Jump to content

Engelskt hjul


BeLo

Recommended Posts

Jag gissar att de flesta av er, som kollat in Lazzes engelska hjul (http://www.lazze.se), liksom jag drömmer om ett sådant i garaget. Men de är ju så dyra...

En sann Locost-byggare svetsar naturligtvis ihop sitt eget!

Några meter rektangulärrör, fyrkantrör, splince från en BMW-kardan och två svarvade hjul är receptet.

Fungerar fantastiskt fint! :D

Fler biler finns på http://groups.msn.com/Super7Karlstad/mekjuntan.msnw.

Edit: Som LeTo påpekar nedan glömde jag att nämna avdragaren från Biltema i receptet ovan. Avdragaren används för att trycka på den rörliga delen av den splincade axeln för att åstadkomma lämpligt tryck mellan hjulen.

Hälsningar

Mekjuntan

post-25-1149020510.jpg

post-25-1149020531.jpg

post-25-1149020551.jpg

Edited by BeLo
Link to comment
Share on other sites

Verkligen smart och ändamålsenligt, kanon att se folk som löser genialt. bättre med funktion än att se snyggt ut. sånt gillar vi, mer av den varan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag var inne på Verktygsboden i dag för att kolla Ehjulet och blev inte alls impad, eftersom jag står på ganska god fot med Lars på Vb vet jag att det hjul som nu säljs har en kraftigare båge än det som fanns på Elmia. Exentern verkar vara felkonstruerad, jag antar att den skall användas till att släppa taget om plåten så den kan flyttas utan att ändra på veven, då borde handtaget till exentern stå rätt ner när hjulet lyfts men det pekade ut vågrätt med följd att när det åkte ner släppte exentern, om ni fattar. Hjulet var inte ihopskruvat ordentligt så hur stabilt resten var gick inte att kolla. Jag vet att de här hjulen tillverkas för Vb i Kina och jag vet att Lars är intresserad av att få synpunkter på hur maskinerna funkar. Jag skall träffa honom i veckan i ett annat ärende så finns det fler saker att ta upp så skriv det i tråden.

Allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Puhh, exentern måste vara felkonstruerad eller hur?

Sen var den lite glapp i spindeln, den kunde vart mer stödjande rör upp på axeln. Sen fattade jag inte vitsen med skyddet framför hjulhållaren? Så jäkla vilt rullar man väl inte :blink:

Jag chukade upp det stura hjulet i svarven och polerade det lätt. Vips så var ytan på det bearbetade materialet mycket bättre. Det var riktigt fin finish på lackeringen! Om lars behövde mer input så kan han få mitt mobilnummer, fast det har dom nog i sitt kundregister redan.

/Janne Ojanen

Link to comment
Share on other sites

Det är skumt hur aluminiumen beter sig, innan så var hela ytan räfflad, men det vara bara att mosa på lite med hjulet så vart det blankt??? Framskärmar känns fullt genomförbart, bakskärmar kanske, noskon no way.

Om nån annan "hjular" så tar jag ödmjukast emot alla tips jag kan få.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hejsan.

Väcker liv in en gammal tråd , jag och en kompis har byggt varsina engelska hjul och börjat " rulla lite plåt " fungerar väl inte klockrent men man ser att det händer saker med plåten , finns det speciell plåt att få tag på eller vad är bäst , återkommer med bilder när hjulen är fotodugliga.....

// Mats :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tjenare!

Ser ju fint ut med ett hemmabyggt, klart roligare att svetsa ett eget om det funkar lika bra! =)

Var finner man Hjulen om man ger sig på att göra ett eget sånt?

//Mvh Patrik

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

post-125-1186925364_thumb.jpgpost-125-1186925364_thumb.jpgTjenare....

Nu är äntligen mitt engelska hjul färdigt så man kan börja rulla plåt......skitroligt är det om någon undrar...

skikar med en bild , vet att det glädjer en del..

mvh Mats

Link to comment
Share on other sites

En fråga ? Hur mycket glapp i spindeln kan man ha innan det skiter sig? :blink:

Tänker mig om man hittar två fyrkantrör med 1 mm i skillnad på inner och yttermått.

eller har man sån tur att 60*60*5 och 50*50*5 passar precis ?

Glada hälsningar

Toffe

Link to comment
Share on other sites

Tjenare.

