Jump to content

vilken motor för justering 150 -> 300 hk?


Jonte

Recommended Posts

Vilken motor (bil) oavsett cylinderantal är lättast och prisvärdast att få upp från ca 150hk till 270-300hk?

Alla hjälpmedel är tillåtna turbo, MS, kompressor osv :D

Link to comment
Share on other sites

Jag har funderat på BMWs 6:a som är nice eller Audis 1.8 liters med 150hk. Problemet med Audis är förmodligen att få till det med bakhjulsdrift.

Saab kanske skulle vara intressant. Dessa passar väl till opels lådor om jag förstått rätt

Link to comment
Share on other sites

Frågan är bara vilken av dessa alternativ som är billigast :blink:

Volvos rödblockare skulle jag tro är näst intill utan konkurrens prismässigt....

Det behövs inga stora plånböcker för att komma från 135 (FK) resp. 165 (FT) upp till

300hkr.

Link to comment
Share on other sites

BMW M10(115 hk) med saab turbo/intercooler/grenrör når kanske inte 300 med orginal innanmäte, men ganska nära torde man väl kunna hamna(220-250?).

Motorn bör väl hålla för en 600 hästar lite modifierad.

H Janne

Edited by Borken
Link to comment
Share on other sites

Motorn bör väl hålla för en 600 hästar lite modifierad.

``bilsporthästar??´´

förlåt har varit på trimnings kurs 4 torsdagar Med Sölve stål (Stålmotor) man blir skadad då och inser att man bara har nytta av max effekt på fullgas och högsta växeln och annars är en bra effekt kurva det bästa... dvs man skall inte stirra sig blind på massor av hästar, om det innebär att man inte har effekten när man egentligen behöver den på väg upp genom växlarna...

det blir gärna upptrissat i tidningar och runt gatuköket hur mycket ``häst´´ motorn påstås ha :blink:

:racesmile:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Frågan är bara vilken av dessa alternativ som är billigast :blink:

Det är/var ju ett komplett saab motor/opel vxl paket tillsalu här på forumet för om jag kommer ihåg rätt ca 8-9'

9000 spis 150 Hp orignal och en mjukvara senare 230 äkta . En turbo + spridare senare borde inte 300 äkta HP vara omöjliga och en löjligt :biglaugh2: vrid för våra bilar.

Slår antagligen inte Volvo paketen i pris ?? men ett alternativ om vi skall starta på 150 pållar och ta oss billigast upp till 250

Link to comment
Share on other sites

Volvo är det alternativ som jag skulle valt. kanske för jag har pysslat med trimning av motorer och främst volvo i många år. de är mycket prisvärda.mycket hållbara om man har rätt vevstakar. lätt att skaffa delar till vettigt pris. många firmor har volvo med i sitt trimsortiment. många kan dem. sedan är jag lite svag för Audi.s motorer också. och volvo hade ju D6.an i 240-740 till bakhjulsdrift. och den vxl-lådan/kåpan passar till Audi 6 cyl.motorer och frågan är om inte det finns andra inom "familjen" som passar också. ang. trimning så är det kul att fler fått upp ögonen att hkr inte är allt att ha en motor som drar mellan 7000-till 8000 rpm är ju inge o ha. när man växlar faller varvtalet och då har du ingen effekt. ja Sölve är bra han har hållt på hela livet och har en bakgrund som nån Formelmek. tror det var formel 3 och han har erfarenhet. likaså Kalle P. t.ex. o Hedlund.

en kul förströelse är att läsa Sölves sidor på nätet.

Link to comment
Share on other sites

``bilsporthästar??´´

:racesmile:

Heh jo jag överdrev nog lite :prop: Men BMW själva plockade ur vad jag minns över tusen hästar ur samma block (resten var väl special) under F1 kvalen(moroten höll nog inte många varv).

H Janne

Link to comment
Share on other sites

SAAB:s underdel tål väl 285 kusar?

