Jump to content

Bilder på min bakvagn...


Recommended Posts

Efter önskemål från Michael lägger jag upp några bilder på hur jag löst monteringen

av min diff...hela paketet sitter upphängt i en ram med sex gummibussningar.

Även bromsarna sitter där...

Tar gärna emot synpunkter, både plus å minus :)

post-481-1149284455.jpg

post-481-1149284469.jpg

post-481-1149284482.jpg

post-481-1149284496.jpg

Link to comment
Share on other sites

intressanta bilder... Fråga sitter diffen fast monterad med den främre bulten under medbringaren?? och resten gummiupphängt...

blir det inte en vridande rörelse vid inbromsning?? bara en tanke.

annars helt klart ett smidigt paket om man nu måste plocka ner enheten..

:racesmile:

upps såg nu ett litet silent block (gummibussning)...

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Tar gärna emot synpunkter, både plus å minus :)

Tips....På den andra bilden från vänster ser det ut som om fästet längst bak på klumpen(på den kåpan man skruvar av för att komma åt diffen)är stumt? Det är inte så bra att ha ett stumt fäste och fjädrande på dom andra. Samma fäste ser ut så här på Westfield-bilar (liten bild men du vet ju vad(var du ska titta).

post-119-1149291610.jpg

Edited by Megablade
Link to comment
Share on other sites

Efter önskemål från Michael lägger jag upp några bilder på hur jag löst monteringen

av min diff...hela paketet sitter upphängt i en ram med sex gummibussningar.

Även bromsarna sitter där...

Tar gärna emot synpunkter, både plus å minus :)

Tjusigt! :)

Hur mycket erfarenhet/beräkning ligger det bakom okfästets placering på röret? Direkt från 8mm(?) gods till 2mm(?) känns som ett stort steg särskilt som det är en bit ute på ett rör.

Edited by leto
Link to comment
Share on other sites

menar du för snedbelastningen vid inbromsning???

jag funderade på om man monterar en trumbroms,då bilen ,7:an inte väger så mycket så borde bromskraften räcka och dom är inte lika värme alstrande ??? + att man kommer ifrån snedbelastningen ??!!

eller vad tror /vet ni?? jag skulle i sådant fall montera broms skölden i en centrerande ring på var sida om diffen i ett paket som bultas som ett paket med långa bultar med distans rör tvärs över/under diffen till motstående sidan. och med en arm fram till övre infästningsbulten för att ta broms momentet...någon som förstår :blink:

vet inte om det är bra.. vad tror ni???

bromstrumman bultas fast med drivaxel bultarna...

trumbromsar brukar ha ett ganska så litet service behov. :D

kommentarer tack.

:racesmile:

Edited by Jocke E
Link to comment
Share on other sites

Vad gäller bakre fästet och även det övre så är det stumt monterat ja, men i vaggan som i sin tur är gummiupphänd...

Lagren får säkert större påfrestning, men å andra sidan så väger ju bilen inte ens hälften av donatorbilen

så framtiden får utvisa hur länge det håller... :P

Bromsokens fästplåt ligger det varken erfarenhet eller beräkningar bakom :P vi får se vad

SFRO säger...det blir iaf en ganska rak dragande kraft mot röret, samt att bromskrafterna inte blir så stora

bak med så lätt bil...

Link to comment
Share on other sites

Mycket elegant!

Det ska bli intressant att höra vad SFRO säger, och senare hur det funkar när du börjar köra.

Vi förväntar oss rapporter! :)

Link to comment
Share on other sites

misstänker att medbringarna är "lösa" d.v.s. inpressade och håller sig på plats med fjäderringar. och då kan det flexa ut och släppa....

