Jump to content

husvagn ombyggt till bilsläp


Michael Th

Recommended Posts

hejsan jag funderar...

kan man (jovisst) bygga ett biltransport släp av ett husvagns schassie om ja.

är det lönande besiktnings mässigt jämfört med att utgå från en axel och en knippa rhs profil??

är det någon som gjort så och besiktigat det??

jag har själv host host ett dylikt släp från en o bromsad husvagn som jag byggdes om för 18 år sedan brukar framföras i mörker med LGF skylt... men då man endast får dra båt trailer som sk efterfordon efter personbil (efter traktor får man dra vad skit som helst :mad: ) så därför tänkte jag bli lite laglig på gamla dar...äger ett par gamla husvagnar bromsade med identitet... och min 7 a skall bli lätt...

en tanke är att göra en baklucka på halva husvagnens höjd så har man både bil och bostad med sig :biglaugh2: kan det vara lagligt ???

berätta era tankar alltid kul med inputt...

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Har också varit inne på att bygga en transport och utgå från en husvagn.

Insåg ganska snart att det var lättare att bygga om helt nytt chassi från början men använda mej av axlar och draganordning. 3000kr kostar det att registrera en hemma byggt släp.

Det var mycket regler med fästöglor m.m.

Om man hade fast platform alltså inte en som man tippar upp och kör på bilen utan en som man lägger ut en ramp för att komma upp så behövde man inte ha några godklända fästöglor.

Men husvagnschasina som jag hittade var i regel för klena för att bygga någon vettigt av :)

Nya axlar är inte så dyrt heller och då får man fräscha grejor, så jag skulle rösta för nya grejor!!

Link to comment
Share on other sites

hejsan jag funderar...

kan man (jovisst) bygga ett biltransport släp av ett husvagns schassie om ja.

är det lönande besiktnings mässigt jämfört med att utgå från en axel och en knippa rhs profil??

är det någon som gjort så och besiktigat det??

jag har själv host host ett dylikt släp från en o bromsad husvagn som jag byggdes om för 18 år sedan brukar framföras i mörker med LGF skylt... men då man endast får dra båt trailer som sk efterfordon efter personbil (efter traktor får man dra vad skit som helst :mad: ) så därför tänkte jag bli lite laglig på gamla dar...äger ett par gamla husvagnar bromsade med identitet... och min 7 a skall bli lätt...

en tanke är att göra en baklucka på halva husvagnens höjd så har man både bil och bostad med sig :biglaugh2: kan det vara lagligt ???

berätta era tankar alltid kul med inputt...

:racesmile:

Hej michael, är skärmarna klara. Börjar bli färdig.

mvh skrotis.

Link to comment
Share on other sites

Det var mycket regler med fästöglor m.m.

Om man hade fast platform alltså inte en som man tippar upp och kör på bilen utan en som man lägger ut en ramp för att komma upp så behövde man inte ha några godklända fästöglor.

Jag importerade min biltransport(som har ramper, ej tipp) och fick då regbes den. Jag var tvungen att montera godkända fästöglor och åka till en släp/husvagnsfirma så att dom kunde skriftligen godkänna att öglorna var ok. Det papperet kostade några hundringar. Är det som vanligt att det skiljer från station till station vad dom kräver...? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört flera versioner vad det gäller att ombesiktiga en husvagn till släpkärra. Från att det går till att det inte går.

Men det som man bör skaffa sig är en bok från vägverket eller var det nu var, har den men hittade den inte för tillfället (återkommer med vad den heter), där det står regler för ljus, reflexer, fäsröglor mm.

Jag har börjat att bygga en obromsag släpkärra och varit i kontakt med den tekniska tjänsten på VV som tipsade mig om boken. Sedan har jag också varit i kontakt med en besiktingsstation som gör regbesiktingar av släpvagnar för att få reda på deras ståndpunkt och vad jag beövde tänka på innan jag började bygga.

