Jump to content

WIP - Ritning på bokram


leto

Recommended Posts

Jag tänkte kolla in ritningarna nu en kväll och vad det låter så blir man ju nyfiken...

Det får nog bli senare i kväll redan :racesmile:

Återkommer med åsikter efter jag har synat ditt jobb.

Är det en komplett ritning eller är det bara delvis klar förhandskopia man laddar ner?

Link to comment
Share on other sites

Zwempha

Klart jag vill ha synpunkter, tack så mycket för att du tar dig tid!

Ska fixa stavfelen, jag kan inte stava på svenska heller :D

Skarven D - F är konstig, det är anslutningen mot C som strular till det. Jag har ändrat den flera gånger och tycker att den här varianten blir minst fel.

Hela grader är lite för stora steg tycker jag, rundat till halva grader skulle funka men det klarar inte programmet (eller snarast: jag klarar inte att få programmet att göra det ).

Sedan är det inga svårigheter att mäta med en upplösning på tiondels grader med hjälp av väldigt enkla medel: en bit spånskiva, ett måttband och en tabell. Hur man gör kommer i del 1, så småningom. Det finns även beskrivet i någon gammal tråd här.

Väldigt kul att ni gillar den. :)

Arrowsmith

Komplett är det inte, bara ram och hjulupphägningar. Jag har hoppar över de svåra bitarna, alla små färsten för rör och kablar, handbroms, pedalställ, rattstång osv.

Växelspakslänkage för typ 9 lådan kanske kommer med.

Link to comment
Share on other sites

Ram och hjulupphängningar ÄR komplett i mina ögon när det gäller en locost ram...

Alla andra fästen kan ingen begära att du ska rita in, det är ju oändliga versioner

på det så det skulle jag aldrig bara försöka börja med i ditt läge.

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hejsan alla glada!

har suttit framför dator bra många kvällar/timmar nu och har bestämt mig för att bygga

en locost. jag har inte köpt "boken" än men den ska inhandlas om den är till någon nytta

när detta perfekta forum finns ? :D

tycker den här ritningen verkar bra. men jag ska åka delad bakvagn.. finns det ritning

för det i boken? bilen ska baseras på bmw delar :racesmile:

mvh ///Rickard

Link to comment
Share on other sites

Hej Rickard!

Boken har bara stel axel. En kille som kallas rorty har gjort ritningar på både IRS och Dedion bakvagnar.

Det kommer ny bok snart den här gången är bygget baserad på Sierra så det borde vara IRS där med. Så har visst priset gått upp från £250 till £1000 och EMRÅ bilen blivit fulare.

Har planer på att bygga med BMW 6:a själv. Har plockat gerjor från en gammat 320. Har problem med motorn då det inte går att korta sumpen så det blir väldigt högt. Bakvagnen gav jag upp, bara diffklumpen väger lika mycket som en hel taunus axel.

Link to comment
Share on other sites

Hej Rickard!

Boken har bara stel axel. En kille som kallas rorty har gjort ritningar på både IRS och Dedion bakvagnar.

Det kommer ny bok snart den här gången är bygget baserad på Sierra så det borde vara IRS där med. Så har visst priset gått upp från £250 till £1000 och EMRÅ bilen blivit fulare.

Har planer på att bygga med BMW 6:a själv. Har plockat gerjor från en gammat 320. Har problem med motorn då det inte går att korta sumpen så det blir väldigt högt. Bakvagnen gav jag upp, bara diffklumpen väger lika mycket som en hel taunus axel.

om man skulle hoppa över iden med delad bakaxel och köra med stel taunus axel, finns dom med diffbroms? annar borde väl en volvo axel funka fint.. om den nu inte blir för bred :huh:

tycker inte det borde vara nåra problem att bygga om oljepumpen.. det är ju bara att korta av benet med drivningen och göra om det andra benet som oljan går upp i... om du förstår hur jag menar? då kan man säkert tjäna ett gäng centimetrar på tråget :racesmile:

hur mycket är är rimligt att ha motorn/tråget hänga ner under ramen ? få den göra det ? och får något sticka upp ur huven?

ska ta lite mått på motorn (och pumpen) imorrn när jag åker ut till garaget så kan man ju kolla om det är möjligt att få dit motorn utan att huven hamnar för högt...

mvh ///Rille

Link to comment
Share on other sites

Stel axel blir väldigt mycket enklare och inte särskilt mycket sämre om jag fattat rätt. Taunus och 740 axlar är nog i bredaste laget för en bokram. Har för mig att 240-axeln är smalare. Har också för mig att taunus-axeln finns i två varianter och att det är lättare att hitta diffbroms till den ena av dom.

Om du inte tycker att det är problem att bygga om oljepumpen får du gärna fixa min också :D

Jag tycker det ser enklare ut att ge sig på insuget. Jag har tänkt mig lite andra karossformer på mitt bygge så det är lite mer höjd att gå på än i en 7:a.

Nedsticket beror väl på hur modig man är. SFRO rekomenderar minst 8cm frigång på lägsta punkten om jag minns rätt (?). Tråget hamnar en bit bakom framaxeln så det kan bli problem med kanter och fartgupp om det sticker för lågt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...