Jump to content

WIP - Ritning på bokram


leto

Recommended Posts

Jag tänkte försöka få ihop en komplett och måttriktig ritningssatts på bokramen och har hunnit en bit på modellen.

ram_01.jpg

Jag försöker följa boken så gott det går utom där det är allt för knasigt, övre främre delen av kardantunneln tex. Men det finns ju en och annan punkt där boken ger utrymme för tolkningar :blink: och jag vet inte riktigt hur jag ska göra.

Hjulbasen tex. Jag har flyttat fram undre a-armen så castor blir 5,3 grader, det kommer att ändra hjulbasen runt en cm. Sedan går det ju att dra på fästena en del. Finns det något vedertaget mått på hjulbasen någonstans?

Sedan är väl SFRO och farbror Champion inte helt överens om alla rördimensioner. Vad rekomenderas till A-armar och länkarmar?

Det blir säkert en skräldus frågor till innan det här är klart. :prop:

Link to comment
Share on other sites

Michael Th :)

En bit till

ram_02.jpg

Att flytta en a-arm i sidled för att få bättre castor var inte helt problemfritt, det blev trångt mellan undre bakre fästet och FU. Det blir svårt att få in en bricka, en nylockmutter och 1.5 gängvarv på 12mm. Måste nog ändra på någon a-arm. Att göra den undre osymetrisk är inte så lockande och den övre kan komma ivägen för stötdömparen. Får de hur det der ut när jag får dit stötdämparna.

Om man gör bakaxelupphägningen enligt bokens mått på delarna ser det ut som på ritningen när bilen står plant. Funderar på om det är fel eller om meningen är att fästet ska bli bättre vid accelration.

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte säker men jag tror det finns 2 mått på dom bakre bärarmarna i boken en i ritningen och en i texten. Jag gjorde mina parallella.

/Janne

Det finns två ritningar med olika mått, här har jag blandat dom. Frågan är vilket man ska välja, om man ska ta ett av dom. Totalt stämmer det mindre måttet bätrre (c/c 110mm, från Fig 6.2). Den som gjort ritningarna i boken verkar inte ha så bra koll på hur ramen ser ut.

Du har väl sett den här?

http://www.mcsorley.net/locost/drawings/bookChassis.pdf

Den är oxå helt baserad på boken, inga fixar.

Jo då, jag har sett dom. Problemet med McSorleys ritningar är just att de följer bokens mått helt, utan att rätta mer än de ställen där måtten motsäger varandra. Om han gjort hjulupphägningarna också hade fler fel märkts. Sätter man LA/LB och FU enligt hans ritningar kommer de övre A-armsfästena inte i linje, det blir fel på 5 mm. Har för mig det felet är rättat på de breddade ramarna men inte på bokramen.

Link to comment
Share on other sites

Så var modellen i stort sett klar. Den är 7mm längre, pga ökningen av castorvinken och 1 mm bredare, för att slippa dela ett udda mått. Det ska (förhoppningsvis) gå lätt att justera modellen en del så om det finns några klasssregeler eller så, att följa så tala gärna om hur det ska vara. Ska försöka anpassa så måtten stämmer mot pinto motor och typ 9 låda. Undre A-armen är ritad för 740-led och dämparna är ca 10" långa när blilen står plant. Största avvikelsen är 260 måttet, det är 216 i boken. Så har jag lagt till några trianguleringar :D

Stor frågetecknet är bussningar. Jag har följt boken men det verkar inte vara många som bygger med triumphbussningar och 3/4" skuv. Frågan är vad man ska rita in i stället. Förslag?

Återstår fäste för styrväxel och städa lite i golvplanet längst bak. Någar ritningar ska väl också göras.

Ursäkta PDFen, motsvarande tif-fil är 30kB men man får inte ladda upp tif-filer hit :(

post-4-1150030158.jpg

ram3.pdf

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som aussieförstärkningarna är med och ett par extra också vad jag kan se!

Snyggt ritat!!

Kör man med skivbromsar bak kan det hända att panhardstaget kommer ivägen för högeroket om man sätter staget som på ritningen (egen sur erfarenhet)

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Michael Th

Tack! De flest förstärkningar som jag tror gör nytta är redan med. Saknar du någon så säg till. Jag tror inte det är möjligt att ha med alla som finns i modellen, det är enklare att rita för mycket och plocka bort än tvärt om.

Borken

Tack! Jag flyttade in fästet en bit för att slippa en fastsvetsad skruv eller muttrer. Vet inte om det räcker för att ett bromsok ska få plats.

post-4-1150041012.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det funkar nog, jag fick problem med handbromsfjädern samt bromsslangen och då hade jag fästet ungefär som du ritat nu. Jag flyttar fram mitt panhardfäste så det sitter precis framför länkarmsfästet svetsat i densamma och i bakaxeln.