Följande data är det på kärran:

Obromsat släp (EU släp)

Totalvikt 410 kg (skall passa efter vw bubbla)

Flakstorlek 130 x 230 cm

Axel med typskylt på 600Kg (F.d brandsprutevagn)

6 st godända fästöglor (Chlas Ohlsson)

Det som jag inte hunnit med är eldragning och besikting av kärran. Men den har används når jag renoverat huset. Kört bort fylle (ca 1ton/körning) med den och gammalt byggmatrial. Den har fungerat mycket bra till det, LGF skylten var på vid köringen på allmän väg och bilen gick snabbast i 30 km/H ;)

Om man som Michael funderar på att bygga på en gammal husvagn så är det så att shassit på en husvagn inte i sig självt är tillräligt starkt. Man kan alltså inte bara riva bort skalet på husvagnen och använda golvet som underlag. Husvagns skalet är som utbredd last på shassit, däremot så på en släpvagn så kan man få höga punktbelastingar. Jämför husvagnskalet med en bil, bilen väger ex 1000Kg och har 4 hjul. I varje hjul blir det 250 kg konsentrerat på en handflatas storlek (ca 1 dm2 eller för bilen totalt 4 dm2). Däremot så blir ett husvangskal med samma vikt utbred på ca 144 dm2 (5 m lång x 2.2 m bred och 10 cm bred vägg). Därav att man kan använda tunnare material i golvet på husvagnen.

Här kommer en egen fundering/idée:

För att gå för bi detta så får man bygga ett helt nytt golv med rektangulära profiler och göra en beräkning på att allt det håller för den belastningen som man tänkt sig. Sedan så får man klä allt med trä eller durk aluminium.

Nästa fundering är sedan om dragstången kommer att hålla för flaket som man tänkt sig. Eller om man man måste göra en ny dragstång också. Utifrån min idée är att det vanliga dragstången bör hålla, gäller bara att kunna motivera det för SBP.

Någor viktigt när man gör allt är att man har bra beräkningar på hålfastigheten och tar med sig beräkningarna vid besiktningen, min station ville ha det.

Prismässigt så kommer man väl inte att tjäna så mycket. Det man kan slippa är ursprungs kontrollen och kostnaden för att ta ut ny skylt och skrotavgiften (vet inte om den finns för husvagnar och släp).

Men man kanske åker på en dyr renovering av den gamla axeln och påskjutsbromsen.

Det som talar för att jag skulle bygga om en husvagn till släpvagn är utmaningen i att göra jobbet och få det godkänt.

Har starka fundeingar på att göra det när mitt "lilla" släp är godkänt och klart under våren. har även en fundering på att sätta luft bälgar eller hydraul cylindrar på det nästa släp bygget så att det går att sänka så det blir lättare att få på en bil eller dyligt.

Michaels ideér om att ha sovdel och släp i samma funktion vet jag inget om men den är nog bra ! :notworthy:

Skickar med en bild på släpet om det funkar:

Jag saknar "min" smailis med mörka solglasögon glad mun !

Link to comment
Share on other sites

tja om jag nu bygger på ett husvagns schassie så kommer jag i princip bara att använda draget axeln och identiteten.

jag har lite tankar att bygga ett par u profiler som däcken rullar upp i som till större delen blir det bärande i släpet... det blir då ganska så optimerat för sjuan... men man kan ju göra fler släp än ett.. B) har ett litet lådsläp flakbädd 1*2 meter med 60 cm höga sidor och tipp..byggt på en golf 1 bakaxel... efterfordon host host.. :D ett bromsat släp till båtarna... ett ombyggt husvagns schassie som bil släp tyvärr obromsat....

en lösning är att bygga fackverks ramar på sidorna med ett``golv´´ imellan..typ som ett brett 7:a schassie... inga dörrar som slår emot :D sen kan man ju ha kapell bågar över eller kåpa..... mobilt garage?!..

det där med en dörr i bakaknt på en husvagn var bara en tanke... men det går säkert med rätt förstärkningar.. jag kan tänka mig att bo med en bil... men vad min fru och hundarna säger... tja man får väl köra ut den och parkera under förtältet på natten...

mer tankar tack det e det e forum är till för...vem vet det kanske sår ett eller två frön.

:racesmile:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Nu skall bilden komma med !!!!

Eller Arrowsmih :racesmile:

post-328-1139341232.jpg

Tanken var att den skulle funka som sov plats på VW träffar. Hatar att tälta :mad: .

Skulle inte vilja sova på den nu ;)

Ett tips Michael är att vända på u balkarna, vad det då blir vet jag dock inte ;) . Så kan man köra bilar med olika bredder på däcken, annar så kan dom fastna i profilen.