Link to comment
Share on other sites

tanken är nog inte att förbise...man bör nog se till att bromsskivorna/trummor kommer så långt in mot bakaxelklumpen som det bara är möjligt så att det inte blir möjlighet till onödiga rörelser.. det är en av anledningara till att jag överväger trum broms som går att sätta långt in och bromskraften är sas på 2 sidor=jämnare belastning :D så tror jag kan bli bra...så liten hävarm som möjligt..

ingen direkt exakt vetenskap detta...i alla fall för mig...lite trial and error - testa tills det funkar..+ lite kreativt tänkande.. :)

:racesmile:

Edited by Jocke E
Link to comment
Share on other sites

Hur påverkas knuten av att man sätter skivan inuti knuten?

Om ni förstår hur jag menar.

Jag hade tänkt sätta skivan på utsidan knuten men det kanske är bättre att sätta skivan så nära lagret i diffen som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

tror !!! att knuten skiter i vilket så länge den inte blir för het så fettet kokar ...och damasken brinner :(

men som ovan så är det säkert av godo ju längre in man kan få vikten och broms momentet för att skona lagren .. vem vet dom kanske håller jätte bra men man kan ju försöka förbättra livsvillkåren om man nu ändå är i bygg tagen...

men va fan vet jag... :blink:

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

varför flexa ut??? det är ju inte en dragande kraft rakt ut på axeltappen?? eller??

Inte helt otrolig att det blir det. Efter som okets fäste inte sitter i linje med skivan får du ett moment som vill vrida oket, skivan kommer att hålla emot och resultatet blir att skivan vill ställa sig snett. Om det blir en kraft utåt på skivan beror på hur fästet flexar. Eller har jag tänkt fel nånstans?

Link to comment
Share on other sites

sedan får man tänka på att en axel som sitter som på dessa slutväxlar "glappar" i Splinesen, en som är gjord för att ha skivor på sitter med en speciell lagring och är utan glapp.

Link to comment
Share on other sites

Vad menar du få för lagring?

Jag har då inte märkt nåt glapp i splinesen, observera att det inte är en sierra-diff

med drivaxlarna direkt instuckna i diffen, utan medbringarna sitter i förspända lager...

Men som sagt...framtiden får utvisa hur det håller :)

Link to comment
Share on other sites

sedan får man tänka på att en axel som sitter som på dessa slutväxlar "glappar" i Splinesen, en som är gjord för att ha skivor på sitter med en speciell lagring och är utan glapp.

tänkte mig att kolla glappet med en indikatorklocka, när jag väl får loss klumpen från bakvagns bryggan. som det är nu ligger hela skiten ute i ösregnet och jag har dragit av 3 styck torxs tappar :banghead: skit konstruktion...varför inte i garaget frågar ni...blev av med mekplatsen på motorgården pga ägarbyte.. vi var 10 st som fick flytta ut hastigt och lustigt och mitt lilla garage är överfult...

planerar dock ett nytt kombinerat med pannrum på 8*12 m garage delen 8*8 m.. :D min fru sa..jamen då måste ju du bygga ett redigt garage..vi får gå till banken och låna 100 000 sedan får du bygga ett..goa fru :notworthy: !!

nu blir det vinkelslipen av med bult skallarna och sedan får jag försöka få loss dom från driv flänsen med en muttertång eller genom att svetsa fast en mutter på skit bult skaften... :mad: som skrivit innan kommer jag att satsa på trumbroms.. får c om det fumgerar.. annars slänger jag väl axeln och hämtar mig någon annan gratis axel. finns massor av skrotade bilar som bara står och dräller..

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Inte helt otrolig att det blir det. Efter som okets fäste inte sitter i linje med skivan får du ett moment som vill vrida oket, skivan kommer att hålla emot och resultatet blir att skivan vill ställa sig snett. Om det blir en kraft utåt på skivan beror på hur fästet flexar. Eller har jag tänkt fel nånstans?

Du har rätt i att det blir en vridande kraft på ok-fästet, jag kommer att förstärka det "sidledes"...

En del sned-rörelse kommer nog att tas upp av gejdrarna, eftersom det är flytande ok...

