Jump to content

Locost med Kadett GSi


Recommended Posts

  • Replies 738
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 2 weeks later...

kåpan är förmodligen horisontell i planet? det brukar de vara.

annars så får du mäta med en lös axel (samma som går via svänghjul o koppling) kolla så du har stödlager i vevaxeln. det heter GM30614706

Link to comment
Share on other sites

Nä, nåt stödlager tror jag inte att jag har, när motorn kommer ur en kadett GSi? Eller finns det ett uttag i axeln för att montera lager?

Eller ska man plocka isär hela motorn o lägga vevaxeln på pakethållaren o bajka till närmaste motorslip... :D :D

Link to comment
Share on other sites

det finns urtag för stödlager (nållager). samma som t.ex. Opel Omegan 2,0. c20ne tror jag motorn heter.

och som jag sagt innan så är det inget lager på de framhjulsdrivna men på bakhjulsdrivna och så är det på de flesta fabrikat nuförtiden.

Link to comment
Share on other sites

Lite off topic, men inte helt :)

Jag ska bulta ihop en SAAB motor från 94 eller senare med en Opel Omega-låda. Måste jag fundera på stödlager? Det är ju en "framhjulsdriven" motor som konverteras till bakhjulsdrift.

Ja, det måste du ha, går att köpa hos opelhandlarna och passar i SAAB motorn.

Caper

Link to comment
Share on other sites

Plockade lite med kardanlagringen. Det ser rätt bra ut, med stödlager i svänghjulet, ett befintligt lager i resterna av vxl-lådan och slutligen det kassa lagret längst ut som glappar nån mm. :D

Ca 50 mm mellan yttre lagren, bra va?

28911562960.jpg

Link to comment
Share on other sites

man kan ju undra om dom 3 lagren kanske inte är riktigt i linje.?.. är möjligen kardanen i obalans?..sedan e ju frågan om det lagret är optimalt för denna uppgift?...

lycka till med jobbet.

Link to comment
Share on other sites

Alla mina lager....

28914065088.jpg

Stadig infästning av lagerhuset, det får sitta kvar!

28914065067.jpg

Yttersta lagret sitter ju klämt med en insex, det är väl delvis felet. Det är sfäriskt vridbart, vet inte om det funkar?? :huh:

Link to comment
Share on other sites

Alltså jag är helt kass på lager men ändå:

Jag tycker fortfarande att flänslagret inte har verderbörlig styrning. Antagligen för att det förmodligen är ett helvete att fixa till.

Är det inte en liten misspassning som sumpat lagret?

Säg att man har linjerat lagret mha axeln och dragit åt flänslagerbultarna, varefter man spänner insexen till lagerlåsningen, får man inte lite spänningar i systemet då=lagerdöd.

Axeln hade den blivit blånerad eller var den bara skitig(jag tänker på bilden längre upp i tråden)?

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Lagerhuset satt stenhårt och stadigt. Bultarna var svetsade, så de kanske spände åt olika håll, så att det kändes tajt?

Men en teori är väl att man skruvat åt insexen och sumpat lagret genom vibrationer. Då är det bara att skruva dit ett Y-lager med spännhylsa och allt är frid och fröjd. :)

Om däremot man haft befintliga lagret utan att dra åt nån spännskruv, men med bra passning, så riskerar man att få samma situation igen, även om man skruvar dit ett Y-lager med spännhylsa. :(

Vad kostar förresten ett sånt lagerhus, om man vill testa?

Axeln är nog bara skitig. Mobilkameran i kvällsljus ger lite lustiga effekter. Axeln är ju ett litet mästerverk som måste vara tillverlkad för ändamålet?

Gissar att kardanaxeln är balanserad, det sitter en liten punktad plåtbit på ett ställe, en vikt?

Link to comment
Share on other sites

plåtbiten är en balanseringsvikt. den kan ha suttit där sedan kardanen en gång tillverkades.

denna axel har väl samma varv som motorn? vad är det för typ av lager? hörhastighets eller låghastighets?

på vanliga kulspårlager står det t.ex. C3 eller C4 eller mer när de är för höga varvtal (det är mer spel i dem)

En generator har C3-lager

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som om kardanaxeln är i borstat stål och att plåtbiten satts dit efteråt, så jag gissar att den är balanserad isf. Men man kan ju be Nobtec kolla den iofs.

Aha, det kan vara fel lagertyp oxå, ska kolla!

Link to comment
Share on other sites

på vanliga kulspårlager står det t.ex. C3 eller C4 eller mer när de är för höga varvtal (det är mer spel i dem)

En generator har C3-lager

C3 eller C4 lager har ett större inbyggt lagerspel än vanliga spårkullager det är riktigt, men det har inget som helst med lagrets maximala varvtal att göra i den bemärkelsen.

Den vanligaste anledningen till att exempelvis välja ett C3 glapp i en lagring är för att du har

ganska stora temperaturskillnader i den lagrade axeln, exempelvis i en elmotor eller generator för den delen.

Då kompenserar C3(C4) glappet (främst radiellt) för den lagrade axelns utvidgning som kommer

att bli av uppvärmningen.

