Jump to content

Westfield säljer inte till Sverige!


Drake

Recommended Posts

Tänkte bara informera er!

Svar från Westfield :mad: :mad: :mad:

Thank you for your email.

As you are located in Sweden you will have to purchase your kit from our dealer

there who is Roadster Bil.

You are more than welcome to collect your kit from the Factory if you wish.

Link to comment
Share on other sites

Sen får ju Roadster rodda med Westfield om det är något som strular etc... Tycker nog inte heller att det var så blodigt påslag.

Frågan är väl mest om den är värd prisskillnaden mot en MK Indy eller någon av alla de andra lite billigare kit'en. :515:

Link to comment
Share on other sites

Det går väl åt 6-7000 minst för att åka över och hämta om man ska övernatta å sånt

Jo men då ligger man ju ändå 10 loppor upp, och mer dessutom om man tjackar lite pryttlar till som man ändå behöver och som Roadster oxå lagger en fet-avans på!

Kan nog spara en 20-30 T på en båtresa :515:

Link to comment
Share on other sites

Fick precis ett mail från Bosse på Roadster där han skriver:

Vill bara göra dig uppmärksam att det är en hel del som skiljer sig i

utförandet från engelska bilar kontra svenska versionen som är godkänd av

SFRO!

OK att vi behöver vänsterstyrda bilar här men vafan har SFRO börjat typa bilar nu eller??? :P

Ska bli intressant att se svaret.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
...

You are more than welcome to collect your kit from the Factory if you wish.

Men vad betyder detta egentligen?

1. Du får köpa ett kit direkt från oss om du kommer till UK och hämtar det direkt i fabriken.

2. Du måste köpa kittet via Roadster, men du är välkommen att komma och hämta det själv i fabriken när vi är klara att leverera det.

Jag tror ju det är 2...

Link to comment
Share on other sites

Jag betvivlar starkt att Westfield bygger om sina kit när dom säljs till sverige. Det är nog bara Bosse som vill att du skall köpa av honom i stället. Och om det skulle vara så att dom är specialbyggda för sverige, så borde du väl kunna köpa ett "sweden spec" kit från fabriken om du hämtar den där, enligt tidigare mail. Det kanske är så att kitten som bosse beställer inhåller delar som skiljer sig lite mot engelska.

Sen vet jag inte vad som är bäst om det skulle strula. Bråka med bosse eller Westfield direkt.

Bosse är trevlig, men ibland har han inte alla indianer i kanoten.

Link to comment
Share on other sites

Även om det bär emot lite och jag haft en negativ inställning till Bosse på Roadster så måste jag säga att den kontakten jag haft under mitt MK bygge har varit riktigt bra, har köpt en hel del så kallade westfield delar till Mk och också sneglat lite på en Westfield.

Frakten är 10500sek om du vill ha en bil ensam, Bosse gör preciss som vi gjorde när vi beställde 5 bilar från MK, han delar frakten,

Det är vissa modifieringar i kitets innehåll för att passa den svenska marknaden som tex fästen för trepunktsbälten, plus att en del tillbehör skilljer sig tex elsystem för vissa motoralternativ.

Eftersom jag besöker butiken där de även bygger bilar så kan jag mer och mer förstå varför man köper en Westfield, de har tänkt på allt och då menar jag allt. Inget eget konstruerande allt finns att köpa, bara betala packa upp montera och det funkar.

Ett annat argument för Bosses påslag är att till det jag köpt och behövt en manual till har han översat de engelska till svenska vilket är rätt bekvämt.

Fan vilket smörande det blev :wacko: kankse man får lite mer rabatt :prop:

Link to comment
Share on other sites

Gillar också Westfield men ville faktiskt hur konstigt det än låter hitta på lite själv. Jag pratade med Bosse på telefon innan jag bestämde mig för vilket kit jag skulle ha och då skulle jag köpa nytt, nytt, nytt till allt och några gamla Sierradelar dög då rakt inte.

Passade inte mig. Hade jag haft större budget så kanske. En Westfield blir ju bra...

Link to comment
Share on other sites

köpa nytt, nytt, nytt till allt och några gamla Sierradelar dög då rakt inte.

Passade inte mig.