Link to comment
Share on other sites

Vad menar du få för lagring?

Jag har då inte märkt nåt glapp i splinesen, observera att det inte är en sierra-diff

med drivaxlarna direkt instuckna i diffen, utan medbringarna sitter i förspända lager...

Men som sagt...framtiden får utvisa hur det håller :)

Då har du säkert en lagring som klarar det.

Link to comment
Share on other sites

rear-13.jpg

http://seven.dp-graphics.nl/rear-36.jpg

http://seven.dp-graphics.nl/rear-12.jpg

http://seven.dp-graphics.nl/rear-14.jpg

hemsidan

tänkte bara visa lite hur man kan göra...hittade detta i netherlands...(reservation för stavningen..)

iofs tror jag det var en sierra klump och inte scorpa.. men det e ju bara en halv tumm he he..

:racesmile:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

tja kör man inte med grejerna så håller dom längre... :D

men allt går att laga ..

och så skedde här oxå...

sedan att dom skarvade rören mitt på.. hmm

iofs ett lätt fordon men bara 1,5 mm gods i rören. :blink:

:racesmile:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

tänker mig ett besök på en hoj skrot...undrar vad 2 beg skivor/ok kan kosta,

om diametern är tillräckligt stor så borde dom räcka till en lätt 7 a.. handbromsen, ett gokart bromsok på kardanen...kanske.. :blink:

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Är tveksam till om handbroms på kardanen är godkänt...teoretiskt sett har du ju ingen broms

då om ena hjulet slirar... :)

Men mc-bromsar vore inte dumt, riktigt lätta å bra...frambromsar från nån stor sporthoj ska väl räcka till

utan problem...på www.sporthoj.com kan det nog finnas grejer till salu...

Edited by Jocke E
Link to comment
Share on other sites

Är tveksam till om handbroms på kardanen är godkänt...teoretiskt sett har du ju ingen broms

då om ena hjulet slirar... :)

........

Volvos C303 har ju handbroms på kardanen iaf. Men den vart ju godkänd på 70-talet. Och låser du kardanen låser du väl bägge hjul bak? Efersom kardanen då är still så kan ju inte diffen snurra... Eller har jag missat något?

/Daniel

Link to comment
Share on other sites

Nja, om ett hjul inte har grepp så snurrar ju bara det baklänges och det andra

bromsar i princip ingenting, precis som när ett hjul spinner när du gasar iväg....fast tvärtom :)

en diffbroms förbättrar ju situationen men du har fortfarande en slirning i diffen...

Edited by Jocke E
Link to comment
Share on other sites

jag frågade therealpinto.. svaret

QUOTE

i en av trådarna om scorpio bakaxel med mittmonterade bromsar.. spånade jag om gokart bromsok till en parkerings broms skiva på kardanen ...är det lagligt tro??

mvh Michael

Ja, det är det, så länge konstruktionen är säker.

/Gustaf

som sagt det är okey om man gör det bra..

men det fattar ju alla att man vill ha säkra grejor för ens egen skull...

däremot på en vinterbil skulle jag inte vilja parkera i en hal backe med kardanbroms, om man inte har diff spärr..

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
nu blir det vinkelslipen av med bult skallarna och sedan får jag försöka få loss dom från driv flänsen med en muttertång eller genom att svetsa fast en mutter på skit bult skaften... :mad: som skrivit innan kommer jag att satsa på trumbroms.. får c om det fumgerar.. annars slänger jag väl axeln och hämtar mig någon annan gratis axel. finns massor av skrotade bilar som bara står och dräller..

:racesmile:

De få skruvar vi dragit av eller kapat (resten släppte med värme) gick att skruva loss med fingrarna när det var isärplockat.

