Jump to content

Locost med Kadett GSi


Recommended Posts

  • Replies 738
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

en vanlig kardan har ett vanligt enkelt kullager som stödlager så jag skulle tro att dina lager borde stå pall men axiell belastning tar definitivt knäcket på dem eller ingående lager i din växellåda

Det är alldeles riktigt att det är ett vanligt kullager som stödlager på kardanen.

Minns jag rätt så är det ett vanligt 6009 som stödlager på min 945:a (inv. 45mm utv.75mm i diam.)

Jag tycker dock att det är lite svårt att jämföra de två lagringarna i detta fallet.

Det råder ganska olika förutsättningar i de olika applikationerna vi diskuterar....

Ett ensamt 6009 som stödlager på ett bra gjort lagerläge flexibelt upphängt i ytterbanan lär nog inte vara några problem förrän bortåt 10000-12000 rpm.

Jag tror ändå inte att Y-lagringen gillar så höga varv. Det är nog ganska höga krav på monteringen och toleranser och balans om det ska varvas någon vidare med ett sådant skulle jag tro.

Jag kan kolla på måndag om jag hittar lite uppgifter i ämnet om det är av ditt intresse Apex.

Posta info om lagret i tråden här eller via PM i så fall, så jag vet vad det är du har tänkt dej för lager att ersätta ditt befintliga med.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

OK! Jag har en kontakt som kan fixa det. Finns det aluböjar att köpa? Eller kan man kröka själv? Jag gissar att insugsrunners skall vara 3-4 dm, om det ska vara optimalt. Tänkte man kan köpa såna trattar som konar ner från 55 till 45 mm lr så, gapar hungrigt in i plenumet! :D

Åsså kan man köpa ett osvetsat 1 3/4"-grenrör från Yuk Hodgson, problemet är ju att styrning o pedalställ sitter på avgassidan.....

Link to comment
Share on other sites

det måste den. har inte provat med originalrör. men originalrör är så långt och smalt att det motar luften. den gav ju original 170hkr med annat insug på fabrik men för att få mer vrid på lägre varv så gjorde man ett längre rör. du ser vad som händer med 2 Weber 45 dcoe =180hkr. luften kommer lättare in och mer pulver.

jag kan säga att jag bara kört 30 mil med min nyrenoverade motor och de sista 3 milen började den bli grym faktiskt, hade problem med fäste vid gaspådrag på 2:ans växel och jag kör nu med ochippad box. har en som ger mer bränsle och högre tändning. så jag tror att det blir bra när det rullat ett par hundra mil. raka korta rör ger mer på högre varv. kan nämna att mitt original varvstopp ligger vid knappt 7000rpm och då ger motorn som bäst känns det, så varvstopp på 7500rpm är nog att föredra. jag har ARP bultar i min motor.

Link to comment
Share on other sites

kan nämna att mitt original varvstopp ligger vid knappt 7000rpm och då ger motorn som bäst känns det, så varvstopp på 7500rpm är nog att föredra. jag har ARP bultar i min motor.

ARP-bultar på vevstakarna? Kan man byta bara genom att lossa oljetråget?

Link to comment
Share on other sites

ja det går bra. man får kolla de nya så skallen går an riktigt mot överfallet annars så får man försänka de ett uns. var med på att ARP-bultarna har annat moment beroende på vad du smörjer dem med ant. ARP.s mollyfett eller motorolja. men det får du med papper om. jag köpte mina på stig kristianssons bil i hörby, de är opelexperter

Link to comment
Share on other sites

Ja, just, det har du rätt i. Men glidhylsan sitter den i stödlagermojängen? Jag får inte in den splinesade axeln där.... :blink:

Super om det går att få ihop. Det verkar vara en Amazonaxel som sitter på bilen, så bulthålen stämmer!! :D

Edited by apex
Link to comment
Share on other sites

jamen om du plockar bort knutarna kan du ju sätta ihop vad du vill ?? vid varje knut...om du förstår vad jag menar.. :blink:

Sådär, det funkar nog nu!

Glidhylsan:

31115222894.jpg

Flänsade knuten som passar rakt-av mot befintlig axel

31115222890.jpg

Men hur får jag isär knutarna? Plockar bort låsringen och plockar ut lagerskålen, va? Men det är SVÅRT!! :blink:

Link to comment
Share on other sites

När jag böt ut mina knutkors så gick det bra att pressa ur dem i skruvstycket med hjälp av några hylsor. Jag gjorde rent så mycket som möjligt och sedan pressade jag dem så mycket som möjligt åt ena hållet så att jag fick ur lagerskålen, sedan pressade jag på samma sett, fast åt andra hållet. Sedan gick det fint att "vika ur" korset.

Link to comment
Share on other sites

det är en Amazonkardan 1966 och äldre som du har där.

ta bort stödlagret det behövs inte på så kort kardan.

korsen tar du bort genom att först ta bort låsringarna. sedan har du en press eller ett bra skruvstycke

ta hylsor från hylsnyckelstället och ta en som är precis lika stor som hålet där låsringen satt, sedan tar du en hylsa som är så stor att det som är i hålet kan pressas ut från kardan och in i hylsan. när du pressat ut den änden så kan du ta bort hylsorna och sätta det utpressade delen i skruvstycket och vrida o dra utåt så släpper den. ja resten ger sig själv. TÄNK PÅ ATT NÄR DIN KARDAN ÄR FÄRDIG SÅ SKA FRÄMRE OCH BAKRE KNUTKORSET LIGGA EXAKT I LINJE MED VARANN ANNARS OBALANS!!!!!! :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hur ska man gå till väga?