Link to comment
Share on other sites

hmm jag(vi frun och jag) köpte en ``campalet´´ tältvagn för 3000 kr bromsad skattad och besiktigad.. det är 2 glasfiber halvor hopsatta med gånghjärn... man monterar 2 ben på locket sedan fälls det åt sidan.sedan fälls det ut ett tält som blir 4 gånger så stort som släpet är i hopfällt läge 4 sovplatser i 2 inner tält...+ plats i ``förtältet´´..väger några hundra kilo + att man kan lasta på det i hopfällt läge :D 39792.jpg

detta visar hund kissepaus i oskarshamn på väg hem till blekinge från gotland med 7:an lastad... :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om det lönar sig att bygga en egen trailer, fördelen med att bygga själv är ios att man får det som man vill,

Jag fick ett pris på ett nytt släp från www.caravania.se

Ett tippbart flaksläp som tydligen är en populär modell att transportera snöskotrar på, men det verkar även passa som en mindre biltransport.

S19381250 (I Norge som ZS1250)

Vikt 1250 kg Lämhöjd 26 cm

Tjänstevikt 380 kg Höjd t. lämkant 55 cm

Lastvikt 870 kg Lasthöjd 82 cm

Mått inv. 188x380x25 cm Hjul 165x13”C

Totalbredd 235 cm Stödhjul Ja

Totallängd 539 cm Broms Ja

vagnen kostar : 16000 + moms

Link to comment
Share on other sites

Nu skall bilden komma med !!!!

Eller Arrowsmih :racesmile:

post-328-1139341232.jpg

Klockrent !! :thumbup:

Man blir ju nyfiken, så man vill ju se bilder !

jag har med ett "hemmabyggt" bilsläp så det är ju

intressant att se alla olika lösningar som finns......

Link to comment
Share on other sites

Bygger man på en husvagn och två balkar så klart blir det ju klart billigare än 16000kr.

Å vill man som jag vill ha ett stor boggi släp som man får lasta massor på så tjänar man nog ännu mera, för i dom större storlekarna börjar det kosta:)

Men det är ju som med våra bilar också, ska man ha betalt för tiden man lägger ner så räcker inte 16000kr länge.

Frågan är om det lönar sig att bygga en egen trailer, fördelen med att bygga själv är ios att man får det som man vill,

Jag fick ett pris på ett nytt släp från www.caravania.se

Ett tippbart flaksläp som tydligen är en populär modell att transportera snöskotrar på, men det verkar även passa som en mindre biltransport.

S19381250 (I Norge som ZS1250)

Vikt 1250 kg Lämhöjd 26 cm

Tjänstevikt 380 kg Höjd t. lämkant 55 cm

Lastvikt 870 kg Lasthöjd 82 cm

Mått inv. 188x380x25 cm Hjul 165x13”C

Totalbredd 235 cm Stödhjul Ja

Totallängd 539 cm Broms Ja

vagnen kostar : 16000 + moms

Link to comment
Share on other sites

Vilken trevlig tråd detta börjar att bli !!!! :notworthy: :notworthy:

Michael din "husvagn" är smart på många sätt. :thumbsup: Det finns nya liknande att köpa, såg det på VWänerträffen för ett par årsedan.

Vet att ett märke på tält husvagnen som den ochså kalla är KOMBICAMP. Många sådana har gått till motorcyckel släp, bort med överdelen och tältet och i med cykeln.

AlfaRonny ditt släp var kanonfint. Är de orginalbotten till husvgnen (stålramen)som du byggt vidare på eller är det en ny ram ???? ;Mer info hadde varit kul!

In och besiktiga husv..... släpet och berätta för oss hur det gick :racesmile:

Vill även komplitera lite vad det gäller mina tidigare skriverier om släpbyggnad och det är att jag i första hand tittat på nyare vagnar, max 3 år gamla, och utgått i från det jag fått reda på om ombyggnad av så ny vagn.