/janne

Link to comment
Share on other sites

tja jag tänkte på röret under sitsen som bla förstyvar golvet + håller ihop schassiet.. :)

plåten framtill under..kryss längst fram...

säkert någon som tycker jag e petig. vet inte om det är rätt..

förstärknings plattor för bältes infästningar i mitt tunneln...??

som sagt det ser bra ut för mitt otränade öga. :thumbsup:

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Nej då, inte petig. Uppmärksam och det uppskattas :notworthy:

Ett rör under sitsen gör nog inte så jättemycket för hållfastheten, det är golvplåten som ska göra jobbet. Men det känns säkert mycket stadigare så jag fixar ett. De ramar jag ritat tidigare har haft det röret.

Fästplåtarna för bältet såg lite egendomliga ut i boken så jag tänkte forska lite mer (och glömde bort dom :icon_oops: ).

Helt riktigt saknas de ”tunna” plåtarna fortfarande, den i botten fram och de i sidan av sittbrunnen. Jag funderar fortfarande på hur jag ska sätta den i sidan (fick just en ide , tack så mycket!).

Har inget kryss fram men en diagonal, gör nästan samma jobb. Bäst vore nog ett V, fast upp och ner, så punkten där S och T möts (mitt på LC) inte blev hängande i luften men det brukar bli väldigt trångt. Elfäktar. kylslangar, styrväxlar och sån't vill också ha plats. Jag har dragit ett rör från nedre änden av höger FU till mitten på LC men det är väl tveksamt om det funkar i verkligheten, det brukar sitta en generator där.

post-4-1150053110.jpg

Link to comment
Share on other sites

Måste bara säga att du är grym på att CAD:a!! :notworthy:

Mycket imponerande och framför allt inspirerande!

Efter det smickret kanske man vågar sig på att tigga dämpar-modellerna... :D

Mvh

Sven

Edited by Zwempha
Link to comment
Share on other sites

Tackar!

Smicker funkar (nästan) alltid. Dämparna är gjorda på frihand, så det finns inte ett mått som stämmer med någon känd modell utom 12mm hålet i bussningarna och längden :D . De är inte ens justerbara, glömde sätta dit en ratt. Vilket format (om du fortfarande är intresserad)?

Link to comment
Share on other sites

Ett par plåtar på plats och så “röret under stolen”.

Vart ska röret sitta föresten? Jag la det mitt i, fick massera kardantunnelen lite och vinkla om K en del för att få det bra. Lutade ner N när jag ändå höll på och ändra. Plåtarna för bältena kvar ochså ska jag ändra lite i golvet bak.

post-4-1150123725.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag kan öppna ProEngineer filer i Solidworks men det sägs inte funka alltför bra. STEP filer ska tydligen vara det bästa. Om du orkar och hinner får du gärna skicka en fil, få se om jag kan öppna något av dem.

Mvh

Sven

Link to comment
Share on other sites

Klart imponerande ritningar!

Har blivit lovad att få ta mått på en GD-ram, och undrar om nån av er har lust och möjliget att göra en ritning då mina kunskaper inte räcker till. Naturligtvis mot betalning (Helst locost) :P

Får för mej att det blir lite enklare om man har en ritning när man ska till att fixa bärarmar osv.

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Så är de flesta bitarna på plats, Har lagt dit ett rör över sitt brunnen, man måste ändå ha något att fästa ratten i och då kan det lika gärna göra lite nytta. Just nu går rattstången över röret, funderar på att höja det så rattstången hänger i stället.

Läget för motorfästet ska nu stämma för pinto-motor, ska sätta dit nått för växellådan också.

Fästena för bältet saknas fortfarande, ser ut som jag får göra om halva ramen för att få dit dom. :P

Styrväxeln är också ett problem (se ritning). Den får kanske plats, måste ta några fler mått, men damasken kommer att ligga mot ramen. Går naturligtvis att flytta växeln bakåt från det teoretiska läget men det ger Ackerman-effekt. Tror det blir åt ”fel” håll, understyrning vid acceleration eller inbromsning i kurva. Någon som vet hur det funkar?

(Ursäkta storleken på bilden. Ritningar måste ha lite upplösning för att vara läsbara och det går inte att ladda upp monochoma format till forumet.)

prov0a.png

Link to comment
Share on other sites

Försöker hitta ett vettigt upplägg på ritningarna och här är första försöket.

Det saknas rubriker och en del förklaringar, CL är rörets längd efter centrumlinjen, boxade mått är viktiga för att få rätt funktion på hjulupphängningen. Går det att läsa/förstå? Tiondelar i måttsättningen kanske är lite överdrivet.

Prov_002.pdf

Edited by leto
Link to comment
Share on other sites

jag kan bara hålla med dom föregående..

jag tro inte det behövs så mycket mer text...dom e ju pedagogiska och bra..

personligen skulle vilja veta måttet från bakkant på M röret till centrum på bakaxeln... då jag ju inte bygger med stel axel..utan De Dion.

jag har både ``Build Your own SPORTS CAR´´... tryckt -99 och ``and race it´´ -05 men inte orkat gräva fram måttet..du kanske kan se det snabbt :D

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

En liten uppdatering innan sillen och små grodorna bryter ut. :icon_bach:

Nu börjar det bli svårare. När det är vinklar i mer är ett plan blir det svårt med både kapning och måttsätting. Vi har kört "rulla rör"-metoden, enl. bif rit. och det funkar väldig bra med den kaputrustning vi använder. Tror måttsätningen ska räcka till även för dom som använder bågfil eller andra redskap. Jag har väldigt lite erfarenhet av de andra metoderna så era åsikert är välkommna.

