Jump to content

Slipning av svetsskarvar


Alverby

Recommended Posts

Innan första SFRO besiktningen så har jag förstått att man inte får slipa en enda svets skarv. Men när man läser vissa trådar på forumet angende dom englsktilverkade ramara så har dom slipade svetsskarvar (kommer inte i håg vilka), då tänker jag på dom som är på utsidan av ramen där man skall sätta "ytter" plåten (aluminiumen). Såg även på POJO´s ramar på elmia att dom var slipade.

GÅR DET BRA ATT SLIPA AV DESSA SVETSAR ????????

Innan den första SFRO besiktningen. Endast dom som är på utsidan av ramen mot aluminiumkarossen.

Bringa klarhet i mörkret någon.

Eler skall jag tigga utsidan :notworthy: .

Link to comment
Share on other sites

Innan första SFRO besiktningen så har jag förstått att man inte får slipa en enda svets skarv. Men när man läser vissa trådar på forumet angende dom englsktilverkade ramara så har dom slipade svetsskarvar (kommer inte i håg vilka), då tänker jag på dom som är på utsidan av ramen där man skall sätta "ytter" plåten (aluminiumen). Såg även på POJO´s ramar på elmia att dom var slipade.

GÅR DET BRA ATT SLIPA AV DESSA SVETSAR ????????

Innan den första SFRO besiktningen. Endast dom som är på utsidan av ramen mot aluminiumkarossen.

Bringa klarhet i mörkret någon.

Eler skall jag tigga utsidan :notworthy: .

det bästa är att prata med din SFRO-man. Så kan han avgöra. Det är lite olika hur dom ser på det. Min ram var både slipad och pulverlackad när SFRO1 gjordes.

Link to comment
Share on other sites

Problemet är att jag med stor sanolikhet kommer att sälja ramen för att jag har kommit på en del ändringar och nya ideer under ramens och min ramjiggs upbygggnad.

Vill ju inte att den som köper ramen får problem med besiktingen av den :( .

Kanse det blit att utnytja tig en i alla fall !

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det är precis lika dant som licens svetsning. Att slipa en svets är igentligen förbjuded men det går att fuska lite gran :P det är bara det att du får lägga en ytsvets sen och det är större chans att du får porer och luft spalter i svetsen när du har haft en slipad svets. Jag hadde chansat :P

Link to comment
Share on other sites

Det är lite dubbelmoral inom det området. Vid licensprovtagningen får du inte slipa omstarter/avslut, men ute på jobb måste du göra det.

Har man full koll på genombränningen är det inga problem att slipa omstarter jämnt med svetsfogen, det förbättrar snarare svetsen än att försämra den, sprickbildningar bildas oftast vid ojämnheter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...