Jump to content

Engelskt hjul


BeLo

Recommended Posts

  • 1 month later...

Jag har också köpt stora hjulet på verktygsboden och sålt det också.

Köpte ett lazze hjul efter jag gått kursen.

Lazze hjulet blir man inte missnöjd med, en annan känsla... :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

jag byggde mitt hjul i 420 domex 4mm i sidorna med lite invändiga förstärkningar sen valsade jag 2mm 240 plåt runt om.laserskar ut c-et + lite fästen för hjulen osv sparade mkt tid på detta + att det blev 100% hjulen är nc-svarvade sen härdade o polerade upphissaren är gjord av bla ett stödben från en släpvagn sen en slipad axel med bronsbussning i + ett fräst spår.. är rätt mkt jobb att bygga faktis men blev billigt o bra räknar med ca 2000-3000kr total med material o allt. Det är numera klart hade tydligen ingen bild på det (sitter inga kullager i det övre hjulet på bilden därför ser det konstigt ut)

engeljhjul.jpg

enghjul.jpg

enghjul-1.jpg

post-2772-1248462110_thumb.jpg

post-2772-1248462583_thumb.jpg

post-2772-1248462881_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Anläggningsyta 55mm.. bygge mest på skoj aldrig använt ett sånt hjul några bekanter har oxå egen byggda hjul så jag kolla lite på dom sen gjorde jag det så enklet som möjligt för mig själv genom att laserskära o bocka det i Nc-maskiner den mesta jobbet var att Svetsa/slipa C-et tog rätt många timmar bygget mkt andra maskiner oxå bla plåtblock 1250mm långa härdade o slipade prismor.. Nästan byggt klart en hydraliskrörböjare som drar rören o inte knäcker dom. prismor 20mm 25mm 1,4" 2" tänkte bygga ett exrör i rostfritt till 7an sen är tanken..En riktigt bra presskub faktis som rekomenderas starkt bockar 10mm plattjärn 100mm bredd i max90 grader tunnargods med graders osv...

presskub2.jpg

presskub1.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Håller på med lite övningar i aluminiumbankande. Inspirationen tagen från Alfa Romeo 8c2300 Monza.

post-793-125361766879_thumb.jpg

Tänkte göra en komplett grill att ha som väggprydnad. Blir nog riktigt stiligt vad det lider. Det här är efter ca 4-5 timmar i garaget.

post-793-125361775292_thumb.jpg

Går ju helt klart att se vad det är på väg att bli i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

häftigt, precis det här har jag själv gått och grunnat på, men inte kommit på vad man skall göra för något fint att hänga på väggen, gärna med motor anknytning.

Lova att du visar hur arbetet fortskrider :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Visst blir det käckt? Nu är det en del finisharbete som man kan ägna sig åt men jag kan tyvärr inte göra riktigt klart. Jag måste skaffa emblemet som ska sitta på den så jag vet hur stort det är innan jag kan knacka ut upphöjningen för det. Trodde jag lyckats hitta ett ställe i England där dom hade emblem med rätt utseende, men dom återkom nyss och meddelade att dom var slut. Mummel, mummel. Jaja, jaga rätt på ett emblem ska väl gå antar jag.

Link to comment
Share on other sites

Ja, hitta emblem var ju inget svårt. CCmotors i Torshälla hade rätta sorten på hyllan. :thumbsup:

post-793-125389009391_thumb.jpg

Syns inte så bra på bilden, men det är en upphöjning där emblemet sitter. Stiligt som tusan.

Edited by 2fast4u
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 6 months later...

Aluminium 1050A eller 5052. 1050A är lättast att hitta och lättarbetat.

5052 är lite hårdare men bättre korrosionsmotstånd mot salt.

När det gäller stålplåt kan jag inte alla nya beteckningar men jag tror att "vanlig" plåt hette 1312 förr

Skall du vara riktigt stygg mot den skall du leta efter djupdragningsplåt. Den kan du sträcka mycket mer innan den spricker och är lättare att krympa.

Nån som vet exakt vad de har för beteckning?

Jag brukar köpa stålplåt av plåtslagarn i grannbyn, där frågar man inte efter vilken sort de har.... wink.gif

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Aluminium 1050A eller 5052. 1050A är lättast att hitta och lättarbetat.

5052 är lite hårdare men bättre korrosionsmotstånd mot salt.

När det gäller stålplåt kan jag inte alla nya beteckningar men jag tror att "vanlig" plåt hette 1312 förr

Skall du vara riktigt stygg mot den skall du leta efter djupdragningsplåt. Den kan du sträcka mycket mer innan den spricker och är lättare att krympa.

Nån som vet exakt vad de har för beteckning?

Jag brukar köpa stålplåt av plåtslagarn i grannbyn, där frågar man inte efter vilken sort de har.... wink.gif

/Anders

ok. tackar.

vilken tjocklek brukar du köra på stålplåten 0,7 ? eller 1,0 ? eller ennu tunnare ?

Link to comment
Share on other sites

Om det är en reparation försöker jag använda samma tjocklek som orginalplåten, blir lättare att stumsvetsa då. Annars väljer jag 1 mm, lagom styvhet och enkelt att svetsa i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...