Jump to content

Projektet är igång....


Recommended Posts

ser mycket stabila ut--- har för mig jag sett liknande innan :blink: får justeringen för bromsvågen plats genom gaspedalen på fulgas?? om man får ``klaga/gnälla.. just gaspedalen ser lite överhållbar ut då den ju bara manövrerar små lätta spjäll... inte för att gnälla men.. kanske man kan ta bort den främre strävan??!!

som sagt snygga Pris??? i byggsats dvs lösa bitar??

men då 3 pedaler :lol:

:racesmile:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Visst får man komma med synpunkter.

Jag förstår inte vad du menar med bromsvågen genom gaspedalen på fullgas... :unsure:

På bilden nedan har jag gasat 25° vilket ger en vertikal rörelse ungefär 30mm vilket är den slaglängd det krävs för att snurra ett spjäll med diameter 40mm ett kvarts varv.

2705135192.jpg

Förmodligen har du sett bilder på stället blackbirdseven gjort. Jag var lite in på att köpa ett av honom men eftersom jag ska ha mcklet med bromspedalen så ritade jag ett eget.

Gaspedalen tyckte jag såg lite klen ut i första utgåvan. Den hade nog inte brustit men såg ut som en leksak. Jag kan ju göra större lättningshål...

Vidare ska jag lista ut ett sätt att kunna skruva på pedalplåtar av stålplåt...

Pris?

De finns bara i fantasin än så länge men när jag blir färdig kan jag dela med mig av CAD-filen så kan du vattenskära själv.

Link to comment
Share on other sites

vad jag menade om (får man inte ha) man har vajer för att kunna ställa bromsvågen under körning/drift i sådant fall går ju vajern ut till sidan genom gaspedalen , går ju iofs i ditt fall att rikta åt andra hållet..

angående pedal plåtar i stål... skär 2 slitsar i pedal plåten svetsa in 2 remsor plåt på högkant och lås i pedalen med skruv eller rör sprintar.. om du förstår... eller en u bockad plåt under tramp plattan.. eller försänkta skruv in i pedalen..

finns som bekant många sätt att flå en katt på..

Link to comment
Share on other sites

Jaha du menar så. Har inte sett hur en sån bromsvåg ser ut på nära håll. Flyttar jag ut bromspedalen till vänsterkanten blir det troligtvis plats. Har du kanske en närgången bild?

Angående pedalplåten så har jag samma tankar och därför lämnat gods i aluminiumen precis under plåten. Tänkte borra hål och gänga. Två remsor plåt var en bra idé. Och sen antihalktejp på ytan...

Link to comment
Share on other sites

http://www.dalhems.com/safetyequip/safetyb...teringswire.jpg justerings vajer med ratt från dahlhems..

iofs kan man ju göra grejerna själv :lol: e ju inte hjärn kirurgi..

vajern fästs med en mutter till den gängade stången som sitter genom själva vågen vajern fästs i muttern med en liten lås skruv..- sedan vrider man på ratten och därigenom kan man lättare justera in broms-ballansen medans man kör..

som sagt enkelt men effektivt..

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Hm...

Jag har kommit på något som hela världen säkert redan vet. Har funderat på varför bruksbilen har bromspedalen något högre (närmare mig) än gaspedalen. Så måste det ju vara för att man inte ska gasa när man bromsar. Vid fullt bromstryck bör pedalerna vara på samma höjd. Vad kan jag förvänta mig för slaglängd på bromsen?

Link to comment
Share on other sites

Jag har sysslat en del med träslöjd senaste dagarna.

3515572555.jpg

3515572573.jpg

Möjligen ska jag flytta pedalerna så långt fram som det är möjligt för att få lite rakare ben med annars tycker jag ergonomin verkar stämma. :)

Vad mycket skräp det blir över när man slöjdar... :o

3515572530.jpg

Link to comment
Share on other sites

när jag skulle bygga motorfästen i min triumph för volvo motor ställde jag motorn där jag ville ha denpå klossar... monterade original triumph gummi motorfästen i schassiet, på det skruvade jag en passande MDF skiva..

på motorn skruvade jag en MDF skiva på platsen för motorfästet... sedan limmade jag fast MDF bitar med smältlim mellan dom 2.

demonterade alla skruvar när bägge sidor var färdig.. sen vart det bara att skruva fast en plyfa skiva på bägge sidor av mdf fixturen...dessa satte jag fast med möbelvinklar på en skiva..

bort med mdf fixturen tillverka metall plattor att fästa på plyfan och svetsa mellan metall..

motorfästena passa på första försöket och tog inte lång tid att tillverka..

så visst kan man ha nytta av MDF i bilbygge..

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Hm...

Jag har kommit på något som hela världen säkert redan vet. Har funderat på varför bruksbilen har bromspedalen något högre (närmare mig) än gaspedalen. Så måste det ju vara för att man inte ska gasa när man bromsar. Vid fullt bromstryck bör pedalerna vara på samma höjd. Vad kan jag förvänta mig för slaglängd på bromsen?

Själv vill jag ha pedalerna i jämnhöjd när ingen pedal är påverkad. Om du sitter riktigt i bilen så skall du kunna flytta fötterna imellan pedalerna utan att måsta flytta/lyfta hela benet. (vi pratar inga stora flyttningar/lyftningar, men alla bäckar små för en bra förarplats)

Link to comment
Share on other sites

När det blir lite trångt så skulle det kunna uppstå en risken att man trampar på bägge samtidigt, iallafall om gasen är högre. Jag kommer försöka göra pedalerna något justerbara.