I dag har jag läst att för ca 10 årsedan så började man att bygga dom lättare schassina till husvgnarna, för att spara vikt och då blen chassina klenare. Ett äldre schassi är mer likt ett släpvagnschassi och är således mycket starkare att bygga på och bör således vara lättare att konvertera och få godkänt som släp. (Läste Caravan Club bladet som damp ner i dag)

Link to comment
Share on other sites

Vilken trevlig tråd detta börjar att bli !!!! :notworthy: :notworthy:

klipp---

Är de orginalbotten till husvgnen (stålramen)som du byggt vidare på eller är det en ny ram ???? ;Mer info hadde varit kul!

In och besiktiga husv..... släpet och berätta för oss hur det gick :racesmile:

---klipp

Har inga vinterdäck, det är därför jag inte besiktigat + några småsaker som skall fixas när snön försvunnit.

Det är orginalramen som är förstärkt (det röda på bilden).

PS: En besiktningsman var tveksamm till en så stor ombyggnad medans en annan sa att det var ok. Gissa vilken som blir strypt om den inte blir godkänd :D

post-407-1139479380.gif

Link to comment
Share on other sites

Här hittade jag på blocket, kan kanske va något!?

http://www.blocket.se/vi/7247983.htm?ca=10_s

säkert en bra början... men för min magra börs är det inte lowcost... en beg gammal husvagn kan man får för allt mellan tack skall du ha och uppåt.. och det duger säkert för mig.

om .. om jag hade råd att köpa nya grejer.. skulle ett nytt släp stå här med min nya mercedes kombi... i stället står det en skoda oktavia från -00 på gården, och jag är glad att jag/vi har den...och div annat gammalt..

men som sagt säkert en mycket bra början.

:racesmile:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

säkert en bra början... men för min magra börs är det inte lowcost... en beg gammal husvagn kan man får för allt mellan tack skall du ha och uppåt.. och det duger säkert för mig.

om .. om jag hade råd att köpa nya grejer.. skulle ett nytt släp stå här med min nya mercedes kombi... i stället står det en skoda oktavia från -00 på gården...och div annat gammalt..

men som sagt säkert en mycket bra början.

:racesmile:

Jo jag vet hur det är med börsen, har en likadan ;)

Lite "offtopic" så apropå annons på blocket såg jag att dom nu tar hela 90 kr för en köpesannons på blocket.

Det kostade inget att annonsera där för några år sen ju.

Edited by Marcus a
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

lyfter tråden lite... nå ärade vänner har ni byggt något bilsläp???

Ronny har du besiktigat ??

Tono har du besiktigat??

själv står mitt bygge still..skall packas in och garaget rivas för ett nybygge ...senare...dvs inte i år troligen :(

som sagt vad händer på släpbyggar fronten..

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Jag planerade att bygga mej ett bilsläp jag med.

Efter att ha summerat kostnaderna för avgifter och material att bygga ett släp

så som jag ville ha det så kunde jag bara kallt konstatera att det inte är allt för stor

skillnad mot att köpa ett fint begagnat släp om man hittar en bra affär på t.ex. blocket.

Jag satte ut en köpes annons på resultatservice och fick några svar.

Fick napp på ett klockrent släp utanför Lund som var byggt i stort sett precis som jag själv ritat.

Knappt använt alls sedan det byggdes och precis rätt pris.

Så där slutade mina funderingar på att bygga själv.

Och på unjefär 0.2 sek. var DIY-biltrailer tanken utflugen ur huvudet....

Ja, ja michael th, här har du bilderna innan du ens frågat !!

:lol:

54223767444faf651de1f30.40035438.jpg

49460081544faf653b96390.63421752.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ronny har du besiktigat ??

Jorå, besiktigade i våras. Besiktningsmannen gick ett varv runt kärran, kollade däcksdimension, ramnr, mätte bredd, längd och vikt sen var det bara att åka. Tog väl ca 15 minuter :D

Att sen kärran var lite tyngre än jag räknat med, vilket resulterade i att jag bara får lasta 610 kg, var lite synd. Så det blir sannerligen på håret att jag kan använda den som Seven-trailer.

Men den är bra att köra grejjer med ;)

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

ja du Håkan släpet ser ju välbyggt ut :notworthy: och priset var???? :blink: då kan man titta på det på URÅSA 10 September.?dvs söndag om nu någon missat detta super duper evenemang.. :racesmile:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Ronny vad behövde du för intyg beräkningar och pappers exercis för besiktningen??

vad utgick du från för husvagn ?

vad väger släpet tomt??