Tjockleken på stålplåten i C-et är 12mm sedan har jag satt i bitar imellan som stöd . allt är bocksat med 3 mm plåt. ( skittunga att häva på )

Jag har monterat med så lite glapp som det bara går , rörelsen upp och ner sköts av en trapetsgänga....

// Mats

Edited by Mats G
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ursäkta mig chomis. Men hur kan det komma sig att det finns totalt fem inlägg från dig, gjorda inom 20 minuter, och alla innehåller reklam för Roadster? Alla här känner redan till företaget och vad de har att göra med ett engelskt hjul förstår jag inte.

Det kanske är i all välmening, men personligen känns det som smygreklam!

EDIT Inlägget jag syftar på är visst borta nu...

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu har även jag blivit med engelskt hjul. Handlade ett från verktygsboden, vilket snarare ska ses som en grundssats för att kunna bygga ett hjul. Efter lite modifieringar så funkar det riktigt bra. Invigde med att göra en bensintank till motorcykeln nu under dagen. Det är en Royal Enfield som ska få ett klassiskt caferacerstuk med olackad aluminiumtank och clipon styren. Blir nog stiligt. Men åter till ämnet, hjula en tank var riktigt roligt och gick förvånansvärt fort. Lite övning så får vi se vad vi ska använda dom här nya färdigheterna till sen. Kul!

post-793-1195920964_thumb.jpg

Tanken är inte klar än, tanklock och botten ska dit, svetsarna ska slipas bort och så är det lite finputsning kvar.

E-hjulet från verktygsboden måste byggas om i fästet för nedre hjulet, excentern tas bort och så i med ett rör som bättre styr nedre hjulet. Övre hjulet måste finsvarvas och poleras. Gör man dom ändringarna så funkar det skitbra sen.

Edited by 2fast4u
Link to comment
Share on other sites

Grymt fint jobb med tanken. :thumbsup: :thumbsup:

Jag har ett likadant hjul, jag har också polerat det övre hjulet och de flesta av de små. Exentern slängde jag efter en halvtimme :)

Jag har funderat över en sån stödhylsa, du har ingen bild på hur du fixa till det? Grovt rör som du svarvade invändigt?

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Nu är en förbättrad infästning av nedre hjulet på G. Tror det blir riktigt bra. Börja med en drivaxel frå en Scorpio:

post-793-1196616445_thumb.jpg

Gör rent och svarva i ändan så den passar in i hjulfästet:

post-793-1196616504_thumb.jpg

Och så tar man och tvättar själva hjulnavet med den motgående splinesen:

post-793-1196616579_thumb.jpg

Provmonterar i hjulet:

post-793-1196616614_thumb.jpg

Renskärning av navet, linjering och fastsvetsning återstår. Som det verkar så blir det riktigt bra.

Återkommer när allt sitter ihop.

Link to comment
Share on other sites

Jomen, Nu är undre hjulet försett med ny styrning enligt ovan. Otrolig skillnad! Betydligt stabilare, enklare att styra osv. Klart rekommenderad modifiering!

post-793-1197136112_thumb.jpg

Hjulet är Verktygsbodens enklaste, övre rullen omsvarvad och polerad, ny nedre styrning, excentern i soptunnan. Då får man ett engelskt hjul som funkar riktigt bra till ett överkomligt pris, men med lite jobbinsats ...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 2 months later...

Lite mer pillande med aluminium så börjar Enfielden se ut som en gammal TTräser. Blir nog riktigt cool. Bägge stänkskärmarna, sadeln och tanken är hemknackade.

post-793-1216892089_thumb.jpg

Det roliga är att det går ganska fort att forma aluminum. Stänkorna tog väl en kväll var och sadeln gjorde jag i går. Fast det är ju inte klart än ...

Link to comment
Share on other sites

jag gjorde om en Royal för några år sedan åt RMC (rpyal motorcycles) en caferacer med handknackad tank m.m. från Hitchcock i England. Asläcker

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Någon som har erfarenhet av denna?

http://www.verktygsboden.se/?id=74104

(stor risk att jag köper en om ingen här sågar den)

Har du bra frakt kontakter så finns samma hjul för under 700 USD i USA

Edit:

Under 600 USD var det visst

http://www.harborfreight.com/cpi/ctaf/disp...temnumber=65619

Jag har provat hjulet och visst är det mycket styvare än deras andra men det är inget Lazze hjul.

Hjulen är ungefär av samma kvalitet som till de tidigare modellerna, dvs varierande.

