Jump to content

Locost med Kadett GSi


Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • Replies 738
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tack för tipset!

Sprängkåpan just sprängdes idag.... fötterna klarade sig men ngn del gick ut genom karossidan. Sprängkåpan är ju lite uppkapade vxl-delar från en kadett Gsi på min. Nu drömmer jag om en typ 9 -låda o stel bakaxel istället....nåt rejält :mad:

Link to comment
Share on other sites

om du byter till frontlåda och stel axel kan du ju minska ner bredden på din kardantunnel... iofs så får inte dricka backen plats då.. :whistling:

:racesmile:

som någon sa innan, vad har inte krånglat på din bil... tur att du klarade dig oskadd!!

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

synd bara att auktionen är över... :banghead:

iofs blev inte kåpan såld pga att säljaren la ner auktionen... kanske man kan direktförhandla med honom...??!!

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Vet ju inte om en fordlåda får plats, det kan väl ha med formen på kardantunneln att göra. Minska bredden är väl svårt utan att kapa upp allt?

Jag hittade lamellcentrum på gatan, en splinesad stump, så en ny lamell behöver jag iaf......

En stel axel med 4 X 114,3 var sitter det en sån? 4WD V40, Datsun 1987?????

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade lamellcentrum på gatan, en splinesad stump, så en ny lamell behöver jag iaf......

Satt det ingen axel genom lamellcentrumet? :blink: Eller sprack centrumet i 2 bitar?

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Satt det ingen axel genom lamellcentrumet? :blink: Eller sprack centrumet i 2 bitar?

/Janne

Vet ej, axeln kanske gick av...får kolla efter bitarna. Börjar bli trött på den här lösningen nu iaf.

Jag har för mig att det är 4x114,3 på galma Toyota Starlet? I.s.f. har jag kanske en diffad rallyaxel till salu...

Hmmm...det låter ju intressant. Vad är spårvidden?

Link to comment
Share on other sites

Troligen lite väl smal... :unsure: skulle gissa att den är i samma klass som gamla escorten. Ett tips: http://www.dackgrossisten.se/BultcirkelGuiden.aspx Smidigt sätt att kolla vilken fälg som passar på vilken bil eller tvärt om! Vad jag ser så borde en axel från en Nissan 240SX kanske vara ett bredare/bättre alternativ? Borde ju palla några pållar oxå...

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag ska ta lite bilder i morgon. Lite jobbigt just nu... :lol: Men visst, kanske det är värt att laga, det borde ju vara enklare att snabbt få färdigt.

Fast lösningen har ju känts lite väl nyskapande och experimentell, för att det ska kännas riktigt bra. Med en T9 och stel axel så kanske man kan åka utanför kommungränsen utan dödsångest!! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det enklaste kanske är att köpa sprängkåpa från Yuk Hodgson för 2000, en Sierra för 5000 och plocka T9 och bakaxelklump från. Sen anpassar man Fordens kardan och skarvar drivaxlarna med mina befintliga. Då behåller jag bromsssytem och hubbar, samt den individuella bakvagnen.

Vad tycker ni?

Edited by apex
Link to comment
Share on other sites

borde gå att hitta en pissruska sorry sierra i skabbigt skick för mindre pengar.. du behöver ju så lite, så det kanske går att hitta på någon liten skrot nära dig..

lycka till du otursgubbe.. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Bolt on...om du plockar lådan från en bil med fyran...om jag fattat rätt.

sedan så kan du ju montera en nyare SAAB motor om du kör sönder GSI spisen... :wacko:

:racesmile:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Vill du ha en lite kraftigare Omega-låda satsa på en från en V6a, s.k. R28 (obs, inte rak sexa). De är dyrare men om man letar lite så finns de billigt hos folk som inte vet att V6-orna är mycket värdefullare än fyrorna. Jag hittade min R28 för 800:- ungefär.

Link to comment
Share on other sites

OK, har hört nu av Dude att Omegalådan funkar bra till 280 hk , men att den är större, och kanske svårare att få rum i kardantunneln, än T9.

Med T9 kör man med fordlamell o opel tryckplatta.... hmmmmmmmm

Link to comment
Share on other sites

Alla lådor går att köra sönder, min R25 från omega 4cyl. har jag haft isär och tycker den är kraftigt byggd som enm volvolåda minst. har du sett de framhjulsdrivnas lådor som de kör med i skogen de är inte kraftiga. eller i en MC-motor/låda.. de är som på en moped ungefär.Audis ser inte heller mycket ut men håller mkt bra.något kan det kanske skilja i material.. varför många kör med TYP9 är att de gör det i england framför allt banåkare för det finns gott om drevsatser för olika bantyper etc. och har en börjat så följer många andra med, de läser i tidningar böcker etc.

jag har kadett svänghjul och lamell från Rekord 2,0 225mm. kadett svänhjulet är kortare än omega så urtrampningslagret når inte riktigt fram (risk att det kantrar av) så jag svarva en "hylsa" som var lite längre och pressade på ett SAAB 900 D/Ä urtrampningslager på hylsan.

Link to comment
Share on other sites

XE-svänghjulet är tunnare så original urtr.lager når inte riktigt fram för röpret som det glider på är lite kort.. men det är lätt fixat.

Link to comment
Share on other sites

Kollade med Yuk om han har ett Alloy Bellhousing to Ford Gearbox £160 i lager.

Hittade en Sierra för 1500 som gått 25 000 mil...ska man slå till eller leta efter nåt som gått mindre?

Link to comment
Share on other sites

Beställde sprängkåpa från Yuk Hodgson T9 Ford 5-pet ...livet återvänder sakta

Åxå sierra diffklump....sen är bilen kanske färdigbyggd...om man inte ska ha LSD och rakskuret senare förstås

Link to comment
Share on other sites

Aha! OK !

Byggherren är det väl jag i första hand tänker på då egentligen...

Har du haft någon diskussion med honom?

Kan tänka mej att det är lätt för dej att finna diskussionsämnen i ett eventuellt samtal

med den individen...

Link to comment
Share on other sites

Kan man lika gärna slakta en Scorpio? Är det samma slutvxl å så??

Läste att "Scorpions diff ser lika dan ut fast annan infästning för drivaxlarna, splines på sierran som man bara trycker in, mot scorpions som man skruvar dit drivaxlarna, men det kanske går att byta ut. "

Men det är väl ingen nackdel, att det är flänsade drivaxlar :racesmile:

Edited by apex
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...