Link to comment
Share on other sites

efter 3 torx åt helvete tog jag och kapade bort alla bult skallar.. tog bort bärarmarna från balken, med knutarna borta gick det att skruva bort bultarna med fingrarna hur lätt som hellst, jag vart förvånad då jag svor några minuter innan..

klumpen sitter provisoriskt monterad nu... :D

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

på en upp pallad scorpa klump med rörstumpar... näää

Jag letar mc broms skivor.. till rätt pris och då jag vill ha klumpen så långt fram som möjligt så mitt de dion rör kan passera bakom så står det still, jag har mailat till olika skrotar med pris förfrågningar då jag ju jobbar lowcost.. även varit på en lokal mc firma och kollat på beg bromsok .. R1 skivor 330 mm. :D med 4 kolvs ok :racesmile: ...kanske.. vet inte om dom ev har för bra broms effekt.. har även tittat på 2 kolvs ok GPZ.. för mig är det inte bara att handla första bästa då min budget är knapp :(

ja det var ju typiskt att det skulle drabba mig då jag tjatar hela tiden..om bilder..men det är inte bara för mig..glöm inte att fler här behöver inspiration.. kan ju var fler som bygger efter kajsa varg metoden., ett är säkert det tar myyycket tid i alla fall..

:racesmile:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

ja hos Nygren springer man titt som tätt..men inte så mycket intresant där nu.. och hojbiten skall besökas snart igen..

om hoj bromsar behöver mer kylning än bil bromsar...tja skulle vara att massan e mindre.. :D

tja vi får c.

svårigheten är som jag ser det, att få lagom bromskraft, så därför kommer jag nog att sattsa på hellre för stora bromsok, än för små...det går ju att justera ner bromskraften..

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Svenska MC-Skrotar

BIKE Trollhättan MC-demontering

0520 - 48 80 39. Vardagar 10-16, lunch 12-13, www.biketrollhattan.se, demontering@biketrollhattan.se

Anderberg Motor

Ödåkra 042 - 20 41 56 , Lunch 12.30 - 13.30 , Stänger 17.00

Anderberg MC-skrot i Fleninge Helsingborg Tel:042 - 20 41 56, Fax:042 - 20 41 77

Hoj-biten i Mönsterås

Tel: 0499 - 100 52, Fax: 0499 - 137 90. Vardagar 10.00 - 17.00

April - Augusti Lördagar/Saturday 10.00 - 13.00

MC-Shopen i Karlstad

054 - 53 11 39, 53 46 40. Här säljs bara Suzuki delar!

MC-Tekno i Karlstad: Affären 054 - 85 40 75 , Verkstaden 054 - 85 38 30. Det är på förmiddagar ni ska vända er till tel 054 - 85 48 80 och prata med Jonny så får ni säkert hjälp med att hitta det ni söker.

Rolands begagnade MC-delar Göteborg

031 - 15 52 17, Fax 031 - 15 83 45

Segerljungs MC i Vännäs

0935 - 250 03. Denna firma importerar även billiga nya delar från England c:a 50% av det svenska priset.

Skillingaryds MC-delar

0370 - 711 33

Spinning Wheel i Stockholm

08 - 530 300 15. Vardagar 9.00 - 17.00. Maj - Augusti Lördagsöppet 10.00 - 14.00.

Stefags MC-delar i Kil

(Fagerås) 0554 - 154 05

Bike Point i Borås

Göteborgsvägen 35, 504 41 Borås. 033 - 23 51 59

Thuvessons i Fjällkinge

044 - 507 66

Firma Jannes MC-skrot i Skillingaryd

0370 - 711 33.

Örebro MC-demontering, Bil- och MC-Skrot

019 - 32 17 00 Fax: 019 - 32 15 80

Örebro MC-Service

019 - 13 75 40 Cross, Enduro, Beg Delar

Wallins Motor (BMW, Honda) i Göteborg

031 - 15 71 71, Fax: 031 - 15 47 04

Trollhättan MC avsäger sig allt ansvar gällande ovanstående hopsamlade uppgifter!

MC Doktorn tänkte jag inte på.

kan ju titta in vet inte hur mycket han har...

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...