:blink:

Finns många exempel på Saab-motorer med runt 450-500 hk och original kolvar, vevstakar och vevaxel - även vissa exempel på runt 600 hk och fortfarande original bottendel...

>>Jonte

Varför inte satsa på BoA's R1-motor? Hade jag inte redan "målat in mig" i turbohörnan så skulle en 150 hk högvarvande MC-motor på 65kg inkl växellåda vara höginressant! :revs:

Link to comment
Share on other sites

Volvo är ju helt klart intressant och hyffsat prisvärt.

Saab är inte heller ute ur leken.

Däremot så är inte MC av intresse till den sorts bil jag planerar för (ej 7:a) ;)

Undrar hur en 305:a skulle göra sig???

Link to comment
Share on other sites

vad skall nu byggas??? :blink:

e det en cobra kanske??? eller Morgan clon??

nyfiken som vet att om man inte frågar får man inget veta..

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

:D

Det är mycket om och men innan det skulle bli av med ett bygge. Så jag återkommer isåfall med mer information då.

Sen får vi väl se ifall jag diskvalificerar mig från forumet med bygget ;) fast det i stort sett är en traditionell seven ram

Link to comment
Share on other sites

volvo.s 5.or är inte fel. och en annan goding vw vr6.a den är inte fel. hade inte jag kommit så långt så hade den legat nära till hands. Rover 8.a väger som en B230 volvomotor och där finns grjer i England. har för mig att de har runt 5 liters volumer på dem. en Ariel Atom är inte fy skam.

Link to comment
Share on other sites

Saab 900 med en turbo från en gammal 9000 (T04?) och ett MSns-extra samt ett bra grenrör, stor intercooler (var?) och en tretums downpipe UTAN kat borde kunna ge närmare 300 kusar men vad tror ni att det kommer att väga?

Har börjat inse att jag aldrig kommer att få tag i ett bra garage till mitt Cobrabygge så tankarna börjar gå tillbaka till där jag började. En sjua kan jag klämma in i verkstaden, och dessutom tror jag att dom faktiskt är fan så mycket roligare att köra. En nattsvart Westfield SDV med aeroscreen och en fläktstressad SAAB-motor kan man säkert ha en hel del kul med oxå.

Tror att Chapman hade helt rätt när han jagade kilon men MC motor blir nog lite för stressigt på gatan.

Tips?

LESS IS MORE

Link to comment
Share on other sites

Tror att Chapman hade helt rätt när han jagade kilon men MC motor blir nog lite för stressigt på gatan.

Lite OT

Men vi såg faktiskt Colins Lotus Mark VI från 1952 med 1500cc Ford Consul motor när vi besökte england i helgen.

Link to comment
Share on other sites

Zetec är en bra motor att trimma. Bottendelen håller för 300 hk utan moddningar. Jag har en del info om byggen (med dynotester) från 170 till 514 hk om du är intresserad.

Duratecen är en annan bra motor att bygga på, den är dessutom lätt då den är i alu.

Link to comment
Share on other sites

Zetec är en bra motor att trimma. Bottendelen håller för 300 hk utan moddningar. Jag har en del info om byggen (med dynotester) från 170 till 514 hk om du är intresserad.

Duratecen är en annan bra motor att bygga på, den är dessutom lätt då den är i alu.

Jo Duratecen är nog det bästa valet idag (97kg) men lite dyr fortfarande.

Tar gärna emot info om Zetecen även om jag är mest sugen på att skrämma upp en SAAB

Har en likadan motor i vardagsbilen och det kan ju vara kul att testa ideerna i den oxå.

Tips!

http://www.westfield-world.com/Weight%20Re...alculator2.html

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Jag tippar på nått platt och mattsvart :P

/janne

Jag med, men till den skulle väl Rovers V8 passa bättre. Billig och lättrimmad har man sagt mig.

Link to comment
Share on other sites

ja både Duratec o Hondas motorer har alublock och är lätta. MEN nu var det frågan om en billig motor som kan lätt ge 300hkr o då är det Volvo som gäller eller SAAB.

