Jump to content

Hjul och däck


Antas

Recommended Posts

Hej alla bilbyggare!

Vi har 4st alu-fälgar till Scorpio,tänkte använda dom till vårt bygge. Fälgarna har märkningen

7Jx15H2 ET 35.Däcken är helt utslitna med den svårtydbara märkningen: 205xoläsligtx15.

Vilken frigång(bak) bör det vara mellan däck och skärm på ovansidan om nedre bärarmen är horisontell?

Såvitt vi kan se torde frigången mellan chassi (bak) och mark bli ca 12-13 cm vid horisontell bärarm och med ovan nämnda däcksdimension.

Är fälgarna lämpliga och vilka däck,fabrikat,typ och dimension,är rekommendabla?

Det är tur att detta forum finns för oss amatörer.

Bästa hälsningar från ett kyligt Luleå.

Antas

Link to comment
Share on other sites

Behov av frigång mellan skärm och däck bestäms ju till stor del av fjädringsväg.

Fälgarna fungerar säkert bra, och dimention på däcken beror ju på vad för stuk du vill ha på bilen.

Själv har jag 205/50 15 bak (eller var det 205/55 hmm) men vill man kan man ju gå upp lite i dimention, eller satsa på ett mer klassisk stuk och köra 185/65-15.

Link to comment
Share on other sites

Hej!När jag monterade mina bakskärmar,tog jag tre bitar regel,45x45,som jag spikade på ett band.Jag lade det hela på däcket ochla sedan skärmen ovanpå.perfekt mellanrum.Bilen stod i körhöjd.

mvh pixbo ;)

Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt svar.

Om skärmen (bak) går i linje med övre kanten på karossen (eg. fästet till störtbågen) får vi en fjädringsväg på ca 5-6 cm förutsatt att nedre bärarmen är parallell med marken (markfrigång 12-13 cm). Låt säga att hjulet fjädrar max dvs tar i skärmen(nästan!) så blir markfrigången 12-6 = 6 cm. Är det tillräckligt?

En klient har bistått oss med justerbara gasdämpare med fjädrar från snöskotrar. De belastas med ca 175-200 kg (på snöskotern). Fjädrarna är progressiva. På en skoter får fjädringen arbeta betydligt hårdare och frekventare än på en "Seven" vi har därför förhoppningen att de ska vara lämpliga.

Vi vill gärna ha synpunkter,råd och dåd.

I Luleå går solen upp omkr 03:30 och lyser fn från en kristallblå himmel.

Antas svärande och konstruerande pappa och Ola kaprondellförare och svetsande son

Link to comment
Share on other sites

Smart metod!

Det enkla är uppfinningarnas moder (hmm......blev det rätt citat?)

Räcker 45 mm i fjädringsväg?

Vi har kollat på massor av bilder och försökt att utröna hur stort avståndet mellan skärm och däck tycks vara. Sannolikt är vårt maxavstånd ca 55 mm.

Solen skiner fortfarande i Luleå

Link to comment
Share on other sites

Fjädringsvägen bestämms till största delen av slaget på stötdämparen sedan kan upphägningen av bakaxeln spela in lite. Vi har lagt ca 2/3 av slaglängden uppåt och 1/3 neråt när blien står still. (stötdämparen intryckt till 1/3).

Har sett rapporter om problem med fjäderhårdheten om slaget på stötdämaren är för kort bak. Vid "rätt" hårdhet på fjädern blit det genomslag och med hårdare fjädrar, för att slippa genomslagen, tappar bilen fäste. Någon form av genomslags skydd är krav har jag för mig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...