Är det någon som vet ungefär vilken slaglängd man kan förvänta sig på bromsen?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Lite vårbilder på det rullande chassit.

När jag drog ut det ur garaget spelades "Road to hell" med Chris Rea på Lugna favoriter.... :unsure:

10307473334.jpg

10307473419.jpg

10307473435.jpg

10307473586.jpg

10307473568.jpg

10307473673.jpg

Hjulinställningarna är inte helt optimerade :D .

Det är första gången bilen rullar på egna hjul...

Link to comment
Share on other sites

Roligt med lite bilder från ditt bygge. :)

En fråga, har du kollat på bakvagnens hjulinställningen?

Tänkte mest på toe in eftersom den inte är ställbar. Min "projekt" är fortfarande i luften eftersom jag inte har några däck och fälgar, men jag passade på att kontrollera toe in på bakvagnen i helt utfjädrat läge. Om man bortser från framhjulen så har jag ca 1mm toe in, vilket jag är nöjd med. Tyvärr så har jag toe out på vänster sida och för mycket toe in på vänster om jag räknar in framvagnen. Jag tänker shimsa detta för att få det rätt.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Vet inte har inte provat, men du har rätt i att kontrollera detta innan shimsen åker fram. Kanske ska tillägga att det rör som om shims på ca 0,35mm.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

det enda man måste ..äta sova.skita...och då och då ordna lite pengar till det förstnämda.. (dvs jobba suck) i alla fall till den dag då man vinner 50 000 i månaden i 20 år. :w00t2:

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det sägs att man shopar mer när det är dåligt väder. Idag har det ju i.o.f.s. inte varit så dåligt men jag har ändå shopat lite på "plocka själv"-skroten vi har i Trollhättan.

Fräscht kyl från en MB 190.

20516315726.jpg

Frambromsar (vill ha 13" hjul) från en Sierra med trummor bak...

20516315877.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jotack. Långsamt. Håller på med så mycket annat. Husrenovering och avlar barn i strid ström. Är inte i garaget så mycket som jag önskar men hoppas jag ska få gjort lite i vinter. Tanken var ju att jag ska kunna provköra bilen till sommaren.

I helgen ska jag snickra på en bastustuga...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Så där. Nu var man igång.....

Jag vill också sticka ut hakan :515: och hävda att jag är klar till nästa vår... :revs:..eller nästnästa.. :huh:

Hur går det här då??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hur går det här då??

Jotack, bara bra. Om än lite långsamt. Bilen stor på sina egna hjul och nästa steg är att dra bromsslang/rör. Jag letar efter en passande stol. Utan den på plats vill jag inte bestämma ratt/pedal/växelreglage.

Link to comment
Share on other sites

Såg att Robban i Svalöv letade ett avsomnat projekt och tänkte av någon anledning på ditt... :whip:

Men det är gott att höra att det kämpas på. Då är det snart dags för en uppdatering av tråden? :)

Link to comment
Share on other sites

Mitt bygge är inte alls avsomnat och inte alls till salu och kommer aldrig bli heller.

När jag köpte kitet så var det körningen jag såg fram imot mest och jag skulle så fort som möjligt bygga ihop bilen. Nu när jag byggt ett tag uppskattar jag byggandet mer än jag trodde.

Sen är inte bilbyggandet det enda jag sysslar med på min fritid.

Link to comment
Share on other sites

Fredrik!

Ett tips!

Jag läste att du hade fått tag på ett beg kyl på skroten. Kolla direkt att det inte läcker... Jag köpte 2 beg. sen la jag ner och köpte ett nytt istället. De tömmer kylarna på vatten och lägger in på lager och då torkar gummipackningen som ligger mellan cellpaketet och plastgavlarna. Om det var vattenfyllt när du köpte det så se till att du har det stående med vatten/ glykol tills den dagen du fyller upp systemet.

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

Mitt bygge är inte alls avsomnat och inte alls till salu och kommer aldrig bli heller.

Bra att jag fick upp pulsen på dig ;) . Inlägget var mest för att retas en aning, då jag saknar dina uppdateringar. Det var skoj att följa bygget då vi började ungefär samtidigt med våra MK Indy.

Link to comment
Share on other sites

Såg att Robban i Svalöv letade ett avsomnat projekt och tänkte av någon anledning på ditt... :whip:

Men det är gott att höra att det kämpas på. Då är det snart dags för en uppdatering av tråden? :)

Ha ha ha, tack morty att du tänkte på mig :D , men jag har nog bestämt mig för att sätta igång och bygga en ny MK :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 3 years later...

Kanske dags för en uppdatering.... :icon_oops:

Bygget lever fortfarande även om det går snorlångsamt. Chassit står ju sedan flera år på egna hjul och jag har under denna tid bland annat funderat på pedal/ratt och sitsposition rent generellt. Har samlat på mig en del prylar jag behöver för att få ordning på det här. Köpte en Tillettstol som passar som en handske (om jag skyndar mig innan jag går upp i vikt) och en ratt som är precis vad jag vill ha (Sparco 300). Nu ska jag bara få ihop det. Behöver ett rattnav och förmodligen ett snapoff för att komma i och ur bilen.

Sen har jag ju tänkt att tillverka grenrör och tank själv men börjar luta åt att köpa dessa själv.

Skulle ju vara kul och köra till sommaren...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...