Det är Bosses personliga åsikt. Fabriken låter en köpa precis så mycket eller så lite grejor som man vill ha. Jag gjorde tex hela bromssystemet själv, all el(härva, belysning etc), hela drivlinan(motor/vx-låda, kardan, diffklump), bränsletank, störtbåge, vatten-och oljekylare, styrning/rattstång, köpte stolar, bälten, ratt mm från andra ställen mm mm.

Min poäng med det här inlägget är att man kan strunta i vad Bosse säger och bara köpa dom grejorna man vill ha, man är inte tvingad att köpa allt. Om det är så nu för tiden så är det Bosses egna idéer.

Edited by Megablade
Link to comment
Share on other sites

Jo men när jag var i planeringsstadiet, inte visste så mycket och ringde till Bosse så sa man bara nej, nej, nej, nej när jag berättade om mina planer som liknade dina. Bosse behöver lära sig att lyssna på kundens behov...

Vet inte om han försökte skrämma mig till att köpa ett komplett kit.

Link to comment
Share on other sites

Det kanske är så att Bosse är lite rädd för att behöva hitta svar på alla omöjliga frågor som den som gör mycket av sitt bygge själv kommer att stöta på? Om alla bygger enligt en och samma mall så blir det lättare att ordna svar på frågorna. För övrigt så hörde jag då inget gnäll när han fick veta att jag skall bygga en moddad westfield. Fast då frågade jag visserligen inte om hans åsikt innan heller, jag bara beställde mitt kit :)

Man kan förhandla till sig en del rabatt på priserna, eller så ordnar han rabatt ändå för den som är som mig, och inte gärna prutar. Dessutom slapp jag frakten england-sverige helt, så där minskade skillnaderna i pris ytterligare en del tusenlappar. Och nu ser det ut som jag har fått fel bakspindlar till mitt kit, fan vad skönt att det inte blir jag som skall ringa till westfield och försöka förklara på dålig engelska...

Så jag tror det lönar sig att gå via roadster ja, om inte i pengar så åtminstone i tid och krångel och det är minst lika viktigt för många av oss.

Link to comment
Share on other sites

Min plan var att köpa ett SDV-kit från Westfield och sätta en R1 motor istället för Sierra. Mest för att jag ville pilla med donatordelar och inte bara öppna kartonger.

Det gick inte sa Bosse.

Vi pratade aldrig priser.

Ersättningen för arbetet man utför måste ju också stå i relation till vad man utför utan att för den skull hävda att Bosse inte är förtjänt av sina pengar...

Link to comment
Share on other sites

För min del så tror jag inte att vi "locostare" har några som helst illusioner att någon skall jobba gratis, det är nog att vi är generellt mer prismedvetna.

Vad gäller Bosses priser och det mervärde han tillför för en Westfieldbyggare, står helt i propotion till den merkostnad ett svensksålt kitt har.

Skulle han enkom vara en "box-mover" och bara sitta i telefon och skicka mail med beställningar, ja då är kritiken befogad.

Link to comment
Share on other sites

Om man tycker att Bosse är för dyr så köper man inte av honom. Det finns inget tvång att handla av Bosse. Om Westfield väljer att ge Bosse ensamrätt att sälja

Westfield i sverige så är det deras problem om han är för dyr och inte säljer.

Jag är inte prismedveten, jag är rent snål... Men så ser min bil ut som en blandning mella Il tempo gigante och en hembränningsapparat också.

Andra kan tänka sig att lägga mer prengar och få en bättre och snyggare bil.

Var och en bli salig på sitt.

Link to comment
Share on other sites

Men så ser min bil ut som en blandning mella Il tempo gigante och en hembränningsapparat också.

Haha, då är det kanske läge att konvertera till etanoldrift då! Macken i bilen så att säga. :prop:

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört att många säger att Bosse är "för dyr" . Men tittar man i den Engelska prislistan och Bosses prislista skiljer det inte många kronor (på dom flesta sakerna). När jag var på gång att köpa min bil så skiljde det en del pengar om man köpte en "komplett" sats, men om man skulle köpa div saker så var vinsten för lite för att det löna sig. Sen att han inte kanske har svar på allt (det har dom inte alltid i England heller) och verkar vara obotlig tids optimist det är en annan sak :prop:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...