Jump to content

Locost med Kadett GSi


Recommended Posts

  • Replies 738
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Kardanservice-killen skulle naturligtvis ha 2 veckor semester när jag ringde honom... :angry:

Well, well, fick ta det lugnt ett tag o leta lagerhus. Han återkommer NÄSTA måndag, men jag kanske langar in prylarna i morgon, han hade nån snubbe som brukar hjälpa honom. :)

Link to comment
Share on other sites

Lämnade prylarna nu på morgonen, till en äldre man. Han jobbade bara en gång i veckan och hade sålt firman! Men han hade gjort axlar till bl a Dala7:or. Hoppas det blir klart nån gång? :blink:

Glidhylsan var i gott skick, bekräftade han.

Frågan är om man inte skulle ha pratat med den som köpt firman....hm, fattar inget.

Link to comment
Share on other sites

snabbt och lätt ..och inte direkt överpris en får grattulera.. :banana:

bara se till att byta lagren och ihop med sk**n och kör en runda innan snö is och ekkel pekkel kommer från himlafan :(

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

hur hade du det med stödlager i veven? tänk på att kardanen ska sitta som den är balanserad. dvs främre o bakre knut i linje men även vilken knut så du inte vrider den 180grader, gör markeringar.

Link to comment
Share on other sites

ibland så mattas ryckutj.fjädrarna i lamellcentrum och ger skrammel.de blir ihoptryckta och ligger o glappar. ifall du kör in kardan i lamellen och rycker åt bägge håll så kan det höras då.

Link to comment
Share on other sites

Fast det mera VRÅLAR om jag släpper upp kopplingen. Nåt lager som mår riktigt illa i lastfallet.... :blink:

Det är inte så att du har en tocken däringa sinterlamell? Då kan det bli lite konstigt ljud när man ger sig iväg. Fast bara så länge det är kopplingsslir förstås.

Link to comment
Share on other sites

Tack, men jag skulle behöva ett likadant men med d=25,4 eller så nära att det fungerar på en axel med diameter 25,4. Det är ju en tum så det borde ju finnas på den internationella marknaden. SKF har.

Jag har klickat lite på din länk men hittar ingen tabell över andra dimensioner.

Link to comment
Share on other sites

Köpte lagret, men fick 30 % rabatt!

"Hur mkt rabatt sa vi...30%?" sa killen i kassan. -Ja, just det!! sa jag o försökte hålla masken... :wacko:

"Ja, ibland funkar minnet, fortsatte han" :D

Det blev typ 550 kr, och jag kan återanvända mitt lagerhus, så allt ska passa, bolt-on!!

34503083845.jpg 34503083897.jpg

Link to comment
Share on other sites

De 2 senaste uppgraderingarna har ju varit sjukt enkla att genomföra: specialgjord kardan för 1000 spänn och nytt lager som passar bolt-on för 500 kr.....

Jag tror jag har köpt 20 trisslotter utan vinst, nu vet jag vad JAG har tur med!

Link to comment
Share on other sites

Absolut! Skönt att få ihop prylarna i tid för en gångs skull. Det globala uppvärmningen har ju hjälpt mig iofs.....

Men felet kan ligga i lådan, lamellen eller urtrampningen, vi får se!

Den dåliga kontruktionen kan ju skapat följdfel som i sin tur ger symptomen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så! Nu har jag provmonterat, men inte dragit fast och startat. Allt såg bra ut, vad beträffar länden på axeln och läget på nya lagret.

Min digitala batteriladdare har en skarv på sladdarna o nu hittar jag inte delen med klämmorna. *grr*

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Drog (äntligen) ihop allt o skruvade på R-däcken. Skulle kopplingen ge upp sitt vanliga hjärtskärande skrik?

Startade och släppte upp kopplingen utan problem!! :notworthy: Man kanske inte ska ropa hej, det kan ju vara t ex fel i vxllådan efter den olyckliga konstruktionen.... men allt verkar lira nu!

Höll visst mobilen 90 gr fel, men en film blev det!!

3411261472.jpg

Click here to watch MOV00003-57

Edited by apex
Link to comment
Share on other sites

Finns en del småplock kvar (om transmissionen är OK)

Hastighetsmätning... det finns nog inget uttag för det på min vxll, cykeldator suger :(

Varvräknaren försvann

Oljelampa

Oljetråget är otätt

Edited by apex
Link to comment
Share on other sites

Såg slidmatningsprylar till salu....porrigt! Vet att man sätter det på Zetec/Duratec. Men är inte det overkill? Visst, om man ska ha ut 300 pållar, som i STCC, atmosfäriskt, då MÅSTE man ha de prylarna. Men om 230 pållar räcker, då gör det väl varken till eller ifrån???

Men porrigt är det!!

post-688-1170952803_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

tja slid spjäll har mycket bra flöde vid fullgas...

tyvärr kör man vanligtvis sälla/ liten del av körtiden på fullgas..

och då är flödet inte så bra... men visst e dom ``tuffa´´

fick lära ovanstående av Sölve Stål (STÅLMOTOR )

då vi hade motortrimnings kurs... han anser att vanliga spjäll är att föredra..

Link to comment
Share on other sites

Pratade med Pegasus om min MC-planer, tänkte han kunde tala mig till rätta, men han sa KÖP! KÖP! KÖP! KÖP! KÖP! :)

Så snart har vi, åtminstone delvis, samma motorpark.

..åsså har jag en BMC 1965, en BMW R100, en Opel........ :wacko:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Körde hem fyndet idag...min nya mc :unsure: . Klev på, vägarna är ju isfria, o körde hela vägen hem. 4 mil Norrköping-Linköping... *brrr*

...men sevenåkare är inga tunnisar!! :biglaugh2:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...