. Ser att jag fuskat en del med det.. :unsure:

Saabens Trionic är sålt, och ett Vems är på ingång, med massa roliga funktioner. :banana:

Kardantunneln är klar, kanske får komplettera med någon infästning.

Nya%20byggbilder%20077.jpg-for-web-LARGE.jpg

Lite plåtar börjar hitta sin plats.

Nya%20byggbilder%20090.jpg-for-web-LARGE.jpg

Bromsarna är på plats, det blev skivor från Omega 286mm.

Nya%20byggbilder%20069.jpg-for-web-LARGE.jpg

Nya baksträvor på bågen har gjorts.

Nya%20byggbilder%20070.jpg-for-web-LARGE.jpg

Och där finns även kylaren och lådan som ska styra luften.

Nya%20byggbilder%20091.jpg-for-web-LARGE.jpg

Lite roliga däck finns nu oxå.

Nya%20byggbilder%20073.jpg-for-web-LARGE.jpg

En 22liters tank är tillverkad.

Nya%20byggbilder%20082.jpg-for-web-LARGE.jpg

Och intercooler och oljekylare är på plats igen.

Nya%20byggbilder%20084.jpg-for-web-LARGE.jpg

Edited by Skoterjocke
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då uppdaterar jag lite igen.

Ett paket från England kom i veckan med coilovers och lite bromsprylar.

abyggbilder%20010.jpg-for-web-LARGE.jpg

Pedalstället med bromsvåg börjar ta form.

abyggbilder%20015.jpg-for-web-LARGE.jpg

Instumentbrädan är i princip klar, väntar på en mätare från Vems.

abyggbilder%20007.jpg-for-web-LARGE.jpg

Nya anlutningar på motorn för kylvatten. Manliga gängor.. ;)

abyggbilder%20012.jpg-for-web-LARGE.jpg

abyggbilder%20014.jpg-for-web-LARGE.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som om du skulle behöva plana grenröret. Avgaspackningen visar tecken på läckage...

I övrigt ser det kul ut! Var köpte du dämpare o broms/kopplingscylindrarna? Pris?

Link to comment
Share on other sites

Avgasläckaget berodde på att det gamla motorfästet var lite i vägen för turbon, så det det var med lite våld man drog åt grenröret. Men det är åtgärdat nu.

Beställde via Rallydesign. Dämparna gick på ca 1800:-, fjädrarna ca 630:-. bromscylindrarna ca 395:-. Bromsvågen ca 300:-

Lite andra priser än sverige. Delade frakt med en annan och den var på totalt ca 600:- då paketet var ganska tungt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tjena Jocke, om jag inte har hel fel nu så hade du en el vatten pump ( davies craig ) ?!?!?

hur har du gjort med den ? jag börjar starat upp motor nu med samma pump ( för att kunna köra motorn med vatten i :prop: ) och min fundering är om man behöver ha någon strypning ut ur motorn för att lugna ner flödet lite genom toppen.

Typ sätta dit en termostaten utan regler delen eller liknande.

Link to comment
Share on other sites

Tjena Skoterjocke.

Du har helt klart lite mer pulver i din Tiger än vad jag har i min enkla Pinto.

Jag läste i början av tråden att du hade problem med Sierrans bakvagn.

Du skrev att du hade rätat upp cambern. Har du bara snittat upp bärarmarna i underkanten och justerat vinkeln eller har du gjort någon mer avancerad lösning?

Jag funderar själv på detta då min Tiger är lika kobent som en nedsutten Sierra :mad:

Link to comment
Share on other sites

Ang vattenpumpen, i anvisningen står det att man ska ta bort termostaten, men jag har en termostat utan innehåll där idag, då jag hade värmeproblem ifjol. Vet inte om det gör någon skillnad men "tangentbordsingenjörerna" tyckte man skulle ha det så jag testar.

Sen angående bakvagnen så flyttade jag upp den inre fästpunkterna. Bilder på ingreppet ligger på min hemsida. Jag "nollade" cambern.

Link to comment
Share on other sites

Grymt bygge! Du har visat att man verkligen kan sätta sin egen prägel på ett kit. :)

Jag undrar också över elvattenpumpen. Jag kan tänka mig många fördelar med att ha en sån, men hur fungerar cirkulationen med en sån jämför med hur det är som standard? Cirkuleras alltid vattnet ut till kylaren, fast bara med olika hastighet beroende på värmen? I så fall, tar det inte längre tid att köra motorn varm då, jämfört med när man kör med vanligt system där termostaten öppnar ut till kylaren först när det börjar bli varmt?

Vilken kapacitet har du på pumpen?

Link to comment
Share on other sites

Ang vattenpumpen, i anvisningen står det att man ska ta bort termostaten, men jag har en termostat utan innehåll där idag, då jag hade värmeproblem ifjol. Vet inte om det gör någon skillnad men "tangentbordsingenjörerna" tyckte man skulle ha det så jag testar.

Sen angående bakvagnen så flyttade jag upp den inre fästpunkterna. Bilder på ingreppet ligger på min hemsida. Jag "nollade" cambern.

Hmm jag komer nog göra som du och sätta någon slags strypning ut ur motorn, i min teorektisk värld känns det vettigt att se till att mottrycket sker över toppen + att jag i går faktisk läste igenom en av de amerikanska racing guru böeckerna och där rekomenderar de att ta ur termostaten och strypa. ( i och för sig med vanlig pump och anledningen var att de inte lita på temostater)

vi har ju så korta kyl system så den pumpen vi har med 80 minut liter skall ju räcka till ändå.

Link to comment
Share on other sites

Ang pumpen, det är som lupus skrev, den flödar 80 l/min. Och om man har den elektriska boxen till den så reglerar den flödet. Dvs den är helt avstängd tills den uppnår inställd temp. Den är dock lika dyr som pumpen nästan.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jösses vad det var länge sedan jag uppdaterade tråden här, det är ju så man får skämmas :unsure:

Sommaren har löpt på bra.pga det dåliga vädret har bara 250mil avverkats i år.

Däremot har allt fungerat oroveckande bra. Det som hände i sommar var att generatorn gav upp och tryckplattan till kopplingen sprack! Så en ny från Sachs performance fick inhandlas i höstas. Blev en -767 deras värsta 228mm tryckplatta. Ska palla ca 500mn men sinter.

För att nämna lite olika event som averkats i år:

Kinnekulle 2-dagars.

Gatebil mantorp.

Edps Säve.

Gatebil Rudskogen.

Motorveckan i Lycksele.

SHRA Skellefteå. Riktig klistrad strip.

Actionmeet Mantorp.

Gatebil rudskogen igen.

Falkenberg.

Div streetrace och konbanor i och runt Göteborg.

Så året har handlat om bankörning, strippenkörning, drifting och streetracing.

Måste säga att jag är väldigt nöjd med Vems-styrsystemet och supporten från Jörgen där.

Jag finns även med i december-numret av tidningen Street & strip, där jag har 5 sidors repotage :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Köpte Street & Strip igår mest för att läsa ditt reportage. Mycket kul (och grattis)!

Min kära sambo som är ungefär så ointresserad man kan bli sneglade i tidningen när jag läste och frågade om min kommer att se likadan ut (på ett mycket positivt sätt). Så nu har jag ett mål till...

Link to comment
Share on other sites

Tackar, måste faktiskt säga att jag är ganska nöjd över repotaget. Vad jag kan anmärka på är väl bilden från Säve, då jag pratar i mobilen. Visste inte ens att kortet togs, synd att man ser så förbannad ut på det kortet :doh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...