Jump to content

Fordonsförmedling


Tommy

Recommended Posts

Jag blev kontaktad av en Fordonsförmedlare som frågade om han fick köpa min Dala7:a

Han skrev på Engelska så svensk förmedling är det inte..

Känner att man inte riktigt kan lita på sådant här. :515:

Finns kanske en risk att man blir avlurad sin bil. om man inte passar sig! :(

När pengarna ligger under kudden så kan man kanske känna sig trygg att skriva över ett ägarbyte.

Är det fler som fått samma förslag via mail ? :blink:

Jag vill igentligen inte sälja men jag svarade på hans första mail, Suddade ut nummerplåten på ett foto och drog till med ett saltat pris.

Fick svar som följer:

---------------------------------------------------

Hello Tommy,

Thanks very much for your quick response,the price is fine by me and i am sure my client will be willing to pay up.I will talk to my shippers who will come for the pick up as soon as you have recieved and confirm payment.Pls email me back asap with the picture and the mechanical condition so i can forward it to my client and once he his fully satisfied payment can be made at once.

I await your urgent response asap.

Regards,

Mr James.

---------------------------------------------------

Vad gör man? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört talas om nån som fick problem efter att ha sålt bilen genom något sånt här.

Hon hade sålt den och fått betalt med en check som var falsk och på ett belopp som var större än det överenskommna.

Banken löste in checken och hon skickade den överskjutande summan med bilen men efter några dagar hade banken upptäckt att checken var falsk och ville ha sina pengar tillbaka.

Jag kommer dock inte ihåg hur det slutade.

Link to comment
Share on other sites

Svårt att svara på om det är en bluff eller inte.

Det hela beror delvis på hur han tänkt att affären ska genomföras och betalas.

Vid försäljning av ett begagnat fordon till en person bosatt i ett annat EU eller EES-land rekommenderar Vägverket att en tillfällig registrering görs. Det är köparen som ska ansöka om tillfällig registrering och i samband med det kan du som säljare anmäla att fordonet ska avregistreras. Köparen måste vara permanent bosatt i utlandet för att få beviljat denna typ av registrering.

Sedan så ska överföringar via betaltjänster undvikas, som t.ex PayPal, Payson osv och om det ska skickas en check eller liknande.

Prova att svara med att betalning endast accepteras via IBAN (International Bank Account Number) och endast i förväg.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle slänga mailet och satsa på Blocket om du skall sälja bilen. Det där luktar skumt :Hmm:

Förresten, hur såg första mailet ut?

Nej ... jag säljer nog inte... Blev bara snopen, och nyfiken på vad detta var för något... Men det är klart!

Med säker betalning som jonte nämner och om man ev överlåter detta problem till banken så varför inte!

Sommaren är snart här! Växellådan renoverad och nya kraftiga lameller / tryckplatta ligger på postkontoret. :icon_bach: :eclipsee_steering:

Link to comment
Share on other sites

Jag tror mej ha läst något om sådanthär i Aftonbladet en gång för säkert

2 år sedan eller något....

Och vad jag minns så va det något oseriöst bedrägeri som inte gick

under svensk lag på något invecklat vis....

Nån' hade blivit avlurad bilen iallafall utan möjlighet att få den tillbaka.

Kanske tjejen som nämns i ett inlägg här ovan ??? inte vet jag....

Personligen hade jag inte hoppat på en sådan affär utan att den hade gjorts

med kontanter på vanligt vis.

Tänk efter noga och undersök vad det handlar om....

Det är oftast jäkligt slipade personer som håller på med dylika

bedrägerier, om det nu är det det är frågan om...

Link to comment
Share on other sites

Tjena jag fick ett mail när jag skulle sälja min bull Merca det kom från någon form av Tysk bilförmedlare och jag skulle få debutera nått konto för att få pengarna sen skulle en bil transport komma och hämta bilen.Jag svarade på mailet och bad honom ring upp,när han ringde sa jag att han visst fick köpa bilen bara jag fick kontant betalning.Det vart sedan bestämt att han skulle ringa om två dagar när transporten var fixad men jag har inte hört nått än och det var i juni.Det verkad som kontanterna saknades vad vet jag.

Link to comment
Share on other sites

Jag svarade enligt Jontes förslag för att se vad som hände, betalning endast accepteras via IBAN och sa att det endast gällde förskottsbetalning!

Fick svar idag:

My client has agreed to pay you via bank wire transfer so that once the payment reflects in your account,then we can conclude the deal and i will let you know the specific date that the shippers will be coming to you for the pick up.As to this i will require the following details:-

Your bank name,bank address and bank phone number

Your account name and account number.

Your personal phone number for easy communication.

I will await your urgent response so payment can be made effectively.

Thanks,

Regards,

Mr James.

Är detta på riktigt! :red_eyes: :image018:

Link to comment
Share on other sites

Ser så ut men nu får du fan ge dig. :515:

Sälj nu inte Dala´n för då får vi ingen spåns på montern i påsk !!! :stop:

För du (ni) hinner knappast få ihop en ny kärra reggad och klar innan sommaren och du vet ju själv hur det blir när abstinensen sätter in :eclipsee_steering: ;)

Fast... Hur många sköna penningar sade du till förmedlaren att du ville ha :wub:

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle inte ge ut mitt "riktiga" konto.

Med IBAN så får du ett tillfälligt konto som gäller 1 gång för att förhindra att det plundras.

Tala med din bank om hur du säkert kan göra affären.

Med handen på hjärtat... Skulle verkligen denne man genom förmedlare köpa en bil han inte sett

och inte vet ett dyft om.????? det osar katt, tro mig.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle inte ge ut mitt "riktiga" konto.

Med IBAN så får du ett tillfälligt konto som gäller 1 gång för att förhindra att det plundras.

Tala med din bank om hur du säkert kan göra affären.

Med handen på hjärtat... Skulle verkligen denne man genom förmedlare köpa en bil han inte sett

och inte vet ett dyft om.????? det osar katt, tro mig.

Jag håller med, nog osar det katt alltid. Men det funkade för mig, jag fick pengarna på kontot innan leverans. Men jag hade ett vilande konto som köparn satte in pengarna på. :D

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Med handen på hjärtat... Skulle verkligen denne man genom förmedlare köpa en bil han inte sett

och inte vet ett dyft om.????? det osar katt, tro mig.

Du har nog rätt! :( Det låter inte vettigt!

Link to comment
Share on other sites

Jag svarade enligt Jontes förslag för att se vad som hände, betalning endast accepteras via IBAN och sa att det endast gällde förskottsbetalning!

Är detta på riktigt! :red_eyes: :image018:

*s*

Jag trodde aldrig att du skulle få ett svar. Var säker på att det var tack å adjö med sånt svar.

Men han kanske är seriös, så hur ska du göra då ;)

Från vilket land korrensponderar han?

Link to comment
Share on other sites

Det SER snyggt ut, men det brukar ju Nigeria-brev också göra! :(

At han inte använder sitt riktiga namn som signatur ger mig kalla fötter. Vaddå "Mr James". Brukar du skriva "Herr Tommy" eller "Herr Borg" när du skickar mejl??

Nja, be om lite uppgifter om Mr James och hans rörelse först. Referenser, bankkontakt och annat intressant.

OM du skall sälja bilen, förstås. Snart är det vååår...... :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...