1. Funtar på att fästa 2 flänsar som passar mot befintlig kardan i 2 skruvstycken.

2. Plocka bort axeln och kapa den och glidhylsbiten i en svarv.

3. Foga ihop bitarna så att glidhylsan är ca 2-3 cm utdragen från sitt bottenläge.

4. Passa in mot flänsarna i skruvstyckena, dra fast skruvarna, och punkta ihop axeln.

Då borde ju längd och uppriktning bli korrekt?

Link to comment
Share on other sites

Hur ska man gå till väga?

1. Funtar på att fästa 2 flänsar som passar mot befintlig kardan i 2 skruvstycken.

2. Plocka bort axeln och kapa den och glidhylsbiten i en svarv.

3. Foga ihop bitarna så att glidhylsan är ca 2-3 cm utdragen från sitt bottenläge.

4. Passa in mot flänsarna i skruvstyckena, dra fast skruvarna, och punkta ihop axeln.

Då borde ju längd och uppriktning bli korrekt?

Jag tycker du ska mäta upp längden mellan medbringarna (vxl.låda - bakaxel) och sedan

ringa någon av de firmor som lever på att bygga kardaner.

Skicka dit dina saker och låt dom göra jobbet i stället. Har man inte maskinparken

som behövs eller är tveksam över hur man ska gå till väga så är det inte rätt ställe att

spara pengar på.... Det finns en duktig kardanbyggare i norrköping som inte är dyr.

Jag vill inte ta bygg-glädjen från dej Apex, men får du inte till din kardan 100% så har du

inte en chans att få den tillräkligt bra vid balanseringen sedan. Det är ju super känsligt att

de är i balans i synnerhet som i din bil där kardanen håller motorvarvet !!!

Lite obalans så kommer hela bilen att skaka, du frestar lagren i båda ändar och du kommer få

materialutmattningar och andra sjukdomar i din drivlina.Tänk om kardanen går av och kommer lös

i kardantunneln i 6000rpm och nitar dej.... Det vill vi inte vara med om....Du har väl kardanfångare?

jag antar att du inte har en balanseringsmaskin till din kardan hemma i garaget, så du måste

ju ändå få det gjort på en firma. kolla upp vad det kostar dej att få hela jobbet gjort som referens

till enbart balansering... Det kanske inte är värt allt huvudbry ändå?

När jag skulle fixa min andra kardan själv så funderade jag ett kort tag men konstaterade att det

inte var värt jobbet att göra det. jag skickade den till Norrköping istället och fick allt gjort

för en förhållandevis liten slant...

Link to comment
Share on other sites

Bra! Bara att betala o se glad ut! :)

Då kan jag ägna mig åt stödlagret. Får lust att plocka dit ett lättat svänghjul, men det får nog vänta tills allt funkar...

o bygga insug o fläskigt 4-2-1-avgas ;)

Yuk Hodgson säljer ett Big Bore avgas för £100 :unsure:

Edited by apex
Link to comment
Share on other sites

Det verkar svårt att hitta ett lager som klarar 7000 rpm. Samtidigt, om Y-lagrets maxvarvtal är 5300 rpm och varvtalsbegränsningen hänger på kylning etc, så kan man ju säga att 5300 rpm kanske räcker. Det är ju bara korta stunder man är över detta varvtal....

Det ser inte ut som om SKF har ngt annat lager som funkar bättre...

Link to comment
Share on other sites

ja, jag är säker.

jag postade ju de vanligaste versionerna till dej längre upp i tråden.

Det du har där på ditt blad är ett Y- lager i YSA serien.

Du ska välja ett Y-lager ur 3620xx serien istället. :thumbup:

de två sista xx är två siffror beroende på storleken.

(ex. 362006) vad ett 30 lager heter har jag ej i huvudet...

Link to comment
Share on other sites

Jag har jourtjänst och fick åka till jobbet nu i kväll en kort vända, passade då på

att kolla i katalogerna på mitt kontor och det lager som jag nämnde ovan

har till en 30 axel med spännhylsa SKF beteckningen 362006BTN

Om du ska krabba med ett sådant här lager så tänk på att kolla så att

lagerhuset är intakt och att lagret går tungt att vrida

i sitt läge. Plockar du ur dit gamla och mäter det utv. så ska det ha en diameter

på knappt 62mm om lagerhuset ska passa ett 362006 lager

Link to comment
Share on other sites

Jo, visst snurra kan det ju....

Men är inte det lagret ganska långt ifrån det du letar efter ?

Det där är ju ett sfäriskt lager för inbyggnad och som ej är

avsett för Y-lagerhus :blink:

Jag kanske har missförstått någonting här.... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Nä det var bara ett stickspår. Man kan väl montera det i en järnklump och montera dit, om det är vad som krävs för att det ska funka. Men det kanske har brister i bärighet?

Annars vore det förstås trevligast att hitta ett färdigt lagerhus, förutsatt att det passar på befintligt fäste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...