Jump to content

Hur många gatregistrerade SEVEN finns det i Sverige


pegasus

Recommended Posts

Vore kul med en någorlunda korrekt uppskattning, jag har bara gjort ett grovt antagande.

Fyll gärna på med fakta och kvalificerade gissningar

Lotus/Caterham ca 150-200 ????

Westfield ca 40 ?

MK ca 10?

RH ca 10 ?

Luego ca 5 ?

Tiger ca 10 ?

DD7 ca 10 ?

Dala7 ca 10

Esther ca 20 ?

Estfield ca 5 ?

Dösjebro ca 12 ?

Pegasus ca 15 ?

Rush/Milan (DE) ?

Donkevoerdt ?

Dax/Rush(GB) ?

Övriga färdiga egna Locostbyggen ca 20 ?

Pågående byggen med hög sannolikhet att bli färdiga 25-50 ?????

Pegasus/Lotorp

Link to comment
Share on other sites

Lotus/Caterham ca 150 enligt Gunnars Garage hemsida !

Den siffran har jag lite svårt att ta åt mig av. Jag har faktiskt bara sett en (1) original Lotus i sverige och 1 Caterham.

Visserligen har jag bara varit intresserad av biltypen i 4 år, men sett desto fler av andra märken.

Det svåra är väl att dom inte registreras under respektive märke, inte min iaf :prop:

Link to comment
Share on other sites

Vi hade ju en undersökning av hur många bilar som beräknades bli färdiga 05. Nu kommer jag inte ihåg hur

många bilar det var som var klara. Kanske någon annan på forumet mins det. Då var den undersökningen inte märkesinriktad heller.

Link to comment
Share on other sites

När jag pratade med Tomas DD7 för snart ett år sen hade han byggt 42 ramar.

utav dom kanske hälften är besiktade idag?

Om jag träffar honom nån dag ska jag fråga hur många som är besiktade.

Link to comment
Share on other sites

Jag pratat med Vägverket Fordonsurval och fått fram följande info.

Normalt tror jag sånt här kostar pengar men en otroligt vänlig kvinna satt tålmodigt och slog i deras register på några märken.

Observera att när det gäller amatörbyggda fordon är det ju tillverkaren som väljer vad bilen skall heta, så det är SVÅRT att få fram tillförlitliga siffror. Samt att detta gäller registrerade fordon.

Men här är resultatet på de jag bad henne söka på.

Caterham 37 :blink:

Westfield 29

Esther 9

Robin Hood 4

Pegasus 12

Notera nu att det är namnet sökningen baseras på. Jag har själv svårt att tro att en Caterham-byggare INTE skulle ange namnet Caterham vid registreringsbesiktningen och 37 är ju ganska långt ifrån de 150 som Gunnar i garaget uppger ;)

Sista sökningen jag bad henne göra var på ordet SEVEN och det resulterade i 316 träffar.

Men här dyker det då upp dubbletter från Caterham, Westfield, Esther mfl. Dessutom ingår alla andra bilmärken med ordet Seven i sig som Austin mfl.

Om man är villig att betala så kan dom lägga lite mer tid på en sökning från VV's sida. Att endast indexera på Modellkod: ÖV0000 och "Egen Tillverkning"

Link to comment
Share on other sites

....Pegasus 12...

Det är nog generellt knepigt att lura ut exakta antalet...

Min Pegasus är reggad som "7 Plus". Pegasus är inte nämnt alls i reghandlingen. Så då finns det antagligen minst 13st... ;)

Sen finns det ju en uppsjö egenkonstruerade ramar som kan heta vad som helst.

Jag känner till en seven som är reggad som "Lådbilen", och en som "Stiga" (åkklippare) eller nå't sån't, om jag inte missminner mig....

:image018:

Link to comment
Share on other sites

Det är nog generellt knepigt att lura ut exakta antalet...

Min Pegasus är reggad som "7 Plus". Pegasus är inte nämnt alls i reghandlingen. Så då finns det antagligen minst 13st... ;)

Sen finns det ju en uppsjö egenkonstruerade ramar som kan heta vad som helst.

Jag känner till en seven som är reggad som "Lådbilen", och en som "Stiga" (åkklippare) eller nå't sån't, om jag inte missminner mig....

:image018:

Det är ju onekligen en fantastisk frihet vi har i vårt land att vi alldeles själva utan myndigheters inverkan får välja var vår egenhändigt byggda bil skall heta !!! :prop:

Edited by heralue
Link to comment
Share on other sites

Så länge en byggare har friheten att kalla sin bil vad som helst är nog ett exakt antal rätt svårt att få fram.

Klart, om man själv kunde parkera sig framför en skärm hos vägverket kanske man skull kunna gissa sig till en hel del.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju onekligen en fantastisk frihet vi har i vårt land att vi alldeles själva utan myndigheters inverkan får välja var vår egenhändigt byggda bil skall heta !!! :prop:

Det fins en och annan som har sina åsiketr om det du nämner med vad man vill kalla sin bil, som tex de två besiktningsmännen som blev ovänner under besiktningen av vår MK Indy :D , när den ena sa att det får vi väl inte kalla den för....och den andra sa att vi får väl kalla den för vad f.n vi vill,.... vilket resulterade i att den negativa sa " då vill jag inte delta i den här besiktningen" varpå han lämnade rummet :biglaugh2:

Nog är sverige underbart :wub:

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Min är reggad som Dala7, det är ju vad den är. Såg ingen anledning till att döpa den till nått annat.

Samt att det blir ju lättare att söka på via Vägverket ;)

Man kan ju tänka sig att man lagt till nått..... Dala7 Jocke Super Seven kanske.... :D

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Vore kul med en någorlunda korrekt uppskattning, jag har bara gjort ett grovt antagande.

