Jump to content

Hayabusadräpare?


Drake

Recommended Posts

Recept:

Swift GTI 1,3 (1,6) samt G-lader från en corrado, ett MS och eE85.

Borde bli lätt, kraftfullt och rappt gassvar!

Vad tror ni, kan man behålla orginalkompet då?

Ska jag tänka om eller är detta melodin?

Drake :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Recept:

Swift GTI 1,3 (1,6) samt G-lader från en corrado, ett MS och eE85.

Borde bli lätt, kraftfullt och rappt gassvar!

Vad tror ni, kan man behålla orginalkompet då?

Ska jag tänka om eller är detta melodin?

Drake :racesmile:

Tja.. kan väl kanske matcha en Hayabusa-motor UTAN turbo.

Men med turbo kan man plocka ca 400 pållar ur en Hayabusa-snurra.

Sen ett litet frågetecken över hurvida vev och stakar överlever ett effektuttag på uppåt 150 hk/liter, eller om det krävs specialhärdad vev, h-stakar och special-lager.

Kompressionen borde inte vara några probs då Saab har en prototypmotor för E85/ren etanol på 1,8 liter och 260 kusar med 12,5/1 i kompförhållande.

En såpass kompakt motor kan möjligen behöva modifiering av vattenpumpen och större kylvätskevolym för att hålla tempen.

Link to comment
Share on other sites

Tja.. kan väl kanske matcha en Hayabusa-motor UTAN turbo.

Men med turbo kan man plocka ca 400 pållar ur en Hayabusa-snurra.

Sen ett litet frågetecken över hurvida vev och stakar överlever ett effektuttag på uppåt 150 hk/liter, eller om det krävs specialhärdad vev, h-stakar och special-lager.

Kompressionen borde inte vara några probs då Saab har en prototypmotor för E85/ren etanol på 1,8 liter och 260 kusar med 12,5/1 i kompförhållande.

En såpass kompakt motor kan möjligen behöva modifiering av vattenpumpen och större kylvätskevolym för att hålla tempen.

på Rejsa.nu finns en Swift med turbo 1,3 16 med 285 hk. skall bli fler ..men hästar är inte allt...

jag kommer att använda mig av en swift 1,3 16 med ev en snigel senare... :D

:racesmile:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

på Rejsa.nu finns en Swift med turbo 1,3 16 med 285 hk. skall bli fler ..men hästar är inte allt...

jag kommer att använda mig av en swift 1,3 16 med ev en snigel senare... :D

:racesmile:

Har de avslöjat v de gjort med nämnda Swifts motor?

Och hur överlever växellådan allt det pulvret? *S*

Link to comment
Share on other sites

Har de avslöjat v de gjort med nämnda Swifts motor?

Och hur överlever växellådan allt det pulvret? *S*

--------------------------------------------------------------------------------

Superswift skrev:

Öhh, 285 hästar skulle jag vilja veta lite mer om.

Jag kör också med en turbokonverterad Swiftmotor dock med lite annan utformning på resten av plåten runtom. Var finns bilen? Vilken del av Sverige? Är det något man kan besöka?

Kul projekt! Speciellt bakhjulsdriften!

EDIT: Om du bygger ny motor så är jag spekulant på din gamla....

Visst kan du få lite info om motorn.

Givetvis är cylindervolymen bibehållen, annars är det ju inget roligt. Dock är kompressionen sänkt till 8.5:1 med smidda JE-kolvar. Toppen är bearbetad ganska lätt, och ett par orginalkammar slipades om för att passa toppjobbet. Vevstakarna är kulpenade. Jag styr motorn med ett Haltech E6K, och ersatte orginalspridarna med 370-kubikare från Nissan 200 (ganska högt tryck på spridarna krävdes). Turbon är en Garret GT28BB som trycker på med 1.3 bar. Det är i stort sett det hela.

Bilen står i Linköping, och visst får du titta in om du har vägarna förbi.

_________________

Urban Granberg - Bygger bakhjulsdriven Suzuki Swift GTI med turbo

här är trådenSuzuki Swift GTI Turbo RWD -88

han är en trevlig prick (om man så får säga..) du får mejla honom men som jag förstått så använde han sig av original swift lådan (framhjulsdrift) men nu blir det en getrag. jag kommer att använda mig av en samurai växellåda.. sedan får vi se hur länge det håller men man måste ju inte ha massor av mos om man ser till att hålla ner vikten :D och då är man ju i rätt ände med en swift morot...

men annars tycker jag att en gsi 16 är en mycket lämplig kandidat..omega låda och allt är klart..sedan en snurra om och när behovet kommer...

:racesmile:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

här är trådenSuzuki Swift GTI Turbo RWD -88

han är en trevlig prick (om man så får säga..) du får mejla honom men som jag förstått så använde han sig av original swift lådan (framhjulsdrift) men nu blir det en getrag. jag kommer att använda mig av en samurai växellåda.. sedan får vi se hur länge det håller men man måste ju inte ha massor av mos om man ser till att hålla ner vikten :D och då är man ju i rätt ände med en swift morot...

men annars tycker jag att en gsi 16 är en mycket lämplig kandidat..omega låda och allt är klart..sedan en snurra om och när behovet kommer...

:racesmile:

Att välja G-ladern när du faktiskt kan välja vad som helst och få bättre funktion och driftsäkerhet är tokfel...

Hoppa över G-ladern och skaffa en bättre kompressor från en Merca eller liknande....

Link to comment
Share on other sites

Att välja G-ladern när du faktiskt kan välja vad som helst och få bättre funktion och driftsäkerhet är tokfel...

Hoppa över G-ladern och skaffa en bättre kompressor från en Merca eller liknande....

Jag håller med om att du ska hoppa över G-60 kompressorn. den kräver täta service intervaller och ordentlig omsorg för att den inte ska skapa ett hål i sig och din plånbok. vad gäller merca rootskompressor har den liknande verkningsgrad som en G-60 kompressor (g-lader) = kass. Om du ska ha ordntligt oompf i rovan med kompressor välj en lysholm/autorotor kompressor!!! den har både bra verkningsgrad och mycket god hållbarhet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...