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

-Ronny vad behövde du för intyg beräkningar och pappers exercis för besiktningen??

Jag bifogade några cad-ritningar + kvitton på inköp material + ett par foton på naken ram. Inga beräkningar.

-Vad utgick du från för husvagn ?

Solifer Artic 45T, men det var ett dåligt val eftersom den bara hade en tjänstevikt på 1000kg. Den var gratis dock.

-Vad väger släpet tomt??

390kg

Total kostnad inkl. besiktning ca 4000:-

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

säkert ett bra schassie att bygga ett lätt släp av.. sen e ju frågan om totalvikten räcker till en lagom last...

5,3 m lång husvagn... frågan e vilken vikt??? misstänker totalvikt 1220 kg efter lite sök...

e lite långt bort för mig...annars rätt pris.

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hej hopp har hittat ett 1100 kg husvagnsschassie... med renoverade bromsar och nya däck..

bara 6 mil bort och för 1500kr... :D det blir nog bra.. skall hämta i det närmaste..

skönt att slippa skrota bort husvagnen. bara att börja bygga ramper...

:racesmile:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

hej hopp prata med en besiktnings gubbe... frågade om vad för regler som gäller vid ombygge till bilsläp..

jag undra om det var några regler som jag skulle hålla reda på..

han sa.. det finns massor.. använd sunt förnuft hellre bultade skarvar än svetsade.. glöm inte förtöjnings öglor :D sen blir det säkert bra..

en kompis förlängde sitt flaksläp och byggde ett biltransport släp av det... dom bara mätte längd bredd och skrev upp vikt och däck dim.. och kolla att man kunde surra fast lasten(bilen)..

så det blir säkert bra..

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Håkan (Aerosmith)

ditt bilsläp..

1. kan du vänligen mäta längd på lastyta från hjul centrum framåt och bakåt,

2. Avstånd från hjul centrum till kula.

3. Dragets längd till ledpunkten..

4.Dim på ledbult.

anledning till frågorna..har tittat på en del släp med tipp funktion..men dom e olika och ditt skulle ju vara bra enligt utsago. :D

:notworthy:

Alfa Ronny..

vad sa besiktningsmannen om att din flakbädd är fällbar?? eller har jag sett fel??

+ vad för led använder du Bild??

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Alfa Ronny..

vad sa besiktningsmannen om att din flakbädd är fällbar?? eller har jag sett fel??

+ vad för led använder du Bild??

:racesmile:

Inget avancerat precis. Plattjärn 10x50 och M16 skruv. Se foto.

Besiktningmannen sa ingenting om att den var fällbar. Han provade inte ens funktionen. :o

En bra grej med lång lastlängd (4m) i kombination med tipp är att det blir förhållandevis plant och enkelt att köra på bilen. :)

post-407-1159095323.jpg

post-407-1159095335.jpg

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

Ronny har jag förstått det rätt att du använder endast 2st m12 bultar för leden??

mätte på ett fabricerat hyrsläp... där hade dom 2st m16 bultar...iofs ett 1500kg släp..

bultar håller ju faktiskt för mycket..

Link to comment
Share on other sites

Här kommer mina släpvagnsmått på begäran....

Lastyta 1960mm brett och 4180mm långt

axelcentrum till bakkant på lastytan 2410mm

axelcentrum till framkant på lastytan 1770mm

centrum på dragkulan till släpets axelcentrum 3300mm ca.

centrum på dragkulan till släpets led som den viker om 2450mm

ledbult såg ut som M16 på 2meters håll...... :P

det blir en flack och bra ramp för en sjua med låg markfrigång.....

vid_trailern_p__geller_sen3.jpg

Link to comment
Share on other sites

ja nu har jag börjat med demontage av mitt husvagns schassie...post-416-1159646840.jpg

satte kapen i skenorna för att kunna bredda och förlänga lastytan

blev inte så mycket kvar... :D post-416-1159646991.jpg

sido skenorna kommer att behållas men förlängas med liknande material som i originalet..

släpet har spiralfjädras som möjliggör en justering av hårdheten genom hur hårt man spänner åt en bult.. :)

min tanke är att montera 3 mm durkaluminium profiler en på varje sida med ett löst durkplyfa golv i mellan.

tänkte mig att fästa aluminiumet med vagnsbult i schassiet.. dels i dom tvärgående balkarna och i konsoler svetsade på utsidan av original sido balkarna..

frågan är... blir det starkare om jag fäster med en bult utåt eller en bult neråt i konsolen i ytterkant av profilen

fråga 2 skall jag fästa last surr öglorna på utsidan av profilen eller insidan på ``golvet´´

ritad i Paint :P förstora och fundera...

som sagt du som vet..svara gärna..