Vid längre axlar räcker däremot inte extra glapp för längdutvidgningen utan andra lösningar krävs som t.ex. CARB lager.

Link to comment
Share on other sites

Lagret heter KML UC206 tror jag och låses med insex. Inre lagerhylsan är ca 50 mm lång, ger en del plats för en spännhylsa. Ca 20 mm fanns utanför.

Verkar inte vara nåt fel på lagret.... så vad är det som låter? Lr tjuter det under högre belsatning?

Hur som helst tillåter det för mkt flexning.

Link to comment
Share on other sites

Nytt koncept

29105044432.jpg

Om man vill ha möjlighet att passa in lagerpositionen, så kan man ju borra upp skruvhålen i lagerhuset, sätta en 10 mm plåt bakom och stifta fast i rätt position. Därefter drar man fast.

Link to comment
Share on other sites

Det kan mycket väl vara det som sliter lager för dig för spårkullagerna är inte speciellt bra på radiell belastning.och hardyskivorna är ganska hårda de med. Jag rekommenderar starkt en glidhylsa, jag vill nog säga att du ska ha en. ifall inte motorn är stumt monterad i chassiet

Link to comment
Share on other sites

Blir lite osäker här. Hur ser en glidhylsa ut? Hardyskiva, vad är det?

Lagret är stumt monterat i motorn. Men en möjlighet till axiell kompression i kardanaxel är ju förstås önskvärd, eller nödvändig. :)

Link to comment
Share on other sites

Det kan mycket väl vara det som sliter lager för dig för spårkullagerna är inte speciellt bra på radiell belastning.

Spårkullager är betydligt bättre på att ta radiell belastning än de är på att ta axiell belastning.

jag tror du vänt ihop begreppen här... :icon_smartass1:

Link to comment
Share on other sites

En hardyskiva är en gummipuck som tar upp rörelser t ex mellan låda och bakaxel. En form av en flexibel kardanknut skulle man kunna säga. Finns även i de flesta styrinrättningar.

Glidhylsa i det här sammanhanget torde vara en kardan som är 2 delad axiellt men som sitter ihop mha splines radiellt. Tex en vovo mellanaxel.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Ja jag rörde ihop befreppen med ni förstod vad jag menar och det är det viktigaste.

En glidhylsa kan du ta från en volvo eller liknande (gör om hela kardanen)

Link to comment
Share on other sites

Apex, jag tror du iallafall skulle fundera på att lösa detdär på något annat vis än med Y-lagret om det går...

Jag har inte helt "torrt på fötterna" men jag misstänker att du är på fel sida om

Y-lagrens maximala varvtal när du drar ur bilen lite rejält.

Det lär ju vara korta perioder du är där uppe i varv men kolla efter

om du hittar info om lagret du har där och om nödvändigt fundera över alternativen

när du ska montera ihop sakerna igen.

Jag tror inte att de trivs någon vidare när det kommer över 5000-5500 varv någostans.

Ska man varva så högt så krävs det iallafall någon annan låsning än stoppskruvar

ordentligt balanserad axel och lågfrikterande tätningar och hög noggranhet med

lagerlägets tollerans.

Jag har kanske helt fel, men ta det som ett tips och se om du hittar någon info om lagrets prestanda

när det drar ihop sej till montering.

Link to comment
Share on other sites

Ingen glidhylsa, eller annan lösning för axiell rörlighet finns i nuvarande lösning. Hmmmm..... :blink:

Man kan ju låsa låddan till moroten med några balkar... :)

Fast det bästa är nog att bygga om kardanaxeln, nån som har en Volvo-kardan liggande? :D

Link to comment
Share on other sites

Jadå. det gäller bara att du kan få till anslutningarna på vxl-låda resp. kopplingsaxel. en vanlig kardan har ett vanligt enkelt kullager som stödlager så jag skulle tro att dina lager borde stå pall men axiell belastning tar definitivt knäcket på dem eller ingående lager i din växellåda. passar en medbringare med knutkors på dina anslutningar?

Link to comment
Share on other sites

passar en medbringare med knutkors på dina anslutningar?

Nu är jag inte med? Kardanaxeln är bultad i flänsar på vxll och framme vid kopplingen. Men man kan ju ersätta ett av knutkorsen eller halva, om man får tag i nån glidhylsa som innefattar ett knutkors.

Link to comment
Share on other sites

stämmer 740 flänsen med det du har? Amazon o tidiga 140:or har mindre kardanoch mindre fläns.

du måste kapa kardanen och göra om den helt för att få dit en glidhylsa.post-238-1161435352.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ingen aaaning var prylarna kommer ifrån. :P

Men axeln är 1 3/4" iaf. Tänkte man kunde fimpa röret o svetsa in en glidhylsa, men man kanske måste ta nåt färdigt, som på din bild.

Vilken sort e det förresten?

Edited by apex
Link to comment
Share on other sites

Bakdelen är OPEL Ascona som bakaxeln. framdelen Volvo:s lilla som finns på Amazon och tidiga 140:or och PV bland annat. framdelen är den som är blå samt glidhylsan. det är alltså 2 olika kardaner som är ihopsvetsade.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...