Jump to content

Presentation (och lite basicfrågor)


Fredrik i Trollhättan

Recommended Posts

Hej,

Mitt namnet är Fredrik Jönsson och jag bor i Trollhättan.

Jag har ett garage där det sedan tidigare finns en ompysslad VW 1200 -54. När jag nu rivit en vägg och skapat mera yta letar jag bland drömmarna efter vad jag ska ha på den andra sidan av garaget och har då fastnat för locost. Drömmen ser ut som Westfield med MC-motor. Jag är ingen hejare med svetsen så ett färdigt chassi är aktuellt men resten klarar jag. Tycker det känns bra med proffsgrejor i grunden.

Några frågor:

1. Först, det finns väl inga förväntade förändringar i regelverket för amatörbyggda fordon som spoilerar besiktningen nästa sommar?

2. När man bygger locost med mc-motor, hur fixar man överföringen till bakaxel? Bygger man egen kardan?

3. Är Westfield-bilen för mc-motor förberedd för hjulsspindlar från en specifik donator?

4. Var får man tag på en Hayabusamotor? Vad kostar en ny?

5. Vilken bakaxel ska man ha?

6. Får jag plats? (1,91lång och ca 90kg)

7. Vad kostar frakten av ett Westfieldkit till Sverige och hur?

8. Finns det ett svenskat alternativ? Är inte den där dala7 lite större?

Vill gärna få kontakt med någon i närheten som byggt locost med mc-motor.

Har skickat in om medlemskap...

Link to comment
Share on other sites

Tjenare och välkommen hit.

Kan försöka svara på några av dina frågor och är övertygad om att fler fyller på med mer info.

1. Inget vi har hört om. Däremot så får vi hoppas att det klubbas igenom en proposition som gör byggen enklare.

7. Westfield köper du av Roadster.se här i sverige och inte från England.

8. Kolla in länkarna på webbsidan www.locostsweden.se. Där hittar du svenska tillverkare och återförsäljare av utländska tillverkare.

Link to comment
Share on other sites

Tjenare och välkommen hit.

Kan försöka svara på några av dina frågor och är övertygad om att fler fyller på med mer info.

1. Inget vi har hört om. Däremot så får vi hoppas att det klubbas igenom en proposition som gör byggen enklare.

7. Westfield köper du av Roadster.se här i sverige och inte från England.

8. Kolla in länkarna på webbsidan www.locostsweden.se. Där hittar du svenska tillverkare och återförsäljare av utländska tillverkare.

Tacktack.

Man kan väl hoppas på lite enklare regler men samtidigt så tror jag att det räddar möjligheten. Tänk om det var lättare och det börjar hända olyckor med undermåliga bilar, rätt var det var så kanske möjligheten för gatregistrering försvinner :o :mad: .

Roadster.se hittade jag på länksidan. Perfekt.

Efter en del studier på diverse forum står det klart för mig att Hayabusa-motor kanske är stor och stark men kanske inte det smidigaste valet. Verkar svårt att få tag på samt det där med torrsumpen. Läste positiva trådar om Yamaha R1 men det verkar inte som om Westfield levererar anpassad till R1. Blir att göra egna motorfästen då antar jag...

Link to comment
Share on other sites

Du kan nog handla allt du vill från westfield det är bara en kostnadsfråga Ett tipps surfa runt bland de andra tillverkarna innan du bestämmer dig kolla här http://www.totalkitcar.com/tkc_article_119.php på sidan finns det oxå en lista vilka som säljer "seven"

Lev väl

Michael W

ps det händer att jag åker upp till slussarna vi kanske syns ds

Link to comment
Share on other sites

Du får gärna kika förbi och kika på min MK de byggs ofta med mc motor och prisbilden är en helt annan.

Lev väl

Michael W

Spännande. Jag kommer gärna och tittar på din bil. Sjövik är sjövik mellan alingsås och göteborg?

Vad har du för drivlina i din bil?

Link to comment
Share on other sites

Vad har du för planer då?

Planerna just nu är att till nästa år få klart min Scirocco som ska reg besiktas med en 1.8t motor från en Audi A4. Men i tankarna finns en MK Indy med R1 motor....men det hinner säkert ändra sig innan det är dags att bygga. :D

Link to comment
Share on other sites

Har fått pris på en Yamaha R1 -02 för 27000 komplett. Visserligen lågmil men ändå.

CBR 900 -96 för 20000kr, även den komplett.

Jag tycker det verkar dyrt....fortsätter leta...

Någon som har tips på MC-skrotar förresten? Jag har hojbiten, ekerö, den där R.N. i göteborg.....finns det fler?

Edited by Fredrik i Trollhättan
Link to comment
Share on other sites

Sams MC Demontering , Karlstad, tel: 054-53 66 66

Spinning Wheel , Tumba, tel: 08-53030015

Ekerö MC Demontering , Stockholm, tel: 08-56025610

Hojbiten , Mönsterås, tel: 0499-10052

Firma Jannes MC-skrot , Skillingaryd, tel: 0370-71133

Fleninge MC-Skrot /

Anderbergs Motor tel: 042-204156

R.N. MC , Göteborg: 031-155217

BikePoint , Borås: 033-23 51 59

Thuvessons , Fjällkinge: 044-50766

Bike , Trollhättan, tel: 0520-48 80 39

Link to comment
Share on other sites

Har fått pris på en Yamaha R1 -02 för 27000 komplett. Visserligen lågmil men ändå.

CBR 900 -96 för 20000kr, även den komplett.

Jag tycker det verkar dyrt....fortsätter leta...

Någon som har tips på MC-skrotar förresten? Jag har hojbiten, ekerö, den där R.N. i göteborg.....finns det fler?

En sökning på www.sporthoj.com ger en GSX-R1000, en fireblade och två ZX9R till salu för 10.000

Min R1 00 kostade 11.000 komplett. Sök och du skal hitta

Mvh

Bo

Link to comment
Share on other sites

Tackartackar för telefonlistan.

Cbr:en på sporthoj måste jag ha missat. Känns ju inte tokig alls....jag mailar...

Känns som tryggheten finns hos CBR eller R1 då man inte är pionjär...

EEdit: Hur sjutton kunde jag missa BIKE här i Trollhättan? Jag åker ju förbi varje dag på väg till jobbet....

Edited by Fredrik i Trollhättan
Link to comment
Share on other sites

Tackartackar för telefonlistan.

Cbr:en på sporthoj måste jag ha missat. Känns ju inte tokig alls....jag mailar...

Känns som tryggheten finns hos CBR eller R1 då man inte är pionjär...

ZX-9R är mycket populär ibland engelska locost byggare. GSX-R1000 (Och ZX10R) är lite mer sisådär än så länge, specielt GSX-R har tydligen lite problem med hålbarheten (torrsump osv), och jag vet inte om nån som byggar med ZX-10R.

p.s Har du fåt svar på dina andra frågor, eller ?

Edited by BoA
Link to comment
Share on other sites

p.s Har du fåt svar på dina andra frågor, eller ?

Jo tack. Har PMat lite till bl.a. Megablade.

Har ju förståss en hel del funderingar runt vilket kit jag ska välja.

Just nu snurrar det bara mc-motorer i huvudet. Hela tiden.

Vad jag har förstått behöver varken R1 eller CBR 900 torrsump vilket är ett plus...

Edited by Fredrik i Trollhättan
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...