Finns ett Lazze hjul på blocket nu för 15000,

http://www.blocket.se/vi/19852029.htm?ca=16_s&last=1

Edited by AndersK
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mjaha.... efter att ha funderat skallen i bitar lutar det nu åt att utveckla Hjulet som redan står hemma, eftersom att Verkygsbodens hjul är av hemmamecklar-kvalitet så kan man ju lika gärna meckla själv......

Sådant ser det ut:

IMG_1013.jpg

IMG_1011.jpg

IMG_1016.jpg

Ramen skall förstärkas i hörnen, och sedan helsvetsa altesammans, spännratten är tydligen från någon gammal verkstadsmaskin, med en stabil trapetsgänga, som trycker på en hydraulstång som undre rull-hållaren sitter skruvad på.

Går att dra åt en stoppskruv så det blir noll-glapp.

Underrullen är nåt som farsan svarvat själv, skall poleras, och överrullen skall bytas mot ett mycket bredare kullager.

Och Lazze-hjulet som var på annons var naturligtvis redan sålt.....men då kan ju pengarna räcka till något annat kul....

Sick å fals ligger högt på listan just nu....... B)

Link to comment
Share on other sites

I dom filmer jag sett om plåtbearbetning så har man bara haft ett så runt undre hjul när man rullar väldigt böjda prylar. Till skärmar och tankar mm så ser det undre hjulet nästan platt ut. Klart att det funkar med en liten radie men det kommer nog att ta tid.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte verktygsbodens stora engelska hjul förra året . Dessutom fick man stora krymp

och sträcken på köpet om man köpte sick och falsmaskinen.

Jag har gått plåtkursen hos Lazze., och det som framförallt skiljer är kvaliten på gängstången

på det engelska hjulet, annars upplever jag det som lika stadigt.

Link to comment
Share on other sites

I dom filmer jag sett om plåtbearbetning så har man bara haft ett så runt undre hjul när man rullar väldigt böjda prylar. Till skärmar och tankar mm så ser det undre hjulet nästan platt ut. Klart att det funkar med en liten radie men det kommer nog att ta tid.

Det blir ingen skillnad i tid. Det är bara en liten del av hjulen som är i kontakt med varandra. Radien väljs så lika plåten som möjligt för att ge stöd och minska risken för märken.

Esa, håller med om att hjulen verkar vara lika stabila men tycker du inte att kvaliteten på hjulen skiljer mellan Lazze och verktygsbodens?

Jag har provat båda och tyckte det var en helt annan känsla i Lazze hjulet

Link to comment
Share on other sites

Jag hade länge tänkt att göra ett eget hjul, men tyvärr har man alltid dåligt med tid och pengar.

Jag fick ju nu 3 hyfsade maskiner till priset av lazzes hjul och det avgjorde valet. Man borde kanske

köpa in några extra undre hjul med bättre kvalitet. Men jag har hittils bara rullat aludetaljer i mitt hjul. (lite mjukare)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vill du ha tag i bra hjul så är detta ett tips:

http://shop.ebay.com/merchant/hoosierwheel...QQ_fromZQQ_mdoZ

Jag har köpt från dem via ebay. Helt seriösa och de har rykte om sig att göra de bästa hjulen.

Tyvärr tillverkar de bara mot beställning numera, lägger ut en del på ebay då och då.

Deras egna websida

http://www.hoosierpattern.com/

Det går att handla på närmare håll också

http://www.dinosaurier-werkzeuge.de/

Har tidigare funnits hos Alingsås plåtmaskiner

http://www.alingplatmaskiner.se/index.html

Nån annan med tips?

/Anders

Edited by AndersK
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

tack igen. kollade lite på sidan du länkade sist. såg att dom hade olika set med lower wheels. brukar det vara stor kvalitets skillnad på hjul imellan ?

och finns det några eller något hjul som du/ni kan rekommendera för en nybörjare.

vill inte ha skräp grejer. men proffs grejer behöver det inte vara.

jobbar som plåtslagare som behöver mera utmaningar

Så lite så :)

Såg att Hoosier's sida med olika produkter finns kvar (de har en ny sida på gång med plåtformningsverktyg)

http://www.hoosierpattern.com/InventoryList.aspx

Såg att du hittat til Metalmeet, tveka inte att ställa samma fråga där. Kanske kan få fler svar där.

mvh

Anders

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...