:racesmile:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

jaha liite längre kommen trots regn och rusk... mitt arbete hindras av vädrens makter då jag jobbar ute pga litet skit garage... + att mitt jobb mer eller mindre kräver övertid.

15129.jpg

15130.jpg

15131.jpg

15132.jpg

15133.jpg

har gjort fäst anordningar för bakljus,gummiupphängda men dom och dom andra ljusen måste fortfarande monteras..

liksom fästöglor + att flaket kommer att kläs med tunn flakplyfa..

funderar hur jag skall bygga/konstruera en tippanordning som håller släpet uppe vid lastning och lossning...troligen ett ombyggt ``ledhjul ´´ som man brukar ha på släp eller en domkraft.

kostnad hitintills

inköp 1500skr

lysen 640skr

färg 200kr

rör och plåtar gratis :D

:racesmile:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Jag har också byggt en släpvagn av ett husvagnschassi.

Bygge och besiktning gick utan problem. Eftersom jag inte hade några avsikter att transportera en Seven på det så byggdes det som en vanlig släpvagn. modell större.

Det enda vi transporterar är en gummibåt ( 4,2 m) med motor.

erfarenheten visar att enbart chassit är alltför flexibelt. Det duger som släp men knappast som biltransportsläp. Totalvikt 1230 kg.

När man ser vad ett släp i den storleksklassen kostar är det lätt att bygga själv.

Försöker bifoga en bild.

Antas.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skoj att det fortskrider med husvagns chassi ombyckt till släpvagn!!!!!

Michael Th ditt släp ser bra ut, är det klart med ljus mm snart???

Har försökt att få köpt en husvagn eller dylikt själv. Men när pengarna finns så lyser dom med sin frånvaro och när husvagnarna finns så finns inte pengarna. Missade en Polar -76 med totalvikt på 1350 kilo, besiktigad och delvis utplockad för 1000:- :( .

Min egen kärra på bilden ovan har fått nya sidor men sedan så har det inte hänt mer. Vill ni se en bätre bild på släpet ???

Link to comment
Share on other sites

skruvar släpet utomhus... då det inte regnar blåser ``Per´´ eller snöar.. har svetsat fast små lådor på schassiet i vilka sidomarkerings ljus kommer att fästas..för att inte skadas så lätt..till bak ljus och reflex har jag svetsat en alu låda som gummi upphängs så den inte blir skrot vid en ev påkörning/backning..när man sitter i bilen 8 m bort är det lätt att backa emot fasta föremål..

tog hem kabel i torsdags från jobbet... men har varit hos mina föräldrar sedan dess..min far 80 år typ..

är i funderingen var jag skall skarva kablarna så det blir minnst skarvar/ lednings längd. funderar gärna länge bara det blir bra. :blink: kommer att sätta sidomarkerings ljus fram ett vitt frammåt ett gult åt sidan, längst bak ett gult åt sidan och en halvmeter framåt bakljus och trekantig reflex.. sedan 2 nummerplåts belysningar till plåten..

sedan funderar jag på en hissnings anordning för höjning av framkant på släpbädden.. en gärna elektriskt manövrerad hiss anordning.. har tittat på en rak bildomkraft hydraulisk domkraft, sax domkraft stödben husvagn.. krav hållbart ,lätt får ej sticka upp eller ner för mycket, skall vara lätt manövrerbart även om ev elmanövrering inte fungerar ,

nästa problem... håller på att klura på hur exakt jag kan byta ut dragstången till bromsarna då en stel stång ej fungerar eftersom handbromsen släpper när släp bädden tiltas upp utan måste konverteras till vajer i hölje.. varje fäste vägs fram och åter för att hålla vikten nere..

jobbar bara med mina hem projekt när jag känner för det... det får ta tid.

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...