Link to comment
Share on other sites

en fullständigt komplet 9000 motor med el härva styrdon, servo pumpar mm + en opel omega växellåda väger ca 220 kg.

Detär alltså bara bensin och bateri som saknas för att starta motorn.

Inte världens lättaste paket men den lär hålla

Link to comment
Share on other sites

har för mig att 924 har en audi motor dvs som med rätt sprängkåpa/ kopplings kåpa passar ihop med en volvo låda då det satt d6 diesel =audi moto ri vissa volvo..... sedan om 944 motorn har samma hålavstånd??? fråga posse :D

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Vad sägs annars om toyota supra turbo? 6:a med turbo och 240hk original... Borde ju kunna gå att skrämma ur en bra hjord hästar ur en sån :D

Å andra sidan är det kanske ett krav på att det är 150hk från början med avseende på vikten?

/Daniel

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
hmmm...inget val för växellåda eller ingår det i motorvikten?

Ser inte så ut då vikten 140 kg på en pinto och 97 kg påå en Zetec verkar ok.

Men å andra sidan så anger de vikten 220 kg på en Rover 3500 och den skall ju väga som en B23, så isåfall borde den väga ca 160.

Vet inte om uppgiften att en Roveråtta väger som en B23 är fel, eller om de har fel på sidan, eller om de räknar in en tyngre växellåda eller vad som är rätt längre.

Link to comment
Share on other sites

Jo, visst går det att bygga med en Cheva smallblock, man får iochförsig utgå från nån 305 smoggmotor på kring 120-150 hkr, om man inte skall ha en bil som väger ettothalv ton.

men då blocken är ganska lik så kan man ju göra både 327-or och 350 av en 305'a

Men en tung sjua blir det, mullrande glassätarbil eller hysterisk dragracingvagn, ingen slalombil direkt.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr så går 305:orna inte att borra mer än 040" om du ska kunna lita på dom

Andra kylkanaler.

Har exakta uppgfter om vad som går att göra med vilken motor om nån är intresserad.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

(TRÅD KAPNING och funderingar)

Har länge suttit och funderat på vilken motor man ska välja, när man vill ha en effekt närmare 300+ eller lite extra. Med det kommer tankar kring vikt, ekonomi och trimvänlighet osv osv. Alltid lyckas man hitta ett nytt alternativ som verkar spännande, men kort därefter faller de olika alternativen p g a olika anledningar.

Detta är några tankar jag har, No Offence med andra ord utan bara olika reflektioner, kommentera dem gärna ifall det skulle vara felaktigt.

Bor man granne med Trollhättan så ligger ju Saab otroligt nära tillhands, med rätt motor kan man få kraft så det både räcker och blir över på ett relativt ekonomiskt sett som jag har förstått det. Största nackdelen med Saab är dock växellådan. Ingenting är omöjligt när det väl gäller, men dock saknas kunskap för att kunna rita och tillverka en adapter, samtidigt som jag har läst att trimmade RWD konventerade Saab motorer har en förmåga rasera växellådor. Om man möjligtvis inte skaffar en kraftig getrag eller liknande för dyrare pengar.

Satt länge och läste (skäms verkligen att säga det men efter jag sett senaste F&F rullen :unsure: ) om olika japs-motorer (t ex Nissan 200SX). Dock är prisnivån påtok för hög, åtminstone för min plånbok. Trimvänlighet och vikten gör det hela dock mycket lockande. Man kan inte heller ignorera Fords Zetec eller Duratech motorer, men jag vill helst på alla sett undvika ford efter påtok för många dåliga erfarenheter. Att de är fördelaktiga i Storbrittanien har med deras utbud att göra, i sverige blir det väll ändå dyrare än Volvo eller Saab?