Jag ska titta på möjligheterna att göra pappers mallar för der svåra vinklarna.

002_0_A_8_10.pdf

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som aussieförstärkningarna är med och ett par extra också vad jag kan se!

Snyggt ritat!!

Kör man med skivbromsar bak kan det hända att panhardstaget kommer ivägen för högeroket om man sätter staget som på ritningen (egen sur erfarenhet)

/Janne

Det skulle vara bra för vägegenskaperna att flytta ner Panhardstaget, exempelvis montera fästet på undersidan ramen istället för på översidan.

Man sänker på så vis RC vilket ger en mer lätthanterlig bil då krängkrafterna blir mer avfjädrade.

Link to comment
Share on other sites

Ser ju jättebra ut, jag undrar om det är enkelt att skala om ritningen i det programm du använder, kanske ta alla mått gånger 0.75 eller så?

I så fall skulle jag önska mig en ritning där måtten är omskalade till 75%.

Link to comment
Share on other sites

Det skulle vara bra för vägegenskaperna att flytta ner Panhardstaget, exempelvis montera fästet på undersidan ramen istället för på översidan.

Man sänker på så vis RC vilket ger en mer lätthanterlig bil då krängkrafterna blir mer avfjädrade.

Spelar det verkligen så stor roll? :D

/Janne

Link to comment
Share on other sites

varför 0,75 skall du bygga en ensitsig bil?? :blink:

berätta berätta..berätta... frågar man inte får man skylla sig själv.. :D

:racesmile:

Tanken är en bil för en man som är lite mindre än mig själv ;), men halvskala skulle nog bli smått om några år.

När jag tänker efter är han nog ca 75% av min längd nu.

blir sittbrunnen 70-75 cm bred, så har man 30-35 cm till stol, och sen 35-45 cm för en maskin, exempelvis en snöskotermotor eller moppemotor/mindre mc-motor.

Med 30-35 cm bred sittplats borde det fungera ganska bra en bra bit upp i tonnåren, bara man uppgraderar prestanda. och flyttar fram pedalerna.

Tanken är altså en liten bil med motorn bredvid föraren. för att få mer flexibilitet för pedaler blandannat.

Självklart så får man konstruera om saker som kardantunnel som snarast skall ersättas med en mellanvägg.

Hjulställen kommer även de att modifieras kraftigt.

Det jag egentligen vill ha är ju en nerskalad grundram.

Link to comment
Share on other sites

med motorn längst bak..nämda maskin så skulle en halv skala bli rent 1 sitsig med föraren mittmonterad :D ... ett mindre fordon som kanske passar även 1 vuxen.. :D Ql. hur som...

berätta hur det går.

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Svårt att få plats med maskinen i lådan bak, lite krångligt med kraftöverföringen om man sätter motorn på tvären och så.

Sen tycker jag trekvartsskala vore lämpligt, med tanke på tillgängliga hjul och annat.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Phanard stag:

Båda ändar eller bara fästet i ramen? Ska båda ner måste jag korta den rejält, det är en massa rör i vägen.

Nerskalad ram.

Förhoppningsvis ska det gå någorlunda smärtfritt att ändra storlek på modellen. Den är inte gjord för generell skalning utan huvudmåtten kan ändras oberoende av varandra. Hur bra det fungerar får vi se när bokramen är klar.

Överst på min lista står faktiskt en mindre ram men inte fullt så liten, måttmässigt lika en typ 2:a var det tänkt. 75% på höjden kan bli lite mycket, locost ramen är låg.

Går man ner mycket i skala bör man nog konstruera om, som det Belo och hans son håller på med.

040205-04.jpg

Baserad på en gammal åkgräsklippare, så det blir mitt/svans motor. Får se om den blir färdig innan grabben växer ur den. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

har bara hunnit titta igenom ritningarna lite kvick... ser trevligt och pedagogiskt ut.. skall fördjupamig mer när det blir lite lungt här hemma :D typ när frun jobbar och hundarna sover ha ha ha...

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Har hunnit kolla igenom del 2 lite snabbt. Man slås av det mycket pedagogiska upplägget med tydliga måttsättningar och referenser. Mycket bra!

Några ödmjuka synpunkter bara :D

Assembly ska det nog vara, inte assambly.

Det är väldigt många ojämna vinklar. På en del av dessa ställen ser det ut att vara möjligt att ändra så att det blir hela grader. Kanske onödigt men det känns nog mindre överväldigande för en förstabyggare om det är hela grader i möjligaste mån.

Skarven D-F har i mina ögon en lite konstig vinkel. Man kanske skulle låta D ha ett 90 graders snitt där för att underlätta kapningen.

Detta är ju enbart petitesser men eftersom det är så fantastiskt bra gjort är det ju bara sådana man hittar. Helt enkelt STORSLAGET!! Bra jobbat!

Mvh

Sven

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...