Fyll gärna på med fakta och kvalificerade gissningar

Lotus/Caterham ca 150-200 ????

Westfield ca 40 ?

MK ca 10?

RH ca 10 ?

Luego ca 5 ?

Tiger ca 10 ?

DD7 ca 10 ?

Dala7 ca 10

Esther ca 20 ?

Estfield ca 5 ?

Dösjebro ca 12 ?

Pegasus ca 15 ?

Rush/Milan (DE) ?

Donkevoerdt ?

Dax/Rush(GB)

Formula 27 UK ?

Övriga färdiga egna Locostbyggen ca 20 ?

Pågående byggen med hög sannolikhet att bli färdiga 25-50 ?????

Pegasus/Lotorp

Link to comment
Share on other sites

Locost/bokramsbilar måste väl finnas många fler än 20? Eller bor alla 20 i Östergötland? :D

Min heter förresten "Racerbilen" i ramnr och Simons Racerbil som biltyp, tror jag.

Edited by apex
Link to comment
Share on other sites

Om man är villig att betala så kan dom lägga lite mer tid på en sökning från VV's sida. Att endast indexera på Modellkod: ÖV0000 och "Egen Tillverkning"

Kanske skulle klubben ge sig på ett dylikt arbete? En liten kartläggning. Finns det någon kalenderbitare i församlingen?

Link to comment
Share on other sites

Kostnaden för att ta fram info var helt klart omotiverat dyr. Tänk på att normalt är det företag som vill skicka reklam som nyttjar denna tjänst. Om jag inte missminner mig var det åskilliga tusenlappar.

Dom pengarna kan klubben lägga på annat än att stilla nyfikenhet.

Men vi kan ju starta en Poll på forumet. Gäller bara att få med alla märken/modeller bara.

Link to comment
Share on other sites

Håller med att en kartläggning av se7en bilar tillhör avd. "Värdelösvetande" iallafall

för mig!

Vad skall klubben lägga "alla" sina pengarna på?

Link to comment
Share on other sites

Nej jag menade inte att klubben skulle lägga en massa pengar på att köpa offentliga uppgifter från vägverket men det kanske finns något sätt att komma över informationen på ett smidigare sätt? Kanske finns det någon som kombinerar ett intresse för locosts med ett arbete på vägverket (eller någonannanstans där man kan söka i bilregistret, t.e.x. försäkringsbolag). Jag undrade om det fanns någon i klubben som sedan kände ett intresse för att sammanställa det hela...

Link to comment
Share on other sites

Kanske hyra bana istället för att ständigt försöka bli inbjudna på andras evenemang mm mm.

Japp det låter som en mycket bra idé!

En dröm vore ju en träff med bankörning(& eller konbana), grillning och övernattning(stuga el. tält), gärna

i kombination med mycket bra väder.

Tycker att det är dags för en "Nationell träff" för oss Se7en-idioter!

Vet att det krävs mycket planering för att få det att klaffa, men tycker att många av medlemmarna

verkar vara lite fixa-frasse-typer, men framför allt mycket lättsamma att ha och göra med!

Link to comment
Share on other sites

Kanske hyra bana istället för att ständigt försöka bli inbjudna på andras evenemang mm mm.

Det här har ju varit på tapeten tidigare, och till nästa år kanske vi törs ta den ekonomiska risken det innebär att boka en bana.... Tidigare har det åxå varit viss osäkerhet ang antal körbara bilar etc. Nu har ju floran av färdiga bilar växt så nu kan det kanske vara möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Det vore ju en jättebra idé. Då kan vi räkna bilarna samtidigt. :lol:

Sviestad kanske är billig att hyra... men den ligger ju hemma hos mig. Gelleråsen eller Knutstorp vore kul att testa....eller Falkenberg :)

Link to comment
Share on other sites

Falkenberg ska vara väldigt snabb tror jag, mao ingen bra sevenbana. Mantorp upplever jag också vara väl snabb med tanke på den jättelånga rakan, samma gäller väl för Anderstorp? Både Gelleråsen och Kinnekulle är riktigt bra sevenbanor. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Det vore ju en jättebra idé. Då kan vi räkna bilarna samtidigt. :lol:

Sviestad kanske är billig att hyra... men den ligger ju hemma hos mig. Gelleråsen eller Knutstorp vore kul att testa....eller Falkenberg :)

Nu är jag inte medlem i klubben och har inget bygge på gång men jag skulle vilja se Locostklubben i Superstagebanan.... :wub:

Link to comment
Share on other sites

den superstage bana som Bilsport nyttjar flitigt på skuteryd flygfält

ligger ett stenkast från mej (10 min med bil).

Jag har tidigare försökt kolla hyror mm med Emmaboda kommun som äger (ägde?)den

men Albinson & Sjöberg (bilsportförlaget) verkar ha ett stadigt pung-grepp på

kommunen.... Inte lär det väl ha blivit bättre sedan de delade på utgifterna och

lade ut en hel massa pengar på flygfältet för lite sedan....

Det kan vara idé att kolla läget igen frammåt men förmodligen har det

inte blivit lättare om jag får gissa..

A&S har väl greppet om pungen kvar + vridit ett kvarts varv med sina

miljoner de pumpat in i anläggningen kan man förmoda.

Link to comment
Share on other sites

Vi ( i hondaklubben ) har ju hyrt den 3 eller 4 ggr i sommar så de borde inte vara något problem...

ja kan kolla va de kostade för oss.. :)

ja e själv väldigt sugen på att köra där.. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Som jag skrev, JAG SKA SE VAD JAG KAN FÅ FRAM :D

Av någon underlig anledning så hamnade jag i denna gamla tråd och det skulle vara intressant och höra om du fick fram något ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...