Volvo har ett par Turbo motorer som är intressanta, är dock osäker på den ekonomiska biten men precis som med saab motorerna borde det kunna fixas utan skenande omkostnader. Fördelen är att de redan är bakhjulsdrivna och man slipper det stora krånglet med växellådan som finns när man ska konventera saab motorn. Nackdelen om jag inte missförstår mig är vikten på volvo grejorna, volvo är ju kända för sina säkra och hållbara grejor vilket är lika med tunga grejor?

Nu känns det som man har suttit och klagat, vilket inte är min mening. Som redan nämnt är Volvo och Saab mest ekonomiskt på våra bredgrader. Och den extra vikten man får, vad kan det röra sig om? 70kg? är möjlig att kompensera. Frågan är om Volvo som är lite tyngre och dyrare i inköp är värd att satsa på framför Saab med diverse krångel och omkostnader för konventering. Var länge inställd på Saab motorn men fördelen med en motor redan tillverkad för RWD är uppenbar.

Någon som har lite bättre kostnads-siffror? Har sökt runt och fått relativt diffusa svar från många olika ställen. Diffusa menar jag eftersom diverse utrustning som växellåda och liknande inte är medräknat, eller motorrenovering. Skulle vara mycket tacksamt om ngn kunde ge pris-exempel som inte inkluderar (lägsta möjliga pris på bilskrot, 100% hemma-snide & dylikt) utan är realistiska. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej ,

Om vi skiter i pris på saab motorn ( som kan variera från nästan gratis om man kommer över en krockad bil till ca 10' på skrot

rasade lådor ! nu är jag ju inte färdig än med min bil och provat det hela än , men , de källor du har på att lådorna rasar är det inte på "tunga" bmw och åjplar ?

Som jag ser det så borde en omega låda från en V6 som orginal skall hålla för ca 300 Nm vara omööjlig att ta död på i en 7:a att sedan min låda kosta 600 kr ( i och för sig den klenare 2.0 lådan) gör ju inte det hela sämre.

Jag skall börja med 2,0 låda och 400 Nm 300 HP och jag tror det kommer bli backdäcken som inte får fäste och därmed sparar lådan.

hjälper det inte så får man leta fram först en v6 låda och sedan diesel lådan som skall tåla 330 Nm.

Link to comment
Share on other sites

Lupus, jag förstår ditt sätt att tänka. Har allt följt dina diskussioner och resonemang såväl här på forumet som på lowbudgetrides, det projekt jag planerar är inte en seven även om man kan dra vissa paraleller.

Om man räknar på mitt ursprungsobjekt som det står idag så väger det 970 kg eller ngt i den stilen, en kupé som ska förses med ett röramschassie och samtliga karossdelar i glasfiber, vad som behålls är takstolpar och liknande. Målet med vikten är under 900kg, vilket borde vara realistiskt utan all plåt och tunga glasrutor.

På ett sådant projekt blir möjligen vikten kanske inte heller så hög så att man ska riskera att rasera växellådan.

Link to comment
Share on other sites

Lupus, jag förstår ditt sätt att tänka. Har allt följt dina diskussioner och resonemang såväl här på forumet som på lowbudgetrides, det projekt jag planerar är inte en seven även om man kan dra vissa paraleller.

Om man räknar på mitt ursprungsobjekt som det står idag så väger det 970 kg eller ngt i den stilen, en kupé som ska förses med ett röramschassie och samtliga karossdelar i glasfiber, vad som behålls är takstolpar och liknande. Målet med vikten är under 900kg, vilket borde vara realistiskt utan all plåt och tunga glasrutor.

På ett sådant projekt blir möjligen vikten kanske inte heller så hög så att man ska riskera att rasera växellådan.

är du orolig leta upp en diesel låda från 2.2 motorn ( inte helt vanlig i sverige dock) den skall enligt inside information från russelheim tåla 330 Nm.

Link to comment
Share on other sites

En snubbe med 150 hk Gsi-motor och Omega-låda fick vxl-ras vid förrA ösk-mötet.... Vet inte vilken låda?

C20XE med 150 hk -> 300 C20LET med lite trim är min idé jag har iaf!! ;)

vilken bil ???

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...